Nekromanti [Horisont] logo + litet intro

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Slängde ihop en logo till mitt nya rymdprojekt. Jag måste alltid börja med det :gremsmile:



På köpet kommer en lätt improviserad stämningstext med:

Året är 2267.

Människan lever utspridd över solsystemet. 7 miljarder människor utspridda över den ofantliga rymd som sträcker sig från Merkurius till Kuiperbältet. Hon lever i exil, och har lämnat en förödd Jord bakom sig.

Rymdkolonisationen skedde inte över en dag. Den tog 200 år. I början var det miljonärer, forskare och politiker som drev på rymdprogramen. De drevs av prestige, nationalism och ekonomisk vinning. Kina blev först med att sätta människor på Mars, och kort därefter landade en amerikansk bemannad farkost på Jupiters måne Europa. Snart hade månen en befolkning på över 50 000 personer. Optimismen visste inga gränser och allt fler rymdprogram realiserades, allt fler månbaser grundades och allt fler rymdstationer etablerades och trots att satsningarna krävde enorma summor blev avkastningen ännu större. Först koloniserades det inre solsystemet och asteroidbältet, och därefter riktades blickarna mot det yttre solsystemets månar och Kuiperbältet. Sedan drabbade girigheten Jordens nationer och rymdbolag. Små gräl över asteroider och fyndigheter ledde till diplomatiska dispyter som ledde till fullt krig. På fem timmar dog 25 miljarder människor. De få som överlevde Jorden undergång befann sig redan i omloppsbana innan missilerna träffade.

Framtiden blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Trots att vi kan resa mellan planeterna, skapa artificiell intelligens och inplantera avancerad cybernetik är tekniken oåtkomligt dyr för alla utom oligarkerna. Trots att vi kan skapa torr nanoteknologi, klona människor och producera genperfekta foster finns det fortfarande epidemier, sjukdomar och medfödda handikapp. Trots att rymden är full av mineraler, isotoper och värdefulla gaser lever den stora massan inte i något resursöverflöd, tvärtom. Vi kan till och med skjuta upp döden, men trots det är den beräknande livslängden på många gruvstationer under 45 år.

Det finns inte längre några lagar, inga nationer. Det finns bara bolagen, som själva dikterar sina egna villkor. Med sig från Jorden tog de all den cyniska profithunger och hänsynslöshet som orsakade katastrofen och de exploaterar rymden hårt.

Det är vi som får betala priset. Det är vi som tvingas leva i bolagens skugga. I en värld utan frihet, medmänsklighet eller jämlikhet. I en värld där allt handlar om profit.

Har vi nått horisontens ände? Är det försent att förändra vår framtid?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Snyggt!

Ger klara vibbar av Alien, men det är ju inte fel i sammanhanget.

En liten not, dock: 25 biljoner är attans många. Det är ungefär 3000 gånger fler än jordens befolkning idag. Även 25 miljarder (vilket jag misstänker att du kanske menade) är mycket.

Sammanfattning: Engelsk billion=1000 000 000. Svensk miljard=1000 000 000. Svensk biljon=1000 000 000 000.

Biljon är, just på grund av risken för missförstånd, en storhet som inte rekommenderas i svenskan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Mycket spännande. Jag hoppas att du ursäktar om jag säger att de låter som de bra bitarna från Mutant Rymd och Cyberpunk, med lite Alien och Total Recall
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Etepete said:
Mycket spännande. Jag hoppas att du ursäktar om jag säger att de låter som de bra bitarna från Mutant Rymd och Cyberpunk, med lite Alien och Total Recall
Det var meningen så, tack för det. :gremsmile:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag köper allt, direkt. Jag önskar att jag fick vara med och bidra på något sätt för det här är en setting som jag drömt om många gånger.

Jag gillar den andra loggan. Jag tycker namnet Horisont är lite uttjatat. Här kommer några namnförslag:

EUROPA
SPACENATION
FRAN
HEARTH
SOLARIS
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Måns said:
Det var meningen så, tack för det. :gremsmile:
:gremsmile: Följer med intresse.

Har du tittat på W40K Rogue Trader (nya) samt GURPS Goblins för inspiration till (ganska enkla) modeller för kapitalism/klassamhälle som äventyrsmotor?

P.s. Detta har du ju säkert, med tanke på Ulvriket om inte annat
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Andy said:
Jag köper allt, direkt. Jag önskar att jag fick vara med och bidra på något sätt för det här är en setting som jag drömt om många gånger.
:gremsmile:

Skickar ett mail/PM så ser vi var vi landar.


Andy said:
Det är ett snyggt namn, men jag vågar inte ta i det. Dels är det kanske olämpligt i sn SF setting helt utan icke-mänskligt liv, och sedan har vi det där med varumärken m.m.

Men jag gillar Horisont. Jag tycker att det är mycket mer sobert på svenska än engelskans horizon som oftas sätts ihop med "black" eller annat coolt ord.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Etepete said:
Har du tittat på W40K Rogue Trader (nya) samt GURPS Goblins för inspiration till (ganska enkla) modeller för kapitalism/klassamhälle som äventyrsmotor?

P.s. Detta har du ju säkert, med tanke på Ulvriket om inte annat
Haha, ja av någon anledning tycks jag alltid hamna i det dystopiska :gremsmile: men, nej, jag har varken kikat på Rouge Trader (nya) eller Gurps Goblins, men ska försöka komma över något läsbart och kika på.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Andy said:
Det är ett snyggt namn, men jag vågar inte ta i det. Dels är det kanske olämpligt i sn SF setting helt utan icke-mänskligt liv, och sedan har vi det där med varumärken m.m.

Men jag gillar Horisont. Jag tycker att det är mycket mer sobert på svenska än engelskans horizon som oftas sätts ihop med "black" eller annat coolt ord.
Den andra (svarta loggan) är riktigt snygg!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Mycket fint! :gremdrink:

Också skoj för att det känns som att det finns ett släktskap, genom namnet om inte annat, till det rymdspel med samma namn jag jobbade på i åratal runt och efter gymnasiet! :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Trevligt!

Jag gillar idén (och loggan). Enda negativa jag har är väl att personligen tycker jag dystopisk framtid känns aningen överanvänd - men det ger ju bra inspiration till äventyr, så lycka till! :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Snygg logga, bra intro.. enda gnället är att du går på så hårt för att visa att bolagen är onda. Gillar bättre nivån i Alien, bolagen är skumma, men inte värre än att besättningen på Nostromo kan gnälla om avtal och bonuser... Känns betydligt mer "verkligt"... tar man i för mycket blir det corny.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Tackar!

Arfert said:
Gillar bättre nivån i Alien, bolagen är skumma, men inte värre än att besättningen på Nostromo kan gnälla om avtal och bonuser... Känns betydligt mer "verkligt"... tar man i för mycket blir det corny.
Jag ser ingen motsättning här. Bolagen i Aliens offrar gladeligen oskyldiga på sin jakt efter profit och makt, men det hindrar som sagt inte Nostromos besättning att klaga över sin bonus. Det handlar mest om perspektiv, men jag håller med om att det är en svår balansgång, och jag vill inte slå över för mycket. Ska tänka på det.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tänkte mycket på det här när jag gjorde TC. Och jag vet att det inte är så populärt, och jag har ingen avsikt att kapa tråden. Men.

2012 är det några saker som är heta. Det är till exempel konkurrens, entreprenörskap och tillväxt. Om man ska göra en dystopisk framtid måste man tänka på tidens anda. På åttiotalet hade det funkat att säga "alla företag är skitonda och de hatar dig - du får ingen lön". Idag måste dystopin vara mer entreprenörsvänlig. Typ "du får ganska mycket lön, men det tjugonde jobbskattavdraget dröjer så det är knapert ändå eftersom minimilönen är så hög och det är skitsvårt att hitta bra barnarbetare som gör kaffe att det kostar 45 rymdpengar att köpa en bryggkaffe - som förresten heter café Gävle experience numera - och därför klagar vi på rymdstationen".

Alltså: folk kommer tycka att du är för "utvecklingskritisk" om du inte tar hänsyn till dagens diskurs. Därför är det bättre att säga "företagen styr och det är skitbra MEN..." för så ser dagens dystopi ut.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Arfert said:
Snygg logga, bra intro.. enda gnället är att du går på så hårt för att visa att bolagen är onda. Gillar bättre nivån i Alien, bolagen är skumma, men inte värre än att besättningen på Nostromo kan gnälla om avtal och bonuser... Känns betydligt mer "verkligt"... tar man i för mycket blir det corny.
Det är nästan det som är verklig ondska - vardagsondska som gör det hela lite banalt. I Alien är det ju verkligen instrumentellt. Jag misstänker att de behandlar anställda som tillgångar, och en rymdskeppskapten har nog ett ganska tryggt svenssonsliv när han inte slåss mot aliens och onda robotar
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Ja absolut. Onyanserad företagsondska är jag inte intresserad av att beskriva, men samtidigt tycker jag att giriga banker som kastar hela västvärlden i sin djupaste kris någonsin är ganska hett idag. En dystopi måste vara värre än idag.

Men givetvis måste det problematiserats, men det får inte bli NHL-strejk över det. "Buhu, jag får lönen sänkt till 10 miljoner/år!"

Cynism för mig är inte att inte betala ut någon lön, utan att veta att man kommer undan med att betala ut för lite.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Olav said:
Alltså: folk kommer tycka att du är för "utvecklingskritisk" om du inte tar hänsyn till dagens diskurs.
Förutsatt att man då pratar om "folk" som köpt den diskursen. Det finns fortfarande rätt många som finner den ganska vedervärdig...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Bara så att jag hänger med här, är det någon slags entrepenörsdiskurs vi talar om här, att alla kan om de bara jobbar hårt nog eller vad pratar ni om?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Måns said:
Bara så att jag hänger med här, är det någon slags entrepenörsdiskurs vi talar om här, att alla kan om de bara jobbar hårt nog eller vad pratar ni om?
Ungefär så uppfattar jag diskursen. Entreprenörer som samhällsbärare och jobbskapare snarare än exploatörer, företag som resultat av hårt slit snarare än samvetslösa monoliter. Tänk lightversion av Ayn Rand =)

//Krank, har inget emot en instrumentell syn på världen, men ogillar allt annat entreprenörsskapsdiskursen för med sig.
 
Top