Nekromanti Indierummet på GothCon 2013

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Anmälning för arrangemang til GothCon XXXVII är snart. I år var det jag och Bunny som stod som arrangörer, med mycket hjälp av Arvidos, Vicotnik, Genesis och flera andra som dök upp och spelledde/möjliggjorde spel. Vi anmälde oss (tror jag) som Föreningen WRNU, men det märktes väl i slutändan inte så mycket.

Jag tänker skriva en anmälan och skicka in i dagarna. Vicotnik har sagt till mig att han är med som medarrangör, och GothCon tillåter bara två ordinarie + fritt antal spelledare/funktionärer, så det blir han och jag i år. Jag tänker bestämma lite här så att något blir gjort, men om någon annan verkligen vill vara "arrangör på riktigt" och inte bara spelledare så pm:a mig. Annars blir det jag och Vico, men ni som varit i indierummet vet hur det brukar gå till – det vi gör är att se till att det finns papper, pennor, bord, te och lappar att fylla i så att spelledarna får mat.

Så, det jag undrar är:
- Vem vill vara med?
- Vad ska stå i foldern?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Förra årets foldertext

Förra året var foldertexten följande:
"Indierummet är dit du går för att testa på nytt och gammalt inom story games (indiespel). Är du ny till spelgenren? Indiespel har under det senaste årtiondet utmanat hur rollspel spelas och kräver normalt minimalt med förberedelse – något som lämpar sig ypperligt för one shot-spel. Vi står för duktiga spelledare, du står för ett öppet sinne. Nytt för i år är att Indierummet arrangeras av Föreningen WRNU, baserad på Rollspel.nu."

"Story games" tycker jag är en bra term. Mina två referenser är forumet Story-games, där allt möjligt inom rollspel (även trad) diskuteras, samt den logiska översättningen berättelsespel, vilket känns som en utvidgning/alternativterm till rollspel, vars störska risk är att det låter lite pretto. Och jag kan leva med det. "Indiespel" är mindre tydligt, och i den här texten verkar det som att det ska vara en översättning av Story games. I övrigt gillar jag texten, och tycker den beskriver vad vi gör och hur man bör komma hit på ett bra sätt. Det går säkert att skriva en mer inspirerande, ditlockande text, men jag tror inte att jag kan det.

Åh, och jag skulle naturligtvis ändra så att Föreningen WRNU inte längre är "nytt för i år".
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Förra årets foldertext

Så minus "nytt för i år" så får vi väl följande text:

"Indierummet är dit du går för att testa på nytt och gammalt inom story games (indiespel). Är du ny till spelgenren? Indiespel har under det senaste årtiondet utmanat hur rollspel spelas och kräver normalt minimalt med förberedelse – något som lämpar sig ypperligt för one shot-spel. Vi står för duktiga spelledare, du står för ett öppet sinne. Indierummet arrangeras av Föreningen WRNU, baserad på Rollspel.nu."

och jag ser inga problem med den.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag är med förstås.

Jag märkte att mailet jag trodde jag skickat till GothCon i våras aldrig hade gått ut (om bättre lokaler), så jag mailade dem i förrgår.

Jag har också ett förslag att byta namn på arret.
Jag väckte frågan för 2-3 år sedan, eftersom jag tycker att "indie" inte är en konstruktiv term längre. Då föll det på att arrangörer och spelledare inte vill släppa varumärket, och att det inte fanns något bra alternativ.
Nu tänker jag att "Improrummet" vore ett bra alternativ som låter tillräckligt likt för att bära vidare varumärket. Det innebär förstås också att det skulle bli ett lite annat rum, med ny målsättning och ett ord som står för något, vilket jag tycker är en bra grej för att hålla saker fräscha.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,922
Location
Nordnordost
Om jag går till ett "improrum" förväntar jag mig svåra typer som spelar utlevande hittepåspel och skrattar konstlat.

Om jag går till ett "indierum" förväntar jag mig trevliga små spel.

Nu lär väl alla lägga olika värderingar i orden, men instinktivt skulle inte ett "improrum" locka mig alls, eftersom jag inte håller på med improteater.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Innan jag motsätter mig namnbytet så skulle jag vilja höra vad du har för tankar gällande på hur rummet skulle bli och vad för nya målsättningar det skulle ha.
Kommer det fortfarande vara till för att köra "indie"spel så som tidigare år eller har du andra ideer/tankar på vad som ska spelas i rummet istället?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
wilper said:
Om jag går till ett "improrum" förväntar jag mig svåra typer som spelar utlevande hittepåspel och skrattar konstlat.

Om jag går till ett "indierum" förväntar jag mig trevliga små spel.

Nu lär väl alla lägga olika värderingar i orden, men instinktivt skulle inte ett "improrum" locka mig alls, eftersom jag inte håller på med improteater.
Instämmer med detta. Impro är för mig mer associerat med teater än rollspel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Håller med om att "indie" är en dålig term. Tycker likt wilps att "impro" skulle vara avskräckande för mig även om jag gillar hur namnet låter. Jag gillar "story-games" som term för indelning i övrigt (i.e. "story games" / "trad" / "OSR"), men tycker det blir klumpigt för ett namn på ett rum. Eh, så jag var inte hjälpsam alls.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vicotnik said:
Innan jag motsätter mig namnbytet så skulle jag vilja höra vad du har för tankar gällande på hur rummet skulle bli och vad för nya målsättningar det skulle ha.
Kommer det fortfarande vara till för att köra "indie"spel så som tidigare år eller har du andra ideer/tankar på vad som ska spelas i rummet istället?
Egentligen ingen skillnad på innehåll. Allting vi spelleder är ändå antingen helt improviserat eller har prep som vi sedan spelar med improvisationstekniker. (Dogs in the Vineyard och Den Yttersta Domen till exempel)

Skillnaden är att impro betyder något. Det är redan impro som vi gör här i indierummet. Det är inte indie, för "indie" har ingen innebörd längre. Okej, det betyder väl "spel man spelar i indierummet", men utöver det ser jag det som en rigid positionering som fallit ur tiden. Jag tycker att man gör hobbyn en otjänst genom att hålla liv i begreppet. Jag känner inte att jag står för "indie" i indierummet, vilket blev det första steget mot att stiga ner som arrangör.

Likt wilper så förknippar säkert många av GothCons besökare impro med teater snarare än rollspel, men detta behöver inte vara något negativt. Andra associationer är något som kan locka nya besökare lika väl som avskräcka dem. Vi har också många stammisar som även skulle komma till "Improrummet (före detta Indierummet)", så det tror jag inte är ett problem för oss.

Vi får dock komma ihåg att vi har en diskursiv makt här - "Indierummet" har nog under åren gett lika mycket innebörd åt ordet "indie" som ordet "indie" har gett innebörd åt "Indierummet". På samma sätt kan vi prägla vad ordet "improrollspel" ska innebära genom att helt enkelt göra rollspel under den titeln. Alltså, vi står i en position där vi har möjligheten att göra ordet "impro" till något som berikar och öppnar vägar för rollspelare, inte avskräcker dem.

Nej, det viktiga är om vi vill vara "impro", om vi kan stå för att vi är "impro" och vad det betyder. Vad vill vi göra? Vilka vill vi vara?Detta är det vi får stöta och blöta tillsammans om ett namnbyte blir aktuellt.

För mig är det här något positivt. Jag vill att vårat arr ska vara ett ställningstagande, något med en agenda, något som utmanar lite och väcker tankar. Med åren har vi blivit mer av en institution på GothCon och tappat lite av det, tror jag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Ursäkta ett inlägg från någon som kanske inte bryr sig tillräckligt mycket om detta, men tycker diskussionen är intressant.

Jag tycker "Indie" är en bra term. Inte för att den beskriver vad som händer runt spelbordet, utan för att den beskriver vad det faktiskt är för typ av spel som spelas. Eller rättare: vad det INTE är för typ av spel som spelas. "Indie" beskriver, för gemene hen, att spelen som spelas tillhör en tradition av spel som inte är mainstream. Det beskriver att i Indierummet kommer man inte spela det nya Eon-scenariot. Man kommer få testa något nytt och spännande, exakt vad vet man inte, men det kommer inte vara vad gemene rollspelare ägnar sig åt hemma på kammaren.

Att försöka hitta ett begrepp som beskriver vad man faktiskt gör, eller vad spelets essens är, tror jag är vanskligt av flera orsaker. Dels så säger "impro" mig att det antingen är de pretentiösa teaterapor wilper skriver om, eller kort och gott att man improviserar (och det gör man ju även i trad-spel). Dels så baserar det sig på en teoretisk förklaring som inte alla har tillgång till.

Då tycker jag det är vettigare att använda ett ord som inte är ett teoretiskt begrepp som försöker säga något om spelens essens, utan istället en term som anknyter till en tradition och positionerar spelen på en (rollspels-)kulturell karta som folk faktiskt har tillgång till.

Det är klart att avantgardet tycker att en term som definieras historiskt är missvisande, men det gör den inte meningslös, även om den blir svåranvänd i en teoretisk diskussion om spelens essens. Tvärt om tror jag att "indie" är en alldeles utmärkt term om man vill kommunicera att "Här håller vi på med spännande nya grejer! Kom och prova!"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Arvidos MC said:
Nej, det viktiga är om vi vill vara "impro", om vi kan stå för att vi är "impro" och vad det betyder. Vad vill vi göra? Vilka vill vi vara?Detta är det vi får stöta och blöta tillsammans om ett namnbyte blir aktuellt.
Från en som ändå känt att han varit på väg från indierummet: För mig är impro ett jättebra ord på något jag helst inte håller på med. Jag tycker att det är jätteroligt att andra tycker att impro är roligt, men för mig är impro och improvisation enbart förenade med ångest. De var de värsta dramaövningarna, de jag alltid bävade inför, de jag försökte undvika.

Den senaste tiden har, som några av er vet, jag börjat känna mig allt mer som en udda fågel i indierummet. Evolutionens Barn är väl det av mina spel som skulle kunna kallas indie/impro, men jag tycker inte alls om att spela det på det viset. Null State är verkligen inte impro, utan neotrad. Det skulle kunna kallas indie, eftersom det har inspirerats av Forge och dfet tänkandet, men impro tycker jag verkligen inte att det är.

Så; för mig, rent egoistiskt och subjektivt, är improrummet mest ett namn som får mig att känna mig mindre välkommen. Det betyder inte att det är fel; jag och indierummet har aldrig riktigt varit så tajta. Jag tillhör ju egentligen inte alls målgruppen.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Arvidos MC said:
Jag är med förstås.

Jag märkte att mailet jag trodde jag skickat till GothCon i våras aldrig hade gått ut (om bättre lokaler), så jag mailade dem i förrgår.

Jag har också ett förslag att byta namn på arret.
Jag väckte frågan för 2-3 år sedan, eftersom jag tycker att "indie" inte är en konstruktiv term längre. Då föll det på att arrangörer och spelledare inte vill släppa varumärket, och att det inte fanns något bra alternativ.
Nu tänker jag att "Improrummet" vore ett bra alternativ som låter tillräckligt likt för att bära vidare varumärket. Det innebär förstås också att det skulle bli ett lite annat rum, med ny målsättning och ett ord som står för något, vilket jag tycker är en bra grej för att hålla saker fräscha.
Nej till Improrum redan för mig. Säger nåon impro förväntar jag impro-teater och theater games, med mycket fysiskt och rörlse. Med den förv'ntningarna skulle jag besviken med att hitta en massa story now spel på rummet.

Att säga "Men vi använder ju improvisation, och improtekniker så är ju detsamma faktist sant för alla andra lajv och rollspelsarrangemang på Gothcon. Från Witch Trial till det traddigaste Eon scenario.

Jag tycker indierummet är bra. Det säger inte så mycket om vilken dramaturlogi spelen innehåller, men de kommunicerar klart och tydligt att det är småspel av oberoende producörer som testar nya grejer.

Men i beskrivningstexten tycker jag att det passar bra med att nämna story games också
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag vill vara med och jag tycker det ska stå (ändringsföslag i fettext):

"Indierummet är dit du går för att testa på nytt och gammalt inom från mindre spelproducenter. Mycket av det vi spelar story-games. Är du ny till spelgenren? Indiespel har under det senaste årtiondet utmanat hur rollspel spelas och kräver normalt minimalt med förberedelse – något som lämpar sig ypperligt för one shot-spel. Vi står för duktiga spelledare, du står för ett öppet sinne. Indierummet arrangeras av Föreningen WRNU, baserad på Rollspel.nu."

För då platsar även neotrad, OSR, m.m. också inom indierummets ramar om någon vill ta med sånt och visa upp det också.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
w176 said:
"Indierummet är dit du går för att testa på nytt och gammalt inom från mindre spelproducenter. Mycket av det vi spelar story-games. Är du ny till spelgenren? Indiespel har under det senaste årtiondet utmanat hur rollspel spelas och kräver normalt minimalt med förberedelse – något som lämpar sig ypperligt för one shot-spel. Vi står för duktiga spelledare, du står för ett öppet sinne. Indierummet arrangeras av Föreningen WRNU, baserad på Rollspel.nu."
+1
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Tillåter mig ett par små grammatikkorrektioner:

w176 said:
"Indierummet är dit du går för att testa på nytt och gammalt inom från mindre spelproducenter. Mycket av det vi spelar är story-games. Är du ny till spelgenren? Indiespel har under det senaste årtiondet utmanat hur rollspel spelas och kräver normalt minimalt med förberedelse – något som lämpar sig ypperligt för one shot-spel. Vi står för duktiga spelledare, du står för ett öppet sinne. Indierummet arrangeras av Föreningen WRNU, baserad på Rollspel.nu."
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
AndersG said:
Tillåter mig ett par små grammatikkorrektioner:

w176 said:
"Indierummet är dit du går för att testa på nytt och gammalt inom från mindre spelproducenter. Mycket av det vi spelar är story-games. Är du ny till spelgenren? Indiespel har under det senaste årtiondet utmanat hur rollspel spelas och kräver normalt minimalt med förberedelse – något som lämpar sig ypperligt för one shot-spel. Vi står för duktiga spelledare, du står för ett öppet sinne. Indierummet arrangeras av Föreningen WRNU, baserad på Rollspel.nu."
Vielen dank!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Jag tänkte ta med mig en packe spel och bosätta mig hos er under GothCon om ni inte har något emot det. Troligen hakar Dan (som du träffade på NärCon) och möjligen någon mer i vårat gäng, ska höra efter.

Rörande "indie" så är jag helt för att byta. Nu vet jag inte om det kanske redan finns något arr som överlappar men typ "'Drop in'-Rollspel" kanske? Jag känner inte spontant att rummets namn måste definiera vilka spel som spelas om det betyder att man använder sig av tvetydiga termer. 'Drop in'-Rollspel som titel, en i mina ögon ganska tilltalande sådan som inte känns lika avskräckande som varken "indie" eller "impro", med en beskrivning som närmare utvecklar vilken typ av spel som spelas.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Improrummet på GothCon 2013

Hurra för Improrummet! Där skulle jag jättegärna hänga. Men jag skulle bli grymt besviken om det visade sig bara bestå av avantgardistiska regler (hejja den som använde den termen). Kanske lite sånt, men främst glada jeppar som inte ville köra får hårt i fyrkantiga boxar av färdigt tänkt rollspel.

Om jag hade tid skulle jag gärna arrangera det tillsammans med Arvid! Men min tid på GothCon kommer vara fyllt med de två arr jag redan anmält. Men jag har kontakter...

Ser förresten inget likhetstecken mellan impro och svåra typer med ångestpreferanser.

-Gunnar (som ska facemaila Arvid lite istället för att driva tråden OT)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,109
Location
Tindalos
Det beskriver att i Indierummet kommer man inte spela det nya Eon-scenariot. Man kommer få testa något nytt och spännande, exakt vad vet man inte, men det kommer inte vara vad gemene rollspelare ägnar sig åt hemma på kammaren.
Håller inte med! Vad kommer man då få spela? Är inte varje spel i varje kammare unikt?

"Här håller vi på med spännande nya grejer! Kom och prova!"
Låter bättre. Om man vill kalla det för Indie - OK. Men troligen gör någon annan det också - och vem vet, på ett annat sätt! Indie Doubleplus!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag föreslår att vi håller oss till Indierummet som namn i år och så tar vi den här diskutionen om eventuellt namnbyte då vi har mer tid på oss att diskutera igenom saken.
 
Top