Nekromanti "Indiespel" som term?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
Jag känner att "Indiespel" en helt förfärligt unket värdelös term. Varför finns den ens? Vad beskriver den? Någon speldagsarrangör i Linköping försökte beskriva vad indiespel var för nybörjare med "lite regler, snabbt, fokus på historien", vad fan. Det är så luddigt att jag får kräksjuka av det och ska man få med alla indiespel i beskrivningen kan man lika gärna säga rollspel, eller?.

Termen "indiespel" betyder om jag inte missförstått det hela alltså inte "oberoende av större ekonomiska intressenter" utan är ett försök att benämna en spelgenre?
Kan någon berätta för mig vad som får ett spel att passa in i "indie"-mallen och varför jag inte kan skriva ett "indie-trad"-spel? Kan White Wolf ge ut indiespel?

Är det inte så att termen överlappar en massa annan kategorisering och att de nuvarande termerna är väldigt luddiga öht? Trad-Indie-OSR, missar jag något?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,181
Location
Ereb Altor
Indiespel är en etikett som vi klistar på vissa saker och som betyder lite olika beroende på varför du klistrat på den, vilka erfarenheter du har o.s.v.

Som alla luddiga termer (de flesta termer är ju faktiskt luddiga när de problematiseras) har den för- och nackdelar.

Inom rollspel brukar indie betyda en av två saker:

1. Spel som dök upp i samband med Big Model och The Forge (som ju hette www.indie-rpg.com). Eftersom många av dessa spel främjade en narrativistisk/Story Now-agenda blev indiespel ofta synonymt med den här typen av spel. I.e Dogs in the Vineyard, Sorcerer etc. I grova drag tycker jag att det ser likadant ut idag, även om det finns betydligt fler indiespel som inte grundar sig på Big Model (men som har ärvt en hel del av de tidiga indie-idéerna)

2. Spel som är self made* och alltså inte är typ D&D, Pathfinder och liknande jättar. I Sverige blir den betydelsen nästan meningslös eftersom i princip alla spel är self made idag.

*Såg precis att jag hade råkat skriva elf made. Det hade varit coolt :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Börja här (Vad är indiespel?) – i en av mååånga andra trådar om indie-definitionen – och se om du kan skapa dig någon uppfattning.

... Det är inte lätt utan närmast omöjligt att definiera indie på ett bestämt sätt. Därför får man lov att säga att indie i rollspelssammanhang kan betyda fler olika saker, beroende på kontexten.

Edit: Se även mitt nästa inlägg, nedan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jämför "indiepop". Från början var det popartister som inte publicerades via de stora förlagen. Men efter ett tag blev det en musikgenre med ett eget sound, och även de stora förlagen började ge ut musik med indiepop-sound.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
Börja här – i en av mååånga andra trådar om indie-definitionen – och se om du kan skapa dig någon uppfattning.

... Det är inte lätt utan närmast omöjligt att definiera indie på ett bestämt sätt. Därför får man lov att säga att indie i rollspelssammanhang kan betyda fler olika saker, beroende på kontexten.
Sedan kan du ta och läsa den här (Trad vs Indie Rollspel, Vad är Indierollspel?) tråden som är djävligt schysst. Här finns flera bra definitioner. Tycker nog att det här är den bästa tråden på detta mycket infekterade ämne.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Elmrig said:
Gott, då har jag lite att kika på, tack för alla hjälpsamma svar och länkar!
Som vi just diskuterade i Småpraten känns det egentligen inte så bra att bara kasta på folk en drös länkar, när de kommer med frågor och söker svar. Så du har säkerligen en ärlig ursäkt för alla oss som gjort så. Det är trots allt ganska drygt gjort.

Tyvärr är det dock så att diskussionen om hur indie bör definieras rätt är så väl utkavlad vid det här laget. Den är något infekterad och lika ombytlig nyansen på oljeblandat vatten. Och den har, som du ser, diskuterats vid otaliga tidigare tillfällen.

/solvebring som vill förklara situationen lite närmare. Han önskar förövrigt Elmrig god läsning i de trådar som länkats och hoppas att vederbörande kan komma fram till en egen trevlig uppfattning om vad indie kan uppfattas som. =)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Är inte det stora problemet att "man" försöker definiera en term som "indie" via essentialistiska förklaringar - och försöker slå fast vilka egenskaper som kännetecknar indiespel? "Indie" borde förstås konstruktivistiskt, och utifrån sitt historiska sammanhang och genealogi.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag får intrycket av att begreppet är på väg bort till förmån för andra begrepp, och good riddance. Nu saknar jag bättre begrepp för "trad", som är alldeles för vagt och ibland olyckligt klumpar ihop allt som kom ut före millennieskiftet vilket också gör det begreppet helt meningslöst.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Termen "indie" kommer väl från "independent" och syftar på DIY idén. Gör det själv. I motsats till ett etablerat företag som ger ut ett spel. No?
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Eksem said:
Jag får intrycket av att begreppet är på väg bort till förmån för andra begrepp, och good riddance. Nu saknar jag bättre begrepp för "trad", som är alldeles för vagt och ibland olyckligt klumpar ihop allt som kom ut före millennieskiftet vilket också gör det begreppet helt meningslöst.

"Trad", som jag har använt begreppet, innebär väl en mer klassisk form av spel, fler spelare, en spelledare, man slår tärningar och har egenskaper eller liknande. Rätta mig om jag har fel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
Bassejr said:
Termen "indie" kommer väl från "independent" och syftar på DIY idén. Gör det själv. I motsats till ett etablerat företag som ger ut ett spel. No?
Jag är mitt i läsningen av de länkade trådarna men bryter av med en egen erfarenhet här:

När jag har diskuterat indiespel med folk här och på konvent under det senaste halvåret (innan dess visste jag inte att "de" existerade) har en hel del attribut tillskrivits indierollspel som har mer med speldesignen att göra än ägarförhållandena bakom spelet, lite det som Vimes skrev right? Jag skulle vara väldigt bekväm om termen syftade att författaren var den som ägde spelet men jag får känslan av att det inte riktigt är fallet just nu, särskilt som termen ofta ställs i motsats till tradspel. Jag kan väl skriva ett "tradspel" och ge ut det själv? Hur är det exempelvis ned Robert Johnson och Bortom?

Jag håller helt med Eksem om att "tradspel" är en dålig term och det jag tror att jag egentligen är ute efter med att diskutera "indiespel" är att hitta en vettig terminologi som låter mig beskriva rollspel kortfattat och övergripande utan att behöva gå in på specifik speldesign i varje fall. Typ: AW är ett X-spel, D&D4 är ett Y-spel, S&W är ett Z-spel osv.

...back to reading :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ja, det är väl ett väldigt vagt och svåranvänt begrepp. Om man grupperar OD&D, Shadowrun och Call of Cthulhu med samma begrepp är det egentligen ganska poänglöst, för det säger väldigt lite om systemen, spelet vid bordet och de paradigm som gällde under deras tillkomst.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
Eksem said:
Ja, det är väl ett väldigt vagt och svåranvänt begrepp. Om man grupperar OD&D, Shadowrun och Call of Cthulhu med samma begrepp är det egentligen ganska poänglöst, för det säger väldigt lite om systemen, spelet vid bordet och de paradigm som gällde under deras tillkomst.
Fortfarande inte helt klar med genomläsningen men:

Ja, det är helt sjukt att det inte finns någon vettigare terminologi. Jag skulle gärna se ett gäng breda kategorier medelst vilka rollspel på ett väldigt grovt sätt kunde kategoriseras.
Jag tycker i regel om de spel som benämns som "indiespel" men jag svårt att se att det skulle bero på ägarförhållanden och författarens ekonomiska situation. Vem som skrivit spelet, med vilka resurser, etc är för mig 100% ointressant för att beskriva en viss typ av spel.

På samma sätt är "trad" i mina ögon ett trasigt begrepp. Vad då "traditionella rollspel", vad menas med det och hur rättfärdigar man ordvalet inför Old School?

Termer så som "fokuserat" och "nischat" blir lite svåra för mig att använda, klumpar jag då ihop Psychodrame och DND4E för att de båda har tydligt fokus mot något i spelet, strid och social konflikt? Något derivat av GNS-snacket kunde möjligen vara vettigt men terminologin är omgärdad med så mycket missförstånd att den knappast lär hjälpa tydligheten.

Back to reading, perkulerar förslag på kategorier...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,181
Location
Ereb Altor
Elmrig said:
Typ: AW är ett X-spel
Ja, den är ju lätt för AW är ju solklart ett spel som bygger på Ron Edwards narrativismessä. :gremsmile:

Så, AW är ett Story Now-spel, för att uttrycka sig lite slarvigt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vad är alla FATE spel egentligen? De känns som indie-spel som känns som trad när man håller i den fysiska produkten. För inte tala om BW/MouseGuard som känns både som trad och indie. På samma gång.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
Nu har jag läs (se: skummat) en massa ältande och klart står att "trad" och "indie" är dåliga termer för att kategorisera rollspel.

Jag har inte riktigt tänkt klart men jag slänger ut lite tankar, vill någon peta lite i det jag skriver så uppskattas det! Nedan ges ett förslag på hur spel grovhugget och kortfattat kan sättas i kategorier, hitta gärna på exempel som detta inte fungerar för! När ett spel beskrivs blir det även lättast att utgå från författarens beskrivning av spelet istället för egna upplevelser, men båda bör stödjas av formen nedan.

Benämning av kategorier
För att beskriva varje kategori används en kombination av beskrivande ord enligt formen:

Ett [GENRE]-spel med {fokus på [X] ELLER helhetsfokus} och {regellätt ELLER detaljerad} spelmekanik.

[GENRE] kan här fyllas med lämplig beskrivning av spelets färg, exempelvis "gothic horror", "fantasy", "skräck", "sci-fi", "japanskt nutids", "fransk nutidsrealism" etc.

Valet mellan {fokus på [X] ELLER helhetsfokus} görs beroende på om spelet har ett tydligt fokus för vad spelet är skrivet för att handla om, exempelvis "taktisk strid" (DND4E), "Drama" (Psychodrame), eller om spelet vill ge en mer heltäckande uppsättning alternativ för vad som kommer att vara fokus i spelet, exempelvis Eon, Drakar och Demoner och andra spel som medvetet inte fokuserar på något enskilt tema.

Valet mellan {regellätt ELLER detaljerad} är något som är upp till beskrivarens tolkning men som jag upplever ofta tas upp när spel beskrivs och därför getts plats. Jag är inte riktigt nöjd med ordet "detaljerad" då jag inte upplever att det har riktigt samma positiva klang som "regellätt", förslag? Det finns heller inget mellanmjölksalternativ, det är ett medvetet val.

Exempel:

Ett fantasy-spel med helhetsfokus och detaljerad spelmekanik

Ett fantasy-spel med fokus på taktisk strid och detaljerad spelmekanik

Ett skräck-spel med fokus på mysterielösande och detaljerad spelmekanik

Ett japanskt nutids-spel med fokus på drama och regellätt spelmekanik.

Etc.

Är det någon som ser några tydliga brister i det här (förutom att jag lär vara den enda att använda mig av det)?

Jag vill även ha förslag på beskrivande ord för att skapa en heltäckande lista för [X]!

mer om det senare...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,181
Location
Ereb Altor
Arfert said:
Vad är alla FATE spel egentligen? De känns som indie-spel som känns som trad när man håller i den fysiska produkten. För inte tala om BW/MouseGuard som känns både som trad och indie. På samma gång.
Både MG och BW är klart väldigt Story Now-influerade, så jag skulle lätt placera dem i den kategorin.

Alla FATE-spel vågar jag mig inte på att klassificeira :gremsmile:
 
Top