Nekromanti Händelser när man reser

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Hej!
Sitter och författar slumptabeller. Just nu håller jag på med "Saker som kan hända när man reser". Helt enkelt saker som händer när personerna färdas mellan olika platser. Rymdskepp mellan planeter, eller handlare mellan städer, spelar inte så stor roll, för jag kommer använda den här rätt frikostigt när min fantasi börjar sina.

Så, jag har en tabell med 2t20. Vad kan hända när man är ute och reser?

Alternativen jag hittils har är:
Någon blir bestulen på, eller tappar ett föremål
Vagn/Skepp/Fordon/Annat färdmedel går sönder
Någon i sällskapet snubblar och gör sig så illa att denne får -x på alla fysiska egenskaper under X antar scener/dagar
Ressenärer som behöver hjälp, visar sig vara banditer
Riktiga handlare, erbjuder sälynta varor till bra pris
Hittar skatt eller värdefullt föremål
Ser en olycka eller ett brott och får lov att rädda någon
Random uppenbarelse, "Divine intervention", som hjälper/varslar ressenärerna.

Och så har jag mellan 18-22 "Ingenting Händer"
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Du blir sjuk i en magsjukdom. Tvingas stanna, spenderar alla dina pengar på värdshus, mat och värdelös medicin.
Du dör 3 månader senare i kolera eller tuberkulos.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
- Hittar en hatt. Inuti hatten bor en liten man, med yvig vitnad hårväxt som talar på ett språk ingen längre känner till. Han blir förälskad i en av rollpersonerna och vill bo i dennes hår eller skägg.

- En rödaktig pöl med grönt skum visar sig vara en portal till ett annat universum. Levande materia kan inte flyttas genom portalen, men tappade föremål försvinner igenom. En Sony Walkman trillar igenom från andra sidan.

- Hamnar mitt i en pågående konflikt mellan två klaner. Den ena klanen är övertygade om att om den andra förhäxat deras barn och gjort dem fula (de har verkligen fula barn), och den andra klanen är övertygade om att den första klanen har stulit deras själar (mycket riktigt är de riktigt håglösa och själlösa typer).

- Fem personer svepta i röda tyger tillber en svart apstaty med tentakelarmar. Om en rollperson tillber statyn i över en timme slå på följande tabell (d6):
1 - Blir frälst och stannar kvar
2 - Utvecklar akut allergi mot färgen lila
3 - Får nytt modersmål
4 - Får begränsade telekinetiska förmågor
5 - Blir gravid, barnet är en klon av rollpersonen med delat sinne
6 - Blir 5+d10 år yngre
 
G

Guest

Guest
Sådär ska en bra händelsetabell se ut. Inga random d4 were-mongos här inte.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Fler händelser:

- Man passerar en sångtävling på en äng. Den blir allt mer dramatisk mellan de två främsta deltagarna, fram till att den ena av dem sjunger en så kraftfull och vemodig melodi att en grupp underjordiska snigelmän gräver sig upp till ytan.

- Gruppen möter ett annat resande sällskap, lika stort som rollpersonernas. Varenda person i det mötande sällskapet är en exakt motsats till en person i rollpersonernas sällskap.
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Tjenare!

Det är ju galet tufft med händelsetabeller och egentligen en av de få saker som funkar för att liva upp reser. Det här med att resa har ju alltid varit ett stort problem, iaf för mig, när man spelar rollspel. Det är väl kanske det mest spännande man kan göra som verklig individ men som spelare blir det alltid ganska trist.

Det jag verkligen gillar, ett tips, som egentligen går ifrån det du sitter och gör nu, är att skapa händelsetabellen tillsammans med spelgruppen. Låt spelarna själva komma på vad som kan hända på resan genom rymden. Det blir ett sätt att få dem med i själva berättelsen och roligt för dig som spelledare att sedan komma på vad som verkligen händer när de slår "4. Det blå nebulamonstret anfaller” eller ”15. Ett mysterium i lasten”.

Det har fungerat väldigt bra när vi spelat och verkligen något jag kan rekommendera. I huvudtaget göra slumplistor ”on the fly” är väldigt roligt och fantasieggande.

Mäster Johan
boningen.org
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Mäster Johan said:
Tjenare!

Det är ju galet tufft med händelsetabeller och egentligen en av de få saker som funkar för att liva upp reser. Det här med att resa har ju alltid varit ett stort problem, iaf för mig, när man spelar rollspel. Det är väl kanske det mest spännande man kan göra som verklig individ men som spelare blir det alltid ganska trist.

Det jag verkligen gillar, ett tips, som egentligen går ifrån det du sitter och gör nu, är att skapa händelsetabellen tillsammans med spelgruppen. Låt spelarna själva komma på vad som kan hända på resan genom rymden. Det blir ett sätt att få dem med i själva berättelsen och roligt för dig som spelledare att sedan komma på vad som verkligen händer när de slår "4. Det blå nebulamonstret anfaller” eller ”15. Ett mysterium i lasten”.

Det har fungerat väldigt bra när vi spelat och verkligen något jag kan rekommendera. I huvudtaget göra slumplistor ”on the fly” är väldigt roligt och fantasieggande.

Mäster Johan
boningen.org
Haha, du gav mig faktiskt en idé med "Mysterien i lastrumet", tack för det.

Och jag ska nog försöka bygga lite slumptabeller och charts med min spelgrupp. kan bli rätt kul. Men jag är trots allt lite "Rule Zero" spelledare, och föredrar att bara jag vet vad jag håller på med. Annars kommer mina små munchkins att totalt crasha spelet. "I'll backstab him with a seageweapon".
 
Top