Nekromanti Scanna tuschteckningar?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag har googlat efter guider men hittar inte något vettigt.

Så, hur gör man nu för att scanna en svart/vit tuschteckning så att den förblir en snygg, ren svart/vit teckning? Jag har nämligen testat mina markers nu och gjort en liten Mignola-inspirerad figur som jag skulle vilja scanna in.

Möjligt att man behöver en bra scanner, men det har inte jag. Så, om man nu har en bajsscanner a la sitter i billig multiskrivare från HP, och typ programvaror som Photoshop, hur ska man gå till väga för att scanna in och fixa den där bilden så att det blir en färdig svart/vit bild a la noir comic?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Skanna som bitmap, 1200 dpi.
Åh, som jag gjort förr alltså. :gremsmile:
Dvs om det jag tror att det är om man väljer alternativet "Svartvit bild/text"? Eller är det mer man ska göra?

... Inte mer än så då?

Har hört att folk scannar i gråskala först och har sig med levels och treshold osv. Bara överseriöst dösnack möjligen?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Det tycker jag är overkill, har aldrig brytt mig om sånt.
Okej, fint. Tack, Arfert! :gremdrink:

/solvebring som bland annat älskar Rollspel.nu för dess utbud av duktiga yrkesmän och- kvinnor med bra koll.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag skulle skanna i så god kvalitet som möjligt och sedan använda photoshop och gå in på Adjustments/Levels och justera tills jag är nöjd, och därefter göra bilden svartvit.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
w176 said:
Jag skulle skanna i så god kvalitet som möjligt och sedan använda photoshop och gå in på Adjustments/Levels och justera tills jag är nöjd, och därefter göra bilden svartvit.
Få testa det med. Nackdelen med det är dock all extra tid.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
observera att resultatet ska vara 1200 dpi, bitmap... vanlig svartvitt är gråskala.

Du måste också scanna med 1200 dpi, alltså en rätt hög upplösning.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
observera att resultatet ska vara 1200 dpi, bitmap... vanlig svartvitt är gråskala.

Du måste också scanna med 1200 dpi, alltså en rätt hög upplösning.
Precis vad jag har gjort. 1200 körde jag på, och Bitmap.
Altnernativen var Färg, Gråskala eller Svartvit och jag valde Svartvit, och så 1200 dpi, och när jag scannat kollade jag bildens mode och den var Bitmap. Allt detta gjordes i PS. Men ja, det är mycket pixligt... o_O

Edit: Den blev iof så där pixlig först när jag förminskade bilden. Fast jag ändrade ju inte dpi:n. Schumt! o_O
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jaha, det är det som är felet... den ska vara 1200 dpi i skala 1:1.

Ska du visa resultatet på webben så får du göra en kopia sen i grayscale eller rgb och dra ner den.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Jaha, det är det som är felet... den ska vara 1200 dpi i skala 1:1.

Ska du visa resultatet på webben så får du göra en kopia sen i grayscale eller rgb och dra ner den.
Aha, okej. :gremsmile:

... Ehm, hur gör jag det då?
Byter jag bildens mode till t.ex. RGB, skalar ner den och ändrar tillbaka bitmap igen?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Arfert said:
Jaha, det är det som är felet... den ska vara 1200 dpi i skala 1:1.

Ska du visa resultatet på webben så får du göra en kopia sen i grayscale eller rgb och dra ner den.
Aha, okej. :gremsmile:

... Ehm, hur gör jag det då?
Byter jag bildens mode till t.ex. RGB, skalar ner den och ändrar tillbaka bitmap igen?
Du byter till Rgb och skalar ner till lämplig storlek. Ändra inte tillbaka för webb.
Orginalet sparar du för tryck.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
solvebring said:
Arfert said:
Jaha, det är det som är felet... den ska vara 1200 dpi i skala 1:1.

Ska du visa resultatet på webben så får du göra en kopia sen i grayscale eller rgb och dra ner den.
Aha, okej. :gremsmile:

... Ehm, hur gör jag det då?
Byter jag bildens mode till t.ex. RGB, skalar ner den och ändrar tillbaka bitmap igen?
Du byter till Rgb och skalar ner till lämplig storlek. Ändra inte tillbaka för webb.
Orginalet sparar du för tryck.
Okej. Tack för all info, all hjälp är sannerligen behövlig. Ska testa det här sen så får vi se.
 
Top