Nekromanti Tips på postapokalyptiska rollspel!

Aidin

Veteran
Joined
16 Jan 2002
Messages
15
Location
Malmköping (Södermaland) och i Stockholm (Ekerö)
Tjenare!, jag är ute på jakt efter ett post apokalyptiskt rollspel och har googlat nu i 2 dagar utan något rollspel som tilltalar mig (och inte hittat så mycket ifall jag ska vara ärlig), Vi har spelat Wasteland och känner att det är dags för något nytt.

Finns det något rollspel som är lite mer "mystiskt" a la Metro 2033/ I Am Legend stuket, dvs det kan gärna hända mycket men gillar mer det mörka/skrämmande. Eller är mitt enda hopp att vår grupp modifierar ett annat befintligt rollspel?,

Så Tips på några postapokalyps rollspel vore fint så man kan kika igenom :),

Mvh Fredik
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Apocalypse World är enligtmin mening det coolaste post apocalyptiska rollspelet som finns.

Det har ingen bestämd setting även om regelmekaniken och arketyperna är skapade för att tvinga fram blodiga, sexiga och grymma post apokalyptiska världar där alla slåss om de resurser som finns kvar.

Fördelen med det här spelet är att ni kan utgå ifrån I Am Legend/Metro 2033 och sedan bara spela. Reglerna hjälper er att få till grymma kampanjer.

För mer info om känslan som spelet utstrålar kolla in spelarböckerna här!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
+1 På Apocalypse World. Förutom det som Sjunde Inseglet nämner så kommer du också hitta mycket mörker och en mystik i det. Check this out:

When you open your brain to the world’s psychic maelstrom, roll+weird. On a hit, the MC will tell you something new and interesting about the current situation, and might ask you a question or two; answer them. On a 10+, the MC will give you good detail. On a 7–9, the MC will give you an impression. If you already now all there is to know, the MC will tell you that.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag har haft lite småkul med Atomic Highway.

Hyfsat »traddigt«, normalt regelsystem inklusive rätt trevliga mutationer. Och så lite grundläggande världsinfo (inklusive hyfsat mustiga bakgrunder, som tillsammans med dit yrke utgör det mesta av dina »stats«).

Det är inte riktigt min typ av spel, men har man redan lite idéer om vad man vill spela så kan Atomic Highway hjälpa till att realisera dem.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Du får beställa fråm länken på sajten jag länkade till. Tar typ 3 veckor innan du får boken men pdf:et kommer direkt.
 

Emilhandsome

Veteran
Joined
24 Jan 2010
Messages
3
Kan annars rekommendera Darwins World, en rätt "falloutig" setting till Savage Worlds ifall detta skulle locka. (Skulle länkat ifall jag inte skrev från luren, men både settingen och regelsystemet finns på drivethrurpg.com)
 

Aidin

Veteran
Joined
16 Jan 2002
Messages
15
Location
Malmköping (Södermaland) och i Stockholm (Ekerö)
Har kolla lite och införskaffade mig Apocalypse World igår, så får läsa lite PDFer tills själva boken, det verkar helt klart... annorlunda ^^ kommer ta sig en stund att vänja sig vid reglerna, Degenesis, Summerland, Darwins World såg också väldigt intressanta ut. Tusen tack för alla tips :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
McFisk said:
Rifts är ganska roligt, men fantabulöst överkrångligt.
Jo, att köra RIFTS-världen med en liiite lättare regelmotor kan bli riktigt kul faktiskt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Aidin said:
Har kolla lite och införskaffade mig Apocalypse World igår, så får läsa lite PDFer tills själva boken, det verkar helt klart... annorlunda ^^ kommer ta sig en stund att vänja sig vid reglerna, Degenesis, Summerland, Darwins World såg också väldigt intressanta ut. Tusen tack för alla tips :gremsmile:
Försök följa reglerna i kapitlet The Master of Ceremonies till punkt och pricka så kommer det nog gå bra. Lycka till!
 
G

Guest

Guest
Mundo said:
MattiasArvola said:
Tycker också att Hot War verkar spännande. Har dock inte spelat det.
Detta såg riktigt coolt ut faktiskt.
I samma serie finns även Cold War. Ungefär samma setting men utspelar sig i 60-talets Berlin istället för 40-/50-talets London. Temat är detsamma, alltså, lojalitet mot organisationen kontra den egna fraktionen.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Barbarians of the Aftermath (till Barbarians of Lemuria)
Mörkt? ...njae. Mer gonzo/Gamma World/pulp/Thundarr i stuk. Systemet är guld dock i sin simplicitet.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
För att inte nämna något som redan nämnts (Av de redan nämnda har jag nog bara spelat AW) så kanske Mutant: undergångens arvtagare. Svenskt post ap.
 
Top