Nekromanti Masque - Karaktärsskapande - Grupper och yrken, v2

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Hej,
ännu ett inlägg för grupper och karaktärsskapande.

Okey, det Masque ska handla om är skräck och mysterier i en historisk miljö, så, med den bakgrunden så måste jag få in karaktärsskapande som bidrar till skräck och mysterie-spelande. Jag har tidigare skrivit en del om att jag vill göra spelarna ansvariga för något, får då är ett hot något verkligt och farligt och jag har tänkt lite på det.

När jag skriver skräck så menar jag egentligen terror, dvs den där känslan som kommer när man känner när ens rollperson glider omkring i en mörk kloak och man vet om att det finns något otäckt här nere för man har sätt liken eller när man är påväg ut till den där ön som ortsbefolkningen har sätt en massa konstiga ljus på och där en massa folk har försvunnit.

Det är helt enkelt skräck som man dels måste bygga upp och dels sällan får visa. Det är den sortens skräck som folk snubblar in på, exempelvis genom att de reser runt i Europa och samlar böcker och börjar hitta några väldigt konstiga sammanträffanden, var och en i sig inte speciellt illa men sammantaget... väldigt illa.

Min slutsats är att rollpersonerna är mysterie-lösande grupper som genom sitt luskande kommer i kontakt med vad som nu är det skräckiga OCH också påverkar, ergo blir ansvariga, för de personer som är kopplade till deras mysterium.

Så, vad är det för sorts mysterium som kräver en sådan grupp i Frankrike under 1740-talet? Här följer de jag kunde komma på:

Serier av mord
Oro i område
Spionage
Falskmynteri
Känsliga hemligheter
Grupper som utgör hot mot stadsmakten

De som skulle kunna sända ut individer för att lösa den här sortens problem är näst intill uteslutande stadsmakten och då sannolikt via inoffeciella kanaler. Så, rollpersonerna är sannolikt en grupp som tillhör någon av följande sammanslutningar:

De nios grupp - en grupp vetenskapsmän med starka kopplingar till franska hovet, många av deras medlemmar hade framstående ministerposter.

Franska polisväsendet - Det här är en komplicerad historia, men vad som i korthet kan vara intressant är paris polisinspektörer som i det närmaste kan beskrivas som individer som gör modernt polisarbete (brottsutredningar osv.). Det fanns 4 i paris under 1740-talet, men de hade var och en ett mindre retinue av tjänare och anställda.

Les Maréchaussées 'Marskalkpolis' - En sorts omkringresande polis och domstol som kan utmätta straff och en del annat, de har dock inget att säga till om i städer.

Den korta kappans kompani - En speciell sorts polisstyrka som har till uppgift att hitta, fånga och förra tillbaka de individer som stadsmakten önskar ha arresterade.

Officialités - Domstol som prövar alla brott som har med präster att göra, de har också vissa möjligheter att fånga religiösa avvikare och präster.


Övriga är tämligen självförklarande:
Fransk adel
Ett diplomatiskt följe
Diverse filosofiska och humanistiska sammanslutningar
Kejserliga agenter

De tillhör troligtvis också någon av följande "yrkeskategorier"":
Naturvetenskapare
Humanist
Filosof
Ämbetsman
Officer
Hovmedlem
Polis (en under den här tiden väldigt viktig position position)
Agent
Diplomat
Präst

Jag tänker att det här är det nya fokuset på Masque. Vad tror vi?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Skitbra.

Tony.M.Meijer said:
Serier av mord
Oro i område
Spionage
Falskmynteri
Känsliga hemligheter
Grupper som utgör hot mot stadsmakten
Anklagelser
Samröre med Satan (alt. häxeri)
Sammanslutningar med dolda mål (ex. frimurarna som i sig är dolda eller någon som säger sig ha en agenda men som har ett annat egentligt mål)

/Han som tänkte att anklagelse för samröre med Satan är inte samma sak som faktiskt samröre med Satan
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Han said:
Tackar tackar.

Han said:
Anklagelser
Samröre med Satan (alt. häxeri)
Sammanslutningar med dolda mål (ex. frimurarna som i sig är dolda eller någon som säger sig ha en agenda men som har ett annat egentligt mål)

/Han som tänkte att anklagelse för samröre med Satan är inte samma sak som faktiskt samröre med Satan
De har lagts till. Jag och en vän har också diskuterat om man kanske vill ha ett spektrum på grupperna där de vandrar från att de inte har någon alkemi alls med i spel (för ett mysteriespel där skräcken mer kommer av serie-mördare och dylikt) till att spelarna i sig har tillgång till magi och kan glida runt och trolla. Vad tror du om det draget?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Tony.M.Meijer said:
De har lagts till. Jag och en vän har också diskuterat om man kanske vill ha ett spektrum på grupperna där de vandrar från att de inte har någon alkemi alls med i spel (för ett mysteriespel där skräcken mer kommer av serie-mördare och dylikt) till att spelarna i sig har tillgång till magi och kan glida runt och trolla. Vad tror du om det draget?
Jag har ingen åsikt kring detta. Massor av rollspel har den här nivåindelningen på kampanjer. Från DoD och Trail of Cthulhu till Unknown Armies och Wastelands.

/Han som egentligen tycker det är konstigt med "Det här får ni ta bort om ni vill"-tillägg (ex. Eons frivilliga regler) men har inte tänkt närmare på det
 
Top