Nekromanti Sexism i illustrationer i rollspel/D&D

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Laowai said:
Men hur kommer det sig att det bara gäller för sex?
Hur gör ens vilja att rollspela något som är en rätt viktig del av livet en person till oskuld/tråkig i sängen?

Om ditt exempel ska fungera så bör det ju stämma överens om andra aspekter av våra liv också. Om jag gillar att äta lyxiga måltider i spel, innebär det att jag bara äter nudlar och billys pizzor irl?

Allt man gör i rollspel behöver inte spegla ens riktiga liv, och att du försöker påstå något sådant är i min mening löjeväckande.
Jag försöker lista ut vad det är som är så givande med att ha med sex i rollspel. Ni svarar ju inte på frågan alls utan försöker bara problematisera min fråga istället. Varför kan ni inte svara på frågan istället för att försöka ställa mig mot väggen för att jag ställer frågan?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,745
Recca said:
Jag försöker bara förstå vad det är som lockar med att ha med sex i illustrationer - man ser det som en del av rollspelet men varför gör man det och varför är det viktigt för vissa?
De flesta tycks prata om sex i spelandet, snarare än om sex i spelet (produkten). Jag uppfattar det inte som att någon säger att det är viktigt med sex i illustrationer, bara att de tycker att det gott kan förekomma mer av det. Det håller jag med om också. Feministporr à la Lina Neidestams ”Maran” får gärna flytta in i marginalerna på några rollspel för min del.

Det handlar på intet sätt om att jag har för dålig tillgång på sexuellt laddat material eller att jag vill göra spelbordet till en del av mitt sexuella liv, utan om att jag ser potentiell ideologisk vinning i det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Eksem said:
Recca said:
Om du hävdar att inga motiv till att vilja rollspela sex är knutet till ditt intresse för just sex så tror jag att du ljuger. Kanske...
Wait, what? Jag tror du hoppade över några steg här, för jag följer inte med ditt resonemang alls. Vad är korrelationen mellan intresse för sex och spartanskt sexliv? I den mån de hänger ihop (vilket det förstås inte nödvändigtvis gör) torde de rimligtvis ha ett motsatt förhållande?
Så intresse för sex är centralt i att vilja rollspela det och vad man kan vinna på sex i karaktärs- och rollutveckling är sekundärt?

Det var typ det jag var ute efter.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Mjo och Ram missade minst en smiley i sitt inlägg... Det var 97% skämt och 3% allvar (dvs. magier av den typen finns, men jag är tveksam till att de skulle användas så...). Jag inser inte heller varför en krigarkvinna skulle tycka att det skulle vara en toppenidé att förstora brösten med magi samtidigt som hon passade på att skaffa sig en rustning som inte skyddar magen eller uringningen... :gremsmile:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
För att svara på din fråga då: Jag ogillar att ha sex i rollspel, och brukar himla åt "sexiga" illustrationer.
Jag ogillar att rollspela sex för att det för mig känns rätt udda att ha låtsassex med min SL.

Mina karaktärer brukar inte gå till bordeller, och brukar öht inte vara den typen av äventyrare som efter att ha beställt in sin öl slår mot karisma (eller whatever) för att hitta någon att ligga med.

Trots det så tog jag illa upp av hur du uttryckte dig då det antydde att en vilja att uttrycka sin karaktärs sexualitet i spel på något sätt speglar något negativt i personens privatliv. DET i min mening var fräckt.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Recca said:
Poseur said:
Våld har i rollspelet att göra för att det är häftigt och för att det är safe to do it in rpg's. Samma sak med sex? Jag särskiljer vänskapsband från våld - samt från sex. Om du hävdar att inga motiv till att vilja rollspela sex är knutet till ditt intresse för just sex så tror jag att du ljuger. Kanske...
Well vi är människor, de flesta har något form av intresse för sex. Värre är väl då att de flesta verkar ha ett överdrivet stort intresse för att mörda saker in-game? Så folks intresse av att bruka våld i spel grundar sig i ett intresse för våld i verkligheten.
Ja, det är beklämmande. Jag vet inte varför det är spännande med våld faktiskt, men nåt är det ju. Jag försöker bara förstå vad det är som lockar med att ha med sex i illustrationer - man ser det som en del av rollspelet men varför gör man det och varför är det viktigt för vissa?
Tyvärr vet jag inte de grundläggande anledningarna varför man tycker att saker är spännande i rollspel. Varför spelar man rollspel överhuvudtaget, ser på tv, spelar datorspel osv.
Jag tror tyvärr inte jag kan ge en bättre förklaring än mitt inlägg ovan.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
DeBracy said:
Recca said:
Jag försöker bara förstå vad det är som lockar med att ha med sex i illustrationer - man ser det som en del av rollspelet men varför gör man det och varför är det viktigt för vissa?
De flesta tycks prata om sex i spelandet, snarare än om sex i spelet (produkten). Jag uppfattar det inte som att någon säger att det är viktigt med sex i illustrationer, bara att de tycker att det gott kan förekomma mer av det. Det håller jag med om också. Feministporr à la Lina Neidestams ”Maran” får gärna flytta in i marginalerna på några rollspel för min del.

Det handlar på intet sätt om att jag har för dålig tillgång på sexuellt laddat material eller att jag vill göra spelbordet till en del av mitt sexuella liv, utan om att jag ser potentiell ideologisk vinning i det.
Tack för ett givande inlägg i diskussionen.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Laowai said:
För att svara på din fråga då: Jag ogillar att ha sex i rollspel, och brukar himla åt "sexiga" illustrationer.
Jag ogillar att rollspela sex för att det för mig känns rätt udda att ha låtsassex med min SL.

Mina karaktärer brukar inte gå till bordeller, och brukar öht inte vara den typen av äventyrare som efter att ha beställt in sin öl slår mot karisma (eller whatever) för att hitta någon att ligga med.

Trots det så tog jag illa upp av hur du uttryckte dig då det antydde att en vilja att uttrycka sin karaktärs sexualitet i spel på något sätt speglar något negativt i personens privatliv. DET i min mening var fräckt.
Äsch då. Förlåt till alla som kände sig drabbade negativt av min fräckhet. Jag brukar dock vara fräck för att ställa folk mot väggen, så det var ganska medvetet faktiskt. Så när du återhämtat dig från fräckisarna så hoppas jag att vi kan va vänner igen. :gremlaugh:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
OT om diskussionsstil: Du ställde ju knappast någon mot väggen, du drog fram en helt orimlig koppling, slängde ur dig nåt slags oriktat men nedsättande påhopp och raserade tråden därifrån och framåt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Eksem said:
OT om diskussionsstil: Du ställde ju knappast någon mot väggen, du drog fram en helt orimlig koppling, slängde ur dig nåt slags oriktat men nedsättande påhopp och raserade tråden därifrån och framåt.
Man up.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Recca said:
Eksem said:
OT om diskussionsstil: Du ställde ju knappast någon mot väggen, du drog fram en helt orimlig koppling, slängde ur dig nåt slags oriktat men nedsättande påhopp och raserade tråden därifrån och framåt.
Man up.
Det här är inte första gången du ägnar dig åt den här sortens onödigt konfrontativa och förolämpande diskussionsstil, Recca, något du också tidigare har blivit varnad för. Den här gången blir påföljden en veckas avstängning.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
1: Rollspel borde fokusera på att vara kul för maximalt antal personer. Så illustrationer borde i mina ögon visa diverse olika kroppsformer och färger (och annat, folk på bild i böckerna tenderar ju att inte bara vara omöjligt "sexiga", de är även vita och troligen hetero). Att ha sexiga bilder är i MINA ögon inget problem, men jag är väldigt medveten om att JAG inte är alla som spelar.
Jag gillar att spela med både kvinnor och män, men det är problematiskt då många kvinnor faktiskt rynkar på näsan när jag äntligen fått dem intresserade nog för att titta i en bok.
Sex säljer redan allt annat i världen... Kan inte rollspel sälja på "Kul" i stället?

2: Rollspel riktade sig en gång i tiden till unga människor. Så sex och blod är kanske inte det viktigaste att ha med på bild.

Jag är ingen debattör, jag bara skriver lite...

(och att bildgoogla något så basic som player's handbook ger ju en känsla av ökande sexualisering)
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Jag skulle vilja referera till ett inlägg av Rising.
Det handlar inte om Sexism i Illustrationer utan om en inställning till sex i rollspel som jag delvis håller med om.

https://www.rollspel.nu/threads/41612

Utöver det så vill jag med egna ord säga att sexism är ett jävla påfund som tar upp för mycket tid att prata om.
Är det så jävla konstigt att man vill illustrera en medeltida fantasy värld och väljer att ta in deras moraliska värderingar? Nej jag vet att det är en fantasy värld och inte en direkt spegling av medeltiden.
Sen att man väljer att visa kvinnor mer lättklädda än män är en annan sak, det har med att ge majoriteten av spelarna som är män något att titta på....Som man säger sex säljer. Sen skulle jag vilja poängtera ut att det finns spel som inte porträtterar kvinnor så.

Personligen så då jag väljer att spela kvinna(inte Barberella när jag dricker öl på BA) så spelar jag ytterst sällan kvinnor som är lättklädda och fyller den stereotypisk svaga rollen.

Sen tycker jag att det är en skillnad på sexism och heroiskt idealiserad.

Min senaste kvinnliga karaktär:

För er som kan ta ett skämt.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,209
Location
Stockholm
Illustrationer i rollspel är väldigt ofta av personer som ska vara RP / PC; det är ganska naturligt att man är benägen vill framställa dem som attraktiva eftersom det är mer lockande. Om man man på en nivå vill att de som ser bilderna tänker "det där kunde vara jag" så det lättare om det är folk som skulle vilja vara (eller åtminstone se ut som).
Om man har förutsatt sig att man ofta vill visa upp karaktärer som är attraktiva så är det inte konstigt att kvinnor bli mer lättklädda än män eftersom de mer muskulösa manliga idealet inte täcks av kläder på samma sätt.

Undantaget icke-mänskliga raser (och gamla människor), hur ofta är det illustrationer av RPs INTE är tecknande för att vara attraktiva?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag vet inte vad detta har med det jag skrev att göra.

Men jag kommenterar:
Sen att man väljer att visa kvinnor mer lättklädda än män är en annan sak, det har med att ge majoriteten av spelarna som är män något att titta på....Som man säger sex säljer.
Det kan vara därför majoriteten av spelarna är män.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,684
Location
Rissne
Jag tänkte inte posta något, men vafan. Man lever bara en gång.

Jag gillar definitionen han använder.

Jag ser gärna att man siktar på någorlunda numerär jämlikhet både vad gäller män/kvinnor och vad gäller aktiva/passiva män/kvinnor (alltså inte lika många passiva som aktiva, utan ungefär lika många passiva män som passiva kvinnor). Det finns ingen anledning, tycker jag, att inte göra det här - även om man lider av vanföreställningen att konstnärerna är som fotografer som vandrar runt i spelvärlden och tar kort på vad de råkar se, så kan även fotografer välja vad de ska ta kort på.

Jag skulle också vilja se att bilderna framför allt visar vad som verkar vara äventyrare snarare än fotomodeller. De får för all del vara snygga, men jag vill gärna ha ett ganska brett spann på kroppsformer och helst kläder som är hyfsat praktiska. Inte till exempel tuttar som riskerar att ramla ur så snart man tar ett lite för långt steg.

I den mån man sexualiserar ser jag gärna att man gör det lika mycket för båda könen.

Realistiska kroppsställningar tycker jag verkligen att man kan begära.



//PK-polisen GONE MAD
 
Top