Nekromanti Teotropiska effekter, var är ni?

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Det finns mycket som... kan förbättras med ceremonierna i Religioner. Jag hoppar över att nämna de torftiga texterna eller att man kan väva en explosion på 2,5 timmar.

Det jag stör mig på nu är de teotropiska effekterna. Vi talar om skapa/förstöra föremål, välsigna/exkommunicera, äktenskap och Dibuk typ. Det finns ingen beskrivning av dessa effekter i sig även om man lätt kan läsa till sig vad de innebär och anta att de är teotropiska.

Beskriver dessa effekter vad teotropi handlar om? Är detta vad gudar och teotropiska väsen sysslar med lika naturligt som psykotropiska väsen hanterar psykotropi?

Tanken är väl att man vill förena prästers aktiviteter med det gudarna sysslar med utan att det känns konstigt. Men hur kan man göra det? Jag undrar även om någon har idéer på fler teotropiska effekter som präster kan bruka...

P.S Eon IV kommer för övrigt att introducera böner - svagare ceremonialternativ som inte tar timmar att lägga D.S
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Saxar från mundanapedia. Mina och Ymirs teotropiska effekter alltså. Ska ses som... tankelekar mer än konkreta förslag:


Fördöma
Teotropi: 1+, Räckvidd: Obegränsad, Varaktighet: Momentan*

*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent

Effekten påverkar en individ som står direkt under kastaren i andeplanets hierarki, oavsett var denne befinner sig. 'Fördöma' kan inte överhuvudtaget påverka någon som inte har en dylik koppling till kastaren, men räknas alltid som att den kastats med ett sympatetiskt band motsv. ett sant namn. Om offret för effekten har positiv qadosh förlorar hon 1 poäng qadosh per magnitud. Har hon negativ qadosh är effekten verkningslös.


Forcera Förening
Teotropi: 7, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent

Tvingar en själ att förenas med ett objekt eller en avgränsad plats som själar vanligtvis inte kan gå upp i, till exempel mindre föremål, hus eller träd.


Ignorera Naturlag
Teotropi: 3, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär

Det som påverkas av effekten ignorerar en valfri naturlag under varaktigheten. Effekten kan också vävas ihop med andra effekter, för minst sagt bisarra resultat. Det verkar finnas några lagar som inte kan påverkas av ens denna effekt, men det är lite oklart exakt vilka de är.


Kosmogoni
Teotropi: 50, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan

Skapar en världsjäl. Ett potential för ett nytt universums existens.


Omintetgöra
Teotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan*

*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent

Effekten utplånar objekt, ungefär tio kilo per magnitud. Ska någon form av magisk artefakt omintetgöras måste effektens magnitud motsvara artefaktens. Levande varelser som påverkas får helt sonika Ob2T6 trauma per magnitud som effekten vävs med; kläder och liknande förstörs helt eller delvis.


Primum movens
Teotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan*

*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent

Effekten skapar energi ("rörelse") ur ingenting. För att få några observerbara effekter behöver effekten kombineras med någon av harmonieffekterna. Eventuellt kan effekten kombineras på andra sätt för att uppnå oanade resultat. Varje filament som används i effekten skapar en magnitud rörelse.


Ubiquitos
Teotropi: 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär

Manifesterar en osynlig andevarelse som för alla syften och ändamål är samma varelse och samma själ som användaren, och delar alla tankar, upplevelser och känslor. Varelsen har samma färdigheter, mentala attribut och samma sinnesattribut som användaren.


Utradera
Teotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan*

*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent

Effekten raderar ut en besjälad varelse ur existensen genom att drabba den med -Ob1T6 Qadosh per magnitud som effekten vävs med. Effekten har dock ingen verkan på individer med positiv Qadosh.


Varda
Teotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan*

*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent

Effekten skapar upp till 10 kg materia per magnitud, med valfria former och egenskaper. Levande ting som skapas med denna effekt får 1T3 i alla attribut per magnitud, vilket översätts till +1T6 varannan magnitud (dvs +2T6 på magnitud fyra). Besjälat liv kräver att Varda kombineras med andra effekter. Kastas effekten på en redan levande varelse läker den Ob2T6 trauma per magnitud. Allt som skapas med denna besvärjelse är underkastat Magins Lagar.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Lycan said:
Kosmogoni
Teotropi: 50, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan

Skapar en världsjäl. Ett potential för ett nytt universums existens.
... I say.

Detta är någonting jag personligen inte vet om jag kan hålla med om. För mig är magin, så som den fungerar i Mundana som en verklighet, endast ännu ett fragment av Aeons dröm. Om den här effekten ska ligga någonstans borde det väl vara drömmagi, för det är väl den som ligger Aeon närmast (Drömmarens Bur and all that shit).
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vem bryr sig om drömmaren?

Nej men vad säger att man inte öppnar ett maskhål/svart hål till ett nytt universum inuti det vanliga mundana-universumet? Så jag valde att se på den effekten när jag läste om den förut.



/Poseur
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vi kör inte med Aeon i vårt Mundana, jag finner hela det här gnostiska böset mer än lite gjort.

Lycka till att kasta effekten hursomhelst, inte ens Daak lär klara det ens teoretiskt (försåvitt man inte faktiskt godtar lisch-ritual-kryphålet och har ett par geologiska tidsåldrar över).
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Lycka till att kasta effekten hursomhelst, inte ens Daak lär klara det ens teoretiskt (försåvitt man inte faktiskt godtar lisch-ritual-kryphålet och har ett par geologiska tidsåldrar över).
Tja, med ett par extra filament för sänkt svårighet tror jag han klarar det fint. Förutsatt att gudar har andra sätt att få tag på filament än att faktiskt alstra dem.

Håller för övrigt på med ett litet sidoprojekt där jag skriver om alla magiregler, effekter och dylikt för att fixa alla småproblem som härjar Mystik & Magi. Dyker väl upp här på forumet i sinom tid.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Ymir said:
Vi kör inte med Aeon i vårt Mundana, jag finner hela det här gnostiska böset mer än lite gjort.
Jo, jag vet att du inte kör med Aeon. :gremwink: Säger det bara för att jag spelar med standard-Mundana.

//Kraetyz, som gillar Mörkret som det är
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Om det nu är så att Daak inte kan kasta en magnitud 50 besvärjelse så är det ju bara bra. Gudarna ska inte bara kunna skapa universum hur som helst, för då skulle ju Daak i den världen kunna vara den enda guden på riktigt.

Annars borde en gud med lätthet, imo, kunna kasta en magnitud 50 besvärjelse. Bara samla 200 troende, låta dem alla alstra varsitt filament och sen använda 150 filament för att sänka svårigheten. vad jag förstått behöver inte guden göra ett slag för att skänka ett filament utan han bara transformerar det psykotropiska filament den troende lämnar över.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Annars borde en gud med lätthet, imo, kunna kasta en magnitud 50 besvärjelse. Bara samla 200 troende, låta dem alla alstra varsitt filament och sen använda 150 filament för att sänka svårigheten. vad jag förstått behöver inte guden göra ett slag för att skänka ett filament utan han bara transformerar det psykotropiska filament den troende lämnar över.
Ett problem blir dock om man inte kan förena filament som alstrats separat. Exempelvis känns det väldigt konstigt att man skulle kunna alstra 1 filament Geotropi 10 gånger för att sedan väva, säg, 7e magnitudens Skärpa. Kongelat däremot finns det inga begränsningar på. Om Daak tillkännager att alla som lyckas ansamla 10 kongelat blir helgonförklarade lär nog alstringshjälpmedlen ramla in. När han väl fått en liten hög kan han alstra dem alla, transformera dem till något användbart och skapa sig sin nya värld.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vet inte riktigt om jag ska svara dig Duncan eller tråden i allmänhet.

Men såsom jag ser det så är snarare de psykotropiska filamenten grunden i gudarnas makt att kunna påverka. När tillbedjare ber till sin gudom så omvandlas psykotropin til teotropi, troligtvis för att gudarna vill ha det så och har ändrat i naturlagarna någon gång för länge sedan. Sedan samlas filamenten och bildar gudens "göra-gudomliga-saker-pool", men de måste fortfarande alstras individuellt utav gudomen ifråga.

För att dra en liknelse så är tillbedjarna vägguttaget på 230v, ändringen i magiflödet är batteriladdaren, och guden i fråga är batteriet. Så en svag gud kanske är ett litet klockbatteri medan Daak är ett lastbils 24v-batteri.
Så även om guden har tusentals tillbedjare som fyller upp hans pool, så kan guden fortfarande vara för svag att använda mer än han klarar av. Medan de flesta gudar under några timmar skulle säkerligen kunna få det att regna lite eld så tär det på poolen som tills slut blir tömd och måste fyllas på med lämpliga böner och offer.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Men såsom jag ser det så är snarare de psykotropiska filamenten grunden i gudarnas makt att kunna påverka. När tillbedjare ber till sin gudom så omvandlas psykotropin til teotropi, troligtvis för att gudarna vill ha det så och har ändrat i naturlagarna någon gång för länge sedan. Sedan samlas filamenten och bildar gudens "göra-gudomliga-saker-pool", men de måste fortfarande alstras individuellt utav gudomen ifråga.
Håller med, men jag tror att Daaks batteri (som ständigt fylls på med någon miljon bedjande människor) klarar av en liten urladdning på 50 filament.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag har kikat på de där någon gång förut och jag tycker att de ger ett relativt enhetligt intryck. Det jag undrar är om man som präst kan formalisera en ceremoni som ignorerar naturlagar eller skapar och förgör materia?

Det känns som en stor mismatch, som att präst-teotropi inte är samma som gud-teotropi. Det kanske till och med är så att det inte borde finnas några teotropiska effekter som en präst kan väva utan denne är tvungen att transformera dessa till något annat.

Annars var det ju en härlig urspårning på kosmogonin - det var ju inte riktigt den diskussionen jag var ute efter. :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Übereffekter

Halva poängen med effekter som Kosmogoni var just såna här tankelekar. Men jag köper inte under någon som helst omständighet att Daak har färdighetsvärden i mystiska färdigheter som ligger ens remotely i närheten av 180, vilket är vad han borde ha som allra, allra minst för att ha någon som helst chans att få igenom Kosmogoni.

Han kan självfallet -inte- somehow ta emot filament frå 50 olika källor och bunta ihop dem så att de betraktas som en väv, that would be absurd.

Men visst, han kan ta en gigahög kongelat ofc...men den lösningen är ju också ett fattigt jävla kryphål that has got to go.

(Märk väl, i våra über-über-effekter som Kosmogoni ingår givetvis en -teoretisk- möjlighet att de går att kasta, somehow, annar skulle vi inte skrivit dem. Jag tror däremot inte de är något någon som helst varelse i Mundana klarar av bara sådär, långt ifrån - tillochmed de mäktigaste av väsen hade behövt använda all till buds stående medel plus lite till för att ens ha skuggan av en chans.

Major spoiler mina spelare:
Vilket faktiskt är lite av en plottpoint i min kampanj. Abraxes, som är den äldsta draken i världen och kanske den mäktigaste magikern därtill, har som mål att kasta en Instrumentalitet:

Instrumentalitet
Syndesotropi: 40, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Momentan*

*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent

Utraderar alla teo-, daimo- och psykotropiska barriärfält som innesluter själar inom magikerns psykosfär, det vill säga det system av världar där magikern befinner sig. Konsekvensen blir att allt medvetet liv smälter ihop till en enda supersjäl med ett förenat medvetande. Värdena för det nya medvetandet blir medelvärdet av PSY, VIL, AND, MAG och relevanta färdigheter hos alla individer som smälts samman, multiplicerat med 1 för varje 100 miljoner själar som påverkats. Rangen beräknas på vanligt sätt, men tiodubblas. Specifika individer kan stå emot instrumentaliteten genom att lyckas med ett slag mot VIL med Ob6T6, om de för tillfället befinner sig i ett sammanhang som hade skyddat dem, till exempel i en mecha fickdimension såsom en erebotropisk Oubliette.
För att kunna göra detta har han, som har runt 40-50 eller nåt i sina mystiska färdigheter, bland annat:
- Inväntat en tidpunkt när "the stars are right" (i.e. en fet influx av relevanta aspekter), i tusentals år.
- Inväntat Urmörkret så han kan dra energi från magistormen som kommer uppstå när Mundana och Antichton möts.
- Investerat delar av sin själ i olika föremål runtom i världen så att han ska ta utmattning långsammare än brukligt när han väl utför sin ritual.
- Kontrollerat Jargien bakom kulisserna i tusentals år för att upprätthålla och nära ett bisarrt flätverk av magiska monoliter som suger åt sig landets psykotropiska energier på något sätt så att han senare kan överanvända dem för att sänka sin svårighet på Instrumentaliteten. Allt liv i Jargien föds sannolikt med nån slags band till Abraxes, som presumably usurperat hierarkin ovanför dem på andeplanet rakt under näsan på Daak, och de delar av kyrkan som inte går Daaks ärenden för att stoppa honom använder han redan för sina egna syften till att skydda monoliterna och göra Jargiens folk mer mottagliga för hans inflytande. När tiden väl är mogen kommer han offra dem alla as best he can som levande kongelat eller något. Hur klarar han detta om Daak inte kan få 50 människor att fungera som 50 kongelat? Jag tänker såhär; Abraxes har spenderat tusentals år med att bygga mystiska kopplingar mellan folks magiska fält och är en mästare på syndesotropi, när tiden är mogen kommer han, lokalt, låta dessa fält rämna på ett sätt liknande det Instrumentalitetseffekten gör, och detta gör att han, teoretiskt, kan använda säg ~1 miljon människor under honom i andeplanshierarkin som ett kongelat motsvarande 25 magnituder eller nåt. Inte en gräjt tradeoff alltså, snarare en groteskt dålig sådan, men väl värt det i hans ögon.
- Slutligen har han försökt ta kontroll över kamorfernas Domedagsmaskin, Världens Hjärta, men har konsekvent misslyckats trots att han plottat för detta i eoner.

Det är alltså nivån av dedikation jag tänker mig behövs för att kasta en effekt på 40 magnituder, och då har vi inte ens börjat tänka oss en på 50..
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Übereffekter

Halva poängen med effekter som Kosmogoni var just såna här tankelekar. Men jag köper inte under någon som helst omständighet att Daak har färdighetsvärden i mystiska färdigheter som ligger ens remotely i närheten av 180, vilket är vad han borde ha som allra, allra minst för att ha någon som helst chans att få igenom Kosmogoni.
Håller med på den punkten. Jag ser helst att gudar inte ens använder magi på något sätt så som det beskrivs i M&M. De teotropiska effekterna är tänkta för präster och dylikt för att ge dem ett verktyg att använda i kampen mot den aktuella gudens fiender. En "riktig" gud kanske på sin höjd använder dem genom ett inkarnat, men i sin naturliga form har de mycket bättre sätt att sätta tusentals filament i rörelse, utan vare sig färdighetsvärden eller attribut.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Übereffekter

Jaha, nej, det tror inte jag, jag tror gudar använder magi på, basically, samma villkor som alla andra. Det är mest effekter som "Varda" och "Ignorera naturlag" (se Lycans inlägg ovan) som låter dem göra awesome stuff.

(Jag är alltså inne på en D&D-aktig syn på gudat här, vilket jag också tycker Eons officiella material hittils verkar antyda stämmer. Med detta menar jag att gudar i grund och botten lyder under samma villkor som alla andra varelser, och att det går att döda en gud).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det jag undrar är om man som präst kan formalisera en ceremoni som ignorerar naturlagar eller skapar och förgör materia?
Klart man kan, om man 1) behärskar effekterna, 2) guden eller dennes intermediaries är villiga att ge en filament för att genomföra dem. Varför skulle det inte gå? Sen finns ju en ytterligare begränsning i det att komplexa ceremonier kräver flera deltagare, och att man därför måste få sina kollegor att gå med på att den nya ceremoni man designat är i enlighet med Guds vilja, och inte nån form av blasfemi eller innovation.

Det känns som en stor mismatch, som att präst-teotropi inte är samma som gud-teotropi.
Klart det är, men ett vanligare bruk av teotropi i ceremonier är nog att transformera det till andra aspekter.

Det kanske till och med är så att det inte borde finnas några teotropiska effekter som en präst kan väva utan denne är tvungen att transformera dessa till något annat.
Det vore ju helt absurt, magiteoretiskt sett. Klart det går för människor att väva teotropi; problemet är att få tillgång till filamenten. Vore det -inte- så hade människor inte kunnat väva daimotropi heller, vilket de bevisligen kan.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Übereffekter

Jaha, nej, det tror inte jag, jag tror gudar använder magi på, basically, samma villkor som alla andra. Det är mest effekter som "Varda" och "Ignorera naturlag" (se Lycans inlägg ovan) som låter dem göra awesome stuff.

(Jag är alltså inne på en D&D-aktig syn på gudat här, vilket jag också tycker Eons officiella material hittils verkar antyda stämmer. Med detta menar jag att gudar i grund och botten lyder under samma villkor som alla andra varelser, och att det går att döda en gud).
Jag har inga problem med att se gudar som dödliga väsen, men då måste de vara så extremt mäktiga att de ändå kan ses som "allsmäktiga". Om en magiker fick tillgång till kunskap insamlat under eoner, miljontals filament från troende världen över och ett hov av astralväsen, skulle man då inte göra framsteg inom magin som tog en bort från "vanliga" magikerns fattningsförmåga? Om en Sci-Fi antagonist skulle nedstiga på jorden ett par tusen år före kristus så skulle denne te sig som en gud för lokalinvånarna, en gud som inte bryr sig om triviala naturlagar som gravitation när de flyger runt i sina skepp. Jag kan tänka mig att det är något liknande för Mundanas gudomar. Varför skulle de fortfarande använda samma teknologi efter så många år och inte utvecklas med de resurser de har tillgängliga?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Übereffekter

Det handlar väl framförallt om vem eller vilka som blir gudar.


Om man oftast föds till gud, så är det intressantare att endast upprätthålla en vapennivå (ritualer, ceremonier etc.) som motsvarar vad ens konkurrenter och granngudar har. Gudarna skulle antagligen uppmuntra henoteism, och fungera som grekland före det atensk-spartanska kriget. Detta skulle innebära ojämn teknisk utveckling, när den alls förekommer, med tillfällen av snabb vinning, fölljda av förlorade kunskaper.

Om man vanligen blir gud (från att vara demon eller dödlig) så blir ens främst intresse att säkra tillgång på råmaterial, eftersom ens egna kunskaps och vapennivå i så fall endast har betydelse för ens gudarikes överlevnat om man blir invaderad, vilket antagligen kan skapas enkla besvärjelser som hindrar. Under detta förhållande så börjar gudarna behandla andeplanet och vår värld, såsom man under kolonialtiden behandlade utomeuropa - den plats där tjuvnyp och skärmytslingar var på sin plats, och fullt rimliga. Gudakraftsnivån blir alltså inriktad på försvar och eleganta, intstrumentella effekter, riktade mot att maximera marknadsandelar själar, och på ett beskydda de egna troende på ett sätt som dessutom övertygar nya religiösa att ansluta sig.


Endast om man blir gud av engen kraft och nyfikenhet lär en militarisering av den gudomliga vetenskapen (teotropi) uppkomma, eller för den delen, snabb, konstant, utveckling av den. Detta för att de som då blir gudar, är samma individer som i livet studerade både trolldom och schamanism, dvs. hypernördar med förföljelsemani eller meglomani (eller andra upplevda anledningar att lära sig svåra och dödliga ting).
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Übereffekter

Ymir said:
Jaha, nej, det tror inte jag, jag tror gudar använder magi på, basically, samma villkor som alla andra. Det är mest effekter som "Varda" och "Ignorera naturlag" (se Lycans inlägg ovan) som låter dem göra awesome stuff.

(Jag är alltså inne på en D&D-aktig syn på gudat här, vilket jag också tycker Eons officiella material hittils verkar antyda stämmer. Med detta menar jag att gudar i grund och botten lyder under samma villkor som alla andra varelser, och att det går att döda en gud).
Hmm intressant... i Eon har jag valt att se gudar på ett helt annat sätt just för att undvika DnD-iseringen av gudarna. Det passar utmärkt i Dungeons and Dragons, men det suger i Eon eftersom att Eon by far är ett spel som påminner mer om vår egen verklighet (vi kör lite Arn-style i våran nuvarande kampanj. 8 år ingame and running).

Visst, gudar lägger sig i världen, men magi är ju något som är regelsatt på just Mundanas del av kosmos. iallafall som jag tolkat legender och hemligheter så finns det världar där magi fungerar på -helt- andra sätt än på mundana. Magi är helt enkelt ett sätt att 'fuska' med naturlagarna på ett sådant sätt att man kan genomföra övernaturliga handlingar utan att bryta mot de kosmiska lagarna. Självklart är även gudarna bundna av dem så länge de inte vill bryta mot de lägre lagarna, men jag ser det som att gudarna kan (om de vill) flexa sina sanna krafter och bryta mot lagarna bara precis så mycket att ingen bryr sig.

Aeons dröm ser jag mest som en metafor för den kraft som håller ihop universum och det är först när gudarna börjar göra helt vansinnigt dumma saker som den kraften faktiskt hotas (t.ex. skapar avgrunden för en 'kul grej grabbar, jag lovar...').

Däremot kör jag med att det går att döda en guds fysiska form och sprida dess energi över andeplanet. Men, mäktiga gudar, t.ex. Daak, skulle kunna samla sig igen men tills de lyckats med det är de maktlösa både på Mundana och på andeplanet... nu ter det sig ju dock som så att Daak har en massa tjänare som kan göra saker åt honom.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Übereffekter

Visst, gudar lägger sig i världen, men magi är ju något som är regelsatt på just Mundanas del av kosmos. iallafall som jag tolkat legender och hemligheter så finns det världar där magi fungerar på -helt- andra sätt än på mundana. Magi är helt enkelt ett sätt att 'fuska' med naturlagarna på ett sådant sätt att man kan genomföra övernaturliga handlingar utan att bryta mot de kosmiska lagarna. Självklart är även gudarna bundna av dem så länge de inte vill bryta mot de lägre lagarna, men jag ser det som att gudarna kan (om de vill) flexa sina sanna krafter och bryta mot lagarna bara precis så mycket att ingen bryr sig.
En intressant notis är att vi en gång körde en mörkerkampanj där vi efter undergången fann oss själva i en värld styrd av Mahktahs undersåtar. Vättar, ulvar, troll, tiraker, gûrder, trukher och de nya alferna styrde samhället, medan människor, dvärgar, alver, misslor och liknande levde i skuggorna. Magin förändrades under mörkret så att vanliga dödliga inte längre kunde använda den direkt utan var tvungen att vända sig till okroppsliga väsen på andeplanet för att få kraft. Alla magiker hade en slags totemande som de bad om kraft, och på det stora hela växte sig schamanismen och magin väldigt nära varandra. Det var en intressant idé och ett kul experiment, men efter ett tag ledsnade vi på att världen hade förändrats så radikalt. Bara en kort notis angående alternativa magilagar.
 
Top