Nekromanti Att skapa en steampunk setting

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Tjena allihopa.

Har slagit mig ned med mitt rollspelsgäng och insett att det vi (läs jag) vill spela allra helst i är en Steampunk setting.

Efter att ha röjt i ett antal år med Neotech, Eon, Viking (haha, ja, det finns folk som äger det spelet. Nej, vi spelade det knappt), Western, Mutant, Mutant Chronicles etc etc så märkte vi att vi inte lirat ett enda Steampunk rollspel! Majoriteten av dem som jag hittat är antingen väldigt gamla (inget illa om gamla spelsystem, men det börjar kännas rätt tråkigt med STY, FYS, KAR just nu, Noir hade ju ett mycket mer givande system) eller baserade på Genius Girl, vilket är en setting som inte är riktigt den jag söker.

Jag gillar relativt down to earth världar, lite grisodling i steampunk.
Går det att fixa måntro?
Mina huvudfrågor nu när jag ska börja sitta och knåpa ihop det hela är:

Vad tycker ni SKA finnas i en steampunk värld?
Vad tycker ni INTE ska finnas i en steampunk värld?

Inga svar är för tydliga. Kan ju inte garantera att jag delar samma visioner som er, men all inspiration och hjälp är uppskattad.
Håller på att småpillar på ett system för tillfället, men det får ske lite i bakgrunden till världen.

Min grundtanke som nu är en relativt hightech sent artonhundratals miljö, starkt inspirerad av Europa (jag vill ha flera olika stater med olika kulturer, tänk England, Tyskland, Österrike-Ungern, Ottomanska Imperiet och Spanien). Tekniken ska dock inte vara så universal så att varenda jäkel har ett par kugghjul i sitt kök utan jag tänker mer att teknologin är huggen och tagen av medel / överklassen, som består av en härlig skara av gammal adelsaristokrati och nykapitalister. Med detta sagt så ska såklart städernas bättre delar vara fantastiska, stora zeppelinare ska segla över takåsarna etc.

Längst ned på stegen står det tusentals och åter tusentals med knegare som lever ungefär som knegarna gjorde på det sena artonhundratalet, med allt vad det innebär. Usla löner, hårt arbete, korta liv, olika typer av revolutionära organisationer etc.

Och cylinderhattar. För vad fan vore steampunk utan cylinderhattar?

Här har vi även resultatet av fem minuters googling som kanske kan hjälpa att ge lite inspiration och tankar.

http://minus.com/mbeTs6rkq#15g
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Inte sett det där förut, men det är kul att andra tycker att det behövs mer steampunkigt i denna värld att spela med!

Dock är det inte exakt det jag letade efter, vill nog ha något som är lite mer vidspännande och med mera fantasy inslag.

Kör dock på stenhårt, kollar gärna in igen senare när det är färdigt!
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Ååhhh, steampunk :gremsmile:

För mig är det:
Luftskepp som långsamt seglar fram högt över världen.
Äventyr
Sabelfäktning
Vetenskap i äkta experimentiell anda, inget är färdigutforskat, det finns alltid mer att uppfinna och upptäcka!
Fabriker med stora skorstenar som spyr ut rök som det inte fanns någon morgondag.
Slagsmålstrider á la Sherlock Holmes (den nyare filmen).

Vad jag inte vill se för mycket av:
Magi. Visst är det häftigt med djävulsdyrkare som förvrider sinnet på folk men eldbollar bör vara låååångt borta.
Epik, steampunk ska va mörkt och smutsigt.

Du är för övrigt inte ensam om att fundera på ett steampunk-rollspel. Jag, tillsammans med en av mina spelare, snackar om att skriva ihop något, hittills är det bara idéer, men jag tror att vi har ett riktigt bra system på gång, och världen kan nog bli väldigt häftig den också :gremsmile:
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Kan inte mer än att hålla med Anton P om vad som borde vara med i Steampunk.

Magi kan jag också klara mig utan, om jag tänker övernaturligt i Steampunk tänker jag mer jättestora elaka monsterbestar vars motsvarighet inte finns i den verkliga världen, och kanske ett enormt förnekande av gravitationen och andra naturlagar för att få alla uppfinningar och manicker att fungera.

Och air pirates såg ju trevligt ut, problemet var lite som med Steam 1888, att det verkar lite nischat.

"Spela en luftpirat i USA."
Det borde finnas så mycket mer man kan spela i en värld än en specifik typ av roll, och även om man säkert kan det, så kommer regelsystemet och stämningstexter etc förmodligen vara riktat mot detta.

Därför föredrar jag att skapa en egen värld.

Ska pilla ihop lite texter om några olika nationer nu tror jag efter att ha spelat lite mer Victoria 2, så får vi se!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Här följer två exempeltexter av det som har knåpats fram under de föregående dagarna. Det första är en introduktion av Det Arryliska Imperiet, och det efterföljande är en text som handlar om den Kejserliga huvudstaden.

Arryli - Kejsarstaden
Det var här allting började, därav det andra tilltalsnamnet. Den första kejsaren härstammade från denna stad med dryga miljonen invånare. Staden reser sig majestätiskt över de andra städerna inte bara till invånarantalet utan även arkitekturiskt då staden har byggts på höjden av den rika överklassen som gärna flyr smoggen upp mot himlen. De högsta byggnaderna, kolosser i stål och tegel, sträcker sig över tvåhundra meter upp mot himlen.

Byggnaderna är uppdelade i tydliga våningsskikt där arbetare bor på de nedersta planen och aristokratin, de framgångsrika handelsmännen och officerarna bor i de övre. Mäktiga hängbroar, somliga så stora som en hel marknadsplats, sammanlänkar de övre våningsplanen. Trots att de bokstavligen talat har samma tak så är det fullt möjligt för någon från överklassen spendera en hel dag med arbete och ärenden utan att någonsin springa på någon arbetare, såvida inte denna utför sanerings-, reparations- eller konstruktionsarbete.

Trots den tydliga klasskillnaden mellan människor och människor så har vanligt folk det relativt bra i Arryli, då det vore otänkbart att vila fötterna av dessa massiva byggnader på något instabilt och således har arbetarbostäderna sällan om någonsin problem med läckor, mögel och dylikt. Ljusslingor finns redan indraget i drygt hälften av bostäderna och vatten finns, om inte direkt i lägenheten, så i alla fall via den gemensamma vattenkranen på våningsplanen. Värmen håller man lagom tempererad tack vare enorma ledningar som drivs direkt från fabrikernas skorstenar och in i väggarna på byggnaderna. När en läcka sker, vilket händer med jämna mellanrum, sprids en livsfarlig, mörk rök som kan ödelägga hela våningsplan på några minuter om den inte stoppas.

Turligt nog för överklassen så tempereras deras sektioner med samma system fast med ångan från enorma turbiner, som har de båda fördelarna att värmen är lättare att kontrollera och eventuella läckor inte är direkt dödliga.
Fabrikerna ligger ofta kloss i kloss med bostäderna och skjuter upp i imponerande höjder. Allt från smältverk och vapenproduktion till klädesfabriker och möbelfabriker sprider sig längs med stadens smutsiga gator där överklassen sällan, om någonsin, sätter sina fötter.

(OBS, detta är endast kladdtext och kommer förmodligen skrivas om till att vara mer läsvänligt.)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Det låter spännande. Släng över det så får jag titta, om inget annat kan det vara inspirerande att läsa!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Här nedan följer en text som behandlar en av Stadsstaterna i det Arryliska imperiet, nämligen Zweitel!

Stadsbeskrivning:

Rådet har tjugo säten, och av dessa äger familjen Von Zweitel fem som ärkehertiginnan själv placerar ut. Ytterligare fem hålls av militären (skymarskalken, generaler etc) som i allt som oftast är titlar som getts ut av ärkehertiginnan själv. Hälften av de kvarvarande sätena hålls av kyrkan. De sista sätena hålls av framgångsrika industrimagnater i staden vilket gör att detta råd i praktiken äter ur handen på ärkehertiginnan, som inom sin egen stadsstat kan styra och ställa som hon själv önskar.

Notera att detta bara är kladdar och ingen information är satt i sten. Tar gärna emot kommentarer, ris, rosor, kritik och förslag! (Och gärna då om textens innehåll snarare än det språkliga. Det är bara en kladd gott folk!)
 
Top