Nekromanti Skriva i en PDF?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Jag har lite problem. I kampanjen Kingmaker som jag nu spelleder så använder man sig av ett "Kingdom Sheet" för att administrera rollpersonernas kungadöme.

Jag önskar att jag kunde skriva i PDF:en, för att efter varje spelmöte kunna sammanfatta kungadömets spelvärden och skicka ut till mina spelare. Problemet är att det inte går att skriva i PDF-dokumentet.

Finns det något sätt att lösa det här på? ( länk till PDF-dokumentet)

Jag vet att det går att få tag på excel-filer som fans har gjort, men de jag provat har inte alls fungerat särskilt bra. Massor av fel i formlerna, låsta celler och annat bök. Jag behöver inte hjälp med att räkna, bara att presentera siffrorna.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,990
Location
Göteborg
Om PDF:en har förberedda textfält (tomma textblock) kan du skriva i dessa och sedan skriva ut. Du kan bara spara om detta är förberett i Acrobat Professional (den versionen av Acrobat som inte är gratis).
Med Acrobat Professional kan du ändra, skriva i textfält och spara ändringarna.

Det finns ju även en del gratis-PDF-program som inte är Adobes men jag är osäker på hur desa funkar.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Caligo said:
Om PDF:en har förberedda textfält (tomma textblock) kan du skriva i dessa och sedan skriva ut. Du kan bara spara om detta är förberett i Acrobat Professional (den versionen av Acrobat som inte är gratis).
Med Acrobat Professional kan du ändra, skriva i textfält och spara ändringarna.
Hmm, det programmet har jag dessvärre inte. Då utvidgar jag frågan till en förfrågan; är det någon vänlig forumit som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med detta? Det skulle verkligen vara till stor hjälp!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Vitulv said:
Hmm, det programmet har jag dessvärre inte.
Nu tror jag att det är stor risk att du får hjälp med det här med tanke på vilka du har i spelgruppen, men jag hojtar till om det ändå: Adobe har försöksversioner av de flesta av sina program, så du kan tanka hem och testa på egen hand om du vill.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,990
Location
Göteborg
Hade gärna hjälpt till men jag har inte Acrobat Professional på denna dator tyvärr. Det är inte helt uppenbart hur man låser upp en PDF så att man kan spara ändringar men kolla i hjälpen för programmet. Det heter något i stil med "lås upp för användare" eller något.
 

Adrian Granberg

Veteran
Joined
10 Jan 2011
Messages
43
Tror jag ska kunna redigera det där åt dig. Har aldrig gjort det men har adobe acrobat professional på den här datorn så ska se vad jag kan göra. :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Barcaii said:
Tror jag ska kunna redigera det där åt dig. Har aldrig gjort det men har adobe acrobat professional på den här datorn så ska se vad jag kan göra. :gremsmile:
Jättesnällt! Tack så hemskt mycket!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
PDF Editor kanske kan vara något?

Eller PDF Filler?
- Verkar ju fett smidigt och enkelt.

... Fast om någon gjorde ett färdigt, skrivbart PDF-dokument åt dig i ett professionellt program så vore ju det jävligt mycket bättre, ja.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Prova pdfunlocker. Den låser upp pdfen och låter dig spara den. Jag tror det går att skriva i den men jag kodade VB för en export till Excel så jag gick aldrig in i pdf:en.
 

Adrian Granberg

Veteran
Joined
10 Jan 2011
Messages
43
Om nån annan vill ha dokumentet så skicka mig ett PM med er mail adress så slänger jag iväg den till er. :gremsmile:
 
Top