Nekromanti Magiska flöden och kombinering av flöden.

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag satt på filosofiföreläsningen och filosoferade, om Magi såklart! Här kommer mina tankar om varför man kan använda kongelat för att öka magnitud, och varför flera alstringar inte ska kunna öka magnituden.

Jag bifogar förklarande bilder som hjälper er att förstå hur jag tänker.

Enligt tidigare forskning vet vi att man inte kn kombinera två magiska flöden för att förstärka det. I magiska termer är det att 3+2 inte är 5, utan 3. Jag föreslår dock att 3+2 förblir 3+2. (Se bilden flödesexempel_1)

Om två magiska flöden kombineras kommer endast det starkaste flödet att bestämma den högsta möjliga magnituden. Detta vet vi, men konsumeras det svagare flödet då? Jag förordar att det svagare flödet inte kan slås samman med det starkare, men snarare att det kan användas parallellt. Parallella flöden kan användas för att exempelvis sänka svårigheten.

Men stopp ett tag, vi vet ju att man kan använda kristaller och kongelat för att öka magnituden, samt att ceremonier innebär att flera "magiker" (läs: troende) slår samman flera flöden för en ökad magnitud! Hur funkar detta?

Allting har att göra med krökningstal, filamentens längd. Anledningen till att man inte kan kombinera flöden beror på dessa krökningstal. Alstrade filament har ett krökningstal och i en klump av filament får inga två filament samtidigt ha samma krökningstal, vilket innebär att magiker måste alstra olika långa filament för att således låta filamenten ha olika krökningstal. Men hur kommer det sig att kongelat och kristaller till synes kringgår denna regel?

Jag tror att olika filament kommer ifrån olika "sfärer". Filament som alstras normalt, oavsett aspekt innebär att filamenten kommer från den "potentiella sfären".
Kristaller och deras filament innebär att filamenten kommer från den "kristalliserade sfären"
Varje kongelat är i viss mån sin egen sfär men samlingsnamnet är den "definitiva sfären"

Som regel kan filament från samma sfär inte kombineras för att höja magnituden. Vilket innebär att alstring av samma aspekt inte höjer magnituden, och att kedjekoppling av kristaller ej heller höjer magnituden.
(Se bilderna, flödesexempel_kongelat, flödesexempel_kristall och flödesexempel_multipel)


Teotropiska filament är ett specialfall, och jag är osäker på hur det fungerar i praktiken. Kanske förser guden sina anhängare med vad som i praktiken är kongelerad teotropi, eller så agerar guden som alstrare och kan med gudomlig kraft alstra filament med oändligt höga krökningstal.
(se bild flödesexempel_teotropi)

Om dessa teorier stämmer återstår bara frågan om transformering. Hur fungerar transformering i flöden? Kan två flöden från samma sfär men av olika aspekt transformeras för att öka magnituden? Eller håller sig sfärteorin hårt även här?
(se bild flödesexempel_ritual)

Vad tror ni?
 

Attachments

Top