Nekromanti AW- en rälsad kampanj

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Spelleder Apocalypse World under mina turer till Svea Rike. Tänkte prova att ge spelrapporter från kampanjen, då jag ofta uppskattar att läsa om andras spelande. Både när jag spelar och skriver blandar jag svenska och engelska hejvilt. Stör det dig så stick och brinn.

Rollpersoner:
Kobe (hardholder): regerar över ett dieseldrivet tåg som plundrar sin väg genom landskapet. Hands on-ledare med ”det är fan jag som bestämmer här”-attityd. Böjer sig som regel endast för…
Stranger (brainer): självproklamerad power behind the throne och konspirerande maktgalning. Har assisterat Kobe sedan långt tillbaka.
Core (angel): har en sjukstuga uppsatt i en av vagnarna och lappar ihop Kobes gäng (refererat till som Gänget). Tågets populäraste (och sexigaste) person som alla vill vara kompis med.

Miljö:
Temperaturen pendlar kring nollpunkten och himlen täcks av ett konstant grått molntäcke. Då och då faller det aska från himlen, men det regnar och snöar aldrig. Landskapet är förtorkat och dött med undantag av de lila, svavelstinkande syraskogarna som långsamt breder ut sig (LÄNK dragit till sin extrem). Vatten fås från isfarmare som bryter den till havs med fara för sitt liv då det ofta dyker upp tentakler ur djupet och drar ned oförsiktiga farmare.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Spelsession 1:

Vi börjar lite mjukt med att lära känna miljön och reglerna. Samt namnger en shitload med SLP:s. Kobe bossar runt sin second-in-command Jackson och bråkar med Exit, lokföraren/reparatören. Core drar med på plundringsfärd till någon av de ansamlingar av hus som finns här och där och blir utfrågad av Dustwich, en av gängets mer prominenta medlemmar, om hans lojaliteter. Stranger försöker etablera vilka i Gänget och bland Resenärerna (det är så den civila delen av tågets befolkning refereras till) som går att lita på och vilka som är ett hot mot honom.

Tåget börjar få ont om vatten och man blir tipsade om att norröver ligger Tall City, där det finns en stor enklav isfarmare. Kobes beslutar att tåget ska färdas ditåt.

Tåget anländer till Tall City och hittar dess isfarmare i hamnen. Isfarmarna välkomnar dem att stanna ett tag medan de diskuterar business. Core går på upptäcksfärd och dealar med Tall Citys lägst stående, de utstöta. Resenärer från tåget blir trakaserade när de rör sig i staden av stadens klaner.

Isfarmarna vill, i utbyte mot att de förser tåget med vatten att de ska klämma åt en av stadens klaner, Brudarna, som inte sköt sina betalningar för vatten.

Stranger beger sig in i staden med Jackson utan Kobes vetskap för att lösa problemet på egen hand. De blir angripna av krypskyttar och Stranger lämnar Jackson blödandes på gatan. Han söker upp Brudarna och blir tillfångatagna av dem. De vill ha info om Kobe och tåget (Kobes gäng är stort och läskigt i jämförelse med Tall Citys individuellt svaga klaner). Stranger släpper lös sina brainer-moves och tumult uppstår men i slutändan tvingas han ge upp med ett hagelgevär riktat mot huvudet.

Samtidigt anländer Kobe till höghuset där Brudarna hållet till med Gänget. De har plockat upp Jackson på vägen och gissar att Stranger är där. När Brudarna inte vill ge ifrån sig Stranger lobbar Gänget in ett par granater i byggnaden och kör sedan in i entren på sina fyrhjulingar. Det är övetydligt vem som har övertaget och Brudarna släpper ut Stranger, men inte innan han planterar en av dem med en mental order att skjuta Brudarnas ledare, Missis. När de lämnar huset med vad plundingsgods de hittat hör de skottlossning inifrån.

--------------------
Jag älskar AW. Har alltid ansett mig själv vara en ganska duktig improvisatör som spelledare, men reglerna och stämningen utmanar mig verkligen till nya höjder. Jäkligt nice.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,106
Location
Ereb Altor
xyas said:
Rollpersoner:
Kobe (hardholder): regerar över ett dieseldrivet tåg som plundrar sin väg genom landskapet.
Å så coolt! Som Järnvägsbaronen i Mutant. Fräckt att ha som spelplats.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Spelsession 2:

Core gör sig bundis med isfarmarna räddar livet på en av dem som fått benet avslitet av en av tentaklerna från djupet. Han får även veta att isfarmarna har för vana att byta till sig och dumpa döda kroppar i vakar i isen för att hålla tentaklerna borta från de levande.

En hel drös av resenärerna som rört sig i staden utanför isfarmarnas läger försvinner och Stranger beordrar att alla ska hålla sig inom lägret. Det hela resulterar i att Kobe får utstå hård kritik från resenärerna för sin oförmåga att skydda dem. Stranger försöker prata med/mentalt kontrollera Newton, tågets civila ledare, men lyckas bara göra honom ännu argare.

Kort därpå närmar sig ett sändebud som vill prata med Kobe. Denne säger sig representera en Lord Marcus, ledare för en av stadens klaner, som vill ha ett möte med ledaren för tåget. Kobe går med på det och tillsammans med Stranger och Jackson möter de Lord Marcus i resterna av en glassbar på ett av stadens torg. Med sig har Marcus två av sina krigare och en tyst tatuerad kvinna som inte lämnar hans sida men som stressar upp Stranger när denne tittar på henne. Kobe lägger märke till att de är extremt välbeväpnade.

Lord Marcus förklarar att Missis, Brudarnas ledare, var hans syster och att han anser hålla Kobe ansvarig för hennes död. Han har för avsikt att krossa tåget, slakta hans befolkning och korsfästa Kobe som en varning till andra. Mötet går utför därifrån men man lyckas skiljas åt utan skottväxling.

Dustwich närmar sig återigen Core och ondgör sig över problemen som associerats med Stranger och ställer frågan om han inte egentligen är ett hot mot Kobe och tågets säkerhet. Core sympatiserar, men anser att Dustwich förstorar upp problemet.

Kobe och Stranger diskuterar och beslutar sig för att lämna Tall City. Isfarmarna försöker övertyga Core att stanna hos dem när tåget drar vidare, men han tackar nej.

På väg ut från staden blir tåget angripet av folk från Lord Marcus klan som försöker ta livet av Kobe och Stranger. Kobe blir allvarligt skadad av en motorsåg, men överlever.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
De fronter jag arbetar med hitintills är Tall City (som består av Tall Citys klaner, Tall City självt och stadens isfarmare) och Tåget (som består av tåget självt såklart, Dustwich, svavelskogen och resenärerna/gänget).
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Mellan spelsessions 2 och 3 gick det ett par veckor, så jag förberedde vars ett move för spelarna att köra i början på omgången.


Stranger
Veckan som gått sedan ni lämnat Tall City har inte varit någon höjdare. Tåget blir regelbundet angripet av Lord Marcus folk. Inga dedikerade angrepp men besvärlig hit and runs. Det hela görs inte enklare av att du varje natt har intensiva mardrömmar om den tatuerade kvinnan som tyst stod bakom Lord Marcus hela tiden när du och Kobe möte honom. Dessutom vägrar Jackson prata med dig efter att du lämnade honom blödandes på Tall Citys gator.

Slå +weird:
10+ välj ett av nedstående påstående till att vara sant. 7-9 välj två påståenden. -6 ajaj, alla tre är sanna så get busy.

- Jackson och Dustwich, som normalt sett är två ord från en knivfight, har börjat snacka med varandra. Om du närmar dig tystnar de raskt.
- Mardrömmarna är seriöst intensiva. Du får hold-2. Spendera ett hold för att få -1 när du gör ett brainer move. Har du något hold kvar när vi slutar spela överförs det till skada.
- Ett envist rykte cirkulerar om att den egentliga anledningen till att du hamnade i klorna på en av Tall Citys klaner var för att du försökte lämna tåget och sälja ut Kobe, Gänget och Resenärerna.


Kobe
Veckan som gått sedan ni lämnat Tall City har inte varit någon höjdare. Tåget blir regelbundet angripet av Lord Marcus folk. Inga dedikerade angrepp men besvärlig hit and runs. Den jäveln vill verkligen ta ner dig. När Jackson tog med sig ett par ur Gänget och gjorde en räd in i en av Tall Citys förorter fick han dessutom höra från de utstöta där att Lord Marcus försöker samla support från stadens andra klaner, så det lär ju inte bli lättare framöver.
Ni har inte hellet lyckats ta er så långt från staden. Rälsen norr om Tall City är i bedrövligt skick och de lila svavelskogarna sprider ut sig överallt. Ni har rört er i en halvcirkel bort från staden, men vid klart väder ser man ändå skylinen vid horisonten.

Slå +hard:
10+ välj ett av nedstående påstående till att vara sant. 7-9 välj två påståenden. -6 välj två, och dessutom har du blivit träffad i en av sammandrabbningarna så ta 1-harm.

- Du har indikationer på att Lord Marcus har en spion ombord på ditt tåg. Din holding är med all säkerhet hotad inifrån.
- I en av fighterna träffades ert diesel-förråd. Ingen spektakulär explosion eller så, men större delen av förrådet är väck. Exit, som för övrigt vägrar komma ut ur loket på grund av all skottlossning, vill inte köra tåget längre då han är rädd att motorn tar skada om man kör den helt torr.
- Nästan hälften av Gänget ligger nu skadad i Cores sjukvagn. Du närmar dig raskt en punkt då du inte längre kan försvara hela tåget vid ett angrepp.


Core
Veckan som gått sedan ni lämnat Tall City har inte varit någon höjdare. Tåget blir regelbundet angripet av Lord Marcus folk. Inga dedikerade angrepp men besvärlig hit and runs. Du har haft gott om arbete.
Här, norr om Tall City breder verkligen de lila svavelskogarna ut sig rejält, med ökad ohälsa hos lokalbefolkningen, sådan som de är. Människor i de sjukliga små byarna ni passerar vittnar om att skogen breder ut sig mer och mer för varje år och tvingar fler och fler till Tall City.

Slå +sharp:
10+ så får du båda alternativen nedan. 7-9 välj en. -6 så välj en ändå, men en komplikation tillkommer.

- I en av byarna, kallad Watson Hill, ni passerat i er färd bort från Tall City har man tillgång till stora mängder medicinsk utrustning, men inget know-how. De har varit villiga att byta prylar mot din expertis i att bota några av de åkommor som orsakats av närheten till den lila skogen, något som desperat behövts i och med anfallen mot tåget. +4 stock. Du är även välkommen tillbaka för att handla när du vill. Komplikation: Gänget har fått reda på att Watson Hill är rikt på någon vänster, men att sända Gänget att stjäla medicinsk utrustning är som att skicka en berusad tjur att hämta ett kristallglas.
- Du har, i samband med stridigheterna med Lord Marcus krigare, räddat livet på personer ombord på tåget. Du får hold-2. Spendera ett hold för att ha räddat livet på en SLP så att de anser sig stå i tacksamhetsskuld till dig. Väljer du Kobe eller Stranger kan du istället använda ett hold för att få +2 i ett tärningsslag gentemot dem, eller ge dem -2 vid ett tärningsslag. Alla hold försvinner vid spelomgångens slut. Komplikation: att rädda personernas liv har varit dyrt. Ta bort 3 stock.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: AW- en rälsad kampanj-med fråga

Kan slänga in två frågor här dessutom då det verkar som det är ett par stycken som spelar/har spelat apocalypse world här på forumet.

För det första så har jag problem med att hålla reda på allt när jag spelleder. Movesen sitter (mina och spelarnas) men alla detaljer i spelvärlden. Intressanta SLP:s som glöms bort och detaljer kring rollpersonerna. Till exemple så ska Kobes gäng vara savage, men jag glömmer det hela tiden. Och nu efter tre spelsession (uppdatering på den tredje kommer snart) så är det liksom etablerat i fiktionen att de inte är savage, att helt plötsligt låta dem flippa ut nu skulle kännas fånigt (funderar på att be spelaren att byta det valet mot något som känns mer passande i den historia som växt fram). Så om någon har tips på hur man påminner sig själv som spelledare om sådana detaljer medan man improviserar i AW så är det extremt välkommet


Min andra fundering gäller bakgrundmusik. När vi kör AW så har jag en spellista som ligger i bakgrunden och som jag inte rör, i motsatt till att välja låtar för specifika situationer (action, kärlek, skräck osv) och det funkar fint. Men den behöver bli längre, så jag tar tacksamt emot tips på bra, lågmäld apocalypsemusik. I nuläget är det en blandning av bla Johnny Cash, Massive Attack, filmmusik (Book of Eli, Body of lies), Tim Hecker och Nick Cave.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: AW- en rälsad kampanj-med fråga

Mycket trevlig läsning! Tack för det! :gremsmile:

xyas said:
Kan slänga in två frågor här dessutom då det verkar som det är ett par stycken som spelar/har spelat apocalypse world här på forumet.

För det första så har jag problem med att hålla reda på allt när jag spelleder. Movesen sitter (mina och spelarnas) men alla detaljer i spelvärlden. Intressanta SLP:s som glöms bort och detaljer kring rollpersonerna. Till exemple så ska Kobes gäng vara savage, men jag glömmer det hela tiden. Och nu efter tre spelsession (uppdatering på den tredje kommer snart) så är det liksom etablerat i fiktionen att de inte är savage, att helt plötsligt låta dem flippa ut nu skulle kännas fånigt (funderar på att be spelaren att byta det valet mot något som känns mer passande i den historia som växt fram). Så om någon har tips på hur man påminner sig själv som spelledare om sådana detaljer medan man improviserar i AW så är det extremt välkommet
Mina lösryckta tankar kring det du tar upp:

- Kom ihåg att reglerna är där för att serva dig och ert spelande, inte tvärtom, så ifall man missar att komma ihåg saker som står i preppen eller på formulären så är det bara att förlåta sig själv.

- Klart man kan ändra preppen i efterhand! Det låter som en bra plan att fråga spelaren om hon vill byta ut savage mot något annat. Kanske kan man mildra känslan av retcon genom att säga att de har varit savage tidigare i fiktionen, men att de genom det som hänt den sista tiden har blivit mer civiliserade men istället fått problem med vapen och ammo (-1harm) av alla strider, eller med att förluster plus desertering har minskat dess storlek eller så.

- Vad som gör det lättare för mig att komma ihåg sånt där är att se till att bygga in det när jag formulerar gänget som threat. Och sen att komma ihåg att jag inte nödvändigtvis slarvar ifall det inte hamnar i fokus. Activating their stuff's downsides är ju ett spelledarmove, och kommer det inte i spel för att jag hela tiden har fullt upp med andra moves och att låta rollpersonerna leda showen så är ju allt väl! Sen kan det ju komma i spel genom hardholderns wealth move också, eftersom savage står som ett want.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: AW- en rälsad kampanj-med fråga

Simon said:
Mycket trevlig läsning! Tack för det! :gremsmile:

xyas said:
Kan slänga in två frågor här dessutom då det verkar som det är ett par stycken som spelar/har spelat apocalypse world här på forumet.

För det första så har jag problem med att hålla reda på allt när jag spelleder. Movesen sitter (mina och spelarnas) men alla detaljer i spelvärlden. Intressanta SLP:s som glöms bort och detaljer kring rollpersonerna. Till exemple så ska Kobes gäng vara savage, men jag glömmer det hela tiden. Och nu efter tre spelsession (uppdatering på den tredje kommer snart) så är det liksom etablerat i fiktionen att de inte är savage, att helt plötsligt låta dem flippa ut nu skulle kännas fånigt (funderar på att be spelaren att byta det valet mot något som känns mer passande i den historia som växt fram). Så om någon har tips på hur man påminner sig själv som spelledare om sådana detaljer medan man improviserar i AW så är det extremt välkommet
Mina lösryckta tankar kring det du tar upp:

- Kom ihåg att reglerna är där för att serva dig och ert spelande, inte tvärtom, så ifall man missar att komma ihåg saker som står i preppen eller på formulären så är det bara att förlåta sig själv.

- Klart man kan ändra preppen i efterhand! Det låter som en bra plan att fråga spelaren om hon vill byta ut savage mot något annat. Kanske kan man mildra känslan av retcon genom att säga att de har varit savage tidigare i fiktionen, men att de genom det som hänt den sista tiden har blivit mer civiliserade men istället fått problem med vapen och ammo (-1harm) av alla strider, eller med att förluster plus desertering har minskat dess storlek eller så.

- Vad som gör det lättare för mig att komma ihåg sånt där är att se till att bygga in det när jag formulerar gänget som threat. Och sen att komma ihåg att jag inte nödvändigtvis slarvar ifall det inte hamnar i fokus. Activating their stuff's downsides är ju ett spelledarmove, och kommer det inte i spel för att jag hela tiden har fullt upp med andra moves och att låta rollpersonerna leda showen så är ju allt väl! Sen kan det ju komma i spel genom hardholderns wealth move också, eftersom savage står som ett want.
Bra tips måste jag säga. Jag ska fundera på dem tills nästa speltillfälle.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Re: AW- en rälsad kampanj-med fråga

Så om någon har tips på hur man påminner sig själv som spelledare om sådana detaljer medan man improviserar i AW så är det extremt välkommet
Jag har också haft problem med detta och något jag planerat att prova, men inte hunnit är att bara skriva ner lite svagheter hos varje PC. Oftast är det hårt kopplat med karaktären så som ett gäng eller ett fordon, men jag tänker mig att man kan skriva ner lite skit som hänt också. Hör av dig om du hittar något som fungerar!
Min andra fundering gäller bakgrundmusik.
Ry Cooder och Fallout-musiken(1, 2 & 3).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: AW- en rälsad kampanj-med fråga

Savage kan bli något som bara blir aktuellt under speciella omständigheter, som när en spelare missar ett slag, om detta hjälper dig.

Du kan göra små anteckningar på din first session-karta, skriva ner resurser och krokar och så vidare. Är kartan för lite, ta en fet A3 att skriva ner alla threats på. :gremsmile: (Allting är threats!)

Jag kan rekommendera soundtracket till Dead Man, och de Earth's två skivor "HEX Or Printing In The Infernal Method" och "The Bees Made Honey In The Lion's Skull".

Om jag och AW är kära, så är det detta som är vår sång. Det var den vi spelade på våra första möten, får oss alltid i rätt stämning.<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mWb1ppSvSjY"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/mWb1ppSvSjY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

HEX. Fuck yeah.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YK5byBT4SEA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/YK5byBT4SEA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

I vår förra kampanj började vi varje möte med den här:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/cS2BrxcWWZA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/cS2BrxcWWZA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Spelsession 3:

Spelsessionen börjar med att Kobe står vaktpost i tågets uppfällbara torn. Jackson försöker diskutera försvarsstrategi med honom men får bara beskedet att hela tåget ska skyddas under alla omständigheter Kort därpå syns ett dammoln i fjärran och Kobe ger order om att tåget ska startas. Två jeepar och en pick-up hinner snart ikapp dem och öppnar eld mot tåget.

Kobe sumpar sitt Leadership-slag vilket säger att gänget ska försöka lämna över honom till fienden (här får jag som SL fundera lite på hur jag ska få in det snyggt). Kobe och Stranger, som sitter i ett foxhole på taket på sin privata vagn hör hur luckan under dem låses. De är nu fast på taket, och det verkar inte som någon annan tänker hjälpa dem att slå tillbaka angriparna.

Som tur är så är Kobe stenhård och, med viss hjälp från Stranger och Core, jagar angriparna på flykten. Under fighten visade det sig att det var Balls, en av Dustwich cronies, som låste Kobe ute. Stranger ordnar raskt så att han blir uppspikad på utsidan av tåget nästa gång de stannar. Han dör kort därefter.

Jackson bortförklarar Gängets agerande med att han inte förstår vad som hände och alla andra Kobe frågar ger undvikande förklaringar om hur de aldrig hade någon bra skottvinkel. Kobe, med halva gänget i sjukstugan, väljer att inte göra någon grej av det utan nöjer sig med att göra ett exempel av Balls. Han sätter dock Dustwich på det jäkligt sunkiga uppdraget att agera vaktpost i syraskogen som följer rälsens ena sida.

Fuse, en av gängmedlemmarna, tar med sig några ur gänget för att plunda Newton Hill, som hon hört ryktas ska vara rikt på prylar. Core väljer att inte lägga sig i och Fuse kommer snart tillbaka med berättelser om hur byn inte alls var rik och att de som straff brände ned hela skiten och prylade upp befolkningen.

Stranger använder sina hjärnkontrollerarförmågor för att förmå Mary, den kvarvarande av Dustwich närmaste cronies, att hångla upp Jackson. Dustwich, som såg Stranger kring Mary precis innan, går inte på det. Kort därpå bestämmer sig Stranger för att ragga upp Li, en av tågets skönheter. Han smyger upp bredvid Li och börjar viska skumheter i dennes öra (unnatural lust transfiction). Slaget går åt helvete, Li lappar till honom och Dog Head kommer fram och frågar vad problemet är. När Dog Head knuffar honom använder Stranger återigen sina hjärnkrafter och lämnar Dog Head på marken, blodet sprutande ur ögon, öron och näsa. Core som sett det hela (tillsammans med ett stort antal andra) rusar fram men Dog Head är redan död. Han följer efter Stranger in i dennes privata rum och ifrågasätter vad fan det är för krafter Stranger har och vad han egentligen använder dem till. Stranger fönekar allt och Core stormar ut.

Efter att Core konfronterat Stranger pratar Dustwich med honom igen om att Stranger är ett hot mot Kobe och tåget. Core håller motvilligt med men är tveksam till handling. Dustwich hälsar att när Core är redo, är Dustwich redo.

När tåget slutligen börjar rulla igen ser man en klunga hus och husvagnar som som befinner sig längs med rälsen. Byn ligger precis vid kanten av syraskogen och Kobe ser i kikaren hur personer i skyddskläder går längs med skogskanten med eldkastare.

Tåget närmar sig försiktigt, men efter några spända minuter med vapen riktade till höger och vänster framkommer det att folket här inte vill ha något bråk. Kobe, med häften av sitt gäng i sjukstugan, vill inte heller ha brål. Ryktet har gått och byborna vet vem Kobe är och om hans konflikt med Tall Citys klaner. De erbjuder Kobe fri passage genom byn och välkomnar honom även att stanna så hans folk kan handla med deras innan de drar vidare.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Spelsession 4

All text nedan skrev jag för ganska länge sedan, men glömde helt att posta det. Kom på det när jag satte mig ned för att skriva ihop session 5. Jaja :gremtongue:


Har haft ofrivilligt sommaruppehåll på det här och det var ett tag sedan spelsession 4 spelades. Men jag tänkte att jag skriver det jag kommer ihåg så blir det lite påminnelse för mig och eftersom vi ska försöka komma igång med speladet igen.

Vi har klippt en vecka i tid när vi starat igen. Rollpersonerna, tillsammans med Resenärerna och Gänget, har inkvarterat sig hos folket i den lilla bosättningen. Delvis ofrivilligt då Exit vägrar låta tåget åka vidare innan han fått genomföra lite ordentligare reparationer på loket. Exit har även lämnat över en lista på verktyg och reservdelar han vill ha snarast möjligt, något som Kobe väljer att ignorera.

Folket i bosättningen ser fördelen med att ha Kobes någotsånär civliserade tågresenärer att handla med och bredda genpoolen så att säga. Eftersom de bor precis i kanten på den enorma svavelskogen som blockerar all färd norröver så får bosättningen vara i fred från de flesta. Det går dock inte att vistas utomhus utan gasmask och inne i tält och de få skruttiga hus som finns har man fläktar och filter för att kunna andas.

Kobe spenderar tiden med att dricka, bli uppassad av Toyota (gängets bike-mekaniker och hardholderns favvo-konkubin) och bråka med Exit. Kobes lösning på problemet med Lord Marcus verkar vara att ta tåget så långt från Tall City som möjligt. Det här resulterar i milt ogillande från Gänget. Jackson har skött det mesta av det dagliga arbetet.

Core får ihop det med Becky, en av bosättningens kvinnor. Hon har två barn, Do och Winkle. Med i bilden finns även hennes våldsamme, överbeskyddande bror White. Hon får Core att lova att han ska sätta honom på plats. Core gör så med en kofot.

Stranger (och här är mitt minne väldigt suddigt) involverar sig på någon vänster med Mice, gängets yngsta medlem, och torterar denne mentalt genom att tvinga honom minnas hur han dödade sin egen mor (jag kommer inte ihåg varför Stranger gjorde detta, även om det kan vara så att han gjorde det enbart för att Stranger är Stranger). Mice har dagen därpå försvunnit från tåget och hans storasyster Shazam, också gängmedlem, är bortom sig av oro. Hon lyckas få reda på att det Stranger som senast pratade med Mice, golvar honom med en rak höger och beger sig av efter Mice.

Exits klagande når till slut genom Kobes spritdimma och tillsammans med Stranger, Dustwich och Toyota, beger han sig mot en av Tall Citys förorter där det enligt ryktet ska finnas en handelsmarknad. På vägen dit hamnar de i bråk med ett gäng plundrare som de dödar. Men inte innan Stranger använder Jackson som levande sköld och denne blir illa skadad. Sällskapet beger sig tillbaka till tåget och lämnar Jackson i Cores vård. Därefter beger de sig mot Tall City, tagning två.

Väl på den livliga marknaden (här är mitt minne återigen lite suddigt) jagar Toyota och Kobe prylar till Exit, medan Stranger hör sig runt efter hi-tech-prylar. Han letar efter något som kan stänga ute den tatuerade kvinnan från sina drömmar. I slutändan hamnar Kobe i en duel, och skjuter ned, två av Lord Marcus män och Stranger blir tillfångatagen. När Dustwich, Toyota och Kobe möts upp igen är Stranger inte där. De väntar en stund men till slut rycker Kobe på axlarna, konstaterar att Stranger kan ta hand om sig själv, och de lämnar Tall City.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Spelsession 5:

Denna spelsession introducerade vi en ny rollperson, Skinnern Venus Grace, och Core var inte med. Kobe plockade upp Venus Grace på marknaden i Tall City. Uppenbarligen är de gamla vänner (typ) och Venus Grace har vart resenär med tåget tidigare. Varför Venus Grace lämnade är ännu lite oklart, men det verkar(?) inte finnas något ont blod mellan hen och Kobe. På vägen tillbacka blir de överrumplade av en askstorm och tvingas övernatta i garaget på en gård. Ankeldjup aska täcker marken när stormen passerat.

Vid återkomsten till tåget håller byborna man delat boende med på att packa ihop allt de har och äger. De førklarar att syraskogen alltid börjar växa mer aggressivt efter en askstorm och det är inte säkert att bo så nära längre. Och mycket riktigt, när man tittar kan man se hur de brun-lila rankorna växer med blotta ögat. Venus Grace tas emot av de flesta i tåget med uppskattning. Framförallt Newton, resenärernas ledare, är väldigt nöjd med att ha hen tillbacka och hivar raskt ut en av sina toyboys ur sin vagn och gör plats för Venus Grace.

För Kobes del är återkomsten lite mindre lyckosam. Visserligen har han fått med sig de reservdelar och prylar Exit efterfrågat, men Jacksons tillstånd är kraftigt försämrat. Kombinerat med att ryktet går att Stranger blivit fångad av Lord Marcus är Gänget i explosivt tillstånd. Visst, ingen av dem skulle väl säga att de gillar Stranger, men fan heller att Lord Marcus ska få ta en av deras, så att säga. Det hela görs värre när byborna morgonen därpå är borta, och så är diverse lösa föremål som tillhör tåget och resenärerna.

Kobe ser rött och drar med sig en del av gänger efter byborna. De kommer raskt ikapp dem och en strid utbryter när Kobe skjuter deras ledare i huvudet. Byborna kontrar med att rikta sina eldkastare mot Gänget. Två fyrhjulingar och ett par av gänget (inklusive Toyota till Kobes tandgnisslande) flyger i luften men byborna har i slutändan ingen chans. Kobe tar allt de har, inklusive kläder, och lämnar dem att dö.

Samtidigt hittar vi Stranger, fastkedjad och naken, på okänd plats. Tillfångatagen av kvinnan med det tatuerade ansiktet och hennes dövstumma tjänare med igensydda ögon. Hur hon kontrllerar dem är oklart, men de verkar hela tiden veta exakt vad hon vill. Strangers krafter visar sig vara verkningslösa på kvinnan, men inte hans charm (öh… såsom den är). Så sessioner av droger, sex och minst en huvudoperation följer. Stranger försöker övertyga henne om att släppa honom och följa med honom till tåget, men kvinnan envisas med att hon ser mer potential i Lord Marcus än i Kobe. Efter en okänd tidsrymd kommer Lord Marcus män med order att döda Stranger. Kvinnan protesterar, men när det möts av döva öron befriar hon Stranger som dödar männen och flyr.

Tillbaka i tåget beslutar sig Kobe, blodlusten väckt av striden mot byborna, för att ta tag i Lord Marcus-situationen och tar med sig i princip hela Gänget och beger sig mot Tall City i full fart. Väl där möter de Stranger som precis flytt, orsakat kaos på marknaden genom att av misstag döda en liten pojke med sina mentala krafter och flytt igen. Kobe överväger för en sekund att bege sig hem igen, men beslutar sig istället för att fortsätta mot Lord Marcus tillhåll, som Stranger nu vet var det är.

Lord Marcus håller till i ett höghus där de fönster och dörrar murats igen och de omkringliggande husen bildar en mur innanför vilken Lord Marcus har sina fordon parkerade. Enda vägen in är blockerad av en bepansrad buss. Kobe tar med sig några av gänget och tar sig genom ett av husen. De övermannar vakterna vid bussen och Kobe tar den och kör ett ärevarv runt höghuset innan han kraschar bussen genom husets väg. Samtidigt stormar resten av gänget in på sina fyrhjulingar beskjutna av Lord Marcus krigare i huset. Striden är hård och flertalet av Gänget biter i gräset (large gang → small gang!) men i slutändan vinner siffrorna. Lord Marcus krigare dödas och han själv flyr till husets tak medan gänget plundrar.

Venus Grace håller sig lite i bakgrunden under striden men Stranger stormar in tillsammans med Barker på en fyrhjuling för att stjäla ett av Lord Marcus fordon men lämnar Barker att dö när bilen träffas av en granat. Han fortsätter sedan vidare in i huset och börjar leta efter den tatuerade kvinnan. När det är tydligt att hon inte är där övergår han till plundring. Striden är nästan helt över när han, tillsammans med Venus Grace, hittas av Dustwich och Mary i ett av Lord Marcus förrådsrum. Dustwich riktar sitt hagelgevär mot Stranger och frågar om han har några sista ord.

Strangers spelare plockar upp tärningarna och säger att han vill kasta sig fram och lägga händerna på Dustwich, ”Det är acting under fire, eller hur?”. ”Precis” svarar jag, ”men om du misslyckas så skjuter de först, och Stranger är redan skadad”. Spelaren grimaserar och tärningarna rullar över bordet. Snake eyes! En snabb koll på debilities och Stranger är numera disfigured. Mary skjuter honom i magen och Dustwich hagel tar honom i ansiktet och Stranger blir liggande i en blodpöl på golvet. Dustwich vänder sig till Venus Grace och förklarar långsamt att hen såg ingenting alls av detta. Venus Grace nickar och lämnar Stranger där han är men tipsar lite diskret Baby att han borde titta i förrådsrummet.

Strangers sargade kropp hittas och bärs ut till Kobe som, synbart irriterad, inte ägnar honom någon uppmärksamhet. Istället beordrar han gänget att dränka översta våningen i bensin. Inom kort är Lord Marcus fångad på taket med ett eldhav under sig. Han och Kobe utväxlar skrikandes ett per smädelser innan Kobe samlar ihop vad som är kvar av gänget och beger sig tillbaka mot tåget.

En vädligt stridsorienterad session, men det blev ett sjukt coolt klimax på konflikten med Lord Marcus. Och när Dustwich skjuter Stranger inför Venus Grace… awesome!
Ser fram emot nästa omgång, framförallt vad Venus Grace kommer att tillföra till tåget.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Love letters till spelsession 6:
Strangers var den sista jag skrev och kändes lite stressad och kom dessutom inte i spel då han inte missade några slag. Grace letter var mycket för att spelaren inte varit med innan och för att etablera SLPs.

Den här texten fick alla först:

Det har gått lite mer än en vecka sedan striden med Lord Marcus och i maktvaccumet efter honom har Tall City gått helt Bagdad när de välbeväpnade klanerna slåss inbördes. På avstånd och ryktesvägen har ni sett hur hela kvarter förstörts av vapen från förr.

Flyktingarna strömmar från staden. Få har nått tåget men det är en väldebaterad fråga bland Resenärerna och Gänget vad ni ska göra när de väl gör det. Resenärerna har för övrigt börjat ställa hårdare krav nu när Gänget är så pass reducerat.

Under tiden har ni färdats bort från den massiva syraskogen som ligger norrut, mot bergen som ligger väster om Tall City.



Stranger
Du har varit rätt så borta större delen av tiden, neddrogad i Cores vård medan dina skador läker. Stora delar av ditt ansikte är borta, inklusive ditt ena öga. I ditt neddrogade tillstånd har du haft väldigt intensiva mardrömmar och allt möjligt, men med den tatuerade kvinnan som genomgående tema. Du har haft en hel del black-outs även förutom drogerna.

Slå +sharp för att få reda på vad som tenderar att hända under dina black-outs. 10+ välj en, 7-9 får du båda. Vid en miss får du båda och dina ansiktsskador har inte läkt särskilt bra och din näsa är helt borta.
- Du vaknar på ställen och har ingen aning om hur du kom ditt.
- Folk som varit i närheten berättar om hur du talar i sömnen och berättar både det ena och andra.


Kobe
Striden med Lord Marcus tog verkligen musten ur gånget, som numera är small istället för large. Moralen däremot är hög tack vare segern och de lyxprylar, sprit och vapen (en kulspruta och två engångs raketgevär) ni plundrade från Lord Marcus. Jackson är döende av sina skador och Dustwich har tagit över som ledare och med Toyota död håller situationen med era fordon på att bli kritisk. Flertalet av dem går inte att köra i nuläget.

Slå +hard:
10+ välj två från listan nedan. 7-9 välj en. Vid en miss så välj en ändå, men vapnen från Lord Marcus är i sämre skick än vad ni trodde. Antingen är raketgevären eller kulsprutan kaput.
- Sponge, Herald, Matriarch och Wizard, thugs från Tall City har anslutit sig till gänget som med dem är medium iställe för small. De påstår alla att de aldrig haft något med Lord Marcus att göra och verkar legitima. Men du har bett Fuse hålla ett öga på dem oavsett.
- Bobcat, en flykting från Tall City med mekanikerfärdigheter, har rekryterats till gänget. Hon är typ 12 år gammal, har ett gräsligt humör och är inte i närheten av Toyotas kompetens. Men hon kan sköta basic underhåll och reparation av fordonen och är jäkligt mycket bättre än ingenting.
- Tack vare antibiotika ni lootade från Lord Marcus kommer Jackson att överleva. Det kommer dock att dröja innan han är på fötter igen. Dustwich leder gänget till dess.


Venus Grace
Tåget är ganska annorlunda sedan du bodde här senast, med flera nya personer och gamla borta.
- Newton, Resenärernas ledare, är positivt inställd till dig och låter dig bo i sin vagn.
- Sun, prostituerad som slängdes ut ur Newtons vagn för att göra plats för dig, ogillar dig och snackar skit om dig till alla som vill höra på.
I övrigt slå +hot:
10+ välj 4 personer från listan nedan som är positivt inställda till dig och 2 som är negativt inställda. 7-9 välj 3/3. Vid en miss välj 2/4.
- Bee-sting, Resenärernas Kobe-sanktionerade vattenansvarige.
- Mary, Dustwich högra hand.
- Fuse, Gängets förråds- och vapenansvarige.
- Shigura, självproklamerad ladies man som jobbar i Cores crew.
- Exit, er exentriske lokföraren som sällan lämnar loket.
- Nostra, kontrollerar tågets opium-tillgångar och uttalad motståndare till Newtons ledarskap.
- Rice, jägare och hårding. Populär bland resenärerna.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Tåget tuffar vidare :gremsmile: , även om det är långt mellan gångerna när det kläms in mellan mitt veckopendlande.

Spelsession 6:

Även denna spelsession var Core inte närvarande, nästa gång förhoppningsvis. Omgången var, i stark kontrast till den förra, väldigt snackig. Med rollpersoner och SLPs (en hel drös med nya SLPs) som anpassade sig till den nya situationen och fokus på tågets interna miljö snarare än allt som finns utanför. Få se om jag kommer ihåg allt som hände, framförallt tror jag inte att jag kan återge det i helt kronologisk ordning :gremwhistle:

Jackson är död och vi började vid hans begravning. Kobe slår på stora trumman och kroppen bränns på bål (istället för att bara dumpas utmed rälsen som är brukligt) och öppnar tågets spritförråd för både resenärerna och gänget för en fest som varar natten igenom. Själv sitter han ensam och hinkar whiskey lootad från Lord Marcus medan Dustwich, numera ledare för gänget, pushar för att tåget ska bege sig vidare upp i bergen. Grace jobbar vidare på Newton som efter den här natten i hens sällskap är som smör i Grace händer. Stranger, som numera döljer sitt deformerade ansikte bakom en slöja, sprider att han inte minns något alls av vad som hände under striden mot Lord Marcus.

Dagen därpå fortsätter Kobe att dyka djupt i flaskan. Dustwich förspiller ingen tid i att diskret kapa bort honom ur beslutsprocessen genom att bland annat vända sig till Newton (som inte är särdelses förtjust i Dustwich egentligen) om hur de ska hantera flyktingarna från Tall City. Bee-sting, ansvarig för tågets vattenförsörjning, påpekar för Kobe att tågets vattenförråd börjar bli kritiskt låg och är osedvanligt snäsig och respektlös. Kobe delegerar även detta till Dustwich som skickar ut scouts i bergen runt rälsen i förhoppning om att hitta isavlagringar som kan brytas. Och mycker riktigt hittar man is. Tåget beger sig långsamt upp i bergen, samtidigt som om natten ser Tall City i brand i fjärran och flyktingströmmar över slätten nedanför om dagarna. Flera av dem på väg mot bergen.

Grace gör sig hemma i tåget, krossar i förbifarten Sun (Newtons fd toyboy som blev utslängd ur dennes vagn för att göra plats för Grace) emotionellt genom att förföra Baby som Sun har en relation med. Hen noterar även att desto svagare Kobe blir, desto starkare blir konflikterna bland resenärerna, och där finns gott om dem. Den tydligaste är mellan Newton i egenskap av tågets civila ledare och Nostra som kontrollerar tågets opiumflöde. Både Newton och Nostra vänder sig till Grace för att få information om hur det egentligen är ställt med tågets ledare och för att försöka få henom på sin sida. Grace navigerar utrymmet mellan de båda skickligt och får ned de båda, plus Mary som Dustwich representant, runt förhandlingsbordet och hamrar ut en deal om hur flyktingarna och tågets resursflöde ska hanteras som alla verkar nöjda med.

Stranger har under tiden försökt peppa Kobe ur hans mellankoliska tillstånd och funderar på hur han ska fälla Dustwich. Han får reda på dealen som gjorts mellan Newton, Nostra, Grae och Mary och går till Kobe och berättar för honom. Detta, tillsammans med att Kobe mer och mer känner att gänget följer Dustwich och inte honom och att resenärerna inte visar honom den respekt de borde, flyttar Kobe från mellankolia till ilska. Han kallar tåget till samling och gör det tydligt att det är han som bestämmer hur saker och ting ska hanteras, något som framkallar synbart irriterade reaktioner från framförallt Nostra och Dustwich. Därefter utlyser han nyrekrytering till gänget och efterlyser frivilliga. Fem frivilliga kliver fram inklusive Stinky, ett av tågets barn, och Pellet, Nostras högra hand.

Kobe har ett nytt rekryteringsförfarande i åtanke. De fem får ställa sig på led varpå Stranger går från person till person och, till allas fasa, mycket utstuderat hjärnscannar dem en efter en. Han får reda på att Putrid jobbade för Lord Marcus och att Bill är djupt förälskad i Pellet. Clarion faller ihop och gallskriker av smärta när Stranger rör vid honom. Alla fem bedöms som godkända och tas in i gänget.

Morgonen därpå hittas Clarion i sin säng med halsen avskuren. Eftersom gänget är så litet var han nästan ensam i rummet och ingen har sett något. Dock så läggs ingen större uppmärksamhet vid mordet förens Mill hittas misshandlad till döds under en av vagnarna dagen därpå. Grace går till Newton och frågar om han vet vad som pågår. Newton svarar att det var ett gott försök Grace gjorde, men att det inte var tillräckligt och att hen bästa håller sig ur det nu.

Bergsisen är bruten, men måste fortfarande transporteras tillbaka till tåget. De första grupperna av flyktingar har nästan hunnit ikapp dem och sessionen avslutas med att Kobe beordrar att skytteposotioner och barrikader ska sättas upp längs med rälsen.

Vid hx-ökningen i slutet tickar Grace upp i +4 med Kobe och (vi kör med ”when someone resets hx with you, tell them a secret about yourself” som föreslogs på AWs forum) Kobe erkänner för Grace att Jacksons död har fått honom att känna sig trött på tåget, ledarskapet och ansvaret, men vet inte hur han ska ta sig från det.
 
Top