Nekromanti Datorfunderingar - ny stationär

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Min stationära a la 3995:- från 2007 som jag med tiden uppgraderat lite vagt börjar ge sig. Om inte annat hänger den inte med mina krav - och mina krav är ändå små. Jag funderar därför på att försöka skaffa nytt - när du det blir. Som bekant har jag det inte så gott ställt och den här månaden går det till exempel flera tusenlappar på bara flyttavgifter.

Så, det får nog bli en dator för runt 4000:- igen. Det duger faktiskt rätt bra åt mig. Jag tror mig inte behöva mer i stationär väg - och än mindre mobilt då jag har en liten ASUS 1101HA.

Jag funderar över den här eller något motsvarande. Nått i den klassen i alla fall. Jag är dock jävligt taskig på att förstå mig på hårdvara, på riktigt. Vad som funkar bra och inte, vad som är rekommenderat och stabilt osv. Därför behöver jag er hjälp.

Mitt datoranvändande:
Jag använder Ubuntu som OS. Förövrigt så sysslar jag med multimedia och inte så mycket mer än det. Månne kommer jag att behöva köra en virtuell Windows-disk igenom Ubuntu - bara för Photoshop. Alternativt att Wine:a en äldre version av det. Jag lyssnar på musik och kollar på film, skriver och tecknar. Det bruka tecknas en del i program som Photoshop, Gimp och Mypaint. I övrigt surfar jag och använder därav tre-fyra klienter och brukar därtill köra ett par fullmatade webläsare - ja, jag är en fliknisse. Med andra ord är det rätt så många mindre processer igång samtidigt. Saker som Firefox, Irc, Spotify och Dropbox ligger ständigt aktivt, no matter. Jag klarar mig dock "skapligt" (hrmhrm...) på 2GB RAM nu. Sedan så är jag en sådan som sparar på mycket skit (brukar dock sortera och rensa någorlunda ordentligt emellanåt). Jag har dock en slavdisk på 500GB där jag har allt viktigt, vilken jag backar med en Extern disk - så via det spar jag egentligen allt väsentligt material. Ibland, om jag väl får tid att spela spel, så lirar jag lite Nexuiz. Det jag själv känner att jag behöver är okej med minne, dvs. minst 4GB.

Det är allt, tror jag...

Kort och gott, jag vill ha en dator som kan betraktas som relativt pigg och bra - duglig - enligt mina användarkrav.
Avböjer därmed besserwisserfasoner och onödigt hightechsnack som ändå inte möter det jag söker. Bäst och värst är inte mitt fokus.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
P.S. Folk får förövrigt gärna resonera vidare helt fritt utifrån mitt datoranvändande och föreslå olika databutiker. Diskussionen gäller ju hur pass mycket dator jag behöver eller för den delen kan få, i de lägre prisklasserna - inte om just länken ovan.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Den datorn kommer att uppfylla kraven du beskriver. Skulle dock undersöka hur mycket RAM moderkortet klarar, kan vara relevant om datorn ska uppgraderas senare, och om den stödjer USB 3. Kan tyckas lite överkurs, men om du skaffar en ny extern hårddisk så är ju USB 3 typ tio gånger snabbare och om datorn håller i sig länge kan det vara viktigt(jag säger inte att du ska låta bli att köpa den datorn om den inte stödjer USB 3, bara att det kan vara värt att ta det i beaktning).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej, good point. :gremsmile: RAM var förövrigt det första jag själv kollade. Det moderkort som anges här går upp till 8GB, obuffrat minne. Antagligen kommer jag att sikta jag på något motsvarande - eller just det - beroende på när jag väl får tummen ur. Som du påpekar så borde jag se till att det finns lite att modda med tiden. USB3 var också en bra poäng. Visst, det är inget måste men det vore bekvämt. Det mesta kommer väl utgå från det snart. Fann inte USB-specifikationer på Komplett. Ska googla sen. =)

Den datorn kommer att uppfylla kraven du beskriver
Vad skulle du förövrigt säga om marginalen. God eller knapp?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
solvebring said:
Vad skulle du förövrigt säga om marginalen. God eller knapp?
Okej. Lite sunkig processor, men det funk.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Inget att klaga på på datorn, ser bra ut.

Liten kommentar angående ram bara. Allt över 3,3gig i ram är värdelöst om man inte kör 64bits operativsystem. Jag har noll koll på ubuntu, men se gärna till at du kör 64-bit och inte 32-bit innan du skaffar mer ram, så det inte blir pengar i sjön.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mikael Johansson said:
Inget att klaga på på datorn, ser bra ut.

Liten kommentar angående ram bara. Allt över 3,3gig i ram är värdelöst om man inte kör 64bits operativsystem. Jag har noll koll på ubuntu, men se gärna till at du kör 64-bit och inte 32-bit innan du skaffar mer ram, så det inte blir pengar i sjön.
Jo, jag har blivit medveten om det, och förövrigt finns Ubuntu som både och. I alla fall de senare versionerna.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det verkar inte som om så många har något att tillägga eller så, så jag tackar samtliga för all hjälp och alla kommentarer.
 
G

Guest

Guest
Jag har, processorn du har i grundvalet är snabbare än den i min nya dator, den är fortfarande tillräkligt snabb för att utklassa allt föregående på marknaden med två kärnor, så jag tror definitivt att den är snabb nog för det mesta...

/Zorbeltuss
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Zorbeltuss said:
Jag har, processorn du har i grundvalet är snabbare än den i min nya dator, den är fortfarande tillräkligt snabb för att utklassa allt föregående på marknaden med två kärnor, så jag tror definitivt att den är snabb nog för det mesta...
Okej, med andra ord är det en hel okej processor som jag inte kommer att behöva ersätta - inte på direkten i alla fall. =) Det känns ju bra.

... Fan, nu ska jag ju bara ordna pengar till den här skiten. Det är det största problemet. Haha! :gremgrin:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Nu börjar jag bli ganska sugen på den där datorn också. Kollar man kundrecensionerna så verkar den ju grymt prisvärd ju.




/Poseur
 
Top