poniz said:
När det handlar om att gå ner i vikt är du helt rätt ute med gång eller löpning. Själv är jag dock lite negativ till kaloriräkning; jag skulle istället införskaffa Hälsokokboken (rosarutig sak som finns på ica) och kanske någon vegetarisk kokbok. Läs sedan i dem för att få inspiration till mat. Det viktiga är inte att hålla koll på kalorierna, utan att äta sånt man mår bra av.
Jag mår bra av att räkna, strukturera upp och ha tydlig kontroll. Att inte ha något konkret att räkna på känns för wishy-washy för mig, tyvärr. Att räkna kalorier ger mig tydliga siffror att räkna på, och har visat sig vara ett väldigt förutsägbart system som jag trivs med.
poniz said:
Skippa all läsk och saft.
Jag dricker typ bara vatten. Nån gång i veckan dricker jag läsk, men då är det nära-nollkaloriläsk typ coca-cola zero etc. och ja, jag skiter i kemikalier och sådant. Det stör mig inte en centimeter att hävda i mig sånt. Jag kommer aldrig börja jaga E-nummer heller. Naturlighet är inte för mig. Jag föredrar artificiellt.
poniz said:
Armhävningar, rygglyft, benlyft, situps och andra vikt-fria varianter av träning är jättebra för kärnmuskulatur och hållning (jag behöver bli bättre på det här också...). Det behövs dessutom inte så mycket varje dag, så en kvart till tjugo minuter kommer man långt på.
Om jag inte kan göra något samtidigt kommer det tyvärr inte att bli gjort. Jag har börjat med liknande såna grejer flera gånger, men eftersomd et blir 15-20 minuter som är aptråkiga så blir de liksom inte av. Det är därför löpband + tv-serie funkar så bra, då känns tiden inte "bortslösad" och det blir lättare.
poniz said:
Om det är väldigt viktigt att kunna se på tv-serier samtidigt så skulle jag nog rekommendera att införskaffa lättare hantlar (4-5 kg) och en pilatesboll. Till pilatesbollen borde det hänga med en manual med förslag på massor av övningar, annars kan du titta in på närmsta gym och be om lite tips. Grundidéen brukar vara att sitta på pilatesbollen och göra olika lyft och vridningar som tränar både core, balans och armar.
Något gym lär jag inte gå till, men man kanske kan hitta vettiga grejer på nätet. Hade jag haft den sociala säkerhet som krävdes för att gå till ett gym och faktiskt prata med folk där så hade jag inte behövt hemmaträning =)
Men, hantlar och pilatesboll är tips jag tar till mig och kollar upp. Trots att jag nyss fått rådet att inte ta hantlar eftersom hantelövningar bara tränar specifika muskelgrupper... =)
poniz said:
Jag funderar på att satsa på ett maraton 2015. Vill du vara med och satsa mot det målet?
Inte en chans, tyvärr. Jag hatar tävlingar av alla slag, saknar tävlingsinstinkt och vill helst inte ha med folk att göra om jag slipper =)