Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: Lukas och krank. Del:2

Först – innan jag glömmer det:

Anthraxus, dina listor är super och du är precis så noggrann man kan önska sig! Keep it up! :gremsmile:

Lukas, sorry om du känner dig hårt jagad av mig. Du får komma ihåg att det är ett spel. :gremsmile:

---

Sedan:

1) Jag tycker inte att vi ska släppa pressen på Zebulon riktigt än. Han kan ge oss mer.

2) Lukas, om du läser Vicotniks poster lite mer noggrant kan du se att han vid flera tillfällen faktiskt varnar för att avslöja tex förmågor.
Kolla inlägg #703106 tex där Vicotnik bl a säger så här:

Vicotnik) said:
Förmågorna bör vi hålla tyst om, att gå ut och avslöja sina förmågor även fast de är svaga eller passiva ger bara banditerna ett övertag i letandet efter viktiga roller, dessa roller vill vi helst ha dolda så länge som möjligt. Att tänka på när det kommer till förmågor är att är man på väg att åka ut, det vill säga att drevet som går mot en inte kommer hinna ändra riktning så ska man gå ut med den information man har. Tänk dock på att inte citera pm'et man fått av Feuflux, då det är emot reglerna.
Nej, dina misstankar mot Vicotnik är nog bara paranoia och det ser lite konstigt ut att du så snabbt blir paranoid över så lite.

Ser du min poäng?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Lukas och krank. Del:2

Lukas said:
Vicotnik said:
Även fast jag kommer med lite tips så grönar det inte mig. Jag skulle snarare bli misstänksam ifall någon grönade mig för att jag kommer med lite tips så här i början. Alla är misstänkta tills motsatsen är bevisade.
Så fort jag sade något om att jag misstänkte han kom svaret att kanske man skulle misstänka mig eftersom jag misstänker han. vilket känns som ett väldigt lågt försvar.
Jag säger inget om att man ska misstänka dig för att du misstänker mig. Det jag säger är att jag skulle bli skeptisk och misstänksam ifall någon tidigt grönade mig på grund utav de få tips jag kommit med.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Lukas och krank. Del:2

Lukas said:
Vicotnik said:
Vad anser du att vi ska gå ut med för information? Ska vi börja med förmåga eller yrke? ska vi gå ut med vilken runda som vi avslöjas? ska vi gå ut med om vi är assistent eller inte? samt ska vi gå ut med om vi har en passiv eller aktiv förmåga?
Jag tror fortfarande att det är farligt att avslöja för mycket. för avslöjar vi förmåga vet varulvarna vem av byborna som har farlig förmåga och måste bort. jag tror att med yrke kommer man kunna gissa vad folk har för krafter. och om vi avslöjar vilken runda det avslöjas vad vi är så kan de döda vår informations tröskel.
Min fråga var riktad till solvebring som inte hade mycket övers till rent babbel. Så det jag undrade vad han ansåg att vi skulle gå ut med för information när det väl blivit aktuellt att börja outa information.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Lukas och krank. Del:2

Lukas said:
Vicotnik said:
Tyvärr så finns det inget bra sätt att rentvå sig på så här tidigt i spelet vad jag känner till.
så varför vill du då att vi avslöjar våra yrken/förmågor?

Att avslöja sitt yrke/förmåga out in the blue är helt värdelöst. Men när väl ett drev rullar mot en person så är det den information som vi kan dela med oss av. Oavsätt hur mycket information vi får fram så kommer alltid banditerna att sitta med mer information än vad vi göra. Att vara helt tyst och inte yttrar ett ljud då man har ett drev emot sig kommer inte ge oss något alls att gå på och därför har jag velat starta en diskution omkring vilken typ av information som vi ska outa, när man har ett drev emot sig.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Allmänt hållet inlägg.

Jag vill ta upp och förhoppningsvis diskutera några allmäna saker.

Någon nämnde att förvirring kanske kan vara bra. Det är helt åt helvete fel och är du bybo så rekommenderar jag att du tänker om igår. Som bybo har vi tillgång till ETT forum där vi kan få tag i den information som är vital för vår överlevnad. Här genomskådar vi varylvar främst genom att hitta och nita deras felsteg, så det är oss till stor fördel om det är så ordnat och överskådligt som möjligt, medans varulvarna tjänar på det motsatta.

Varulvarna, däremot, har tillgång till TVÅ forum. Ett där de ska försöka skapa förvirring och svåröverskådlighet, och ett där de kan diskutera i lugn och ro och sitter med alla korten på hand, så för dem så är det bara fördel om de allmäna trådarna är halvt omöjliga att läsa.

Även om bybor tjänar på att information går ut så tror jag inte att vi ska gå ut med yrke. Zebulon har sagt att hans yrke är kopplat till förmåga, och jag skulle vilja påstå att det stämmer om inte i alla fall så åtminstone I väldigt många, då även mitt yrke är nära kopplat till förmåga.

Assistent/inte assistent verkar förhållandevis säker än så länge, men det är mest bara för att jag själv inte är assistent och därför inte har någon information om det. Jag röstar därför för att alla outar om de är assistenter eller inte.

Vad gäller röstning så anser jag att vi alla bör hjälpa till med att hålla koll på röstläget och uppdatera listan över röster varje gång vi lägger våran egen röst, med hänvisande till första paragrafen i det här inlägget. Dessutom gillar jag vemdetnuvars idé att sätta rubrik för våra inlägg, det är helt åt fanders jobbigt att leta igenom gamla rundor annars, och det här kan nog hjälpa.

I övrigt så ligger min röst kvar på Vicotnik. Jag tycker att hans resonemang är löst sammanhållna, och jag tycker att varken drevet mot Krank eller det mod Zebulon är nog rättfärdigat för att jag ska hoppa på det. Nämnvärt är till exempel att jag tycker att JAG SJÄLV har betett mig mer varulvigt än både Zebulon och Krank, i och med att jag har gått in, sagt några få grejer och lagt en röst, precis nog mycket för att folk ska registrera min närvaro, och sen när jag inte omnämnts mer så har jag reträtterat in i skuggorna, precis som en varulv skulle göra. Tänk på det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Intressanta listor? Och ny röst

Måns said:
Rättning.

solvebring said:
krank said:
Aktiv? jag tycker jag varit alldeles lealös och död jämfört med andra omgångar =)
Jag får lov att hålla med. Inte för att jag upplevt krank inom detta tidigare, eftersom detta är mitt första varulvsspel. Däremot så tycker jag att krank varit väldigt tyst. Vilket iof inte heller är till hans fördel utan tvärtom kan vara misstänksamt.

krank förklarar detta med att han har lite tid. Tja, jag brukar ju tala en del med krank utanför forumsrollspelen och vet att han har lite tid. Han jobbar, pluggar, har tusen projekt etc.
... Fast han kan ju ljuga för det. Men mja, jag känner inga misstänksamma vibbar gentemot krank. Måns eller Vicotnik säger jag.
Det är bra att du skriver vilka du misstänker, för sånt kan vi använda oss av sedan.

Men, märk väl att jag inte sagt att jag misstänker krank. Jag röstar på honom för att det ser ut att vara det enklaste drevet att dra igång och att han trots vad ni säger är aktiv (han skrev tre inlägg mellan mitt förra och det här inlägget).

Jag misstänker ingen än, för jag har inte tillräckligt mycket att gå på. Magkänsla funkar inte i varulvspel, så försök komma på någon annan startegi för att skaka fram varulvar.

En ensam stadsbo som sprider lite misstankar kring sig är helt ofarlig för varulvarna. Men fortsätt skriv. Skriv vilka du misstänker och varför. Berätta vad du tror om assistenterna.
Hehe... Well, jag ska göra mitt bästa för att spela bättre och delta lite mer. Men som sagt, det är krångligt tycker jag och det kommer nog ta några spel innan man förstår lite mer om vad som passar sig och inte. Well, jag skriver om jag har något att haspla ur mig. Framtiden får dock utpeka vad.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Solvebring-påhopp

Tja... du skulle kunna plita ner vilka du tycker är mer eller mindre misstänkta, och varför. Det vore till stor hjälp för oss bybor eftersom du, som nybörjare, antagligen är ganska lätt att genomskåda. Så, ge oss något konkret att gå på, då bidrar du till byn.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Solvebring-påhopp

Okej, well, jag ska försöka med det då. Fast det kanske kommer att få vänta till runda två, beroende på vilka som överlever och ej. Kort och gott: Jag ska försöka.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Allmänt hållet inlägg.

Assistent/inte assistent verkar förhållandevis säker än så länge, men det är mest bara för att jag själv inte är assistent och därför inte har någon information om det. Jag röstar därför för att alla outar om de är assistenter eller inte.
Jag tror det kan vara kopplat till DTF och tycker det därför skulle vara bra att vänta åtminstone till andra rundan med att outa sådant (för att invänta ev Feuflux-text).

//erik.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Den dära bankiren

Om vi nu förutsätter att yrke hintar om vilken förmåga man har... finns det någon anledning att tro att Bankiren skulle ha någon fet förmåga? Och finns det ens anledning att diskutera sånt här öppet? Om vi kommer fram till att bankirer enligt all rim och reson bör vara siare, hjälper vi ju bara Bröderna Dalton.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,642
Location
Huddinge
Re: Lukas och krank. Del:2

Basenanji said:
Lukas, sorry om du känner dig hårt jagad av mig. Du får komma ihåg att det är ett spel. :gremsmile:



2) Lukas, om du läser Vicotniks poster lite mer noggrant kan du se att han vid flera tillfällen faktiskt varnar för att avslöja tex förmågor.
Kolla inlägg #703106 tex där Vicotnik bl a säger så här:

Vicotnik) said:
Förmågorna bör vi hålla tyst om, att gå ut och avslöja sina förmågor även fast de är svaga eller passiva ger bara banditerna ett övertag i letandet efter viktiga roller, dessa roller vill vi helst ha dolda så länge som möjligt. Att tänka på när det kommer till förmågor är att är man på väg att åka ut, det vill säga att drevet som går mot en inte kommer hinna ändra riktning så ska man gå ut med den information man har. Tänk dock på att inte citera pm'et man fått av Feuflux, då det är emot reglerna.
Nej, dina misstankar mot Vicotnik är nog bara paranoia och det ser lite konstigt ut att du så snabbt blir paranoid över så lite.

Ser du min poäng?
En så länge har jag inte känt mig påhoppad och jag medger att det är möjligt att jag har fel angående Vicotnik. Men jag tycker att han både argumenterar för och emot att outa sig. jag medger att han har bar argument att förklara sig med MEN jag har blivit varnad att han han är riktigt farlig.

och ja jag är kanske paranoid men det är väll vad spelet går ut på.

sen som ni märk har jag inte röstat på honom. och det kan jag motivera med att jag vill att krank ska avslöja något och att jag förstår att om Vicotnik är bybo så kommer han vara jävligt användbar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Var en lagspelare!

Craygh said:
I övrigt så ligger min röst kvar på Vicotnik. Jag tycker att hans resonemang är löst sammanhållna, och jag tycker att varken drevet mot Krank eller det mod Zebulon är nog rättfärdigat för att jag ska hoppa på det. Nämnvärt är till exempel att jag tycker att JAG SJÄLV har betett mig mer varulvigt än både Zebulon och Krank, i och med att jag har gått in, sagt några få grejer och lagt en röst, precis nog mycket för att folk ska registrera min närvaro, och sen när jag inte omnämnts mer så har jag reträtterat in i skuggorna, precis som en varulv skulle göra. Tänk på det.
Det jag tycker är mest varulvigt av dig, Craygh, det är att du inte tar ställning till något av de egentliga dreven. Det finns tre - Andersson, Krank, Zebulon. Du röstar på VIcotnik. Varför?

Tycker du att VIcotnik är den mest misstänkte? I sådana fall argumenterar du inte särledes hårt för att vi ska dreva mot honom, utan mumlar om lösa resonemang. Vad har din röst på Vicotnik för syfte?

Min uppfattning är att jag som bybo måste vara aktiv i förhållande till dreven. Min röst är mitt bästa verktyg för att vinna spelet. Jag vet att jag är bybo, alltså är min röst extremt viktig. I mina ögon är det jäkligt safe att inte använda sin röst aktivt. Man måste ta ställning till de aktuella dreven, och vill man inte stödja något av dem är den ens jävla skyldighet som bybo att försöka starta ett bättre drev.

Tycker du att alla tre aktuella drev suger får du verka för att starta ett nytt, bättre drev. Just nu agerar du inte som en del av laget, och det är antingen dåligt spelat av dig, eller ett tecken på att du sitter på andra vinstkriterier än oss andra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Re: Lukas och krank. Del:2

Basenanji, jag håller med om att Lukas massiva motstånd mot Zebulon-drevet är märkligt. Men jag kan inte för mitt liv få ihop på vilket sätt Krank är en del av det hela. Det Lukas och Krank spelar upp en scen för att leda bort fokus från Zebulon känns sjukt långsökt.

Liksom jag kan köpa att OM Zebulon är varulv SÅ är Lukas KANSKE det. Men din misstänksamhet mot Krank känns mest som default-misstänksamheten mot honom. Det saknas för mågna led i resonemanget för att det ska se riktigt ut.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Två funderingar

Lindenius said:
1. Vi har en liten andel oerfarna deltagare här. Det skapar en viss oreda i form av otydligt formulerade inlägg. Hur ska vi förhålla oss till det (utan att diskutera specifika deltagare)? Finns det bara risker med det som en del av oss tycker, eller finns det någon fördel som en del andra hävdar?

2. Angående röstflyttningar: Finns det inte en risk att varulvarna lättare kan gömma sig i röstningsmönster om vi byter röster ofta under första omgången? Här skulle jag gärna vilja ha synpunkter från någon som brukar kolla sådant.

//erik.
1. Hur menar du otydligt formulerade? Jag ser personligen ingen större skillnad på folks inlägg vad gäller relevans och innehåll, men jag är ju inte så erfaren så jag kanske är en av dem som du syftar på :gremtongue: Jag kan hålla med om att det kan bli lite kletigt med så många inlägg, men det beror väl mest på att vi är såpass många snarare än att vissa är sämre på att förklara sig.

2. Ja, det kan säkert stämma. Men samtidigt är det lätt överlag att gömma sig de första rundorna, just för att vi är så många och lätt glömmer bort någon.

Basenaji, det känns som du är lite för *bestämd* eller hur jag ska uttrycka det. Du hänger kvar på minsta lilla grej hos folks inlägg, fastän jag tror att vi alla är överens om att man har oerhört lite att gå på nu i början. Det är förvisso väldigt bra att du uppmärksammar underliga saker som folk säger, men ibland får jag känslan av att du trissar upp deras betydelse bortom vad som är rimligt. Exempelvis din påstådda koppling mellan krank och Lukas känns omotiverad. Och varför försvarar du Vicotnik? Kan han inte göra det själv?
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Var en lagspelare!

Vimes said:
Craygh said:
I övrigt så ligger min röst kvar på Vicotnik. Jag tycker att hans resonemang är löst sammanhållna, och jag tycker att varken drevet mot Krank eller det mod Zebulon är nog rättfärdigat för att jag ska hoppa på det. Nämnvärt är till exempel att jag tycker att JAG SJÄLV har betett mig mer varulvigt än både Zebulon och Krank, i och med att jag har gått in, sagt några få grejer och lagt en röst, precis nog mycket för att folk ska registrera min närvaro, och sen när jag inte omnämnts mer så har jag reträtterat in i skuggorna, precis som en varulv skulle göra. Tänk på det.
Det jag tycker är mest varulvigt av dig, Craygh, det är att du inte tar ställning till något av de egentliga dreven. Det finns tre - Andersson, Krank, Zebulon. Du röstar på VIcotnik. Varför?

Tycker du att VIcotnik är den mest misstänkte? I sådana fall argumenterar du inte särledes hårt för att vi ska dreva mot honom, utan mumlar om lösa resonemang. Vad har din röst på Vicotnik för syfte?

Min uppfattning är att jag som bybo måste vara aktiv i förhållande till dreven. Min röst är mitt bästa verktyg för att vinna spelet. Jag vet att jag är bybo, alltså är min röst extremt viktig. I mina ögon är det jäkligt safe att inte använda sin röst aktivt. Man måste ta ställning till de aktuella dreven, och vill man inte stödja något av dem är den ens jävla skyldighet som bybo att försöka starta ett bättre drev.

Tycker du att alla tre aktuella drev suger får du verka för att starta ett nytt, bättre drev. Just nu agerar du inte som en del av laget, och det är antingen dåligt spelat av dig, eller ett tecken på att du sitter på andra vinstkriterier än oss andra.
Tja, vad finns det att ta ställning till? Andersson-rösterna kan jag förstå och sympatisera med till ganska stor del. Han är inaktiv, lika bra att bli av med honom, han bidrar ju inte. det stuket liksom.

Krank-drevet tycker jag är för löst och omotiverat, liksom Zebulon-drevet, så jag lägger min röst på vicotnik, vars resonemang jag uppfattar som knepigt. Han är alltså den jag tror har störst chans att vara varulv just nu, och jag skulle älska om andra höll med om det också, särskilt om han nu faktiskt var en varulv också, men såhär i första rundan känner jag väl itne riktigt att något drev är varken säkert eller osäkert, vi har helt enkelt för lite information. Så som jag fungerar blir jag paranoid när flera spelare går ihop och finner något misstänkt hos en (eller två) personer som jag själv inte fattat misstanke för, helt enkelt.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Sammanfattning söndag middag

Men söte Jesus! Här är man och spelar rollspel en hel helg för första gången på evigheter, och direkt får man ett alfabetiskt motiverat drev mot sig (det är otroligt otaktiskt att ha ett nick som börjar på A i forumvarulvsspelen visar historien).

Jag har varit datorlös sedan i torsdags kväll, och är makalöst efter i läsandet i tråden. Jag kommer att försöka läsa i kapp under kvällen och har därför inte hunnit bena ut motiveringarna till de andra dreven än.

Men till dess röstar jag så här (mest för att få bort lite luftvärn från mig själv), men med reservation för ändringar
Röst: krank
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: Sammanfattning söndag middag

Roligt skrivet Andersson! :gremsmile:

Jag tycker att Vicotnik åtminstone har försökt försvara sig med tre (!) inlägg där han i detalj förklarar sig och att någon kommenterar/diskuterar vad som ska outas är inte en scum-tell i min bok.

Craygh, solvebring och Lukas, ni får gärna vara lite mer detaljerade i vilka scum-tells som Vicotnik har gjort sig skyldig till, så kanske till och med jag fattar. :gremwink:

En annan grej, Lukas skriver att:

Lukas said:
En så länge har jag inte känt mig påhoppad och jag medger att det är möjligt att jag har fel angående Vicotnik. Men jag tycker att han både argumenterar för och emot att outa sig. jag medger att han har bar argument att förklara sig med MEN jag har blivit varnad att han han är riktigt farlig.
Lukas, du har sagt att du inte spelat varulvsspel tidigare. Vem har varnat dig för Vicotnik?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Sammanfattning söndag middag

Basenanji said:
Roligt skrivet Andersson! :gremsmile:

Jag tycker att Vicotnik åtminstone har försökt försvara sig med tre (!) inlägg där han i detalj förklarar sig och att någon kommenterar/diskuterar vad som ska outas är inte en scum-tell i min bok.

Craygh, solvebring och Lukas, ni får gärna vara lite mer detaljerade i vilka scum-tells som Vicotnik har gjort sig skyldig till, så kanske till och med jag fattar. :gremwink:

En annan grej, Lukas skriver att:

Lukas said:
En så länge har jag inte känt mig påhoppad och jag medger att det är möjligt att jag har fel angående Vicotnik. Men jag tycker att han både argumenterar för och emot att outa sig. jag medger att han har bar argument att förklara sig med MEN jag har blivit varnad att han han är riktigt farlig.
Lukas, du har sagt att du inte spelat varulvsspel tidigare. Vem har varnat dig för Vicotnik?
Anledningen till att det vart 3 inlägg var att den klagade på att jag citerade för mycket.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Var en lagspelare!

Nu tycker jag ärligen att du börjar kännas misstänksam här. Jag kanske bara inbillar mig men det tycks enligt mig att du gärna försvarar Vicotnik. Du gör det i alla fall nu och du gjorde det sist när jag lade min röst på honom. ... Vet du något om Vicotnik som inte vi vet - i så fall, var en lagspelare och speak up.

Annars så vill jag tro att just Vicotnik är bandit. Det är ju därför han har min röst. Varför?
1. Andra som varit med förr har påpekat att hans spelstil känns väldigt annorlunda.
2. Han analyserar som en vilde, gräver djupt och fiskar ideligen. Ibland dock på något krassliga grunder. Jag tycker t.ex. inte att drevet som startades mot Zeb var särskilt berättigat. En taskig formulering, men som egentligen inte antydde något förutom det att han inte ville att någon bybo skulle fara.
3. Drevkåt, väldigt drevkåt. Tja, Vicotnik har varit drivande, mer eller mindre, i de flesta drevkasten hittills.

Måns har jag också nämnt... Varför, tja hans spelstil och snack ligger mycket nära Vicotniks. Däremot har Måns flackat litegranna mellan hög häst och lite softare "Hm, jag bara undrar"-kommentarer. Måns känns därmed inte lika definitiv som Vicotnik i mina ögon. Hur som helst... Du verkar ändå gärna vilja komma med kommentarer så fort Vicotnik och Måns pekas ut, i samband med att du basunerar du dig själv som bybo. Känns lite skumt ärligt talat...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Var en lagspelare!

Du gör det i alla fall nu och du gjorde det sist när jag lade min röst på honom.
Försvarar kanske är fel ord, men du droppar hur som helst in och måste tillägga något som egentligen bara känns ovidkommande, därtill en liten "vi bybor".
 
Top