Nekromanti Embryot växer (Grundsystemsmekanik - långt)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Bifogas en pdf med sannolikheter för olika utfall som bygger på Anydicer och producerad i Excel. För de som hjälpt till i resonemanget (förhoppningsvis en del andra) kanske det kan bli intressant att studera det här.

Jag har ju i trådar här nedan diskuterat ett embryo till en ny mekanik för att slippa tabeller och additioner. Nu har embryot utvecklats med hjälp av Excel, anydicer och en rollspelskollega.

Recap, minns ni?
Man samlar ihop x antal 6 sidiga tärningar från olika attribut som är relevanta i slaget. Sen fördelar man dessa på Tid, Resultat och Utförande eller Anfall Försvar och Konsekvens men strid kommer jag nog ta i en egen tråd. Där gäller inte att slå mot ett svårighetsvärde utan att övervinna motståndarens slag och som jag sagt tidigare så kan man vilja komma att lägga alla tärningar på anfall vilket jag funderar på hur man kommer runt.

Men åter till färdigheter och attributslag. Man slår alltid mot 3 faktorer: Tid, Resultat och Utförande där Tiden är hur snabbt man lyckas Resultat visar om man lyckas och Utförande hur väl man lyckas. Nu ska man vara observant på en sak. Det är inte nödvändigt att ALLA slagen lyckas.

Tid och Utförande slås inte mot svårigheter dvs det är inte nödvändigt att de får ett visst antal lyckade tärningar (åtminstone inte alltid) - det kan lyckas ändå men det kan också ge konsekvenser på längre sikt eller direkt - även om man lyckades med det man företog sig.

Hinner man i tid? Kanske behöver man utföra handlignen snabbare än den brukar ta att utföra för man är jagad? Kanske kommer en dålig bluff genomskådas efter en tid och vakten slår till larm precis då man ska ta sig ner i cryogrottorna där porten in till isfästningen ska finnas.

Det här gör att situationen förändras även om man lyckas. Kanske direkt. Kanske senare. Det är hela min grundtanke med System 9 (6 sidor på en tärning, 3 faktorer att fördela på:9)

Exempel

Vi ska laga tripodquadran för att ta oss förbi Mylonosbältet tredje labyrint. Utan quadran kommer vi krascha rakt in i singulariteten - you dont want that. Vi samlar ihop 10 tärningar från färdighet, attribut och verktyg vi använder. Dags att satsa.

Tid:
Vi har gott om tid. Vi befinner oss i en rymdhamn. En sunkig, stökig sådan men ingen prisjägare flåsar oss i hälarna i allafall inte här. Ingen stress alltså. Vi lägger 1T här.

Resultat:
Ett binärt kast där man ska få fler lika med antal succer som svårighetsgrad. Normal svårighetsgrad är 1.Nu är det lite svårt att laga den här enheten då den är komplicerad och även fast vi har flera dagar på oss så är det svårt med de verktyg vi har. Och tyvärr vill de inte hyra ut till Subower här de jävlarna. Svårighetsgrad 2 kräver en grav satsning. Vi tar 5T.

Utförande:
Ju fler succér desto bättre Utförande. Jag tror en fem gradig skada är naturlig. Fem succér på Utförande är Mästerligt. Frågan är vad man gör om man får fler succer än 5 (vilket kommer ske ytterst sällan). Kanske får man spara dessa tärningar som bonusätrningar till andra slag (ett system som kallas Ackumulerade tärningar idag men som erhålls på annat sätt bla för en smart idé - lite som erfarenhetspoäng).

Tyvärr... Det blir 4T för det är vad som finns kvar. Utförande får bli vad det blir men jag hoppas på 2 succér - det lär behövas för att komma förbi bältet (låt säga att bältet har en svårighetsgrad på 2 att passera och vi får 3 succér på utförande. Voila du har 3T + 2 skeppsattribut att ta dig förbi bältet. Du spenderar det så klart på samma sätt: Tid, Resultat och Utförande).

Slaget
Nu är det viktigt att förstå en sak: För att räkna ut sannolikheten för ett sådant här slag lyckas kan man inte multiplicera de olika sannolikheterna för varje set. Låt oss titta.

"Jaha man har 3*3T och lyckas på 4,5,6. Det ger enligt anydicer 0,87 i att lyckas med minst en succé på 3T. Då ger det 0,87^3=67% att lyckas".

Det stämmer inte. Du kan faktiskt under lugna förhållanden som siutationen ovan välja att lägga 1T på tid. Det riskerar den tid det tar att utföra handligen ökar men vaddå... Det spelar ju ingen roll att tiden det tar att lyckas med mekanikingreppet för tripodquadran ökar då inga vakter härjar i hamnen. Det ger dig istället möjligheten att istället göra ett bättre jobb. Hur? Genom att lägga de tärningar du avstår från Tid på Resultat eller Utförande. Aha!

Antal ihopsamlade T - låt alltså säga 10

jag satsar 1 på tid, 5 på Resltat och 4 Utförande.

Det ger enligt sannolikheten i tabellen (tagen från anydicer)=0,50*0,82*0,32=0,13 att "lyckas".

Men det är ju skitlite???
Nej det är så man INTE räknar. Du BEHÖVER inte 3 lyckade slag för Utförande men det vore bra. Men du kanske ändå kan ta dig förbi bältet men räkna med mer komplikationer. Även om Tidstärningen misslyckas spelar det ingen roll. Du har tid på dig (eventuellt kanske man kan skita i att satsa på tid och få en extra T över och då tar det 4 gånger normal tid). Det som måste lyckas är Resultat och det är 82% chans att få 2 succér och klara svårigheten vilket är en god chans. 3 succér för Utförande är vad spelaren önskar. Men om denne får 2 misslyckas det inte men det blir inte lika bra . Däremot ökar chansen till 69% för att endast få 2 succér.

Är ni med...?

Jag tror man får köra med 4,5,6 som lyckade - annars blir det för svårt och det det jag räknat på ovan också. Sen får vi se hur jag ska ta mig förbi motsatta slag i strid men det vore intressant med reaktioner på det här först och främst.
 

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Motsatta slag, Anfallsmekanikslösning

Om föregående förslag löser problemet med lyckade tärningar så återstår ett problem: Hur gör man om man vill slå ett slag mot motståndaren? Jo den som får högst antal succétärningar vinner. Men om man slår samma antal tärningar - är inte risken att man slår lika många succéer var rätt många gånger då?

Simulerade igår tärningskast på datorn då man har lika många tärningar och man vill övervinna motståndarens kast. Lika många tärningar ger 50% chans att slagen blir lika. Det är för mycket. Lösningen blir att man då tar nästa set (av 2) och jämför dem mot varann, flest lyckade tärningar vinner. Är de också lika så tar man sista settet och jämför. Om det mot förmodan också skulle bara lika så får man slå 1T6 - högst vinner. Slår man lika går slagen om. Men det är nästintill omöjligt att det inträffar. Max ett extra slag med en tärning alltså om tärningsset 1 skulle bli lika.

Anfallsmekaniken då? En stridsomgång fungerar så att man slår för Anfall, Försvar och Skada. Man satsar ett gäng tärningar från tre attribut och delar upp på tre set, precis som man gör för en färdighet (där det som sagt fördelas mellan Tid, Resultat och Utförande)

Om vi för enkelhetens skull tänker duell så vinner den som slår flest succér på anfallssettet. Anfall ska slå motståndarens Anfall OCH motståndarens Försvar. Denne vinner då omgången och den som förlorat får enbart ta däng.

Rising påpekade för många år sen att det fanns ett problem i detta nämligen att man bara skulle satsa allt på anfall. Försvar skulle inte spela så stor roll. Ett mörsar anfall krossar motståndarens Anfall OCH Försvar och då försvinner tanken med satsning.

Lösningen kom i natt: OM man satsar så man slår UNDER motståndarens ANFALL men ändå lyckas slå dennes FÖRSVAR såtar man över ronden och blir den som får handla istället.

Det ger att om man märker att en motståndare lägger lite på försvar så kan man ge denne en riktig bränna genom att man satsar lågt på anfall, lågt på försvar men rejält på skada. Det kan också vara fördelaktigt om man har få tärningar kvar och ändå vill fortsätta strida.

Hur låter det här?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag tycker att det är coolt. Skulle vilja justera ditt exempel lite. Det är lite grumligt med skillnaden på resultat och utförande. Att säga att resultat är om man lyckas och att utförande är hur bra man lyckas, det låter lite konstigt. Du får nog fila på formuleringarna. Ett förslag:

Man ska reparera grunkan. Resultat är om man får den att fungera. Utförande är hur hållfast reparationen är. Vill man bara ta sig till en bättre hamn för att köpa en helt ny grunka så kanske det räcker med ett lågt utförande. Men planerar man en lång expedition och vill slippa trassel i flera år framöver så vill man ha ett superbra utförande.

Man kan tänka sig vid just reparationer att det utförande man får direkt kopplas till något slags Tålighetsvärde för prylen. När det ansträngs eller tar stryk kan man slå ett slag för dess tålighet för att se om det fortfarande fungerar. Då blir det viktigt att få ett bra utförande.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Du har rätt, det äår så man ska se på saken. Och man koppla succér till tålighet vilket jag försökte beskriva men kanske misslyckades. Det verkar allts fungera det här? Kolla gärna motståndsslagsinlägget också coh se vad du tycker.

Ja jag gillar det här, det gör färdighetsslag spännaden på ett annorlunda sätt.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Ska jag tolka tystnaden (behöver feedback juh)

som att
...ingen orkar sätta sig in i det här?
...ingen bryr sig?
eller att den gamla reglen gäller: Om ingen säger nåt så är det bra.

Det är grundmekanik juh. Jag behöver verkligen feed back på båda trådarna (grundmekaniktråden och motsatta slagtråden). Please?
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: Ska jag tolka tystnaden (behöver feedback juh)

för min del hinner jag inte sätta mig in. Jag återkommer gärna senare i veckan om du orkar vänta.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,735
Location
Stockholm
Bara en spontan och inte så genomtänkt grej såhär på kvällskvisten...

Att dela upp tärningar på snabbhet, utförande och resultat låter ballt, men snabbhetsfaktorn känns som att den inte kommer att användas så mycket om det inte hårdbakas in i systemet vad konsekvenserna kan bli av att en syssla drar ut på tiden. Att låta SL:s godtycke avgöra exempelvis vid vilket threshold en vakt dyker upp runt hörnet medan du dyrkar lås känns inte så stabilt. Har du nån fiffig lösning på det dära?
 

GTS

Veteran
Joined
13 Apr 2009
Messages
11
Location
Göteborg
Detta är för övrigt Mojo på Mylingspel, alltså jag som kommer att ställa upp som betatestare av StarChallenge :gremsmile:

Ja, på rak arm skulle jag säga att det ser ut som du kör en variant på gamla White Wolfs-system, alltså att du adderar attribut+färdighet och får då fram antalet tärningar (i deras fall T10). Om du skulle nita någon lade du helt enkelt ihop smidighet och obeväpnad strid vilket resluterade i mellan 4-8 tärningar, motståndaren lägger ihop sina tärningar för att parera eller undvika. Båda slår mot svårighetsgraden 7 och sedan räknar man antal tärningar över 7, alla ettor tar automatiskt bort en lyckad och ju fler tior du slår, desto större är sannolikheten att det blir något spektakulärt. Sedan slår man skadan styrka + vapnets eventuella skada och motståndaren ser hur många skadepoäng han kan "soaka" mot sin fysik.

Känns som du har ett liknande koncept men med den stora skillnaden att du delar upp det mellan tre faktorer. Precis som det redan står kommer spelarna ständigt försöka dra ut på tiden så därför måste det vara ganska tydligt var det innebär att inte lägga några tärningar eller inte få några lyckade på aspekten "tid", man vill ju inte sitta och försöka dyrka upp ett lås i 24 timmar direkt.

Jag kommer inte uttala mig om systemets spelbarhet förrän jag har prövat det men jag kan lova dig att det kommer att ta lååååång tid för vissa av mina spelare innan de fattar hur det fungerar. MEn eftersom ett liknande system har körts i White Wolfs produkter tror jag att det kan fungera.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Men hallå Mojo!

Det finns lösningar på det systemet.

Systemet bygger naturligtvis på att tid är relevant. Och om du tänker efter så är tid relevant i de flesta fall. Det är faktiskt sällan du kan sitta och dyrka obehindrat i många många timmar. Dessutom ökar tiden tills du får göra nästa försök exponentiellt (tror jag) så till sist kommer något som är bereonde av tiden (hunger, vakter, ljus) göra att du inte lyckas. Tiden är faktiskt viktigare än vad man tror. Men extra spännande blir det just under tidspress.

En annan variant är att köra slag där tiden itne spelar så stor roll m binära slag precis som i vanliga spel. Men jag gillar inte det riktigt. Jag vill få in tid som en naturlig faktor man labbar med. Och är det så att du HAR lång tid på dig så ökar chansen att du lyckas (dunkan koncentera dig bättre) vilket manifesteras med fler T på Utförande/Resultat.

Sen till sist så är det itne säkert att de attribut du ska använda är så höga - de sjunker nämligen med skador.

Du får se snart. Kul att höra från dig och ledsen för långsamt svar på mailen.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Re: Ska jag tolka tystnaden (behöver feedback juh)

Jag har läst och funderat ett par gånger, men inte kommit på något riktigt smart att säga. Det är svårt att föreställa sig hur denna grundmekanik faktiskt ter sig i spel.

Eftersom jag inte har något smart på lager, får jag väl komma med osmartheter:

Du har en stor tärningspöl som används för att ge ett komplext utfall på tre skalor, tid, utförande och lyckat.

Spontant känns det som att utförande kan reduceras till en grad av lyckat. Det skulle innebära att utförandet mäts i antal "överskjutande" lyckade slag. (Exempel: tre lyckade slag ("succeer" används visst här) krävs, men man slår fem, då blir utförandet/resultatet två (5-3)).

Till detta kan man lägga en "satsningsregel" (ordet kommer från Matiné). Alternativ 1: Om man lägger till 1 på svårighetsgraden, så får man dubbla det i bonus på utförande om man lyckas.

En motsvarande satsningsregel för tid skulle också kunna användas: +1 svårighetsgrad för tid gör att det går snabbare. -1 svårighetsgrad för tid gör att längre tid krävs.

Nu blev ju det här mindre originellt och innovativt, men skulle ändå ge en viss möjlighet att balansera sin chans att lyckas mot tid och utförande. Dock slipper man hålla ordning på tre pooler -- vilket jag misstänker kan vara krävande. Jag tänker på när jag speltestade Fantasy!. I strider sker där två motståndsslag samtidigt, vilket ger fyra pooler (nu kan jag iofs ha gjort detta på fel sätt), och det tyckte jag var svårt att hålla reda på.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ska jag tolka tystnaden (behöver feedback juh)

  • Skrapa ihop tärningar så här.
  • Fördela tärningar så här.
  • Sen slår du tärningshögarna så här.
  • Tid avläses så här.
  • Resultat avläses så här och inte på något annat sätt.
  • Utförande avläses så här.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Man avgör innan ett färdighetsslag ungefär hur lång tid det här bör ta. Får man 1 succe så tar det den beräknade tiden. Slår man 2 succer går det 1,5 gånger så fort, 2 = dubbelt så fort etc.

Uteblir alla succer så tar det 1,5 gånger så lång tid. Utblir alla succer och man slår en etta tar det dubbelt så lång tid. Slår man 2 ettor tar det 2,5 ggr så lång tid etc.

jag kommer nog begränsa tiden till max 3 ggr så lång tid eller liknande dock men det är så det fungerar i nuläget.

Som sagt är folk nog ovana att tänka tid men tid är en relevant faktor. Dessutom minskar chansen att göra nya försök varje gång tidsfaktorn spricker. Men tid är ofta relevant - bara att få spel verkar trycka på den punkten.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Ska jag tolka tystnaden (behöver feedback juh)

Systemet är speltestat i några år men då adderade man tärningarna. Det är inte komplext med tre pölar. Mina tioåriga syskon klarar av det. :gremsmile:

Däremot så mäter man inte tid mot såvrighetsgrad så i det fallet så kan man satsa mer på tid för att öka chansen att lyckas snabbare. Tanken med satsa +1 är intressant men det känns som komplexiteten är lagom just nu.

Din tanke kring att slå samman resultat och Utförande är Burning Wheel och jag gillar det men jag vill just ha ett system där man tvingas satsa på olika saker och väga fördelar mot nackdelar.

Sen handlar inte tid och Utförande om att lyckas eller inte lyckas med färdigheten. Däremot påverkar det utgången för det man vill lyckas med.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Re: Ska jag tolka tystnaden (behöver feedback juh)

Niklas73 said:
Sen handlar inte tid och Utförande om att lyckas eller inte lyckas med färdigheten. Däremot påverkar det utgången för det man vill lyckas med.
Ja, du verkar ha något eget med just det. Jag har inte riktigt insett hur det skulle te sig i faktiskt spel, men det är nog så.

Är det så att utkomsterna av pölarna för tid och utförande även är relevanta även om man misslyckas? Det har jag endera inte begripit. Jag antar att så är fallat, för då blir det ju mer motiverat med tre separata slag.
 

GTS

Veteran
Joined
13 Apr 2009
Messages
11
Location
Göteborg
Nemas problemas! Jag ser verkligen fram emot att läsa reglerna mer ingående och pröva dem på min spelgrupp :gremsmile:

Jo, jag tycker också att tid är en rolig variabel men det måste vara uppenbart vad som händer om man inte lyckas med några tidstärningar eller kanske bara en. Hur mycket är O lyck, 1 lyck i tid, timmar? minuter, ronder? Bra om inte spelledaren måste sitta och gissa på varenda slag utan att det finns ett grundsystem för det.

Om två personer försöker reparera ett skadat skepp så får de lägga ihop sina tärningshögar eller?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Nja... Om 5 personer försöker reparera ett skepp blir det ju som nytt och det är ju långt ifrån säkert. Jag tror de kommer få reparera olika skador på skeppet. Men eventuellt kan man ha en gräns för två stycken. 1T gör en väldig skillnad.

Ser fram emot att få dig som regelläsare. Verkligen.
Gällande Tidsvariabeln verkar det som att den är väldigt ny i rollspelssammanhang eller så förklarar jag extremt dåligt (ska strax ge mig på Krilles fråga.

Starchallenge är inte så regelbundet. Vänta tills du får ta del av hur man genererar en karaktär. :gremwink:

Tidsslaget utgår från en definierad tid: "Det tar x minuter att lösa uppgiften y normalt sett för en normalbegåvad inom färdigheten". Hamra upp en tavla - 5 minuter. Montera en sparring hylla med 5 hyllplan: 30 min. Tärningarna representerar inte tidsenheter utan dubblar eller halverar en förutbestämd tid för att lösa en uppgift.

1 lyckad tärning innebär att man klarar det på utsatt tid som sagt. "Det tar 15 min att hacka sig in i biolåset". 1 lyckad tärning gör att man klarar det på 15. 2 lyckade gör man det på dyga 7 minuter.Ingen lyckad men ett lyckat resultat så tar det 30 min. Lagom länge för en vaktpatrull att gå runt bunkern?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Gör ett jefligt lååångt försök då...

  • Skrapa ihop tärningar så här.
  • Fördela tärningar så här.
  • Sen slår du tärningshögarna så här.
  • Tid avläses så här.
  • Resultat avläses så här och inte på något annat sätt.
  • Utförande avläses så här.
 

Attachments

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Gör ett jefligt lååångt försök då...

Det här är min spontana åsikt om systemet, nu när det är tydligare beskrivet:

Niklas73 said:
* TidSpelledaren definierar alltid hur lång tid det bör ta att lyckas med färdigheten innan slaget slås. I det här fallet tycker han att vakten bör charmas och släppa igenom kvinnan inom 2 minuter om hon bara lyckas med sin charmattack. Tidstärningarna utgår från hur lång tid spelledaren anser att handling bör ta. För EN lyckad tärning tar det så lång tid spelledaren tänkt sig. För TVÅ lyckade går det på 1,5 gånger tiden. För TRE går det dubbelt så fort. FYRA 2,5 gånger så fort osv. Förmodligen sätts en gräns vid att man inte kan lyckas mer än 3-4 gånger så fort. INGA lyckade tärningar gör att det tar 1,5 gånger så lång tid osv... på samma premisser.
Spontan reaktion: "åherregud, bygg om!" Har du som föresats att slippa additioner så ska du för guds skull inte ha multiplikationer! Och absolut inte multiplikationer med decimaltal!

Niklas73 said:
Matematiskt så innebär inte denna typ av kast att sannolikheten att lyckas är tex 0.7^3. Alla kasten behöver inte lyckas.
För att vara extra nedlåtande idag - det är ju trots allt fredag - så har folk spelat Vampire och Shadowrun förut. Vi vet hur pölar fungerar även om vi inte har intuitiv koll på exakt hur sannolikheterna ser ut.

Niklas73 said:
Är det här något som känns spännande och har jag förklarat Tidsvariabeln tillräckligt?
Jag tror att du vinner tydlighet två saker.

1) Kutta ner mängden ord. Det känns väldigt mycket som att du krånglar in dig i onödan i din önskan att vara övertydlig. Det gör bara att ögat går vilse och att det känns som att du är en amerikansk författare som får betalt per sida, och du får rakt motsatt effekt. Du blir luddig och pladdrig istället för tydlig.

2) Undvik termen "misslyckat" i de mätande delarna av slaget. "Lyckat" och "Misslyckat" bör vara stenhårt reserverat till resultatet. Utförande och tid bör använda en annan term. Så man kan aldrig få ett misslyckat tids- eller utförandeslag. Man kan bara få ett apdåligt tids- eller utförandevärde.

Niklas73 said:
I ett anfall så kommer bara en person få ge däng. Man har alltså inte möjlighet att ”parera” i samma rond. Detta beror på att man i sitt slag väljer hur mycket försvar man bygger upp i ronden. Anfall måste slå motståndarens Anfall och Försvar.
Här har du ännu ett semantik/pedagogik-problem så som det är skrivet nu: ska mitt Anfall bräda ditt Anfall+Försvar, eller ska mitt Anfall först bräda ditt Anfall och sen ditt Försvar? Jag antar att det är det senare.

Varför? Är det inte ballare om jag kan sätta en dolk i buken på dig samtidigt som du sätter värjan i axeln på mig? Det gör det dessutom enklare att förklara: om mitt Anfall brädar ditt Försvar så får du Konsekvens ont; och vice versa.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Gör ett jefligt lååångt försök då...

Huh? Det tar två minuter att bluffa vakten, det kräver en lyckad tärning. Nähä jag slog ingen lyckad tärning då tog min handling 1,5 gånger längre dvs 3 minuter. Nä det är inte svårt. Ingen begär milisekunder här. Det tar längre tid att addera 10 tärningar, nu fattar jag faktiskt inte dina tankar, det känns nästan som att du VILL hitta fel men det kanske är min tolkning.

Gällnade mina ambitioner som amerikans författare så ville jag vara extra tydlig efterssom du tyckte jag var otydlig och nu blev det alltså övertydligt och för mycket ord.

Ja man ska övervinna både anfall och försvar hos motståndaren. Om dina tärningar visar 2 lyckade anfall och försvar så får din motståndare inte ha över 1 lyckad tärning i anfall eller försvar.

"Varför? Är det inte ballare om jag kan sätta en dolk i buken på dig samtidigt som du sätter värjan i axeln på mig? Det gör det dessutom enklare att förklara: om mitt Anfall brädar ditt Försvar så får du Konsekvens ont; och vice versa. "

Jo det kan vi väl möjliggöra genom vad jag beskrev i inlägget med att slå UNDER Anfall men ÖVER Försvar. Men de gånger jag tränat kampsport (min enda erfarenhet av strid) samt de cineastiska upplevelserna så är det sällan två tar däng i exakt samma sekund.

Tack för att du tog dig tid - jag antar att det här systemet fungerar även om det inte passar alla och det gör det ju sällan.

Vad jag däremot ska ta med mig är en sak som du gjort väldigt klart och som du har väldigt rätt i: Korta texten. Lägg tiden på riktigt bra korta formuleringar i regelverket (och här och kanske i livet i övrigt).

Starchallenge kommer bli ett annorlunda spel som inte liknar andra av flera skäl. Bland annat att det finns tre olika spelsystem i samma spel. Det kommer att bli ogillat av vissa men förmodligen uppskattat av andra. Hur kul det än är att vara "älskad av alla" så är det roligare att gå den väg man själv tror på.
 
Top