Nekromanti [A Song of Ice and Fire] A Flight of Falcons

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
För ett tag sedan började vi spela A Song of Ice and Fire. Det är ett ganska stolpigt system, med hjärtat på rätt ställe, men i mina ögon är det väldigt bristfälligt. Så vi har gjort om MASSOR.

ASIFRP kretsar kring ett adelshus. Om ni läst GRRMs böcker förstår ni upplägget. För er som inte läst böckerna så tänkt intriger och krig i ett medeltida England, eller kolla på Tudors.

Det första vi gjorde var att skapa ett Hus. Vi bestämde att det skulle ligga i norra Westeros, för jag har en stor fin karta över det området. Först snackade vi löst om vilka roller vi ville spela men bestämde oss för att se hur Huset blev först.

Så föddes Huset Fawkes. Vi skapade en furste, vi bestämde hur förläningen såg ut, vilka "underhus" som finns o.s.v. Till slut hade vi ett ganska trevligt hus. En anrik släkt, numera närmast utblottad och med tveksam status. Vi skapade en konflikt med huset Manderly. Det misstänks att Manderlys utfärdar kaparbrev och att Fawkes är målet. I grund och botten är det ett handelskrig. Spelarna började fundera på sina roller och vid nästa träff gjorde vi karaktärer. Under tiden skapade vi (mest jag :gremsmile: ) omkringliggande områden, gjorde kartor över landsänden o.s.v. Snart såg följande karaktärer dagens ljus:

Cileste Fawkes
Cileste är gift med furstens son. Hon kommer från en rik sydländsk släkt och giftermålet handlade enbart om pengar. Inte minst med tanke på att hennes gemål, Jorah Fawkes är homosexuell och att deras tvillingsöners far är kungens bror (och Cilestes älskare). Cileste själv ser sin position som fylld av möjligheter och hon försöker bygga upp en egen maktbas.

Daelin Fawkes
Skattemästare och furstens yngste bror. Daelin har en mörk historia och är ärrad av den. Hans bästa vän svek honom och han vet inte om hans dotter verkligen är hans. Nu är hans fru död och han begraver sig i arbete. Hans dotter är hans enda ljusglimt, och hoppet att en dag få se Huset Fawkes som det en gång var.

Alric Fawkes
Kapten över huset samlade styrkor. Makthungrig och känner sig dessutom sviken av sitt hus, att det har tillåtits förfalla. Tänker ändra på det, kosta vad det kosta vill. Dödade sin dotters hemlige älskare under ett tornerspel och som en följd av det fick både sin dotter och älskarens hus som fiender.

Crow
På ytan en enkel krigare. Lojal och tystlåten. Crow är furstens bastardson. Det som krånglar till det är Crows affär med sin halvsyster, Enwyn. Furstens fru avskyr Crow, och ser honom som ett hån mot gudarna, och allt som är fint och rätt. Crow vill mest av allt bara hitta en plats, känna trygghet och slippa utstå hat och spott. Att det rinner jätteblod i hans ådror gör inte saken bättre...

1:a Spelmötet
Så, vi började med att följa runt Cileste, Daelin och Alric en helt vanlig dag, för att få lite insyn i deras karaktärer och känna på miljön som är ny för oss alla. Det dök upp en del bra grejer här. Lite personer, platser och sånt som är i görningen m.m.

Cileste bestämde möte med Enwyn och lovade att tala för hennes sak i rådet. Enwyn vill resa till White Harbour (fiendehuset Manderlys huvudsäte) och gå som Squire hos en Anoited Knight (den enda riktiga kyrkan, kallad Sept, finns där, och Enwyn är troende) där, och studera i septen. Villkoret är att hon ska spionera för Cilestes räkning, vilket Enwyn går med på.

Därefter anlände Starks till Fawkesnest, Robb Stark och ett följe, inklusive Benjen Stark (en massa karaktärer från böckerna). Robb krävde att Furst Byron skulle förnya eden till Nightwatch och Byron vägrade. Vi bestämde nämligen att Huset är edsbrytare och sedan urminnestider varit Nightwatchs främsta förespråkare (Nightwatch vaktar den yttersta nordliga gränsen).

Efter det följde ett rådslag. Alla karaktärerna är med i rådet, även om Crows roll där mest är att lyssna. Punkterna som diskuterades:

1. Alric och Crow ska resa till Hornwoods för att diskutera den allians huset erbjudut. Hur det än går ska Alric ta med sig sin fru tillbaka, som flyttade hem efter en del problem.

2. Giftermål med Alcott Gallagher diskuterades. Andra frågor kom emellan, men det är fortfarande aktuellt. Alcott är en gammal "kåtbock" enligt Byron och ingen av fäderna var sugna på att gifta bort sina döttrar... :gremsmile:

3. Daelin ska hitta en gemål. Hans dotter en make, Alrics dotter en make, och unge Aidan Fawkes en fru. Huset ska bli starkt på detta sätt.

4. Enwyn ska förföra Robb Stark. Alrics och Daelins döttrar ska övertyga Enwyn. Huset Stark är ett av de mäktigaste husen i hela riket, och Robb är naiv och lojal. Om Enwyn lyckas förföra honom kommer han säkert att gifta sig med henne för att det är rätt.

5. En budbärare anländer med bud från Rustleaf. Byn har attackerats av rövare och behöver hjälp.

Crow smyger iväg från rådet för att varna Enwyn om planerna. Istället bestämmer de båda sig för att ge sig av tillsammans. När tiden är rätt. Crow lyckas med hot om dödligt våld övertyga Enwyn om att vänta. Sedan älskar de i Enwyns lilla hemliga kapell.

Daelins dotter visar prov på förslagenhet och föreslår att hennes far ska placera henne bredvid Robb på kvällens bankett. Hon vet hur man förför en ung adelsman. Daelin ger sitt godkännande och hjälper henne (och sviker alltså sin furstes order).

Inte heller Alric lyckas övertala sin dotter. De har en kylig relation. Alric "råkade" döda dotterns käraste vid ett tornerspel. Alric försöker istället förklara för sin dotter att hon inte alls behöver gifta sig. Hon svarar att "hon kommer att gifta sig med den som hennes furste beslutar åt henne" Alric lämnar henne.

Festen går enligt planerna. Iaf för Daelin vars dotter förför Robb. Robb och Byron kommer överens, muntligen*

Dagen efter ger sig Crow och Alric av mot Rustleaf för att förgöra rövarna. Efter två dagars ritt når de byn och spenderar sedan 2 dagar i skogen där de tar sig djupare, och djupare in i den. Till slut hittar de en liten spillra av rövarna och dödar dom.
---------------

Efter detta har vi kört lite textbaserat formuspel, främst med Daelin som planerar att lösa alla problem med ett litet gränskrig. Furst Byron känner sig nämligen sviken av sin furste, Eddard Stark, Warden of the North. Han vill ha ett erkännande för sina insatser och sitt mod i kriget.
-------------

En rörig krönika känner jag. Det beror på att det finns så mycket trådar, så många förhållanden att det inte är så lätt att reda ut allt i ett sånt här inlägg. Ska se om jag kan reda ut det längre fram.

Vi spelar på måndag igen. Då kommer Cileste att försöka övertyga fursten om att bygga upp den sept som Alric och hans bror brände ner för en massa år sedan. Detta för att de inte ska framstå som kättare i resten av riket (i norr ber man till Children of the Forest och deras gudomliga träd). Alric brände septen för att prästen där ägnade sig åt otukt, men antagligen även för att han inte gillar tron.

O.s.v! :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Åhå, trevligt! Det här ska jag följa.

Måns said:
För ett tag sedan började vi spela A Song of Ice and Fire. Det är ett ganska stolpigt system, med hjärtat på rätt ställe, men i mina ögon är det väldigt bristfälligt. Så vi har gjort om MASSOR.
Jag har också varit inne på att omarbeta ASIF, så jag är intresserad av att höra vad du anser är systemets hjärta, och vad du lyft ut/ändrat mest på.

En rörig krönika känner jag. Det beror på att det finns så mycket trådar, så många förhållanden att det inte är så lätt att reda ut allt i ett sånt här inlägg. Ska se om jag kan reda ut det längre fram.
Det är inte rörigt, men visst - läsningen skulle underlättas om du beskrev familjebanden lite mer utförligt (Enwyn, Aidan)och skrev ett kortare karaktärsregister över de som figurerar i krönikan (en mening, typ): Alcott, Alric och Daelins döttrar.

Jag ser fram emot fortsättningen!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Bearnie said:
Måns said:
Jag känner inte igen mig! Vart ligger Fawkesnest och Hornwood?
Nä, det är inte så lätt, men om du har Campaignboken så kan du hitta Ramsgate på den kartan, och floden Broken Branch. Resten av namnen på kartan har jag hittat på.

Om du inte har den kan du googla på Westeros och hitta en karta. Mellan Widows Watch och White Harbour rinner en flod ut. Precis där den rinner ut ligger Ramsgate (Dunfold). Det är egentligen ett ganska stort landområde, men det kan vara svårt att greppa det. Det tog mig ett tag.

Edit: Fawkesnest är borgen i Ramsgate.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Bearnie said:
Åhå, trevligt! Det här ska jag följa.
Kul! Då har jag en anledning till att lägga ner lite tid på det här.

Bearnie said:
Jag har också varit inne på att omarbeta ASIF, så jag är intresserad av att höra vad du anser är systemets hjärta, och vad du lyft ut/ändrat mest på.
Massa smågrejer. Men framförallt stridssystemet med påhäng. Combat Defence har tonats ner ordentligt exempelvis. Men egentligen är det nog bättre att slänga ut hela skiten och köra Burning Wheel istället. Eller så väntar du en månad eller två så kan du få ta del av vår omarbetning, när den är klar. Dessvärre finns det ganska mycket som inte håller. Som grundmekaniken.

Bearnie said:
Det är inte rörigt, men visst - läsningen skulle underlättas om du beskrev familjebanden lite mer utförligt (Enwyn, Aidan)och skrev ett kortare karaktärsregister över de som figurerar i krönikan (en mening, typ): Alcott, Alric och Daelins döttrar.

Jag ser fram emot fortsättningen!
Återkommer med sånt. Vi har exempelvis ett släktträd över hela (nästan iaf) Huset Fawkes.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,434
Location
Maastricht
Fett!

Jag kommer också att följa den här tråden då jag själv har tänkt spelleda A Song of Ice and Fire.

Heter bastarden Crow Snow f.ö?

Sedan blev jag nyfiken på vad det var för stor karta av Norden du har fått händerna på? Har du köpt den eller hittat den på nätet?

Snygg karta över ert område också! Kartor skapar alltid en känsla av närvaro för mig när jag spelar rollspel.

Ser fram imot fortsättningen. :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Draugen said:
Heter bastarden Crow Snow f.ö?
Jo, det blir väl så. Men han kallas nog bara för Crow. Precis som The Hound.

Draugen said:
Sedan blev jag nyfiken på vad det var för stor karta av Norden du har fått händerna på? Har du köpt den eller hittat den på nätet?
Tobias "Spelknepe" aka Erebaltor.se gjorde en stor karta över The North som jag använt för att göra kartan här ovan ex. Jag har även gjort en karta med sköldar och gränser över en större del av The North som visar alla Hus. Det blev ganska många hus... :gremsmile:

Och jo, även om kartan inte är speciellt detaljerad så kan man, eller jag iaf, liksom mentalt zooma in och se hur det ser ut där nere. Och det blir något konkret, där man kan säga typ "dit vill jag åka!" bara för att det verkar coolt. :gremsmile:

Framöver, när allianser börjar bildas och när det blir vapenskrammel kommer jag att göra en karta över allianser och inflytande. Jag gillar att göra kartor, det får igång mig med och jag börjar fundera "varför finns det en neutral furste där?" och så kommer svaret plötsligt och allt blir coolt. :gremsmile:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,434
Location
Maastricht
Finns denna karta att få tag på eller är den endast för den "inre crikeln". Det gäller f.ö din karta också. Och sköldar o dyl.
Är det något som ligger på er wiki? Det är ju välgjort och snyggt och man får lov att använda det så vore jag enormt tacksam :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Här är en liten, förminskad del av den. Den stora är riktigt jäkla stor och täcker hela The North och jag vet inte hur Spelknepe ställer sig till spridning av hans karta.



Det jag har gjort får du använda precis som du vill.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Del 2

Vi spelade i Måndags. Det var lite rörigt, eftersom vi inte riktigt fixat alla regeländringar, så ibland var det mer som speltest. Trots det hände det en del:

Cileste (furstens sons gemål) börjar väva sitt nät. Hon vill skapa sig en maktbas, ett kontaktnät, så hon knyter folk till sig. Än så länge tassar hon varsamt fram och är oerhört subtil. Hon övertygar fursten att bygga upp septen igen.

Daelin å sin sida förbered sin plan. Han ska bege sig till Winterfell för att få till stånd någon form av allians med Starks. Han vill ha deras välsignelse till ett krig mot Lyndons, och han vill se till att hans dotter får en plats vid Robbs sida, vilket fursten var väldigt tydlig med.

Alric Fawkes (husets befälhavare och furstens farbror) red ju ut med bastarden Crow för att slåss mot rövare. Det ledde till att vi fick testa reglerna för fältslag. De funkade i princip och både resultatet och den faktiska striden kändes trovärdig och ibland tom spännande. Så, reglerna ska bli bättre. Nu hade vi bara stolparna. Men det var inget som var trasigt, och en del bra grejer dök upp.

De lyckades ta en massa fångar, varav en som Alric kände igen - John Richmond - en väpnare till ser Lyndon. De förhör honom hårdhänt och han avslöjar att Lyndons förbereder för krig.

Vi bytte efter mötet ut tärningsmekaniken mot mitt 5T10 system som jag postat om tidigare. Det känns som ett stort steg åt rätt håll.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Bearnie said:
Det är inte rörigt, men visst - läsningen skulle underlättas om du beskrev familjebanden lite mer utförligt (Enwyn, Aidan)och skrev ett kortare karaktärsregister över de som figurerar i krönikan (en mening, typ): Alcott, Alric och Daelins döttrar.
Ätten Fawkes

Furst Byron Fawkes - Fursten av Dunfold
Furstinna Edris Fawkes - Byrons hustru
Jorah Fawkes - Fursten äldste son och arvtagare
Cileste Fawkes - Gift med Jorah (RP)
Moreigh Fawkes d.y - Jorahs bror. Kapten över flottan
Aidan Fawkes - Jorahs bror. Inget ämbete.
Enwyn Fawkes - Jorahs syster.
Tyndall Fawkes - Jorahs bror. Väpnare hos Starks i Winterfell.
Conreigh Fawkes - Jorahs son. 3 år
Ulster Fawkes - Jorahs son. 3 år
Myra Fawkes - Furstens mor. Av huset Stark.

Daelin Fawkes - Fursten yngste bror. Master of Coins (RP)
Alric Fawkes - Master at Arms (RP)
Sighard Fawkes - Fursten yngre bror. Kingsguard.
Rheda Fawkes av Huset Hornwood - Alrics hustru. Lever hos sin far.
Edlin Fawkes - ?
Moreigh Fawkes, d.ä - Master of Horse

Elia Fawkes - Daelins dotter.
Retainers, Servants and Household Knights

Ser Garrow Smythe - Castellan/Aide
Gareth Brynn - Sheriff (RP)
Marlowe Barrington - Master of Hunt
Abram Crawford - hovläkare
Crow - Bastardson (RP)
Desmond Snow - Bastardson till furstens far, Stevron.
Jocelyn Blackvine - Lady-in-waiting
Gwyneth Mortimer - Lady-in-waiting
James Gaunt - Chamberlain
Donald Langley - Butler
Royce Landon - Hedge Knight
Daven Estermont - Captain of the Stormcrows
Edda - Master chef
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
[A Song of Ice and Fire] A Flight of Falcons 3

Vi hade en ny spelare, så vi började med att slänga ihop hans karaktär - Gareth Brynn - som är typ högste sheriff i furstendömet, ärkesheriff eller nått.

Vi började med att Gareth befann sig i den lilla byn Ryecroft på jakt efter den efterlysta rövardrottningen Penny Reeves. Han stökar runt lite i byn och får sedan reda på att mjölnaren ska ha härbärgat Penny. Han rider dit med sina 4 knektar, men de möts av hot och sedan en armborstskäkta (sedan en av knektarna börjat ladda sitt armborst) som träffar en av knektarna. De drar sig tillbaka, och då spränger två ryttare ut från kvarnen. De tar upp jakten, Gareth förföljer den han misstänker är kvinna, men tappar snart bort henne i skogen. Mjölnaren och en av knektarna försvinner iväg åt andra hållet, och återvänder inte.

Under tiden har Cileste en del att stå i. Jorah har bestämt sig för att han ska åka på tornerspel och Cileste insisterar på att följa med. Hon berättar det för fursten som gärna ser att hon och Jorah ger sig av ett tag, vilket gör Cileste misstänksam.

Gareth hittar vapen och gömda mjölsäckar i kvarnen. Skumt. Sedan bestämmer han sig för att följa efter mjölnaren och knekten. Han rider in i Westhral och möter där en truppstyrka, han gömmer sig och följer efter en stund. Alla spår pekar mot att Lyndon samlar en här längs gränsen. Gareth ger sig av mot Ramsgate för att varsko fursten, men passar på att skänka lite mjöl till byn.

Cileste gör sig redo att ge sig av, och när hon ska hämta upp barnen och amman möts hon av en otrevlig överraskning. Amman ligger med ett litet sår i pannan och barnen är borta! Cileste får snart veta att det har skett på furstens order. Hon samlar sina män och stormar in i furstens lunch. Han berättar att Moreigh har tagit tvillingarna mot Buckford (Darkstones borg) för att de ska vara säkra om det blir krig. Cileste varnar honom, ber honom, att inte göra så här. Men fursten viker inte. Hon lämnar fursten.

I dörren möter hon Gareth som berättar för fursten vad han sett, och han får uppdraget att återigen rida norrut och mobilisera en bondemilis för att försvara gränsen mot en eventuell invasion.

Cileste ber Edlin brygga gift. Men ger sig sedan av längs floden för att återta sina barn. Hon konfiskerar en flodpråm. Det var fint att Jorah stödde sin hustru i det här.

Gareth rider norrut mot Ryecroft. Han skickar sergeanter till andra byar för att mobilisera. Men i Ryecroft stöter han på problem. Han fick redan under sin tidigare vistelse veta att folket lider under hårt skattetryck och nu visar det sig att många av byn unga män och kvinnor har gett sig in i skogen och anslutit sig till Penny Reeves. Gareth får veta, av jägargubben Stamper, att de nog kan övertalas att strida åt fursten om de får mat, benådan m.m. Gareth vill ha ett möte med Penny, vilket han får. Penny kräver skriftlig försäkran, men Gareth blir osäker. Istället föreslår han, i ett meddelande, att Penny och hennes män ska agera en slags gerillaenhet mot att han lovar att inte fängsla någon av dem.

Och där slutande vi. Vi körde med nya systemet, Malström. Det funkade väldigt bra, och på det hela taget var det ett riktigt kul spelmöte. Delvis var det väldigt mycket "handling-konsekvens-handling" vilket var väldigt häftigt och drev spelet bra. Det blandades upp med lite tunga bangs (som tvillingarnas bortförande) och överlag var tempot högt hela tiden.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Del 4

* Daelin förhörde den strandade köpmannen Robert Greaves, som visade sig vara pirathövdningen Nathanieln Greaves bror . Robert gick med på att använda honom som lockbete mot att han fick det bättre - förflyttas från fängelsehålorna m.m. (det här var en Blessing efter att ha slagit House Fortunes)

* Crow träffade piraten Kapten Hawkins på hamnsyltan Svarta Pärlan, och Hawkins säger sig ha snaskig information om furstinnan Edris Fawkes. I gengäld vill Hawkins att Crow ska frita Robert Greaves. Då stormar Sergeant Taylor Foy vid stadsvakten in för att gripa Hawkins. Crow går emellan, och Foy och Crow tar Hawkins till Fawkesnest, där Crow kör iväg Foy och tar med Hawkins till sina privata kammare. Han låter hämta Daelin Fawkes (RP) och de båda vill sluta ett avtal med Hawkins. Men det uppstår problem. Daelin har redan slutit ett avtal med Robert och Crow har redan givit sitt löfte till Hawkins. Istället ger sig Daelin därifrån och möter fursten rådgivare Smythe med ett följe knektar på vägen. De bultar på Crows dörr och Crow övermannar Hawkins och ger honom högst motvilligt till Smythe. Smythe tar med sig Hawkins till fursten men Crow släpps inte in, vilket gör honom förbannad.

* Hos fursten väntar sheriffen/bödeln Gareth Brynn (RP). Fursten är väldigt svag (efter att Cileste Fawkes, en annan RP, börjat förgifta honom) och Gareth får sköta förhöret av Hawkins. Hawkins berättar att Crow och han hade ett möte på Svarta Pärlan där Crow lovade ge honom Robert mot att Hawkins gav honom information om Edris. Detta gjorde fursten ännu sämre och han hostade blod och fick konvulsioner. Informationen var att Edris våldtogs i sin ungdom, fick en son som hon skickade till Muren när han fötts. Det här gör inte fursten ett dugg bättre. Gareth låter skicka Hawkins till fängelsehålorna.

* Crow tar ut sin aggression på Taylor Foy och misshandlar honom i knektarnas barrack, inför ögonen på hans kamrater. Crow gick på som en ångvält (det var en snygg strid!) och trots att Foy till slut drog sitt svärd kunde Crow övermanna honom och lämna honom i en liten ynklig hög.

* Fursten kallar till sig Daelin och utnämner honom till verkställande furste - marskalk - tills dess att Jorah eller Moreigh återvänder. Själv är han för dålig.

* Edris söker upp Daelin och ber honom skicka iväg Crow, gärna till Muren, så att han kan ta upp den svarta kappan och försvinna ur deras liv. Han intrigerar och splittrar huset, menar hon.

* Gareth och Crow rider ner till hamnen och ger sig på piraterna som är i arrest ombord sin skuta (det är alltså Hawkins män som fördes dit). Gareth vill ha upplysningar, och hugger snabbt huvudet av en av dem. De börjar prata, men Gareth är inte nöjd med vad de säger utan berättar de ska hängas. Huvudet sätts på en påle med skylten "Pirat" i hamnen.

* Gareth och Crow dunkar rygg och vältrar sig i sitt gemensamma hat mot furstinnan. Inget konkret kommer ur det här mer än att det är tydligt att de båda avskyr henne. I Gareth fall handlar det om en sjuk blandning mellan åtrå och hat, och Crow vill mest av allt bara få vara i fred, med sin kärlek.

* Daelin ska bege sig till Widows Watch för att gifta sig med Lyessa Flint (Edris syster) och hans dotter ska ge sig av till Winterfell.

* Enwyn Fawkes säger till Crow att de måste gifta sig. Han svarar att det vill han gärna. Enwyn är Crows 15:åriga halvsyster. Hur den här kärlekshistorien ska sluta vågar jag knappt tänka på...

Det ligger mycket i luften nu. Piraterna har visat sig, Huset har svarat. Det är fiender vid gränsen och fursten är svårt sjuk. Det är intriger inom huset. Med andra ord. Det börjar ta sig! :gremsmile:

-------------

Vi spelar numera med mitt system, Malström, och det funkar bra.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,434
Location
Maastricht
Re: Del 4

Riktigt sjysst! Jag blir spelsugen när jag läst de två senaste inläggen.
Nu blir jag enormt sugen på att spela A Song of Ice and Fire hehe!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Re: Del 4

Ja, det börjar bli hett nu. Ffa Crow och Cileste är mitt i soppan och Crow kommer snart tvingas ta någon form av handling eller se allt han kämpat för rinna mellan fingrarna. Cileste däremot tar tjuren vid hornen och skapar sin egen skit! :gremsmile: Eller städar upp snarare. Käre Daelin har inte hunnit känna av pressen av marskalkens ämbetskedja, men det kommer, garanterat! Sheriff Gareth känner vi inte riktigt ännu, men han börjar klarna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,090
Location
Ereb Altor
Del 5

Vi har spelat en del textbaserat över vårt forum, men har hunnit med ett spelmöte med.

Cileste, arvingens gemål, har hamnat i trubbel. Hon har visat sig lite för självständig och intelligent så fursten bestämmer sig för att hon måste kontrolleras. Enligt god Westerosk sed låter han därför kidnappa hennes söner och skickar dem med sin son, Moreigh, uppströms till Buckford, i en borg som tillhör ett lojalt bannerhouse, Darkstones. Cileste hotar fursten och ber honom att inte välja den här vägen, men fursten lyssnar inte. Cileste beger sig därför norrut, med sitt livgarde, uppför floden.

På vägen ser de ryttare som förföljer dem längs flodbanken. Cileste sätter i en eka. Halvägs in avlossas pilar och alla på ekan omkommer. Cileste vänder söderut mot närmsta fiskeby och hennes garde ger sig ut för att föra tillbaka en fånga, vilket de lyckas med. Efter tortyr berättar han att de rider under Royce Landon, furstens äldsta vän och vapendragare. Cileste känner hur hennes position inom huset blir allt mer utsatt, men väljer att fortsätta mot Buckford. Väl där vägrar Cedric Darkstone att släppa in hennes garde, och Cileste går in ensam. Hennes sista ord innan vi bryter "Jag är säker här"...

Crow, furstens bastard, har bestämt sig för att rädda sin allt sjukare far. Han misstänker gift och tillsammans med hovläkaren Crawford utarbetar de en metod för att lokalisera ett eventuellt gift, men först måste Crow smittas av furstens blod för att ådra sig hans unika blodsjukdom. Ingreppet lyckas, och Crow börjar efter ett tag visa samma symptom som fursten. Det råder inget tvivel om att fursten förgiftas! Crows halvsyster, tillika hans livs kärlek, är inte alls förtjust i hur saker utvecklar sig och försöker få Crow på andra tankar. Men utan framgång. Crow ligger nu sjuk och svag bredvid sin lika sjuka och svaga far när Huset rider ut i krig...

Gareth Brynn, riskfursten, lyckas äntligen bli ensam med furstinnan, och hon ger sig villigt åt honom, mot att han arresterar Crow. Gareth lovar att göra som hans furstinna beordrar. Dagen efter ger han Crow 36 timmar att överlämna sig själv. Crow, naturligtvis, gör inte det. Han lämnar inte furstens sida. Cilestes man, och furstens arvinge Jorah Fawkes återvänder och sporrad av Gareth rider han mot byn Crowley, där milis och trupper är samlade, för att ta kriget till fienden snarare än att vänta på ett angrepp. Crow infinner sig aldrig utan Gareth sätter honom i husarrest, i furstens kammare. En kompromiss som inte i det minste gör furstinnan belåten...

Riksmarskalk Daelin har tvingats till ta svåra beslut. När alla furstens söner hade gett sig av, och fursten insjuknande, var han den alla vände sig mot, varpå fursten utsåg honom till riksmarskalk. Daelin tog beslut om att mobilisera milisen och kallade på hjälp från Darkstones, innan själv gav sig av mot fronten, med furstens svärd och ätten Fawkes arvsklenod, svärdet Frostfang, vid sin sida...

Och vintern är på väg...
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Del 5

Måns said:
Hennes sista ord innan vi bryter "Jag är säker här"...
´

Åh, det här gillar jag. Väntar med spänning på fortsättningen. :gremsmile:
 
Top