Nekromanti Svenskt miniatyrgubbsspel

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Nu är det så att min 10åriga som börjat bli intresserad av warhammer fantasy battle (har någon gammal låda hemma) men hans engelska är ju såklart inte riktigt redå för nått sånt, så det jag undrar är finns det något liknande spel fast med svenska regler, gärna nått som inte kräver 1001st gubbar :gremsmile:
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
En gång i tiden fanns det ett spel som hette Svarta Korpen. Det var enkla regler, lagom med ca 10-15 gubbar per sida, och de spelades individuellt, inte i större enheter som i Warhammer. Nostalgi... Vikingatema var det. Tror även att det fanns ett liknande som hette Bonnie Blue, med tema från Amerikanska inbördeskriget.

Undrar om dessa finns att tillgå på något sätt nu för tiden? Någon som vet? (inte direkt hittat dem med en snabbgoogling)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Hakanlo said:
En gång i tiden fanns det ett spel som hette Svarta Korpen. Det var enkla regler, lagom med ca 10-15 gubbar per sida, och de spelades individuellt, inte i större enheter som i Warhammer. Nostalgi... Vikingatema var det. Tror även att det fanns ett liknande som hette Bonnie Blue, med tema från Amerikanska inbördeskriget.

Undrar om dessa finns att tillgå på något sätt nu för tiden? Någon som vet? (inte direkt hittat dem med en snabbgoogling)
Tack för tipsen men som du säger så verkar det vara svårt att få tag på dom, framför allt Svarta Korpen verkar ju riktigt trevligt.

Tycker att det borde finns några svenska figurspel
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bertil Gåsmor said:
Tack för tipsen men som du säger så verkar det vara svårt att få tag på dom, framför allt Svarta Korpen verkar ju riktigt trevligt.

Tycker att det borde finns några svenska figurspel
Claes Sillberg skrev ett kul litet spel som hette Slagskugga. År 1999 så var detta hans email, du kan ju testa: athena@swipnet.se

Annars så vet nog Oldtimer här på forumet hur man får tag på honom, mikael[at]borjesson.net

Eller kanske Guld och Bly, western-figurspelet?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
nu kräver iof warhammer 1000 gubbar men reglerna finns att köpa på svenska.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Vi hade vansinnigt roligt med Svarta Korpen. Skapade en massa scenarion och sådant. Skapade egna teman (orcher och alver o d i stället för vikingar, funkade rakt av).

Det är egentligen det enda figurspel som jag verkligen spelat. Det har/hade en väldigt, väldigt annan känsla än t ex WHFB (som aldrig riktigt blivit min kopp te). Det var verkligen ett figurspel, men helt klart gränsande till rollspel. Varje figur hade ett eget formulär (med några få färden, men dock ett eget namn), det fanns regler för erfarenhet, osv.

Reglerna var snabbare och enklare än ett typiskt rollspel. Strid mellan figurer avgörs genom ett slag med 1t10 +/- modifikationer. Diffen avgör skadan. Lägg lite förflyttning och annat på det, så var det allt.

Ack, minnen...

Tillägg: Men det slår mig nu - Svarta Korpen är ju faktiskt inte helt olikt det man spelar med t ex Star Wars Minis (som jag själv faktiskt också har ägnat mig åt en del) eller DoD Minis (som jag aldrig testat). Dessa spel kan möjligen vara ett tips. Det finns dock många som kan hundra gånger mer än jag om dem...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Hakanlo said:
Tillägg: Men det slår mig nu - Svarta Korpen är ju faktiskt inte helt olikt det man spelar med t ex Star Wars Minis (som jag själv faktiskt också har ägnat mig åt en del) eller DoD Minis (som jag aldrig testat). Dessa spel kan möjligen vara ett tips. Det finns dock många som kan hundra gånger mer än jag om dem...
Något som jag saknar i både D&D minis och SW minis är någon form av "light"-version. Det är lite för tjocka regelböcker till dem. Man kan iofs välja att spela med vanilla-gubbar för att lösa det. Men över lag är nog reglerna lite för komplicerade för en 10-åring.

Fast det borde gå ganska bra att "fixa" spelen dock. Köpa på sig gubbar som är enkla regelmässigt och börja med melee, lite ranged, line of sight och flanking typ.

Edit: Åsså ett litet tips till när vi ändå pratar lite utrikiska spel; Song of Blades & Heroes har fått ganska goda vitsord.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Aarklash Warpack har färdigmålade gubbar och spelas endast med kort. Det testspelas runt om i världen just nu. Reglerna finns på flera språk. Dock inte svenska.



Det utspelar sig i Confrontation-universat.

Man använder korten för att mäta hur långt man går och för att trumfa över varann i strid.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Bertil Gåsmor said:
Persson said:
nu kräver iof warhammer 1000 gubbar men reglerna finns att köpa på svenska.
Jopp dom har jag (reglerna) men inte gubbarna och det är dom jag vill slippa :gremsmile:
Varför kör du inte bara med sagas stridsregler då? De är ju enkla nog och funkar för gubbspel.

Edit: Sen köper du de gubbar som ser frän ut.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Persson said:
Varför kör du inte bara med sagas stridsregler då? De är ju enkla nog och funkar för gubbspel.

Edit: Sen köper du de gubbar som ser frän ut.
Ja det är ju en ide, har dålig koll på Saga men förutom det vilket svenskt spel skulle kunna funka fint för det?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Bertil Gåsmor said:
Persson said:
Varför kör du inte bara med sagas stridsregler då? De är ju enkla nog och funkar för gubbspel.

Edit: Sen köper du de gubbar som ser frän ut.
Ja det är ju en ide, har dålig koll på Saga men förutom det vilket svenskt spel skulle kunna funka fint för det?
Säkert något indie, finns andra som kan hemmabyggena bättre. Men om ditt barn gillar regler så vet jag ett.. :gremsmile:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Västmark tror jag skulle passa mycket bra. Jag inbillar mig att det är lätt att relatera till: En gubbe är stark, en annan är snabb etc. Man får nog göra ett urval på saker som är lämpliga att ens gubbar är.

Men allvarligt talat: hur svårt skulle det vara att göra enkla småskaliga regler själv? Grunderna borde vara mycket enkla och sen krävs det bara ett papper med lite speldata för olika slags gubbar, vapen och rustningar.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Bertil Gåsmor said:
Den Upplyste Despoten said:
Jag kanske skulle damma av Neotech Kommando...
Vad är det?
Neotech Kommando är ett table-top/skirmish-spel som Neogames hade på många konvent under slutet av 90-talet. Det var riktigt fartfyllt och spännande, med allt från yakuza-gäng och bikers till legosoldater och polisen. Figurer hämtades från produktlinjen Combat Zone.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Arvidos said:
Bertil Gåsmor said:
Tack för tipsen men som du säger så verkar det vara svårt att få tag på dom, framför allt Svarta Korpen verkar ju riktigt trevligt.

Tycker att det borde finns några svenska figurspel
Claes Sillberg skrev ett kul litet spel som hette Slagskugga. År 1999 så var detta hans email, du kan ju testa: athena@swipnet.se

Annars så vet nog Oldtimer här på forumet hur man får tag på honom, mikael[at]borjesson.net

Eller kanske Guld och Bly, western-figurspelet?
Ryktet om min död är kraftigt överdriven. Har ju Slagskugga liggande någonstans på datorn så jag kanske får tid att lägga ut en version på nätet till hösten.

//Claes
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Caligo said:
Har ju Slagskugga liggande någonstans på datorn så jag kanske får tid att lägga ut en version på nätet till hösten.

//Claes
Det hade varit roligt att få ta sig en titt på det. Se till att hojta till här på forumet när/om det dyker upp.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Hans. said:
Caligo said:
Har ju Slagskugga liggande någonstans på datorn så jag kanske får tid att lägga ut en version på nätet till hösten.

//Claes
Det hade varit roligt att få ta sig en titt på det. Se till att hojta till här på forumet när/om det dyker upp.
Hoppsan nu har visst hösten passerat, någon som vet, hört eller fantiserat nått om det?
 
Top