Nekromanti Hur får man mest ut av magi utan att fumla?

Knattenaten

Veteran
Joined
1 Jun 2009
Messages
48
Något för de som gillar sannolikhetslära....

Min fundering gäller strategier för att undvika fummel och qadoshförlust. Någonstans läste jag ett inlägg av Regmolar där han rekommenderar att inte i normala fall använda svårare magi än Ob2T6.

Som jag ser det, utan att vara särskilt mattebegåvad, så finns det två faktorer som du måste ha kontroll över för att inte torska qadosh i det långa loppet:

1. Sannolikheten att lyckas med slaget
Effekten av "Ob" kan ju ställa till det. Tex är det ju mycket sannolikt (ca 95%) att du lyckas vid ett vanligt 3T6-slag mot 15 i färdighet. Men Ob3T6 är en annan femma (eller sexa). Hur mycket skulle ni Eon-veteraner säga att Ob påverkar jämfört med ett icke-Ob på samma nivå (som man ju är mer van vid och uppvuxen med)?

2. Antal tärningar
Detta borde ju påverka väldigt mycket, om man slår två sexor med Ob2T6 så har man fortfarande OK chanser (50/50?) att klara sig från fummel med 15 i färdighet. Men redan vid Ob3T6 börjar det bli hårigt.

Alla dessa sannolikheter hit och dit gör att det snurrar i huvet; därför vore det bra om den som gillar matte kan hjälpa mig med sannolikhetsteorin och hur man ska tänka runt den.

Och den som har slagit mycket Eon-tärning får gärna hjälpa mig med praktiken, i form av svar på dessa frågor:

1. Exakt hur vansinnigt är det att labba med kraftfulla ritualer som innehåller 12 filament ataxatropi och slag mot Ob4T6 med 15 i färdighet? Kommer jag fumla en gång av tio? En gång av fem?

2. Om jag har 10 eller 11 i alstra, är det då (hyggligt) riskfritt att rutinmässigt använda magi med Ob2T6? Eller är det alltid vansinne att ha mindre än 15 i alstra?

3. Kan man ställa upp några käpphästar runt magianvändande? Typ, om du har 15 i magi kan du använda
- Ob2T6 till vardags
- Ob3T6 i äventyr
- Ob4T6 i yttersta nödfall

...känner att jag svamlar lite, men jag tror ni förstår ungefär vad jag är ute efter....
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Sannolikheterna nedan är från Eon II sida 305. Reglerna för lyckas-misslyckas har ändrats något till Eon III men fummelstatistiken är kvar.

Med Ob3T6 mot 15 så misslyckas 11,3% av alla slag och 4,96% fumlas. Ob2T6 ger 3,94% misslyckade och 1,07% fumlade.

Ob2T6 mot 10 ger 11,4% misslyckade och 2,31% fumlade.

Sammanfattningsvis: Det är helt klart att rekommendera att ha 15 i de magifärdigheter man tänkt använda. Det är totalt livsfarligt att hålla på med 12 filament ataxatropi. Ob4T6 mot 15 misslyckas 28,6% av gångerna och fumlas 11,6%. Då ett misslyckat slag när ataxatropi är inblandat (vävning eller transformering, dock inte alstring) innebär okontrollerad dissipation så är det en risk på över 40 % att man får slå Ob12T6 mot Psyke för att kolla Qadoshförlust. Med stor sannolikhet fumlas det slaget och då har magikern plötsligt -12 i Qadosh.
 

Knattenaten

Veteran
Joined
1 Jun 2009
Messages
48
Oj, finns det en sån tabell i Eon II, är det någon som kan tänka sig att dela med sig av den om den inte är för lång?
 

Knattenaten

Veteran
Joined
1 Jun 2009
Messages
48
Om man i ataxa 12-ritualen på något sätt får ner slagen till Ob1T6 så är det väl omöjligt att fumla?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Japp, men tar extremt mycket längre tid, vilket leder till massor med långtidsutmattning för sömnbrist och kanske mat- och vätskebrist. Det i sin tur ger ju ökad svårighet så att dom sista slagen kan nå rätt höga nivåer och fumlas.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Jag har för lite forum-fu för att bifoga bilder. Maila mig på anton (snabel-a) wahnstrom.se så mailar jag tabellen i jpg-form.
 

Knattenaten

Veteran
Joined
1 Jun 2009
Messages
48
Man kan ju använda extra filament för att sänka svårigheten på ritualslaget. Och kongelat för att slippa alstra. Det blir dyrt förstås.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Eller så skapar du dig en magisk artefakt med ett vanligt aggregat, eller ännu hellre - ett demoniskt aggregat samt en tranformator från daimotropi till favoritaspekten. På så vis kan du alstra dina filament, aktivera artefakten och tillgodogöra dig några extra filament, använda något filament för att sänka svårigheten för Besvärjelse och slå ett besvärjelseslag med reducerad svårighet.

Exempelvis: Alstra 3 filamanet a Ob3T6 från aktuell aspekt, nyttja 2 filament från talismanen, använda 1 filamanet för att sänka svårigheten för Besvärjelse med -Ob1T6, slå mot Besvärjelse svårighet Ob3T6 (för att väva en 4:e magnitudens effekt).
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Som jag bevisade i en tidigare tråd kan man räkna ut ett genomsnittligt Ob-slag med vanlig matte. Resultatet blir:

Ob1T6: Det genomsnittliga slaget är 3.75
Ob2T6: Det genomsnittliga slaget är 7.5
Ob3T6: Det genomsnittliga slaget är 11.25
osv.

Formeln:
Om x = slaget på en tärning, så stämmer följande enligt Ob-systemet.
x = (5 / 6) * ((1 + 2 + 3 + 4 + 5) / 5) + (1 / 6) * (x + x)
x = (5 / 6) * 3 + (1 / 6) * (x + x)
x = 2.5 + (1 / 6) * 2 * x
x = 2.5 + (1 / 3) * x
x - 2.5 = (1 / 3) * x
3 * x - 3 * 2.5 = x
3 * x - 7.5 = x
7.5 = 2 * x
7.5 / 2 = x
x = 3.75

Här har du det.

Dock så om man använder mitt program för att generera Ob-slag ser man att det är ca 13% chans att misslyckas med Ob3T6 mot 15. Om du däremot bara slår Ob2T6 sänks risken till 3%.

Programmet går att ladda ner här:
http://cid-b7a50c2f14c3a1a2.skydrive.live.com/self.aspx/.Public/ObDiceStatistics.zip

Väldigt enkelt att använda. Jag rekommenderar er att inte testa mer än 10 000 slag åt gången. Det kan ta en stund.
 

Knattenaten

Veteran
Joined
1 Jun 2009
Messages
48
Härligt! Jag visste att någon hade ett uttömmande svar.

Men du menar alltså att Eon 2-tabellerna inte stämmer till 100 %?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag har själv inte Eon2 regelboken, men så vitt jag förstår var de värdena framtagna med riktiga tärningar och inte virtuella. Detta kan bidra till att tabellerna har en liten felmarginal. Sedan kan det vara att programmet jag gjort har något litet fel också, men själv tror jag på den första förklaringen. :gremtongue:
 
Top