Nekromanti Att rollspela en dvärg i drakar och demoner

Ramius

Veteran
Joined
11 Jan 2007
Messages
49
Location
Stockholm, Värmdö
Hej!
Nyligen så uppdagades det att en i vår spelgrupp vill spelleda äventyret "vildhjarta", vi är erfarna rollspelare och spelar främst EON. men nu till min fråga i detta äventyr så har jag funderat starkt på att spela en dvärg, förmodligen en "grådvärg" eller kanske en Zvorda, jag har dvärgboken och har läst den pärm till pärm men jag kan inte riktigt få grepp om hur en dvärg beter sig till skillnad från en människa, kanske någon som har spelat en dvärg i drakar och demoner kan ge mig några tips? kanske en fin frågeställning som man användas till att få till en fin dvärg karaktär. Det enda som jag vet generellt är väl att dvärgarna åtminstonde uppfattas som giriga och typ samma sak som med EONs dvärgar så lämnar dom ogärna sitt berg (fäste).
men där får man väl hoppas på att spelledaren har en bra anledning så man får ta och ge sig av..
Nåväl hoppas på lite svar ^^

Mvh. Ramius
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Tvi! Skall spelledaren hålla din dvärg med en anledning att få vara med och äventyra? Det låter som en skev ansvarsfördelning.

Hitta själv ett skäl att din dvärg är på äventyr, kanske i samråd med spelledaren. Det kan bli en bra grund för hans personlighet också. Är dvärgen utslängd? Flykting? På skattjakt? Upptäcktsresande? Alla möjligheterna ger olika dvärgar, och olika skäl att han/hon har lämnat berget.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
jag har varit spelledare i drakar och demoner länge nu och tycker bestämt att både alver och dvärgar inte riktigt passar som spelarkaraktärer i Trudvang. Jag har använt mig av de klassiska (lite annorlunda i DoD Trudvang än vad man är van vid) fantasy raserna bara som slp:s. De blir mer mystiska och sagolika som slp:s. Något för spelarna att upptäcka och lära känna ju mer man spelar i världen.
om man kollar i böckerna och läser om t ex dvärgarnas sätt att vara och hur de beter sig så passar de inte alls som spelar karaktärer.

P.S: En liten rekommendation så här på slutet av inlägget. Spela DoD Trudvang med Basic roleplaying reglerna. De är mycket tuffare och blodigare samtidigt som det är det snabbaste av alla trad system. Vi började för typ ett år sedan med BRP i vår spelgrupp och är hur nöjda som helst.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
yokohomo said:
jag har varit spelledare i drakar och demoner länge nu och tycker bestämt att både alver och dvärgar inte riktigt passar som spelarkaraktärer i Trudvang. Jag har använt mig av de klassiska (lite annorlunda i DoD Trudvang än vad man är van vid) fantasy raserna bara som slp:s. De blir mer mystiska och sagolika som slp:s. Något för spelarna att upptäcka och lära känna ju mer man spelar i världen.
om man kollar i böckerna och läser om t ex dvärgarnas sätt att vara och hur de beter sig så passar de inte alls som spelar karaktärer.

P.S: En liten rekommendation så här på slutet av inlägget. Spela DoD Trudvang med Basic roleplaying reglerna. De är mycket tuffare och blodigare samtidigt som det är det snabbaste av alla trad system. Vi började för typ ett år sedan med BRP i vår spelgrupp och är hur nöjda som helst.
...Back to Basics :gremgrin: ...DoD var ju ren BRP från början. Men det är säkert bra, personligen gillar jag klassiska BRP bättre än Trudvang-varianten, men det kanske beror på gammal vana... Fast jag vill gärna framhålla Sagas grundregler (PDF) som ännu snabbare än BRP.

Tillägg:

Så har vi ju såklart Saga Trudvang för de som vill använda Sagas regler!
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag tänker i alla fall försöka hjälpa dig med din uppgift att gestalta en trudvangisk dvärg.

Jag har också rollspelat i trudvang och i min spelgrupp så funkar det bäst att bara spela människor och sedan se på andra raser som konstiga inslag av något utomjordiskt. Men i din spelgrupp så kanske ni inte har samma synsätt och dessutom förstår jag din lust till att gestalta en dvärg. jag tror i alla fall att jag kan vara till hjälp för dig.

Jag skulle söka inspiration till de mytologiska dvärgarna framför inspiration i "fantasy litteratur" så som datorspel, rollspel och romansamlingar.

Enkla ingångar hittar du här: Wiki: Dvärgar (mytologi)
Samt här för anglosaxisk läsning: Wiki: Dwarf
Läs gärna om mytologiska dvärgars dubbelsida i detta exempel: Wiki: Tyrfing sword
Värt att läsa: Invaldesbröderna
Värt att läsa också: Fjalar & Galar på anglosaxiska
Värt att läsa denna med: "med of poetry" - inför karaktärskapandet?

För att undvika klyschor och ytliga dvärgar så skulle jag särskilt rekommendera dig att försöka undvika stereotypa inslag så som: Strida med yxa, vara galen i öl, sur och liten attityder, ha arbetat i en gruva tidigare, hata alver snack, intolerans, rädsla för havet.
Inslag jag skulle rekommendera att du förstärkte för att visa på att din dvärg är unik samt att den (i alla fall för mig) skulle bli mer intressant och därmed roligare att spela ett längre tag: ljug och bluffa ibland, tala öppet om att en elak kommentar ifrån en annan spelares karaktär sårar dig istället för att ge han en smäll som första reaktion - då kommer dina smällar pga förolämpningar att vara betydligt kraftfullare, om du ska spela smed eller liknande låt han även ha magiska inslag (så som smeden Sindre gjorde grisen Gyllenborst) och inte bara banka blank om dagarna, spela en kvinna kanske - isf har du plockat så mycket unika poäng att du kan vara hur stereotyp du vill, du kanske ska spela en väldigt intelligent dvärg med druidiska egenskaper (Fafner på wiki), kanske ska du spela en dvärg som är mästerlig på att brygga öl och som tycker poesi&musik gör livet värt att leva (eller någon annan kulturform) - se då till att inte överspela kulturintresset så att dvärgen blir en "homosexuell nidbild" - du kan ha en vapenfärdighet endå men basera inte dvärgen på striden så att säga.

Stjäl friskt och efterlikna ifrån den nordiska mytologin utan att vara rädd, av min erfarenhet så är folk i allmänhet så dåligt beläst på mytologi att de aldrig märker likheterna. Sen bygger ju trudvang på mytologin.

(jag har valt att undvika punkter eftersom jag inte vet att avsluta meningar)
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
inga problem, säg till om du behöver mer hjälp. Posta gärna din "grundplåt" till karaktär.
 

Ramius

Veteran
Joined
11 Jan 2007
Messages
49
Location
Stockholm, Värmdö
Hej! Ja jag postar nu "grundplåten" till min dvärg karaktär, detta är bara en grundlig skiss typ så läs med en nypa salt, sedan vill jag också påpeka att det står att min karaktärs bror är med och det är för att en anna i vår spelgrupp ska också vara dvärg och vi ska vara bröder och typ samma skrot och korn så han ska också hamna där jag hamnar i vår bakgrund om ni förstår.
nåväl kom gärna med förslag, postivt och negativt, allt är som sagt bara en grundlig skiss.

Mvh. Ramius
-------------------------------------
Namn: Grettir av Eitres släkt

Ras: Dvärg,

Yrke: Smed, skald, musiker.


Bakgrund: Grettir tillhör en liten släkt som främst består utav smeder och stenskulptörer.
Att dricka mjöd och öl är något som är vanligt hos dvärgar men Grettir älskade mjödets sötma mer
än att arbeta och sågs därför på med stränga ögon. Dock var han en duktig skald och musiker och
när det var fest var det ofta Grettir man gick till. Som belöning bjöds det ofta på mjöd och vin.
Grettir spenderade ofta sin tid på dem olika ölhusen med sin luta och spelade och drack men
Snart skulle Grettirs sorglösa tillvaro få ett slut, då han i ett fylleslagsmål dräpte en annan dvärg,
en framstående örtplockare. Mången slagsmål hade Grettir varit med om och böter hade ofta utfärdats
men för detta fanns inget annat straff än döden. Tillsammans med sin våldsamme bror stod dom nu båda
framför det svarta ginnungagap för att för evigt pinas i dess eviga tomhet.


Utseende och beteende: Grettir är en dvärg som aldrig är långt ifrån skratt, han älskar fest,
och att spela och sjunga. Grettir älskar också mat och dryck över allt annat, han favoritdryck
är mjöd och maten är grillad tunnelsvin. Grettir gillar inte när någon förstör ett tillfälle att
festa till det lite extra. Grettir är en bredaxlad dvärg på 1.01 cm, mörk brunt hår
som oftast sätts upp i en lång fläta, mörkt yvigt helskägg
och ståtliga mustascher. Grettir klär sig gärna i fina kläder
men ses ofta i enkla slitstarka gråa hosor och tunika samt ett
brett bälte med ett gyllene spänne som han själv har tillverkat
och på detta en grå liten luva.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Ramius said:
-------------------------------------
Namn: Grettir av Eitres släkt

Ras: Dvärg,

Yrke: Smed, skald, musiker.

Bakgrund: Grettir tillhör en liten släkt som främst består utav smeder och stenskulptörer.
Att dricka mjöd och öl är något som är vanligt hos dvärgar men Grettir älskade mjödets sötma mer
än att arbeta och sågs därför på med stränga ögon. Dock var han en duktig skald och musiker och
när det var fest var det ofta Grettir man gick till. Som belöning bjöds det ofta på mjöd och vin.
Grettir spenderade ofta sin tid på dem olika ölhusen med sin luta och spelade och drack men
Snart skulle Grettirs sorglösa tillvaro få ett slut, då han i ett fylleslagsmål dräpte en annan dvärg,
en framstående örtplockare. Mången slagsmål hade Grettir varit med om och böter hade ofta utfärdats
men för detta fanns inget annat straff än döden. Tillsammans med sin våldsamme bror stod dom nu båda
framför det svarta ginnungagap för att för evigt pinas i dess eviga tomhet.

Utseende och beteende: Grettir är en dvärg som aldrig är långt ifrån skratt, han älskar fest,
och att spela och sjunga. Grettir älskar också mat och dryck över allt annat, han favoritdryck
är mjöd och maten är grillad tunnelsvin. Grettir gillar inte när någon förstör ett tillfälle att
festa till det lite extra. Grettir är en bredaxlad dvärg på 1.01 cm, mörk brunt hår
som oftast sätts upp i en lång fläta, mörkt yvigt helskägg
och ståtliga mustascher. Grettir klär sig gärna i fina kläder
men ses ofta i enkla slitstarka gråa hosor och tunika samt ett
brett bälte med ett gyllene spänne som han själv har tillverkat
och på detta en grå liten luva.
Jag har byggt på din skiss lite granna för att visa på hur jag skulle gestaltat en dvärg. Ta det du vill ha av min text och skit i resten, när det kommer till kritan är det du som skall gestalta Grettir.

Bakgrund: Grettir kom att bli precis som sin far och många fäder före det, lärd i dvärgarnas hemliga smideskonster. I dvärgafästet var han en kunskapstörstande aspirant i läran att forma stenskulpturer. Smed och skulptör blev således det yrke som kom att försörja Grettir men han sökte något ytterligare bortom sten och järn. Det kom sig naturligt då att Grettir som fortfarande var en ung och drömmande själ ofta begav sig till fästets dryckesstugor för att inmundiga mjöd med sin broder XXXXX och det var också där som Grettir fann sin sanna passion i livet, nämligen fröken Ulda. Den fina fröken Ulda var Högar Järnbringas dotter och ögonsten. Ulda var av den sortens kvinnor som uppskattade ordet konster mer än någon annan och hon besökte ofta flertalet tillställningar i fästet på jakt efter fler och vackrare kväden. I Uldas ögon var Grettir ständigt fjättrad och sömndrucken och han visste ifrån första stund att det var kvinnan som han alltid skulle älska. Skulptur efter skulptur formade Grettir om dagarna och förgyllde sina skapelser med ädelt guld och nobelt silver och han blev en berömd man för sina verk i fästet. I dryckeshallarna lyssnade han och om kvällarna tränade han sig i skaldekonsterna i sitt hem så att han skulle kunna imponera på Ulda och vinna hennes hjärta.
Han tränade och han tränade och med tiden blev han skickligare och tillslut var han även en fullgod spelman på cittra och kunde därtill behärska flertalet uppskattade dryckesvisor som han delade med sig utav på dryckesstugorna. I sju år fick Grettir vänta på Uldas uppmärksamhet och kroppsliga värme men efter ett mästerligt utfört kväde om kvinnan så delade Ulda med sig utav sitt hjärta. I Uldas uppmärksamhet omformades Grettir ifrån sten till kött och han har aldrig varit så lycklig som då, tillsammans pratade de ofta och det var till och med tysta samtal om giftemål dem emellan.
Men så kom den kvällen då hans bror förlorade humöret och vanhedrade familjen till en sådan grad att denne straffades till att vandra utanför fästet i 23år. Grettir visste att hans bror fruktade livet utanför fästet, att tvingas vandra likt en ohederlig vagabond i människornas länder och tog då det svåra beslutet att välja broder framför kvinnan i sitt liv. Grettir valde att vara tyst om sin relation till Ulda för att inte sätta skuldkänslor på sin broder över det val han valt att göra och gav sedan sitt löfte till sin broder att finnas med vid hans sida i de kommande 23åren så att de sedan skulle kunna återvända tillsammans en dag.


Utseende och beteende: Grettir är en dvärg som aldrig är långt ifrån skratt. Han älskar festen och att spela och sjunga men han tror samtidigt på plikter och yrkesstolthet. Grettir älskar också mat och dryck över allt annat, hans favoritdryck är mjöd med en kryddning av rostade äpplen, muskot och nötter som han gärna avnjuter tillsammans med ett grillat tunnelsvin.

Grettir är en bredaxlad dvärg på 101 cm. Han har mörk brunt hår som oftast sätts upp i en lång fläta och mörkt yvigt helskägg tillsammans med en ståtlig mustasch. Grettir klär sig gärna i fina kläder men ses ofta i kläder lämpliga för vandringen, i ett par enkla slitstarka gråa hosor och en röd tunika i vars bröstficka det går att finna en sparad näsduk ifrån Ulda. Ett brett bälte som håller upp hosorna vid undersidan av hans mage med ett gyllene spänne som han själv har tillverkat och på detta en grå liten luva. Med en kappsäck på ryggen bär han sina verktyg, sin cittra och de minnen och den proviant han tar med sig på sina äventyr.



.....

Ja något sådant skulle jag gjort dvärgen, i strid skulle jag förmodligen använt mig av en kort vandringsstav (eller käpp?), alternativt så skulle jag ta till nävarna. Jag skulle nog också skippa en häst till förmån för att vandra, kanske med en åsna som hjälp men i vart fall något anspråkslöst.
 

Ramius

Veteran
Joined
11 Jan 2007
Messages
49
Location
Stockholm, Värmdö
Hej igen! Nu har jag kombinerat det jag gillade av din text vilket för övrigt var asnice, påminde om Bellman typ speciellt med hon Uldra.. ^^
nåväl vissa saker togs bort vissa fick vara kvar. Hoppas
det är lugnt ^^ men återigen detta är bara ett andra utkast, tanken är kanske att göra honom lite mera "brawler" eller så blir han mer åt det hållet när han väl kommer upp til ytan. Inspirationen är väl en blandning av Irländsk fylletratt, Cornelis och Bellman.

------------------------------
Namn: Grettir av Eitres släkt

Ras: Dvärg,

Yrke: Smed, skald, musiker.

Bakgrund:

När alla dvärgarna hade samlats för att återigen få se en dvärg komma ifrån sin långa vandring
från bergets djupaste håla hände något märkligt. istället för tunga steg som ekade i stentrappan hördes
visslingar och gnolande melodier. Grettir var född som skald sades det, en del avskydde det då det inte
ansågs vara ett arbete passande en dvärg och en del brydde sig helt enkelt inte. Grettirs släkt bestod av
framstående smeder och stenskulptörer. I sin allra tidigaste ungdom var Grettir en kunskapstörstande dräng
och fick lära sig både stenformning och smide. men han sökte något ytterligare bortom sten och järn.

Det kom sig naturligt då att Grettir som fortfarande var en ung och drömmande själ ofta
begav sig till fästets dryckesstugor för att inmundiga mjöd med sin broder XXXXX och det var också där som Grettir
lärde sig spela på cittra, hans musik och skaldande blev vida känt och när det var dags för fest var Grettir alltid där
och spelade och underhöll. Tyvärr var betalningen inget annat än i dryck och på sikt blev Grettir förändrad,
på grund utav sin stora förkärlek till öl och vin blev det viktigare att dricka än att arbeta. Detta var inte accepterat
bland dvärgar. På grund utav detta och på Grettir och hans brors stökiga natur straffades dom att
vandra utanför fästet i 8 gånger 8 gånger 8 år som ohederliga vagabonder i människans länder.

Utseende och beteende:

Grettir är en dvärg som aldrig är långt ifrån skratt, men han har också ärvt sin förfader Eitres hetsiga temperament
och tål inte när någon går emot honom, vilket ofta slutar i handgemäng.
Han älskar festen och att spela och sjunga men han tror samtidigt på plikter och yrkesstolthet.
Grettir älskar också mat och dryck över allt annat, hans favoritdryck är mjöd med en kryddning av rostade äpplen,
muskot och nötter som han gärna avnjuter tillsammans med ett grillat tunnelsvin.

Grettir är en bredaxlad dvärg på 101 cm. Han har mörk brunt hår som oftast sätts upp i en
lång fläta och mörkt yvigt helskägg tillsammans med en ståtlig mustasch.
Grettir klär sig gärna i fina kläder men ses ofta i kläder lämpliga för vandringen,
i ett par enkla slitstarka gråa hosor och en röd tunika. Ett brett bälte som håller upp
hosorna vid undersidan av hans mage med ett gyllene spänne som
han själv har tillverkat och på detta en grå liten luva.
Med en kappsäck på ryggen bär han sina verktyg, sin cittra och de minnen och den proviant han tar
med sig på sina äventyr.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hej Ramius!

Jag brukar säga att det viktigaste i din karaktärsbeskrivning är inte vad som har hänt, utan vad som kan hända. Ett knep som är grymt underanvänt är att skriva en lista med nyckelord, saker som känns viktiga för dina roll och som du som spelare vill möta i äventyret. Jag ska visa dig en sådan lista jag skrev till min rollperson, en 20-årig och idealistisk krigsledar-student i Dungeons & Dragons.

Historia - Cordelias högsta skill är history, så jag vill gärna få chanser att använda den och visa hur ball min rollperson är.
Ledarskap och plikt - Jag vill ha situationer där Cordelia får chansen att ta ansvar och leda soldater, fatta tuffa beslut och göra modiga val för att skydda de oskyldiga.
Pappa och mamma - Jag vill få veta om Cordelia kommer förskjuta eller förlåta sin alkoholiserade far. Här har jag verkligen ingen aning, men jag är grymt nyfiken - Bombs away! Testa mig! Jag vill gärna ha scener med Cordelias mamma också, och utveckla den relationen.
Dåliga pojkvänner - Döttrar till alkoholiserade fädrer kan hamna i relationer där de försöker "fixa upp" dåliga killar. Ge mig sådana situationer, det är drama jag vill ha!
Generalen - General Deldrigo är den far som Cordelia önskar hon hade. Scener där han är i knipa eller vill ha något, eller det finns chans att komma honom närmare eller imponera på honom är superviktiga för mig och Cordelia.
Pragmatism - Scener där Cordelia kanske måste göra avkall på sin idealism och vara pragmatisk istället är Bomben.
Dom här grejerna är som en instruktion till spelledaren: Det här är saker jag tycker är kul! Lägg in det här! Om våra äventyr och de personer vi träffar handlar om de här sakerna så finns det en anledning för min rollperson att engagera sig. Man kan se det som ett recept till spelledaren: Du behöver bara stoppa in det här i ditt äventyr, så vet du att det kommer att bli personligt och kul för mig.

Som du ser så är det mer saker som är komplicerade för min roll än saker som hon bara vill ha - Jag vet inte hur det kommer gå för henne med sin pappa och pojkvänner, men jag skulle vilja veta det i spel.

Det är något som kan hända, inte något som redan har hänt och är bestämt. Det låter karaktären utvecklas beroende på vad som händer. Kommer jag förlåta min far och bli en mer mogen och öppen person? Eller kommer jag tvinga mig själv till ett förhållande som gör mig bitter och sur i längden?

Här är en annan av mina karaktärer. Hans nyckelord (eller flaggor, som det här kallas) är:
-Frihet
-Fångenskap (Rädslan för detta är det enda som kan få rollen att göra dumma saker)

-Drömmar
-Att förverkliga sin potential
-Öde

-Psykologi och förståelse
-Mänsklighet (Vad innebär det?)
-Kärlek
-Tillit

-Varpen
-Navigatorshusen och deras politik
-Navigatorhuset Hir'lam
Massor av saker jag inte vet hur det kommer bli med, men jag är nyfiken! Kommer han att förstå mänsklighet? Kommer han att hitta kärlek? Kommer Hir'lam att komma ikapp honom?

Jag kan inte säga dig vilka dina nyckelord ska vara, för det är saker som du som spelare är intresserad av, men här är lite idéer om vad det kanske skulle kunna vara:

- Finna sin plats (Kommer Grettir finna en plats där han är uppskattad?)
- Förlåtelse
- Tolerans (Förlåtelse och tolerans är någonting som Grettir har lite svårt för och inte vet hur han ska göra än. Grettirs folk kunde inte tolerera honom - Kommer han att bli bitter och trångsynt, eller kommer han lära sig att inte alla är trångsynta? Kommer han kunna förlåta sitt folk?)
- Frihet
- Familj (Vad är mest värdefullt, att man har sin familj eller att man kan göra vad man vill? Kanske Grettir har överdrivet svårt för all sorts frihetsberövande, vägrar ta fångar osv. Kan han lära sig balansera detta?)
- Perfektion (En dröm om att skapa den perfekta sången, en fascination för allt som är perfekt och välskapat, svårighet att släppa saker som inte är perfekt gjorda)

Tre viktiga saker om du använder dig av flaggor/nyckelord:
- Se till att det är saker som du som spelare är intresserad av. Man kan ta saker som ens roll tycker är jättehemskt, men som man själv vill se mer utav.
- Se till att det är saker som är lätt att lägga in i äventyret eller i personer du möter. Din spelledare skulle kunna låta Grettir träffa en person som är Perfekt vacker, eller låta en hantverkare som behöver precis rätt byggmaterial anlita gruppen. Klart Grettir bryr sig om sånt!
- Se till att spelledaren förstår vad nyckelorden går ut på, och faktiskt lägger in dem i spelet. Om man är lite kreativ så kan man fixa det man redan planerat så att nyckelorden kommer in. Skurken kanske ändras så att han är en före detta slav eller fånge till exempel, där kommer Frihet in. Det är väldigt enkelt, och det kommer ge rollerna så mycket större anledning att gå ut på äventyret, och förhoppningsvis så kommer spelarna att ha mer att rollspela på och mer kul.

Lycka till!
 
Top