Nekromanti Jakt i Eon

Nyx

Veteran
Joined
4 Nov 2009
Messages
41
Location
Visby
Hur ofta spelar folk jägare och spelar ut sina jakter?

Jag sitter just nu och spånar lite på jaktregler och info kring jakt som möjligen skall stoppas in under vilddjursdelen i Mundana Bestar.

Vad vill folk veta och vad vill folk ha med när det gäller jakt? Give me inspiration, folks...

/Nyx, oinspirerad på jobbet idag
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Tja du, bra fråga.

Om jag säger såhär, personligen tycker jag en följd av 'Spåra>Smyga>Jakt' och ett avslut med 'Ah, du hittade en hjort och lyckades skjuta ner den'. Blir lite.. enformigt, men i min spelkretts har vi en hel del jägare som spelas, men just jakterna är svåra att spela ut. Men hm, inspiration?

På en rak arm kan jag väl bara komma på en form av tabell, svårighet på att spåra olika.. spår, så att säga - Beroende på om det är klövdjur, varg eller björn? Etc, etc. Aah, får ursäkta det kladdiga inlägget men ska iväg till jobbet strax. Vill iaf se att jakt blir lite mer komplicerat, och inte bara 3 tabellslag. Vinden spelar ju mycket roll, vad man gör osv. Kan göra såhär, klurar mer under jobbet och skriver rent inlägget när jag kommer hem.

Iavhé, som har bråttom till jobbet.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Jag är intresserad av lite regler om att tillverka och sätta ut fällor samt hur olika fällor kan påverka sannolikheten att man lyckas fånga det djur man är ute efter. Även någon notis om hur man kan tillämpa fällor för att fånga större bestar eller intelligenta humanoider.

Detta går ju att tillämpa till viss mån genom improvisation (Djurkunskap, Spåra och Jakt för att finna en lämplig plats där man ser aktivitet av djuret man söker uppföljt av någon form av hantverkarfärdighet för att placera ut fällan eller bygga den på plats - kanske andra gör annorlunda). Jag har inte läst alla böcker så jag vet inte om detta redan finns beskrivet någonstans.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag har spelat jägare flera gånger i andra rollspel. Oftast består det helt enkelt av att man slår ett slag och sedan hittar man något djur som man dödar och får mat. Ibland har vi dock rollspelat alltihopa och det har varit betydligt roligare, då känns det som man verkligen spelar en jägare och inte typ en mataffär eller nått.

Något som jag gärna skulle se är någon form av tabell som visar hur mycket mat man hittar. Eftersom jag inte vet någonting om jakt själv så är det rätt svårt att improvisera fram något vettigt. Lite info om rimliga tidsrymder för en jakt skulle inte vara helt fel heller.
 

Nyx

Veteran
Joined
4 Nov 2009
Messages
41
Location
Visby
Tidrymder har jag inte ens tänkt på, men när du nämner det så blev det plötsligt en självklarhet. Borde jag ju veta efter alla älg-jakter! :gremwink:

Och fällor, ja, det borde man också kunna göra lite skoj med.

Tack!

/Nyx, som genast fick mer inspiration och skrivlust
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Medhåll på fällorna, det är dessutom något som det inte finns så mycket regler för i övrigt heller (man kan ju fånga människor, alver, dvärgar och misslor i fällor också!). Så lite regler för olika sorters fällor, tidsåtgången att sätta upp dem, vad det behövs för redskap för att göra det och så vidare.

Regler för hur man sammarbetar under en jakt gör att inte bara en jägare får göra allt. Jag tänker då på när man driver bytesdjuret mot en jägare som får ta the kill. Skulle göra jakter mer till ett lagarbete istället för "jag är bäst på jaga, smyga och spåra - jag fixar maten så kan ni chilla". Även om jag tycker att regler för att jaga ensam också har en klar plats i boken.

Djuren i boken får gärna ha med någon kortare notis som talar om ifall djuret är ätligt, om det anses vara ett gott djur, hur länge köttet håller sig och liknande småfakta som gör jakten djupare än "Du får tag på en [insert djur] och gör mat av den". Gärna att alla djur kommer med ett eller annat "receptförslag" så man vet hur de brukar tillagas för ytterligare djup.

Tidsåtgångar för att flå/rensa djuret kan också vara intressant. Pristabeller på vad olika djurs pälsar är värda (självklart i olika stadier som råskinn eller färdiggarvad päls).

Allt för att göra jägare djupare och mindre tillhöftat som det är nu.

Dessutom kan jag tycka att Mundana bestar är en utmärkt bok att ytterligare utveckla regler och information om örter, gifter och den associerade färdigheten växtlära.
Självklart är även djurlära, djurträning, boskapshållning och möjligen även jordbruk intressanta att ta upp i boken, då den för mig känns som en typisk "Grisodlarbok" som kan ta steget mot det mer jordnära och smutsiga i Eon - något som faller mig ypperligt i smaken.
Att ta upp passande (eller alla) hantverksfärdigheter och fördjupa dessa är också ytterst intressant tycker jag.

För att fortsätta min (nu ganska långa) utläggning så tycker jag att den här boken är en typiskt bra bok att krydda med kampanjupplägg och äventyr som passar sig i en kampanj som centrerar sig kring ett mindre område i stil med "Baroniet Trollbane" som fanns i Fenix 4 2007.

Hoppas du fick ytterligare inspiration.
Jag ser fram emot boken med stor förväntan!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,434
Location
Maastricht
Varför inte passa på att berätta om vad man jagar i de olika delarna i Mundana och vad som sedan sker med bytet.

Använder man det bara som föda? Eller tar man tillvara på alla delar av djuret?

Lite mer kulturell info om jakten helt enkelt, det skulle i vart fall jag uppskatta.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Angående titeln Mundana bestar. Är bestar tänkt att vara underrubrik? Jag frågar mig annars varför ni inte kallar den Mundanas bestar. Egentligen spelar det ingen roll för mig (och det finns bättre trådar att fråga på) men jag är bara nyfiken på bakgrunden till den titeln.

Draugen: Jag efterfrågar snarare en hel hantverksmodul med regler för olika former av hantverk (samt mer detaljer om vapen- och rustningsmide, matlagning, speciella föremål etc.) än att ta med det i en tillbehörsmodul om bestar.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Kraetyz said:
Nej nej nej, de menar som ett adjektiv. Mundana = Jordliga, "normala". Ungefär så.
Haha. Ja, det kan ju misstolkas med namnet på den här spelvärlden. Förklarar saken.

^^
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Utan att ha kollat vad andra har skrivit...

En grundläggande beskrivning om hur jakt vanligtvis fungerar i Mundana, gärna gå igenom sådant som drev och andra metoder som kanske inte är så uppenbart för alla som inte är insatta i jakt/medeltidshistoria. Lite allmän info om jakt som inte är så uppenbart för den oinsatte.

Regler för fällor/snaror för att fånga mindre djur.

En riktlinje för mycket käk man kan få ut ur ett dött djur i dagsransoner, och hur mycket man kan sälja en vanligt dött bytesdjur för.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Regmolar said:
En riktlinje för mycket käk man kan få ut ur ett dött djur i dagsransoner, och hur mycket man kan sälja en vanligt dött bytesdjur för.
Det här är en bra idé! Hur mycket ätbart kött som finns på antal STY+TÅL. Väldigt användbart enligt mig. :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Hur mycket som finns per vikt är kanske relevantare? Fett är ju väldigt näringsrikt men bidrar inte särskilt mycket till styrkan, så att säga...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,434
Location
Maastricht
Ekorren said:
Draugen: Jag efterfrågar snarare en hel hantverksmodul med regler för olika former av hantverk (samt mer detaljer om vapen- och rustningsmide, matlagning, speciella föremål etc.) än att ta med det i en tillbehörsmodul om bestar.
Varför skulle inte sådant kunna stå med i en bok om bestar och djur?
Det är ju ett utmärkt tillfälle att fylla ut boken med lite mer information som rör ett område i närheten av det som boken i fråga skall behandla.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Inte om du får bakgrundsslag Fet och ökar 40 % i vikt eller så... fett har liksom bara positiva effekter till en viss grad.

Så kan du också (med gamla Monster och varelser som utgångsmall) få lustiga effekter i stil med att en spårhund på 30-40 kg ger 20 "köttenheter" (STY + TÅL)och en elefant på sex ton ger 110 köttenheter.

STY/TÅL och mängd potentiell mat är helt enkelt inte särskilt proportionerliga så snart du lämnar icke överviktiga människor...
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Draugen said:
Ekorren said:
Draugen: Jag efterfrågar snarare en hel hantverksmodul med regler för olika former av hantverk (samt mer detaljer om vapen- och rustningsmide, matlagning, speciella föremål etc.) än att ta med det i en tillbehörsmodul om bestar.
Varför skulle inte sådant kunna stå med i en bok om bestar och djur?
Det är ju ett utmärkt tillfälle att fylla ut boken med lite mer information som rör ett område i närheten av det som boken i fråga skall behandla.
Absolut, men jag tolkade ditt inlägg som om du ville ta med innehåll om hantverk i allmänhet. Jag tycker att boken bör specialisera sig på hantverkande av fällor eller jaktredskap. Det finns så många hantverksformer som är relevanta för rollspelet att det kan/bör fylla en separat tilläggsmodul. Det är min åsikt. Om nu plats finns i Mundana bestar att ha med hantverk så är jag för det till 100%. Jag hoppas bara att det inte påverkar mängden bestar/djurträningregler/jaktregler etc. som boken kan fyllas med.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Regmolar said:
Inte om du får bakgrundsslag Fet och ökar 40 % i vikt eller så... fett har liksom bara positiva effekter till en viss grad.

Så kan du också (med gamla Monster och varelser som utgångsmall) få lustiga effekter i stil med att en spårhund på 30-40 kg ger 20 "köttenheter" (STY + TÅL)och en elefant på sex ton ger 110 köttenheter.

STY/TÅL och mängd potentiell mat är helt enkelt inte särskilt proportionerliga så snart du lämnar icke överviktiga människor...
De kan ta med ett alternativt attribut för ätbara djur - Storlek - och därefter rangordna bestarna efter det.

Mängden mat = STO+(STY+TÅL)/2 eller något.

En höna kan ha STO 2 och en elefant kan ha STO 102. STY och TÅL skulle på så sätt bara påverka individuella bestar genom att slumpa mängden mat runt deras naturliga storlek.

Uppdatering: Förutom mängden mat kan det vara intressant med allmän information om pälsar och skinn (k7e9 nämnde samma sak tidigare).
 
Top