Rickard
Urverk speldesign
- Säg vad du vill uppnå och med vilka medel
- Slå ett slag
- Beskriv slaget utifrån resultatet.
Jaha, man skriverrjonas said:Kan man kombinera?
- Fastställ mål
- Slå för att lyckas
- Beskriv framgången
- Slå effekt
- Jag vill fly till häst.
- Jag slår och lyckas.
- "Jag manar på hästen runt ett gathörn men hoppar av bakom en höskrinda".
- Jag slår X i effekt som ett mått på vad motståndet behöver nå för att trumfa över mig.
Han said:Jaha, man skriver
- Han[/COLOR] som bara tog ett fiktivt (DoD-)system så exemplet kan omtolkas för att passa valfritt system
Jag gillar system där motstånd endast är en svårighetsgrad. Ska rollpersonerna hoppa över någonting kanske jag bara säger att det är Svårt eller Lätt och om de misslyckas förklarar jag varför de misslyckades (det var för långt) eller om de lyckas förklarar spelarna hur de lyckas. Notera att det här är en modifikation som påverkar hur rollpersonen inverkar i scenariot - den som beskriver säger inte varför det är Svårt eller Lätt förrän efter slaget.rjonas said:Om man ska ta hänsyn till ninjans skicklighet från början måste räkna med den från början. Och då kanske man alltid bör räkna med ababvaktens värde fast det är noll. Det gör spelet långsammare.