Tibrand said:
Så vad är skillnad på regler och tekniker?
Regel: Slå 1T20. Kommer du över 10 lyckas du.
Teknik: En karaktär lyckas alltid om det inte finns någon intressant poäng med att (kunna) misslyckas.
Det intressanta är dock, som Ymir påpekat, att de flesta regler kräver tekniker. Att sätta svårighetsgrader är en teknik ofta "äh, det här är så coolt så du får inget minus" och liknande. Ett spel som uteslutande använder regler finns nog inte.
Tibrand said:
Regelmekanik, då menar du de reglerna man hittar i boken antar jag?
Ja, eller husregler. Formaliserad regelmekanik helt enkelt. Ett bredsvärd gör 1T6 i skada, varken mer eller mindre.
Tibrand said:
Eller skippar friform också de två "universiella" reglerna, 1. SL har alltid rätt 2. Ifall diskussion uppstår se regel nr 1.
Usch. Sorry, men de "reglerna" är roten till allt som är dåligt med rollspel. Och i sammanhanget är de varken regler eller tekniker utan en del av det sociala kontraktet. Men i mina ögon är det en väldigt dålig överenskommelse.
(de skulle säkert gå att använda framgångsrikt, men inte i det sammanhang de skrevs i och det syfte de har)
Tibrand said:
Eller regler som "I denna kampanj får ni enbart spela människor, tro på den här guden, vara grisodlare" etc etc
Det beror nog på vad avsikten är. Jag tror att du menar att SL bestämmer för annars funkar inte hans kampanj, men det kan lika gärna vara en teknik för att se vad som uppstår ur en specifik situation. Det kan också vara en del av det sociala kontraktet, "vi tycker att det är tråkigt att spela annat än människor, så det är det vi gör".
Fråga gärna mer om det var oklart.