Nekromanti Vad ska grundboken innehålla?

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag funderar på vad du tycker är det viktigaste att en grundbok (regelbok) till ett rollspel ska innehålla. Hur ska den se ut och är det viktigt om det är snygg layout, full med schyssta bilder och formatet?

Jag tycker så här om grundbokens innehåll:

Värld/kampanjpresentation - 5%
Rollpersongenererimg - 20%
Regler för handling och strid/skador (magi) - 15%
Värld/kampanj (karta, länder, monster)- 40%
Apendix (utrustning, rollformulär, SLPs osv) - 10%
Introäventyr - 10%

Jag köper rollspel mycket på utseendet. Är det inte snygg design (inget amerikanskt skit) och fula bilder (WoD) så köper jag inte. Layout:en ska också vara "användarvänlig" där SAGA är näst intill exemplarisk och (tyvärr) NOIR får minus i kanten.

Coriolis är bland det snyggast, tillsammans med Artesia och Gemini tycker jag och därför köper jag dom.

Vad tycker du?
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
förklarande exempel till reglerna är viktiga, till och med ett halvtaskigt exempel kan vara mycket mer lättbegripligt än en jättebra regelbeskrivning utan exempel. Sedan måste det finnas alla regler som behövs för att spela spelet inte bara för de mest grundläggande situationerna samt tips och råd på hur konstruktörerna tänkt sig att man ska spela.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Förstår inte vad du menar med användarvänligheten i layouten i just Noir. Jag tycker den är grymt bra och lättförstålig.

Men världsbeskrivning följt av reglerna kan gärna ta upp "hela" boken.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Förstår inte vad du menar med användarvänligheten i layouten i just Noir. Jag tycker den är grymt bra och lättförstålig.
Jag ska klargöra mig. Ja, jag tycker också att Noir är lätt att förstå. Den är välskriven, ger bra med exempel och är konsekvent när det gäller termer och begrepp. Jag tycker att det är toppen!

Det negativa med layout:en i Noir är depositionen. Kapitel med regler och världsbeskrivning blandas huller om buller. Kapitlens innehåll är det inget fel på, de har struktur. Men när jag läser boken får jag bläddra mycket fram och tillbaka mellan, till exempel sidan 98 till 212, från 212 till 47 osv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Andy said:
Jag funderar på vad du tycker är det viktigaste att en grundbok (regelbok) till ett rollspel ska innehålla.
Det kan jag snacka om i timmar, men jag ska vara snäll och begränsa mig lite...

Andy said:
Hur ska den se ut och är det viktigt om det är snygg layout, full med schyssta bilder och formatet?
Formatet
Jag köper allra helst hårdinbundna böcker, alltså riktigt inbundna - limning litar jag inte på. Jag gillar rollspelböcker som är i vanligt bokformat - både Saka och Oktoberlandet är skitbra här. Det är böcker man kan ha med sig på pendeltåget och hålla i bekvämt.

Annars är det ballt med udda format. Nobilis, till exempel, har ett jädra udda format som lockade mig till köp (plus riktigt inbunden, och med ett sånt där bokmärkessnöre - boken andades kvalitet och häftighet redan på hyllan)

Bilder
Oerhört viktigt, 90% av varför jag köper rollspel är pga bilderna. Det är viktigt med högkvalitativa bilder; hellre en riktigt snygg än tjugo halvkassa blyertsmålningar av nån gymnasiepolare som skissar på rasterna. Det måste kännas kvalitet.

Layout
Avgör i många fall huruvida jag orkar läsa hela boken eller ej. Genomtänkt layout och bra typografi (och sättning) ger höga betyg i min bok. Jag avskyr t.ex vanlig vänsterställning av text, det blir apjobbigt att läsa när texten inte är marginaljusterad. Likaledes avskyr jag när kolumner är för tjocka eller för tunna. Gemini låter sin löptext gå över både sidan och marginalerna = Fail, och Gestalt, min favvo-superthjältevärld, har helt horribel textställning som gör att jag bara kan läsa en bit i taget.

Men; om layouten och typografin ägnats tankemöda och faktiskt underlättar läsandet så kan jag läsa hur tjocka böcker som helst.



Jag tycker så här om grundbokens innehåll:
Och mina siffror ser väl ut ingefär såhär:

Värld/kampanj/presentation - 95%
Rollpersongenererimg - 1%
Regler för handling och strid/skador (magi) - 1%
Apendix (utrustning, rollformulär, SLPs osv) - 1%
Introäventyr - 2%

Helst vill jag att spelet bara ska bestå av värld plus introäventur. Regelsystem skiter jag i, jag använder ändå aldrig de som finns med så varför ska jag betala för en massa sidor jag skiter i? Jag har system som stödjer min rollspelsagenda, och i den mån jag inte har det till just det spelets setting så är det inte så svårt att anpassa nåt man redan har.

Andy said:
Jag köper rollspel mycket på utseendet. Är det inte snygg design (inget amerikanskt skit) och fula bilder (WoD) så köper jag inte. Layout:en ska också vara "användarvänlig" där SAGA är näst intill exemplarisk och (tyvärr) NOIR får minus i kanten.
Jag ser här att vi har lite (men inte helt) olika åsikter om vad som är en snygg bild: Jag vill exemplifiera bra bilder med GURPS Horrors/Monsters, de nya WoD-böckerna jag läst (grundboken, Asylum, Vampire), Gemini, Mutants and Masterminds, Etherscope, Mechanical Dream och Gestalt.

Fula illustrationer har nästan alla GURPS-böcker utom de ovan nämnda, de flesta fantasyspel (ser jag ännu en oinspirerande bild på en alv eller en taverna spyr jag), de flesta CJ Carrerra-spel samt (i mina ögon) Unknown Armies.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Aaha då förstår jag vad du menar och håller med dig. Fast jag tycker det är bra att det är så blandat. Man får en bättre känsla av världen och reglerna när det blandas.
Dock kan det vara lite jobbigt när man är lite stressad och ska hitta just "den där" regeln.


/poseur big fan of Noir
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om hur jag vill ha Blå himmel

Jag börjar fundera på om Blå Himmel skulle ha något slags presentboksupplägg: varje uppslag behandlar ett ämne. I några fall kan det få ta upp två uppslag, och en del saker får av nöden ta mer än så.

Till exempel:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Ett uppslag om hur flygplan fungerar. [*]Ett uppslag om hur man flyger.[*]Nästa uppslag med några berömda flygplanstyper.
...[*]Ett uppslag om handlinsgpölar och hur de fungerar. [*]Nästa uppslag om lägesindikatorn och hur man spenderar handlingspoäng för att flytta. [*]Uppslaget därpå om hur anfall och försvar går till. [*]Uppslaget därefter om skador. [*]...och så vidare. [/list]

Jag tänker mig ett upplägg som börjar med varför man slåss, vilka de krigförande parterna är, hur samhället är och hur det har påverkats av kriget, och varför kriget har stannat av. Sedan kommer en beskrivning av Fehnmeyer-rörelsen och Schloss Model, rollpersonernas ingång i spelet, följt av rollpersonsmallar (rollpersonsgenereringen kommer vara av typen "ta en mall" med avancerade regler för att skapa en ny rollperson från skratch i ett appendix på slutet) och allmäna grundregler som förklarar hur man använder värdena. Sedan ett avsnitt om flygplan och hur luftstrid funkar, följt av regler för det, och markstrid inslängt som en frivillig regel (i princip luftstrid fast utan lägesindikatorn).

Därefter är jag osäker - någon form av övergång behövs till avsnittet om äventyr och kampanjer. Jag tror jag kör med förbättringsregler och kamratpölen och hur den funkar. Det leder naturligt in på personlig utveckling och det är en så god startpunkt som någon på den biten.

Sist kommer en uppslagsdel med färdighets- och egenskapslistor, vapenlistor och annat uppslagsbetonat tjofräs.

Jag undrar också om den inte borde vara liggande. Helst skulle den vara i färg också.















...fast det lär jag aldrig ha råd till. Men man kan ju drömma.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Om hur jag vill ha Blå himmel

Grym ide!

Var kommer mittenbilden ifrån?
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Personligen så föredrar jag helt klart hårdbundna böcker, speciellt sådana som andas kvalitet (som krank sade). Sedan är snygga bilder naturligtvis ett plus, men det är inte hela världen om bilderna är rätt så fula. Dock så kan sällan böcker med fula bilder jämföra sig med böcker med snygga bilder när det kommer till att skapa förväntan och stämning. Så: en regelbok kan vara bra utan snygga bilder, men sällan/aldrig lika bra som en väl skriven bok med snygga bilder.

Vad som gör en bild extra snygg är svårt att sätta fingret på, men den ska verkligen förmedla den känsla/stämning som (förhoppningsvis) är unik för spelet i fråga.

Innehållet kanske kan fördelas ungefär så här:
× Värld/kampanj - 50+%
× Rollpersonsgenerering - 5-15%
× Regler för... - ~30%
× Introäventyr - ~10%
× Appendix - <5%

Med "Regler för..." menar jag i stort sett hela regelsystemet bortsett från rollpersonsgenereringen.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Re: Jag vill inte ha något introäventyr[NT]

Håller med. I dagens samhälle så är det bättre att ha en "ren" regel/världsbok och att sedan lägga med en länk till ett antal introäventyr och stämningstexter på nätet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Jag vill inte ha något introäventyr[NT]

Andy said:
Vad tycker du?
Att det är en något snedvriden fråga. Eller ja (och nu kommer du att himla med ögonen), det är snarare så att frågan är ställd utifrån ett tradperspektiv. Du hade lika gärna kunnat fråga vilka kapitel av strid, rollpersonsgenerering, värld och utrustning som ska komma först i en rollspelsbok.

Det hela beror på vad spelet fokuserar på. Är det culture gaming bör världen vara främst. Om det är taktiska utmaningar bör reglerna vara störst. I Ljus och lykta så fokuserar spelet (bland annat) på ett sätt att skriva scenarion. Värld finns, men det är en del av "hur du skriver ett scenario" och introäventyr finns men det är exemplet på hur man skriver ett scenario.

Det spelet fokuserar på bör ha mellan 40-80 % av innehållet. 40 % innebär att spelet är rätt generellt i vad man kan spela medan 80 % kännetecknar ett spel som är väldigt specifik i vad man ska spela.

/Han som kanske analyserat lite för mycket
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Re: Jag vill inte ha något introäventyr

Jag är dock av den åsikten att ett introäventyr inte nödvändigtvis behöver vara rälsat; man kan skriva ner icke-rälsade äventyr också, även om det kan kräva mer från spelledaren att realisera det.

...fast nu när jag tänker efter kanske detta är vad avsågs med "kampanjpresentation"? Har exempelvis för mig att Vampire - The Requiem innehåller ett väldigt utförligt sådant kapitel om New Orleans.

//Nabu, plötsligt osäker
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Jag vill inte ha något introäventyr

Håller med om att det finns icke-rälsade officella äventyr, men många är dock rälsade.

Helt enkelt tycker jag att introäventyr som sitter fast i grundregelboken är djävulens avkomma och jag skulle sälja min själ för grundböcker utan det (i fallet där dom redan finns såklart). Tycker helt enkelt att något som endast kan användas en gång och som flera spelgrupper aldrig kommer använda tar upp onödig plats i regelboken och bara ligger och stör varje gång man ska kolla i slutet av boken.

Introäventyr för nerladdning eller separata sidor är helt OK!

/posuer gillar sina böcker äventyrsfria
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Re: Jag vill inte ha något introäventyr

Poseur said:
Helt enkelt tycker jag att introäventyr som sitter fast i grundregelboken är djävulens avkomma och jag skulle sälja min själ för grundböcker utan det (i fallet där dom redan finns såklart). Tycker helt enkelt att något som endast kan användas en gång och som flera spelgrupper aldrig kommer använda tar upp onödig plats i regelboken och bara ligger och stör varje gång man ska kolla i slutet av boken.
Själv gillar jag introäventyr eftersom de ger någonstans att börja; jag äger flera rollspel som saknar introäventyr och effekten blir i praktiken att om spelets hemsida inte finns kvar eller om det inte finns nåt introäventyr där heller så får jag aldrig något hum om hur spelet är tänkt att spela, vilketn sorts äventyr man förväntas hitta på. Försök till exempel spontanspela Mechanical Dream, eller hitta på en kampanj till White Wolfs Engel direkt efter att ha läst boken.



Däremot skulle jag, som jag skrev tidigare, gärna köpa spelvärldar separat från regelsystem. Om nån spenderar 70% av en rollspelsbok a' 300:- med regler, så är det för mig 210 bortslösade kronor som jag hellre gjort något vettigare för än att spendera dem på någons kassa regelsystem.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Jag vill inte ha något introäventyr

Helt fel, introäventyr is the shit. Se Kranks inlägg för motivation, tycker ungefär som han där. Ett introäventyr ökar chansen för spel av mig tiofalt.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Jag vill inte ha något introäventyr[NT]

/Han som kanske analyserat lite för mycket
Det är helt okej att analysera.

Precis som du skriver var frågan ställd ur ett tok-trad-perspektiv. :gremwink:

Men jag tycker att det har kommit många intressanta svar.

/ Andy som är helnöjd
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Jag vill inte ha något introäventyr

Jag börjar gilla introäventyr allt mer och precis som både Arfert och Krank säger så ger det mig ett hum om hur spelet är tänkt att spelas enligt författaren. I like.

Sen behöver det inte betyda att jag alltid måste spela i samma stämning som introäventyret men det funkar som en språngbräda, både för SL och spelarna.

Artesia, Gemini och Saga är för mig bra exempel på grundböcker som innehåller bra, välskrivna introäventyr som hjälper mig att förstå världen, stämningen och hela fadderutten.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Jag vill inte ha något introäventyr

i sagas fall har vi 2 äventyr för den som vill köra med folk som aldrig rollspelat tidigare (och om man aldrig spellett.. visar världen, men är raka och kanske lite väl rälsade. Nästa edition ska jag nog ha med ett eller två mer typiskt Saga-äventyr för erfarna spelare också.
 
Top