Nekromanti FreeMarket

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Re: Rollspelsåret 2008

Holy bäver! Vad bra att ni skriver om det här, för jag hade också missat det helt. Crane och Sorenson tillsammans, kan det bli annat än bra?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Trådutbrytning

Även jag tycker att det låter intressant -- så intressant att jag jag bryter ut deltråden om spelet så att den inte tar massa plats i tråden om rollspelsåret 2008.

/tobias
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Re: Trådutbrytning

Fan, jag blev ju glad för att jag trodde någon hade skrivit ett intressant inlägg om FM, så var det jag som hade startat tråden.

Well, är det någon som vet något mer om spelet utöver det som kan läsas på hemsidan? Några trådar på Story Games?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Arvidos said:
Men varför är det så bra?
Det är väl ingen som vet ännu, men Luke Crane har inte gjort något dåligt hittills, och Sorensen är en av indiespelskungarna. Så det känns som om det har förutsättningar (om man gillar SF då, men det gör man väl?)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Jarl said:
Arvidos said:
Men varför är det så bra?
Det är väl ingen som vet ännu, men Luke Crane har inte gjort något dåligt hittills, och Sorensen är en av indiespelskungarna. Så det känns som om det har förutsättningar (om man gillar SF då, men det gör man väl?)
Ja, så är det. SF, sociala maktkamper, Luke Crane, snygg hemsida, intrikat och intressant karaktärsformulär, ikonografi...Jag tycker dessutom att jared sa en cool sak i Genesis länk "...a game is not what it's about, it's about HOW it's about it."

Så varför är det bra? Jag vet inte, men det är de vibbarna jag får.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Och det är väl Luke Cranes första designgrej utanför Burning Wheel-systemet om jag inte helt missat något han gjort, vilket bara det gör det rätt intressant tycker jag.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag tycker det ser mycket lovande ut. Det verkar helt klart vara väldigt inspirerat av Accelerando, vilket är intressant. Risken är förstås att det - precis som boken - blir flummigt.

Skulle vara kul att lägga vantarna på spelet så snart som möjligt dock. N3 tar en hel del inspiration av just de författare som räknas upp, och jag skulle gärna låta mig inspireras av även Free market.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Plus:
* Kortsystem. Kort är awesome.
* Vill minnas att någon sade något om att det inte skall finnas våld.

Minus:
* Luke Crane. Men det verkar inte som om det blir ännu en tegelsten, så det kanske inte gör något.
* Hajp. Hajp är sällan bra.

Summa summarum ser det lovande ut, men jag håller mig avvaktande. Luke Crane har ännu inte gjort något vettigt som jag har sett, och Sorenson har jag bara spelat InSpectres av, som är tomma kalorier. Kul, men man tröttnar snabbt. Dock har han gjort Lacuna, som jag inte spelat men som verkar bra. så jag håller hoppet uppe.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Om det blir bra återstår väl att se, men det ser ju grymt lovande ut. Äntligen ett cyberpunk/transhumanist-rollspel som inte bara är ett stridssystem + lite implantat. Att de refererar till Sterlings Schismatrix och säger att spelet framför allt handlar om kampen om socialt kapital låter bra i mina öron.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Genesis said:
Dock har han gjort Lacuna, som jag inte spelat men som verkar bra. så jag håller hoppet uppe.
Lacuna är inget bra rollspel. Däremot är det ett weird experiment. Det känns som det snarare borde vara en bok än ett rollspel. Vi hade kul när vi spelade det, men det var inte så mycket spelets förtjänst (och i vissa fall hade vi kul trots spelet).
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nätet i N3 påminner om Stross beskrivningar i början av Accelerando och Halting state. Det finns saker som ryktesbörser och fokus på sociala nätverk.

Och så finns det förstås en hälsosam fokus på att bekämpa och lura Systemet :gremsmile:
 
Top