Nekromanti Prototyp till introäventyr

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag ska snart introducera en spelgrupp till detta ädla spel. Jag vill ha något som går att spela klart på en kväll, något coolt, spänning och äventyr. Dessutom måste jag har figurer (jag har bland annat zombies och spindlar). Detta är vad jag tänkt mig. Det är fortfarande ganska löst.

Huvudplotten (om man nu kan prata om en plot när det bara är två encounters):
Rollpersonerna är på väg till en by för att handla av den förbipasserade köpmannen.
Spindlar väller någon dag innan dess upp från underdark och infesterar byn. Hälften görs om till konserverad mat (bedövade i kokonger) och andra hälften görs om till gående mat (zombies i olika former).
Det är snö och kallt. Man måste överleva natten innan man kan traska efter hjälp.

Jag tänker mig lite alien2-känsla.

Encounter ett:
När man kommer in i byn är den ödslig. De flesta husen är övergivna och kalla. Köpmannens vagn står i mitten och en del varor är spridda runt omkring. Plöstligt uppenbarar sig ett par skepnader runt rollpersonerna. På ett ögonblick är det klart att de är omringade av RPx4 antal Poison belly zombies.

En Poison belly är ett uppsvällt förgiftat vandrande lik. Det är som en decrepid skeleton men utan vapen. När det dör exploderar det i en kaskad av slem och gift. Alla adjacent tar en rätt bra attack mot reflex som ger 6 i skada. Den är även något långsammare än motsvarande skelett.

Efter att ha besegrat zombierna börjar man inse stundens allvar. Det är kallt som fan. Man kan inte övernatta ute för då fryser man nog ihjäl (Lämplig skill, DC 10). Dock kan man nu fritt plundra köpmannens vagn på skatter (lite trevlig utrustning hittar man faktiskt (typ en parcel)).

Det är till att inta ett hus och elda för att hålla värmen, försvara sig under natten och sen sticka därifrån. Genom att undersöka byn hittar man ledtrådar till vad som hänt. Inte för att det spelar så stor roll.

Under natten blir det först en del otäcka ljud och skuggor som rör sig. Sedan blir man anfallna av fler zombies och enstaka spindlar. Zombies är av typen Carcass surprise. De är lvl 1 soldiers (stats tagna från lämplig vek krigare). Spindeln är bossen. När zombiesarna dör väller ur deras kroppar fram en svärm småspindlar. Dessa kan givetvis ta sig in genom öppningar i barrikaderade fönster. Stats tagna från lämplig level 1 svärm.

Kommentarer?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Skitbra verkligen, tänker nog sno plotten av dig till när jag startar om med 4E, bara du kan variera dina encounters lite. Jag kan inte 4E ännu, så jag vet inte alls hur monster fungerar. Vad man vill är ju att monster skall komma i vågor, och komma med varierande utmaningar. Det vore kanske roligt om det kunde komma intelligent motstånd, fast det kanske skall vänta till äventyr 2? Man ser ju öppningar för att se att någon, typ Drow eller nåt, ligger bakom att spindlarna tagit sig till ytan.

Äh, jag vet inte nåt, men bra upplägg hur som helst.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
tackar... Målet är alltså att det bara ska vara en introduktion med färdiga rollpersoner jag snor från det officiella introäventyret. Någon fortsättning har jag inte tänkt mig... Men om jag ska spåna lite... Får fundera lite.
 
Top