Nekromanti Vita ex Machina

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,789
Location
Göteborg
Så mitt i alltihopa ("Vaddå alltihopa?" -- "Jo, Alltihopa!") finns en stor maskin. Och då menar jag STOR. Alltså, folk bor i den. Mycket folk. Tusentals folk. Och den når upp till himlen. Och den har kammare.

Många kammare.

Stora kammare.

Och små kammare, också.

Och i dessa kammare så föds det folk. Och fä. Och djur. Och ibland, på natten, monster. Det är nämligen så folk (och fä. Och djur. Och ibland, på natten, monster) föds. Maskinen skapar dem. Ingen vet hur, för maskinen är fantastiskt, groteskt, nästan löjligt komplicerad (med kugghjul och kretsar och blodådror och rör), och ingen vill rota för mycket i den, eftersom den är källan till allt liv. Just det, allt liv (utom växterna, då, förstås). Långt bort ryktas det att det finns andra maskiner som denna, men ingen vet, för att färdas alltför långt bort från maskinen är att sterilisera sig själv. Samhällen finns borta från maskinen, men inte mer än att man kan ta sig tillbaka när det är dags att skaffa barn. Annars skulle samhällena dö ut.

Och runtom maskinen finns den stora staden, som växt upp naturligt och kaotiskt, med tinnar och torn, gotiska katedraler och gargoyler, tornande befästningar och små hemtrevliga tavernor. Och folk lever sina liv. De tillverkas, lever och dör. Och när de är redo och bildat giftesunioner på två, tre eller kanske fyra personer, så går de till maskinen för att få sina unioner välsignade av prästerna och få barn att uppfostra.

I de stora födslokammarna finns det nämligen präster som bor, och vars heliga plikt är att se över de varelser som föds där. Den största äran man kan ha är att vara präst i en människokammare. Dessa titlar går i arv, så när prästerna erhåller ett barn som har stor potential eller uppfyller någon obskyr profetia (för profetior är generellt ganska obskyra), så tar de hand om henne.

Henne? Ja, nu är ju inte vårt språk särskilt väl utrustat för att tala om de som lever här. De är könslösa, eftersom det inte finns något behov av kön när fortplantningen sker externt. Jag hade lika gärna kunnat skriva "honom". Eller hitta på ett eget ord, som "henom" eller "Buggabu".

Så är det.

Och högt uppe, bland kamrarna där fåglar och moln föds, sitter det filosofer och grubblar och mediterar och lyssnar på maskinens brummande.

Och långt nere, under jorden, där mullvadar och maskar föds, sitter de utstötta och planerar och smider ränker och lyssnar på maskinens gnisslande.

Och på natten, då monster och hemskheter föds, står soldater och vaktar och väntar och lyssnar på maskinens väsande.

Och långt därinne, i maskinens labyrinter, där skönhet och galenskap föds, sitter konstnärer, visionärer och profeter, och skapar och förundras, och lyssnar på maskinens viskningar.

Och i staden, där intriger och avund föds, sitter mänskligheten och lever och dör och lyssnar till maskinens eviga sång.

---

//Genesis fick en galen idé som nog inte kommer att leda till ett rollspel. Men i alla fall.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Visst känns det skönt när man bara får en galen idé ur sig. :gremsmile: Skönt presenterat. Jag gillar främst paranteserna, Och-uppradningen samt att det känns som en berättelse.

/Han som tyvärr fick lite Matrixkänslor, men ska skriva någon anteckning om detta i Ljus och lykta
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Underbart!

Jag älskar idén! :gremlaugh:

den är källan till allt liv. Just det, allt liv (utom växterna, då, förstås)
Fast förstärker det inte idén om maskinen också är upphov till växter? Varje vår (om det finns sånna årstider) sprider maskinen ut pollen/frön som sprids med vindarna (från dess stora turbiner) och landar i länderna runtom maskinen och växer och gror.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,789
Location
Göteborg
Re: Underbart!

Fast förstärker det inte idén om maskinen också är upphov till växter? Varje vår (om det finns sånna årstider) sprider maskinen ut pollen/frön som sprids med vindarna (från dess stora turbiner) och landar i länderna runtom maskinen och växer och gror.
Haha, jag tänkte inte så långt. Det är ju naturligtvis så det skall vara. Den stora vårexplosionen åtföljs naturligtvis även av en jättefest för alla som bor runt maskinen och markerar årets början. Året mäts ifrån den dag då alla växter föds och varar tills den dag då de alla är döda och föds på nytt. Fan, så coolt.

Asbra idé! Tack, Terje.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det här var en flummig idé tycker jag. Men coolt verkar det, minst sagt. Så jag hoppas at du gör verklighet av det här & gör ett rollspel av det !
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Inte helt olikt staden Ambulon i 40k-världen.
En stor stor maskin som bär på en stad och vandrar omkring på planeten. Ingen vet hemligheterna om den etc etc etc och folk vågar inte luska för mycket. Tror även att den dagen maskinen stannar för gott så dör staden etc.
Men det är ballt som attan och jag tycker du ska köra på!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Jag fick bilden av Chronopia och att den där maskinen var Chronopias riktiga kejsare. Maskinen är lite disfunktionell så därför kan det komma meddelanden som "Ingen får äta gurka" och liknande. Ingen vet dock att det är en jättestor maskin som "styr" staden. Det kan även förklara alla nekroprylar som förekommer på gatan. Det är maskinens barn.

/Han som inte har läst några av Chronopias tilläggsmoduler
 
Top