Nekromanti Ljus och lykta

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Levande ting. Gravstenar som slukar folk. Väggar som omfamnar. Träd som suktande sträcker sig efter personer.

Sotter. Små mörka och levande dammpartiklar som försvinner in i skuggorna när ljuset trängar sig på.

Gimmer. Synvillor av ögon som tittar på en. Finns endast i mörka områden.

Lälar. Ormar som simmar fram under takutsprången.

Spöken som sveper mellan hustaken likt vindar om nätterna. Osynliga för många och tar normalt ingen notis om de levande.

Skymningsdimman som ständigt sveper genom staden och byter dag till natt.

Klockor och andra mekaniska verk, utan att levnadsstandarden nämnvärt påverkats.

Themsen, där kroppar flyter om nätterna.

Småfolket, Från att vara stadens fåglar har de förvandlats av skymningsdimman till taniga, nakna och könlösa humanoider. Ingen tar någonsin någon större notis om dem, utan de bemöts med precis samma intresse som småfåglarna under dagen.

Automatonbilarna som med stora makapärer på bilens baksida får bilen att drivas framåt.

Dagens timmar som förbereds inför nattens göromål, då rollpersonerna smyger omkring på gatorna.

Gaslyktorna som sprider sitt stilla sken.

London med kappor, rockar och åtsittande klänningar.

Kepsar och hattar. Brunt och svart.

Fäktare och tommyguns.

Knegare, unga springsjasar, lordar/fröknar och maffia. Yrken? Springsjasarna har alltid ett djur som de kan styra fritt. Lordar och fröknar slåss alltid med något som de alltid bär med sig. Käppar, paraplyer, kjolar, hårnålar, lösa pälskragar, rockar eller hattar. Knegare är beroende av något? Maffia är illa omtyckta, men har mekaniska föremål.

Socialt: Springsjasar bevekar, fröknar och lordar charmerar, maffia hotar och knegare övertalar.

Fysiskt: Knegare slår, maffia skjuter, lordar fäktas, sjasar utför tricks, typ välter saker, fäller folk, förblindar.

Horor, kreatörer och musikers musik fyller upp nattens gator.

Fyra makter: skal, vilddjur, sittare, drömmare.

Skal är individer vars inre är totalt tomt. De gör saker monotomt utan att ens tänka på existensen, vare sig världens eller andra individers. Deras mål är att bygga, men gärna utan att göra något själv. Deras jobb är att skaffa arbetskraft. Vilken sorts beror på vilket syfte de har och hur byggnaden kommer att se ut. Kan inte påverkas av mentala förmågor.

Vilddjur är de vilda känslorna och företar sig i fasta former. Svartsjuka, kärlek, hat, vanvett, hämnd och aggression. Dessa sprider känslorna eller förstärker dem hos andra individer för att på så sätt skapa fler monster av denna typ. Vilddjur kan inte påverkas av magiska förmågor.

Sittare är de stabila och som sprider sin kraft genom att förstena andra och dämpa deras behov. De har en förkärlek för tankelekar och använder gärna analogier och anagram för att få personer att stanna upp i sina göromål. De sprider irrtankar via droger och gåtor. Till och med ett enkelt korsord kan vara en av sittarna. Sittare kan inte påverkas av sociala förmågor.

Drömmare är de som upphäver verkligheten och förbinder det ickemateriella med den fysiska världen. De tar gärna formen av gastar, ljud och lukter. Deras uppgift är att få andra att forma verkligheten efter sin egen fantasi och på så sätt få en helt fantastisk värld. Drömmare kan inte påverkas av fysiska förmågor.

Det är runt dessa fyra skapartyper som man ska forma nattens Händelser kring. Händelser som man spelar ut under ett speltillfälle.

Ett föremål att samlas kring? En vägledning till det äkta.

Något drag i rollpersonen ska vara karikatyrliknande. Det kan vara en jättestor näsa, ett plirande öga, smala lemmar, jättelik hatt, extremt rutiga byxor.

/Han tänkte inte säga mer än så
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
God Dämn, Han

Fan, här trodde jag du bara satt och pillade på en DoD-variant och var beskäftig :gremgrin:
Men det här låter ju skitgrymt. Du är förstås inte intresserad av Staden eftersom du inte redan hakat på, men det är lika givet att det är det första jag tänker på. Och det är förstås ingen negativ jämförelse när den kommer från mig.

Jag vill ha spelet, i alla fall; skriv som fan så man kan få tag i det.
Snygg Miyazakilyftning också, och det menar jag helt oironiskt. Ska man knycka från Ghiblifilmer är det sotpuffarna som är grejen. (Och Herr Daikonrot. Men det passar ju inte in här direkt.)


Massiv kudos för att du börjar göra sådant här på Makar igen. Det här är precis sådant jag har saknat.



/Feliath — jättehatt och stor näsa
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Tja, vad skall man säga? Vackert, Han! Det här vill jag gärna spela. Tycker även att det är ett väldigt bra sätt att beskriva en spelvärld på. Egentligen räcker det här fullt ut som spelvärldsbeskrivning. Det här ger mig fler idéer än de flesta 200-sidors mastodontverk. Släng på ett coolt och simpelt regelverk så har du ett komplett rollspel på tre-fyra sidor.

//Genesis, vill se mer sådant här.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ooh, första gången på länge jag läser ett inlägg på makarforumet och känner mersmak.

Nu vill jag ha mer bara mer. MEEER!

Var och när kan jag hämta upp allt det din hjärna singlar ihop?

Allvarligt, lovord mm. Det känns som något nytt för mig, kanske beroende på att jag aldrig läst en "setting" som kan motsvara detta. Det finns säkert, någonstans ute i Etern, men det här gör mig nyfiken.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jag tyckte om det hela. Mycket, mycket Sandman-vibbar - av någon anledning dök Corinthian upp i huvudet. Brrr.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Jag gillade allt väldigt mycket utom Något drag i rollpersonen ska vara karikatyrliknande. Det kan vara en jättestor näsa, ett plirande öga, smala lemmar, jättelik hatt, extremt rutiga byxor. Alltför för mycket Alice för min smak.

Mycket coolt i övrigt! Av någon anledning tänker jag på Gangs of New York, fast med mörka sago-tech-punk-vibbar... :gremcrazy:
 
G

Guest

Guest
Najs!

"Någonting spännande" möter Alice... Apskönt! Betatest på Söndag då eller? :gremgrin:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Wow!

Visserligen har jag ännu inte plockat upp Mieviells senaste, Un Lun Dun, men att jag genast drar paralleller till en av mina favoritförfattare är ett riktigt stor bedrift.

Den weirda blandningen du verkar ha funnit är klockren! Tack. Min dag blev genast lite bättre och jag blev påmind om att jag måste börja läsa ditt system, pronto!
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Jag får hålla med Marco, får mycket Sandman vibbar från det. Väldigt spännande och jag ser framemot se mer och att spela det.

/Marcus
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag håller på och speltestar och slipar på hur jag ska lägga upp det hela. Det som kommer att vara annorlunda med Ljus och lykta jämfört med andra spel är att hela rollspelet kommer att förklara hur man ska skriva ett scenario till världen. Vill det sig väl så kommer det att vara en 30-40 sidors långt rollspel (halva rollspelet är bilder) som är färdigt nästa år. Dock så brukar det aldrig vilja sig väl och personligen är jag trött på att spelleda, så speltestningen blir lidande. Tyvärr. Har du idéer och tankar att bidra med och kanske vill speltesta så säg till. Jag har en del anteckningar nerskrivna och två scenarion som jag har spellett.

Om du för dig i konventssvängar kan du säkert få ett speltest. :gremsmile:

Jättekul med visat intresse!

/Han som ska satsa på tvåfärgstryck
 
Top