Nekromanti Lovtal till standardfantasyn

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
För ett tag sedan tittade jag igenom spelen i min bokhylla. Av ett trettiotal eller så skilda titlar var det kanske en eller två som inte kunde räknas till fantasyn eller någon annan spekulativ eller fantastisk genre, som SF, övernaturlig skräck, eller liknande. Det är förstås sant att denna sakernas ordning i mycket har historiska och kulturella skäl, men jag undrar om där inte även finns en förklaring som sträcker sig djupare än så.

Vi är vana vid att tänka på rollspel som spel, som berättelse eller kanske rentav, Gubevars, som konst. Jag vill dock föreslå att ett mer rättvisande och inkluderande synsätt vore, att betrakta rollspel som lek. I den mån ett spel är en lek är detta synsätt förstås givet för de mer spellika (speliga) rollspelsformerna, men även det berättande rollspelet är en lek: en lek med motiv, med påhitt, med gestaltning, en fantasilek som dem man lekte i barndomen. Idén är inte ny: många rollspel inleds med en jämförelse med "tjuv och polis" - men ofta är dessa jämförelser inget mer än analogier som man snabbt skjuter ifrån sig. Vad jag vill säga är inte att rollspel påminner om barndomens låtsaslekar i ett eller annat avseende, utan att de i allt väsentligt är samma fenomen.

Det här är en viktig anledning till att jag aldrig riktigt helt och hållet anammat Forge-filosofin. Det ter sig för mig som att Forgeiterna anstränger sig allt för mycket för att anpassa sina rollspel till scheman som de finner i den icke-interaktiva berättelsekonsten - böckerna, filmerna, teveserierna m.m. Härvid riskerar man att glömma att rollspel såsom en gemensam lek med fantasielement är något fundamentalt annorlunda än de strikt linjära narrativ man ser som sina förebilder. Och kanske blir lekelementet lidande när man allt för strängt söker anpassa sig till sitt berättelseideal?

Åter till fantasy. Om man hakar upp sig på tanken på rollspel som berättelse kanske man kan lockas att börja ifrågasätta fantasyns dominans bland rollspelen. Trots allt är ju fantasy en ganska marginaliserad genre i exempelvis bokvärlden, med några undantag utkonkurrerad både med avseende på kulturell respektabilitet och rena försäljningssiffror av mer realistiskt lagd litteratur. Förklaringen till att i stort sett alla rollspel är fantasyrollspel kan då endast bli, att rollspel spelas av nördar och nördar gillar fantasy. Men om man ser rollspel som lek kommer det hela i ett annat ljus. Då träder valet av fantasygenren plötsligt naturligt fram ur den omständighet, att fantasy är en genre som bättre lämpar sig för fantasifulla påhitt och lek med idéer och koncept, än realismen. Fantasyn blir då mer än en historisk slump: den blir en ofrånkomlig del av rollspelets väsen.

Främst bland likar i fantasyns värld är givetvis standardfantasyn, detta fenomen som talande nog fått sin nutida utformning i mångt och mycket genom rollspelet. Här möts kravet på stoff för fantasin med ett annat krav, som rollspelet ställer på sitt material i egenskap av improvisationskonst: förekomsten av stereotyper. Ingen kan förneka att varje typ av improviserad artistisk verksamhet, om det så är frijazz, hip hop-battles eller improteater, i mångt och mycket bygger på vedertagna klyschor, bestämda mönster, som kan utgöra grund och skelett för ens påhitt. Standardfantasyn fyller för rollspelens hänseende denna uppgift par excellence: just i och med att den är standard, så är dess klyschor välkända för alla. Här kan man förstås inte förneka att det är en historisk slump att just denna typ av fantasy kom att bli standarden, men jag tror att det är oundvikligt att vi har en standardform, oavsett vilken den nu råkar vara. Att rynka på näsan åt standardfantasyn för dess brist på originalitet, är inget annat än att missta kampanjsettingen för rollspelshobbyns ändamål och slutgiltiga produkt - när den i själva verket blott är ett verktyg, vars verkliga ändamål är den improviserade leken.

/Kalle
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tänkvärt inlägg, håller nog med dig om det mesta, utom en grej som är helt OT. Många finner det lätt att använda fantasy som bakgrund till sina "historier", just för att man lätt kan använde den till en massa olika spelstilar och typer av rollspelsäventyr.

(OT: ...att fantasy är en marginaliserad genre i bokvärlden... tja det beror hur man ser det.. knappast nån tungviktare på världens kultursidor, men fantasy SÄLJER bra, har jag hört från källor på ett av våra största bokförlag. Det är en genre som kommit från ingenstans försäljningsmässigt - utom Tolkien då - till att bli en av de största på bara ca 20-25 år worldwide. Man ser ofta fantasy på top tio listan för böcker i USA. Dock ej i Sverige riktigt än.)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Tänkvärt, ja. Kanske är det något av en förklaring till varför så många Forgespel har så (i min mening) mördande tråkiga settingar. :gremsmile: Själv behöver jag en cool värld för att kunna uppskatta "lekandet", för just det mer eller mindre fria fantiserandet är vad jag uppskattar mest med hobbyn. (Det är därför jag nu är mycket inne på system där spelarna hjälper till att utforma världen.) Och då räcker inte standardfantasy långt. Men det är ju mer av ett enstaka fall och inget som motsäger ditt inlägg.

Trots allt är ju fantasy en ganska marginaliserad genre i exempelvis bokvärlden, med några undantag utkonkurrerad både med avseende på kulturell respektabilitet och rena försäljningssiffror av mer realistiskt lagd litteratur.
Jag vet inte riktigt. Fantasy säljer väldigt bra, tror jag, sämre än deckare (som det i och för sig skrivs väldigt många fler av) men bättre än mycket annat populärlitterärt; det är också väldigt dominerande inom ungdomslitteraturen om jag minns rätt. Och visst finns det kulturellt respektabel fantasy; den bara inte vågar uppträda under det namnet utan väljer att kalla sig "postmodernism". :gremgrin: (Inte så att all postmodernism är fantasy, långt därifrån, men där hittar man en hel del respektabel fantasy.)


/Dimfrost
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Det här är en viktig anledning till att jag aldrig riktigt helt och hållet anammat Forge-filosofin. Det ter sig för mig som att Forgeiterna anstränger sig allt för mycket för att anpassa sina rollspel till scheman som de finner i den icke-interaktiva berättelsekonsten - böckerna, filmerna, teveserierna m.m. Härvid riskerar man att glömma att rollspel såsom en gemensam lek med fantasielement är något fundamentalt annorlunda än de strikt linjära narrativ man ser som sina förebilder. Och kanske blir lekelementet lidande när man allt för strängt söker anpassa sig till sitt berättelseideal?
Säkert. Men alla tycker kanske inte att det är en dålig sak. Jag, för min del, är mycket villig att låta lekelementet lida för att skapa bättre berättelser. Det är en skillnad mellan att säga "såhär är rollspel" och "såhär bör rollspel vara". Om jag får dra paralleller till GNS i en tråd där du klagar på Forge-filosofin, så skulle jag vilja säga att ditt synsätt låter mycket som simulationism ("The right to dream", liksom), som just är den vanligaste och mest traditionella kreativa agendan, medan Forge-folket och jag själv drar sig mer åt narrativism, där lekelementet medvetet får ge vika för berättelsestruktur.

Så jag skulle vilja kontra med att du inte har hittat en grundläggande förutsättning för rollspel, utan snarare ännu en förklaring till rollspelens historiska anknytning till standardfantasyn. Istället för att säga "rollspel spelas i fantasyvärldar av historiska skäl" så kan man säga "rollspel spelas av historiska skäl som en lek, och passar därför utmärkt ihop med standardfantasy".

Jag tycker att det är en mycket tänkvärd grej du har sagt, men en lek är vare sig det enda eller det bästa sättet att spela rollspel på. Tycker jag, då. Jag spelade With Great Power ... häromdagen, och det har jättehårda berättelsebegränsande regler för att få ståryn att passa in i traditionella superhjältenarrativ, och det var bland det roligaste jag har haft när jag spelat rollspel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fjäfs!

Att rynka på näsan åt standardfantasyn för dess brist på originalitet, är inget annat än att missta kampanjsettingen för rollspelshobbyns ändamål och slutgiltiga produkt - när den i själva verket blott är ett verktyg, vars verkliga ändamål är den improviserade leken.
Njä. Att rynka på näsan åt standardfantasyn för dess brist på originalitet är att rynka på näsan åt standardfantasyn för dess brist för originalitet. Ingenting annat.

Varför skulle den improviserade leken vara begränsad till just standardfantasyn? Fjäfs, I say! Det är ingenting annat än brist på originalitet och önskan att upprepa Gygax framgång anno domini 1974 som har gett oss prefixet "standard" framför "fantasy", inte att standardfantasy skulle vara mer lämplig än andra genrer eller miljöer för improviserad lek.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,711
Location
Värnhem, Malmö
Re: Fjäfs!

Av samma anledning som Commedia dell'arte anvädner sig av samma karaktärer gång efter gång -- alla vet vem Arlecchino eller Columbina är, på samma vis som alla vet vem "Alvjägaren" eller "Den Gamle Magikern" är. På detta vis skapas ett gemensamt rum för improvisation, som innebär att alla vet vad de har att förvänta sig av en viss karaktär. Att standardfantasyn är den mest kända uppsättningen klichéer är ren slump, men eftersom alla känner till den är den fortfarande användbar. Därmed inte sagt att andra miljöer skulle vara sämre på att skapa gemensamma rum -- det finns folk för vilka "Ahoggyán" och "Dlamélish-prästinnan" är lika självklara stereotyper som de ovan, men de är färre i antal, och därför fungerar inte dessa stereotyper lika bra som gemensamt rum.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fjäfs!

Därmed inte sagt att andra miljöer skulle vara sämre på att skapa gemensamma rum -- det finns folk för vilka "Ahoggyán" och "Dlamélish-prästinnan" är lika självklara stereotyper som de ovan, men de är färre i antal, och därför fungerar inte dessa stereotyper lika bra som gemensamt rum.
Äpplen och päron. Du listar världsspecifika etiketter. Det är över huvud taget inte målet för bredsidan, för i de flesta fall är "Ahoggyán" och "Dlamélish-prästinnan" bara konstiga namn på "alvjägaren" och "den gamle magikern" ändå.

Bredsidan riktades till alla de som tror att gemensamma rollspelsrum skapas genom att använda Gygax formel från 1974, samt de som under trettiotre år har upprepat den så till den grad att "standard" har limmats fast vid "fantasy".
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,711
Location
Värnhem, Malmö
Re: Fjäfs!

"Äpplen och päron. Du listar världsspecifika etiketter. Det är över huvud taget inte målet för bredsidan, för i de flesta fall är "Ahoggyán" och "Dlamélish-prästinnan" bara konstiga namn på "alvjägaren" och "den gamle magikern" ändå."

Hur menar du att "världsspecifika etiketter" skiljer sig från vad man skulle kunna kalla sanna avvikelser från standardfantasyn, då? För du kan ju rimligtvis inte hävda att allt samlande av en klunga stereotyper (typ "Ahoggyà = dum, glupsk och illaluktande") är standardfantasy.

"Bredsidan riktades till alla de som tror att gemensamma rollspelsrum skapas genom att använda Gygax formel från 1974, samt de som under trettiotre år har upprepat den så till den grad att "standard" har limmats fast vid "fantasy"."

Så vart vill du komma med det? Enbart beklaga dig över sakernas tillstånd? Eller försöker du bestrida att rollspelare generellt sett har en form av medvetenhet om standardfantasyns klichéer som gör det lättare att servera den?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fjäfs!

För du kan ju rimligtvis inte hävda att allt samlande av en klunga stereotyper (typ "Ahoggyà = dum, glupsk och illaluktande") är standardfantasy.
Nä, jag menar att viss uppsättning arketyper ("alvjägare", "den gamle magikern", "värdshuset", "orcherna i grottan" etc) utgör genren standardfantasy, och har upprepats tills det helt enkelt är tråkigt. Det vanligaste sättet att variera dem är att ge arketyperna konstiga namn ("ahoggya", "dlamelish", whateva) och eventuellt kasta på ett eller annat extra attribut på dem, men det är samma klase arketyper hela tiden om än med konstiga etiketter.

Så vart vill du komma med det?
Ska man sjunga standardfantasyns lov så får man fanimej finna sig i att få en bredsida för att den är ooriginell.

Vad jag vill bestrida är att standardfantasyn är den enda uppsättning arketyper som man kan bygga ett gemensamt rum kring. Det borde inte vara så förbaskat svårt att variera uppsättningen med arketyper. Men nädå, det enda man gör är att variera etiketterna på arketyperna.

För sjutton, George Lucas är ett under av nyskapande genom att kasta in arketyperna "rebell" och "flygaräss" i en annars tämligen normal standardfantasysoppa!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Re: Fjäfs!

En bra invändning mot ett helt annat inlägg än det jag skrev. Jag kan inte annat än hålla med dig om att det finns fler stereotypuppsättningar än den som standardfantasyn ger oss (därför skrev jag "främst bland likar"), men ska man skriva standardfantasyns lov så ska man ju för sjutton skriva standardfantasyns lov och inte "standardfantasyns och en hög andra stereotypa genrers lov". Därför får du ha överseende med mig. :gremsmirk:

/Kalle
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fjäfs!

Därför får du ha överseende med mig.
Inte så länge som du skriver "Att rynka på näsan åt standardfantasyn för dess brist på originalitet, är inget annat än att missta kampanjsettingen för rollspelshobbyns ändamål och slutgiltiga produkt". För det är ju fel. Rynkar jag på näsan åt något för dess brist på originalitet så rynkar jag på näsan åt det för dess brist på originalitet.

Och att vara "främst bland likar" rimmar illa med "saknar originalitet", speciellt om det beror på att man vill imitera sin idol Gygax eller helt enkelt är för lat för att komma på en annan arketypkombo - vilket i nittio procent av fallen är orsaken till att standardfantasyn är standard.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,549
Location
Helsingborg
Att skörda vad någon annan planterat

Ska man sjunga standardfantasyns lov så får man fanimej finna sig i att få en bredsida för att den är ooriginell.
Alltså, jag håller med dig. Jag tycker att Dnalor var onödigt nedvärderande när han skrev: "Att rynka på näsan åt standardfantasyn för dess brist på originalitet, är inget annat än att missta kampanjsettingen för rollspelshobbyns ändamål och slutgiltiga produkt..." (min emfas)

Det är ungefär som att skriva "fantasy är bra, för den har stereotyper att anspela på, men en del är för korkade för att inse det". Klart man reagerar på det. Jag själv utnyttjar människans vilja att katalogisera olika grupperingar (läs: skapa stereotyper). När jag har nya spelare så planterar jag en (stereotypisk) värdshusbeskrivning genom att beskriva värdshuset noggrant och senare när de besöker andra värdshus så utgår jag från min ursprungliga beskrivning och endast visar på olikheter - jag lägger till eller drar ifrån, men jag skördar min plantering då att jag drar nytta av den.

Fantasyn har redan en massa saker planterade som bara väntar på att bli skördade. Även om det gör att fantasyn blir oorginellt, så är det faktiskt genrens största styrka. Vidare så ger även fantasyn samt sciende fiction, övernaturligt skräck och eskapism i allmänhet, jämfört med historiska eller realistiska spel, mer att leka med. Precis som ett rutnät med figurer i ett stridssystem kan ge fler variabler att variera sig med. Istället för att begränsa till endast riddarlekar, så överlåter man begränsningarna till spelledaren (och ibland spelgruppen).

/Han som hatar när folk talar ur olika perspektiv utan att inse det
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Re: Fjäfs!

Inte så länge som du skriver "Att rynka på näsan åt standardfantasyn för dess brist på originalitet, är inget annat än att missta kampanjsettingen för rollspelshobbyns ändamål och slutgiltiga produkt". För det är ju fel. Rynkar jag på näsan åt något för dess brist på originalitet så rynkar jag på näsan åt det för dess brist på originalitet.
Det ena utesluter kanske inte det andra? Det skäl du anger är ju en tautologi, och därmed nödvändigtvis sann i alla tänkbara världar, så det kanske inte är ett så kraftfullt argument? :gremtongue:

Förvisso missunnar jag ingen att rynka på näsan åt vad helst de vill, av vilken anledning som helst. Udden i mitt argument var riktad mot den typ av reflexmässiga ifrågasättande av standardfantasyns existensberättigande som bland annat du ägnar dig åt ibland, till exempel när du skriver "Det är ingenting annat än brist på originalitet och önskan att upprepa Gygax framgång anno domini 1974 som har gett oss prefixet 'standard' framför 'fantasy'". Detta är ju mer en trossats än ett empiriskt faktum, och jag tycker att det tål att ifrågasättas. Alltså föreslår jag min alternativa tolkning: Folk håller sig till klyschorna, inte (enbart) av feghet, bristande fantasi och Gygax-epigoni, utan för att klyschorna har ett positivt värde att bidra med till hobbyn.

/Kalle, vem som i slutändan har rätt, det vete ugglorna
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Att skörda vad någon annan planterat

En grej till med fantasy är att den inte är så inlåsande, utan ger möjlighet att spela andra genrer i samma setting.

I en gammal bok (från 80-talet) jag har med scenarion till Warhammer FRP (kommer inte ihåg titeln just nu) finns till exempel rena deckargåtor i klassisk brittisk stil, snut-stakeout som i en amerikansk polisserie på tv, skräck, matinéaction i stil med errol flynn-filmer, kultistjagande, palatsintriger, och old school dungeoncrawl. med mera.

Min poäng är att fantasy är inte lika inlåsande som andra genrer (...även om det finns andra som ger liknade möjligheter, som SF i Star Wars-stil. Fast Star Wars är ju fantasy med rymdskepp). Ger mer frihet för eget skapande så att säga.

Sen håller jag inte med om att rollspelsfantasyn är samma idag som den Gygax gjorde på 70-talet. Idag är det exempelvis mer culturegaming, på den tiden var det bara monster i grottor. Och att det fortfarande finns alver och dvärgar i fantasy är inte konstigare att det finns privatdeckare och femme fatales i Noir, eller vampyrer i Vampire. So what?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ungdomar och litteratur (OT)

det är också väldigt dominerande inom ungdomslitteraturen om jag minns rätt.
De två "genrer" som läses mest av ungdomar är A, olika former av fantasy och B, extremt skitig och realistisk nutidsskildring, helst om ungdomar, helst "byggd på verkligheten" (tänk "Pojken som kallades Det" och liknande biografier, fast skönlitterärt).

Asså, antingen total verklighetsflykt eller raka motsatsen.

Erik, gör av detta vad ni vill
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Om jag får dra paralleller till GNS i en tråd där du klagar på Forge-filosofin, så skulle jag vilja säga att ditt synsätt låter mycket som simulationism
Men det får du inte! :gremelak:

Forgeteorin utgår från ett koncept som Edwards kallar "exploration". Exploration är vad som utgör stoffet, köttet, grundmaterialet i allt rollspelande. På detta kan kreativa agendor läggas. Simulationism är den kreativa agenda som gör Exploration till ett mål i sig, medan narrativism och gamism lägger sekundära agendor ovanpå den primära Exploration.

"Exploration" betyder "utforskning" och ger associationer till passivitet, till åskådarskap. Något som "utforskas" är något som finns sedan tidigare, och som nu blott upptäcks. Den passiva simulationismen ställs mot den aktiva, skapande narrativismen. Detta är den primära dikotomin i Forge-filosofin. Termer som "illusionism", "force", "deprotagonization", "the impossible thing before breakfast" - alla förenade med linjäritet och icke-interaktivitet - knyts tätt till simulationismen, mot vilken man stället den fria, kollaborativa narrativismen.

Jag vänder mig därmed å det kraftigaste mot att du vill likställa min "lek" med Ron Edwards "simulationism". Lekelementet har en självklar plats i narrativismen; den genomsyras av det. Narrativismen är faktiskt mer lek än Ron Edwards simulationism (som ofta utmålas som källan till allt ont inom rollspelshobbyn).

Problemet är inte i mina ögon narrativismen i sig, utan det blinda, okritiska idoliserandet av berättelsen, den icke-interaktiva berättelsen. I sin mest renodlade form är berättelsen fundamentalt icke-interaktiv, och de Forge-iter som ser Berättelsen som det slutgiltiga målet ställs inför den paradoxala situationen, att ju närmare detta mål de kommer desto mer måste de göra avkall på de kollaborativa element - de lekelement - som de nyss förebrått simulationismen för att sakna.

Därmed inte sagt att Forgespel tenderar att vara linjära, men detta tror jag att Forgeiterna lyckats uppnå trots, inte tack vare, sitt idoliserande av Berättelsen. Jag tror att i förlängningen kan ett allt för stort fokus på Berättelsen bara vara förvirrande - att jämföra rollspel med berättelser kan på sin höjd vara en analogi eller en metafor, aldrig en helt rättvisande jämförelse. Från Berättelsen kan man söka inspiration och hämta element som funkar även i rollspelet, men samtidigt bör man hela tiden komma ihåg att rollspel är något annat, något mer, än bara en berättelse med flera författare.

/Kalle
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Kanske är det något av en förklaring till varför så många Forgespel har så (i min mening) mördande tråkiga settingar.
Mot "system does matter" kanske vi bör vända "setting does matter"? :gremsmile:

/Kalle
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
"Exploration" betyder "utforskning" och ger associationer till passivitet, till åskådarskap. Något som "utforskas" är något som finns sedan tidigare, och som nu blott upptäcks. Den passiva simulationismen ställs mot den aktiva, skapande narrativismen. Detta är den primära dikotomin i Forge-filosofin. Termer som "illusionism", "force", "deprotagonization", "the impossible thing before breakfast" - alla förenade med linjäritet och icke-interaktivitet - knyts tätt till simulationismen, mot vilken man stället den fria, kollaborativa narrativismen.
Okej, det där är uppenbarligen mer laddade ord för dig än för mig, så jag tror att vi skippar den terminologin.

I sin mest renodlade form är berättelsen fundamentalt icke-interaktiv, och de Forge-iter som ser Berättelsen som det slutgiltiga målet ställs inför den paradoxala situationen, att ju närmare detta mål de kommer desto mer måste de göra avkall på de kollaborativa element - de lekelement - som de nyss förebrått simulationismen för att sakna.
Nja, det tycker inte jag. Eller, ja, men det har ingen större betydelse. Grejen är den att kreativitet frodas under begränsning. Det är en av anledningarna till att vi har regler i rollspel överhuvudtaget, tror jag. Kreativiteten blir inte mindre när man begränsar den, utan starkare. Den är som elektroner: ju mer du begränsar dess rörelse, desto mer vibrerar den. Till en viss gräns, i alla fall. Det är just därför man inleder en Münchaussen-berättelse med "Berätta om när du flög över Frankrike i en konstgjord delfin", och inte "Berätta om nå't coolt du gjort". Man begränsar, men ger samtidigt idéer. Samma sak med berättelsen. Att passa in den interaktiva berättelsen i ett dramaturgiskt ramverk begränsar de olika saker du kan hitta på själv, visst. Men det finns oändligt många saker kvar som du kan variera, så det gör inget. Egentligen är det ingen större skillnad mellan den typen av begränsning och till exempel begränsningen att det skall utspela sig i en standardfantasyvärld.

att jämföra rollspel med berättelser kan på sin höjd vara en analogi eller en metafor, aldrig en helt rättvisande jämförelse. Från Berättelsen kan man söka inspiration och hämta element som funkar även i rollspelet, men samtidigt bör man hela tiden komma ihåg att rollspel är något annat, något mer, än bara en berättelse med flera författare.
Javisst. Det jag vänder mig emot är att du verkar tycka att den andra delen är fundamentalt bättre än den delen som är en berättelse med flera författare. Den delen är viktig och stor, och att koncentrera sig på den ser jag inte som något fel. Så när du skriver "Och kanske blir lekelementet lidande när man allt för strängt söker anpassa sig till sitt berättelseideal?" så menar jag att "Ja, kanske, men varför är det värre än att berättelsen blir lidande när man allt för strängt söker anpassa sig till sitt lekideal?" Rollspel är både lek och berättelse, och den ena är inte finare än den andra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Empiriska betraktelser

"Det är ingenting annat än brist på originalitet och önskan att upprepa Gygax framgång anno domini 1974 som har gett oss prefixet 'standard' framför 'fantasy'". Detta är ju mer en trossats än ett empiriskt faktum, och jag tycker att det tål att ifrågasättas.
Jag tror iofs att det finns en massa empiriska iakttagelser att göra. Jag tror dessutom att du kan göra dem själv i din spelsamling rätt lätt.

Ett bra exempel är de fantasyspel som försöker göra om Dungeons&Dragons fast bättre och rätta till de brister som det nya spelets författare ser i där. Även om det inte är uttalat tydligt framgår att det är just Dungeons&Dragons man menar. Som exempel, ta följande citat från Comme Il Faut, en modul till Castle Falkenstein ca 1995:

Come Il Faut said:
"How do I tell what Level my wizard is, and how many spells he can throw? And how do I throw a fireball anyway?"

Sigh. Look, I'll try explaining it once again. This is not your father's magick system. The traditional magick system found in most fantasy games comes from two roots: the fantasy novels of Tolkien and Howard (where mages threw immensely powerfull spells just by pointing their fingers), and the fantasy wargames of the 1970s [...]
Jag undrar vilka - eller snarare vilket - fantasykrigsspel som Mike Pondsmith hänvisar till där. Till och med i andra genrer än fantasy hittar man liknande hänvisningar till just Dungeons&Dragons.

Det finns ett skäl till att benämningar som "fantasy heartbreakers" dyker upp i just det här sammanhanget.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Stort medhåll av andra anledningar.

Utan standardfantasyn skulle mest troligt hobbyn dött ut illa kvickt.
Chansen att nybörjare plockat upp en slumpvis bok som en navelskådande viktigpetter gjort av självberömmelseskäl bland elitister, skulle vara för stor.

Det behövs en kategori som tilltalar alla, som är lätt att ta till sig & som är standariserat nog att folk känner sig hemma i't.

Det är väldigt få barn som uppskattar vin, abstrakt konst eller realityshowns...
-Man måste vara "vuxen" för att gå på sån skit. :gremgrin:
 
Top