Nekromanti Mundanska förolämpningar

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
När vi spelar vill jag gärna ha ett"tidsenligt" språkbruk i vissa avseenden. Nu funderar jag på hur det svärs och förolämpas i Mundana. Det går förståss att kalla personer för "son av en hynda", "din mor var en åsna" eller "bonnläpp" men hur kryddar man till det hela? Vad finns det för förolämpningar som är knutna till en viss ras ("du luktar alv" - om en tirak, "kort och bred" - om en dvärg o.s.v) en viss region (Asharina t.ex.) eller ett vistt folkslag (cirefalier)?
Har ni några förslag på elakheter att säga till;

Cirefalier;
Asharier;
Tiraker; du luktar alv, din mor var en dvärg, din kastrerade vekling, skabbpäls
Kraggbarbarer;
Adelsmän;
Sjömänn; landkrabba,
Tiraker;
Alver; spettsöring
mfl.

Med många förslag kan det ju skapas en liten bank med förolämpningar att ta fram vid lämplig tillfälle.

/Palmer
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det finns en klase elakheter i Consaber-modulen, bland annat den rätt söta "må din blygdkapsel krympa", den tokonska "din far dog sängliggande", och klassikern "din mor var en hamster och din far luktade fläder!"
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
En av de saker jag gillar med eon är dess lite moderna (samtidigt förvisso orealistiska men enkla) känsla.

Läs drakväktare och de flesta stämningstexter så ser du vad jag menar. T ex är ordet shanghajning med trots att det knappast finns något Shanghai i Mundana. Alltså, använd vardagliga uttryck.

man kanske inte behöver prata för modernt men svärord tycker jag gott duger med fan, jävlar, helvete och så som kraftutryck.

Men sedan finns det folktypiska uttryck också säkert. Folk förolämpas efter sina fördomar. alver kallas spetsöron, opålitliga osv medan tiraker kallas illaluktande, håriga och annat snällt. Cirefalier kallas giriga, utsugande och säkert snåla.
 

Alea

Veteran
Joined
24 Nov 2005
Messages
19
Location
Göteborg
Min favorit-svordom är Daaks ruttnande ballar, eller Daaks horpojk.
I och med att min karaktär är en Zorianriddare och ganska anti-Daak har jag gort honom till en veritabel satan och det är Daaks namn som nämns i stället för satan, jävlar och helvete.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Jargiska svordomar... (smakprov ur modulen)

På begäran lägger jag här upp ett mikroskopiskt smakprov ur modulen "Det Jargiska kejsardömet":

Jargierna är ökända för sitt flitiga bruk av svordomar. Det finns hundratals olika och den genomsnittlige jargiern har inga problem att uppfinna nya för tillfället. Här följer några av de mest populära kraftuttrycken:

anguisum = ondskans yngel
anos da elefante = elefantanus
asine = åsna
caca = skit
cacamanga! = ät skit!
cana = hynda
canegrege = fähund
cavos media basa! = kyss mig i arslet!
facia da cula = rövansikte
imbecile = idiot
kapite da cane = hundhjärna
mesma tos coja! = knulla dig själv!
pella bastarda = horunge
porco = gris
sime = apa
vilaverma = usla mask

MVH
Carl Johan
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
*brett flin*

Hehe, fan va gött! :gremsmile:

Ser (numera) verkligen fram emot att få läsa jargienmodulen!

Ett riktigt brett flin spred sig i mitt ansikte medan jag läste de små trevliga svordomarna :gremsmile:
 

Den dära...

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
100
Location
Sevilla, España
Ovårdat språk bland misslor

Några klassiska förolämpningar:

toki - du är knasig

toki doki - du är jätteknasig

Så kan man ju inte heta - en dräpande kommentar att lägga då personen presentarar sig

Knaslåda - Du är en låda fylld av tokerier

Bullerman - Personen är stökig

Tisslor också - Kraftutryck

Din tissla - Motsvarande "ditt arsel"
 
Top