Nekromanti Hur kul är strid...egentligen?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Min brorsdotter tyckte det var jefligt kul igår då hon spelade första gången. Och för all del finns spänningsmoment i strid. Dessutom så gick det rätt snabbt för jag skalade regler. Min brorsdotter och min flickvän var utan skydd och utförde eldstrider och det var min brorsdotters premiärrollspelande. Det är liksom inte läge att... Slå skadeeffektsslag. JAHA! Du förlorar 1T6 SR'er och 1T10 i initiativ.

Men vad är strid? Det är olika attacker och försvar och ett bokförande av skada som (i vissa system) gradvis försämrar en tills dess man dör. Om man inte dör har man en skada att dras med som (i vissa spel) sakta helas på ett eller annat sätt och i värsta fall kan leda till spelavbrott i form av sjukhusvård eller liknande.

Min fråga blir... Är strid så kul? Eller snarare: Strid kan vara nervkittlande. Men effekterna av det nervkittlande - gör det rollspelande mer tråkigt än roligt?
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Om strid urartar i : Jag hugger honom eller :Jag blockerar/undviker. Då är det tråkigt. Om man däremot beskriver utförligt så kan det vara riktigt kul. Man ska också känna att ens rollperson är i fara eftersom spänningsmomentet annars försvinner.

Så svaret är att med utförliga beskrivningar och med ett spänningsmoment så kan det vara riktigt roligt.

Jag kan ibland känna att striderna finns med i scenariot eftersom det "måste" vara en strid. Då känns det bara onödigt och man kan lika gärna sätta sig och spela Mortal Kombat eller någort liknande. En strid med mening ska det vara.

/Marcus signing off

/Marcus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om det görs rätt, hur kul som helst!

"Men vad är strid?"

Strid är en potentiellt dödlig konfrontation mellan två eller fler personer. Det är den slutliga formen av konflikt i drama. Det är två eller flera viljor på kollisionskurs mot varandra. Vill du ha mer tankar om vad strid är så kan du läsa inledningskapitlet i Om Kriget av Carl von Clausewitz (finns på http://www.gutenberg.org under dess engelska titel, "On War"). Poängen som jag vill särskilt påpeka är att det handlar om två sidor som med våld vill påtvinga sin vilja på den andre. Detta är inte bara Clausewitz definition av kriget, utan dessutom en rätt bra dramamässig definition.

Skillnaden är att det som Clausewitz ser som en ofrånkomlig bieffekt, nämligen friktionen mellan förutsatser och verkligheten, och "krigsdimman" eller avsaknaden av komplett information om slagfältet, vilka leder till oförutsägbarhet; inom drama snarare är en förutsättning för att det ska bli spännande.

Ta till exempel Mordors portar, när Saurons språkrör kliver ut och lämpar över Frodos mithrilbrynja. I boken Sagan om Konungens Återkomst vet vi faktiskt inte om Frodo lever eller är död. Vid det här laget så är det sista vi fick reda på om Frodos hälsa var att han var stungen i magen av Honmonstret och ivägsläpad till orchtornet. Här är krigsdimman: vi som läsare vet faktiskt inte vad som händer. Inte ens huvudpersonerna vet vad som händer. Därmed så blir situationen spännande: den faktorn som avgör det kriget finns på annan plats och är okänd.

Vidare, strid berör. Eller snarare, identifikationen med kombattanterna berör. Vi hoppas att rebellerna i Star Wars vinner för att vi identifierar oss med dem och skräms av antagonisternas dödskallefetischer. I och med att risken finns att rebellerna får på moppe så blir striden spännande.

---

Identifikationen är lätt åtgärdad. Jag gillar min rollperson och vill att spelledarpersonen ska få spö. Friktionen brukar man få till med tärningarnas osäkerhet, och krigsdimman mest i form av att man inte vet exakt vad motståndaren har för värden och egenskaper. För många spelare räcker det, och lite snyggt berättande fixar resten.

Men det jag saknar mest i strid är de motsatta viljorna. Motivationen för strid är oftast "han är ivägen" för rollpersonerna och "nu behöver rollpersonerna lite motstånd" för spelledaren, grovt räknat. Det är ungefär lika mycket motsatta viljor som en vägbula och en bil är motsatta viljor.

Det här brukar jag lösa på två sätt: fisktank och spel. En fisktank är ett antal agenter - fiskar - som släpps ner på en arena - fisktanken - och sedan försöker uppnå sina respektive mål och reagerar på de andra agenternas handlingar. Om spelarna vill stoppa den onde Gähuschluck så försöker den onde Gähuschluck stoppa spelarna. Och det handlar då inte enbart om att krocka med Gähuschlucks skelett i hans labyrint eller slå ett slumpmässigt möte på en tabell, utan att om spelarna försöker hitta juvelen Gähuschlucks Hälsena så skickar Gähuschluck ut sina svarta ryttare för att stoppa spelarna, och om spelarna gör si så gör Gähuschluck så, och så vidare.

Det andra är ett spelmässigt spelsystem. Idén är här att Snakes&Ladders-system har ungefär lika mycket motsatta viljor som två tärningar som tävlar om att slå högst (det vill säga inte), så istället så gör man ett spelmässigt spelsystem där spelare och spelledare får göra olika val efter vad de vet om den andres förmåga, sin egen förmåga och möjligheterna som finns framför en.

---

Så. Nu vet du vad strid är.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Beror på, korta strider på rätt ställen kan vara dramatiska och spännande, men långdragna slagsmål eller malplacerade strider är sällan speciellt intressanta.

För mig handlar det om att hitta rätt dramatiska struktur, så striderna ligger rätt i historien. Slutstrid mot sin nemesis kan vara en höjdpunkt i en plupkampanj, men det är inte lika spännande att "se" när hjälten klubbar ned några vakter.

Ett annat knep för att få striderna intressanta kan även vara att göra dem oväntade. Om varje speltillfälle har rutinmässiga strider, blir de lätt tråkig slentrian.

Så det kan alltid vara skönt att ha andra lösningar än strid på scenariona. Och när det är strid håll det heldre kort än långt. Och till sist, det är oftast mer spännande om det alltid är potensiel dödlighet i strid. Så snabbt och dödligt och på rätt ställen och det kan vara kul med strid!
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Min spelgrupp älskar strid. De lånar mina böcker och sedan sitter de hemma och bygger bofferkaraktärer som är ambidextriösa eller som på intränad väg använda ett vapen i varje hand för att regna extra mycket våld emot sina offer. När dessa karaktärer sedan är färdiga tar de och kör deatchmatchs emot varandra. Själv ger det mig huvudvärk att de rasslar med tärningarna i onödan, men om de har roligt så är inte jag den som ska säga åt dem att sluta. Rollspelandet utgår från att man ska ha roligt, med eller utan strid. Som spelledare ser jag gärna att spelarna har roligt under spelmötena och då jag vet hur de älskar väpnade konflikter med färdighetsvärden, knepiga stridsregler, rullande tärningar och en fullstänfih avsaknad av beskrivning till aktionerna. De känner att deras rollperson övervinner ett hinder med stora risker och gläds över detta. Fungerar oerhört bra när spelgruppen är tio eller fler spelare, för då hinner man inte så mycket beskrivningar. Tyvärr så blir det ibland "Whatever jag hugger" bara för att striden ska gå över och ta dem till nästa våldsamma konflikt. Detta är något jag försöker hindra på genom att ge dem en avstängning ur spelgruppen om deras rollperson dör. Givetvis får de vara med igen senare, men då med ny karaktär (döh) och inte förrän jag ser ett passande tillälle att kasta in dem i kampanjen. Det är oväntat att Paladinen Peter skulle ha hängt inne i monstergrottan sedan förra veckan för att plötsligt förenas med en grupp personer och följa dem runt världen.

Jag tycker strid är kul. Men jag tycker även att det är kul med gåtor och knåp. Sociala problem är också kul. Det gäller att hitta rätt balans, så blir allt kul.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Kul strid är kul, tråkig strid är tråkig. Eller det är iaf så jag ser det. Det viktiga i en strid är att spelarna inte riktigt kan få grepp om helheten, att allt går snabbt, spännande och att de sitter med andan i halsen. Därför är jag mot deklareringsfaser i rollspel.

Jag kan exempelvis börja en strid med att rollpersonerna sitter vid nattlägret och jag ser till att de diskuterar ngt viktigt som de höjer rösterna åt för att vinna ståndpunkt. Jag börjar vanka lite fram och tillbaka vid spelbordet och lyssnar på vad de säger, kanske svarar på en fråga när de undrar ngt och sedan sträcker jag mig efter lysknappen och släcker. Eftersom det händer ngt visuellt i rummet blir spelarna helt tysta och jag säger lågt: "ni tyckte att ni hörde ngt..." därefter rusar jag fram med ett stridsvrål mot en av spelarna och höjer armarna som i att attackera honom/henne. Efter en snabb beskrivning av vad de kan se: "ett par gula ögon, håriga armar" attackerar så får de börja att försvara sig. Attackslagen kan jag ha slagit innan. Det händer att grannarna ringer polisen, men det är relativt ovanligt och det är smällar man får ta. Inlevelse ger effekt.

Strid handlar om att ha dödligheten i åtanke, snabba beskrivningar och lite regler. Har man inte full koll på reglerna så höfta.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Min fråga blir... Är strid så kul? Eller snarare: Strid kan vara nervkittlande. Men effekterna av det nervkittlande - gör det rollspelande mer tråkigt än roligt?
Som spelare tycker jag att strid är kul och spännande, även om det enda min rollperson gör genom hela striden är ligger på mage och skriker i panik. Som spelledare tycker jag däremot att strid mest är en massa sifferskyfflande och försöker därför att hålla det på ett minimum. Jag skippar alla strider som inte verkar livsviktiga för handlingen, det vill säga alla slumpmässiga strider med motståndare som bara råkade vara där och vill slåss. En strid bör ha ett riktigt syfte för att vara spännande. (Det här är delvis ett resultat av att jag gillar ganska farliga skadesystem och vet att rollpersonerna kan dö lite för lätt om de slåss mycket.)

När striderna däremot inträffar gör det inte alls något om någon blir skadad. Visst innebär skadan en komplikation som måste lösas, men det skapar bara nya spelmöjligheter och nya handlingsspår. Dessutom understryker det att strid faktiskt inte är speciellt hälsosamt och bör undvikas. Och det är absolut inte tråkigt.

/tobias
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
En mkt sund inställning. Om det blir mkt strid är sannolikheten att rollpersonerna skadas eller dör, men om rollpersonerna undviker strid i möjligaste mån och bara ger sig in i kamper de vet - eller tror - att de kan vinna så blir spelandet mer logiskt och striderna mer dramatiska. Vill spelarna ha mkt strid får de oxå förbereda sig på att deras rollpersoner kommer att gå åt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Hade du gjort så med mig som spelare hade vi fått ringa ambulansen, sedan jag reflexmässigt hade slagit in ansiktet på dig. Så du bör känna dina spelare innan. ,-)

(något en SL på BSK en gång inte gjorde...)
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
...och sedan sträcker jag mig efter lysknappen och släcker. Eftersom det händer ngt visuellt i rummet blir spelarna helt tysta och jag säger lågt: "ni tyckte att ni hörde ngt..."
Skön grej. Jag tycker alltid att det är svårt att komma in med sådant. Det fungerar ju att bara höja rösten och berätta att de ser något. Eller ropa något. Men det känns så... B... Din grej var helt klart ett coolt sätt att få dem att lyssna.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Haha, det tillhör. Där behöver man ju inte slå initiativ eller färdighetsslag. En direktträff i ansiktet bara att slå för skada. :gremsmile:

Skämt åsido, det är klart man ska veta vad spelarna gillar eller inte. Att slå varandra på riktigt har jag dock inte råkat ut för, lite brottning på sin höjd...
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Ett par andra saker för att få uppmärksamheten (särskilt i nutidsrollspel) så att spelarna plötsligt blir tysta är pappersbunten och telefonen.

Pappersbunten
Introducera att rollpersonerna sitter i ett rum och att de är anklagade för ngt. Låt dem diskutera och dividera. Kanske finns det en SLP där som är spydig. Låt dem spy galla. Alternativt låt dem bara snacka av sig innan spelmötet kör igång. Därefter går du iväg och plockar upp en bibba med papper, gå med bestämda steg fram till spelbordet och dunka pappersbunten med kraft i bordet varpå du skriker "Vad i helvete ska det här betyda?" Spelet har nu börjat och du är direkt i rollen som deras chef/ en anklagande polis/ en helt okänd.

Telefonen
Ring upp telefonen i spellokalen med din mobil. Svara och lägg på mobilen. Ha en låtsaskonversation och säg typ ngt som "Vad menar du, vadå död?" Ordet död brukar få folk att spetsa öronen. Övergå sedan (om du vill och det passar) till en monolog i telefonen där du berättar vad du ska göra med rollpersonera (som om du vore en SLP-antagonist). Det blir en liten scen innan striden. Exempelvis kan antagonisten säga "Låt killarna hoppa in genom fönstren med maskingevär, jag bryr mig inte, bara de kolar av!" och lägga på. Därefter vänder du dig mot spelarna och säger att rutan krossas och folk med maskingevär dyker in...

Det finns många roliga prylar man kan göra. :gremsmile:
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Konsten att förstöra en berättelse är att beskriva allt. Att göra en strid kul är att fånga stressen och kaoset. Använd tidspress och tvinga spelarna att fatta beslut om vad de vill göra. Håll uppe tempot och undvik en massa tärningsslag och regler. Försök få spelarna att förklara hur de vill göra i detalj (men inte för utförligt) och med inlevelse och beskriv alltid det som händer med egna ord, inte siffror eller reglertermer.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Min fråga blir... Är strid så kul? Eller snarare: Strid kan vara nervkittlande. Men effekterna av det nervkittlande - gör det rollspelande mer tråkigt än roligt?
Alltså, jag gillar strid !
Dock så är det mindre skoj om det blir en "teoretiskt" grej av det.
Som mest kul är det när man använder med snabba beslut, mycket action & sådant. Så det kan vara lite nerkittlande att kunna kasta in en strid inimellanåt, om den används rätt..
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Strid är skitkul om spelarna rollspelar det. Tyvärr kan vissa spelare ibland tendera att strunta i att spela rollen, "för nu är det dags att tänka strategiskt".
Jag brukar själv (som SL) tycka att det är ganska kul att analysera spelmotorer med statistik och liknande för att räkna ut: vad gör en SLP som är bra på att slåss, och vad gör en dålig SLP.

Det jag tycker är det största problemet med de flesta stridssystem är att valen man gör i striden som spelare väldigt mycket påverkar chanserna att överleva striden. Och de flesta spelare vill faktiskt få sin RP att överleva. Således strävas det efter det val som ger störst överlevnadsmöjlighet.
Så borde det inte vara (tycker jag).
Valen man gör borde handla om rollpersonen istället. Man ska kunna spela feg, aggressiv, hemlighetsfull, lekfull eller nått annat karaktärsdrag utan att man ska behöva straffas genom att bli av med rollpersonen. Visst, somliga ska naturligtvis kunna slåss bättre än andra, men det ska hänga på rollpersonen och möjligtvis hur spelaren tolkar denna, snarare än spelarens förmåga att se igenom spelets fasad och optimerande av val.

- Zire
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Innovativt, det må jag säga. Jag är inte så mycket för den våldsamma framtoningen, men telefonen var riktigt bra. Det dumma är att det måste finnas tusen fler liknande grejer, men jag tänker inte i de banorna och därför missar jag det. Måste vidga vyerna... måste vidga vyerna... måste...
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Så the hell with KP eller?

...vilket kan göra det till idé att sluta använda KP och använda skadenivåer som Du får en Blesyr i vänster arm eller Resens klubba ger dig en allvarlig krosskada i huvudet. Kan adjektiv vara ett sätt att få en strid mer levande? Är KP något som drar ner den känslan?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Din tanke äger sin riktighet. Strid ska ge dödliga skador; annars kan man lika gärna bygga andra problem. I alla fall eldvapen är oftast dödliga. Effekten av skadorna kan då tvinga RP'erna till nya val. Du har en bra poäng som jag byggt in i mitt spel men nästan glömt. Tack för påminnelsen.
 
Top