Nekromanti Rollspelsgenerationer

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Tänkte lite grann på vilka olika generationer av rollspelare det finns i Sverige, och kastar fram följande förslag:

Generation 1: spelade D&D i originalutgåva, eventuellt AD&D 1st direkt när det kom ut. Kanske tidiga Traveller också. Exempel: Anders Blixt, Oldtimer.

Generation 2: AD&D 1st när det etablerat sig. Call of Cthulhu original. Tunnels&Trolls. Exempel: Rosen? Anders Gillbring? Herr Nils.

Generation 3: Drakar och Demoner 1, Mutant. Exempel: Magnus Seter, Dante, Ulfgeir.

Generation 4: Drakar och Demoner 2, Mutant 2... typ.

Generation 5: Ereb Altor, Chock. Cyberpunk? Western? Exempel: Eksem (omdefinition av mig)

Generation 6: Huga nu blir det svårt... DoD 91? Vampire?

Generation 7: Chronopia, Mutant Chronicles. Neotech? Exempel: DoDSWE4

Generation 8: Eon?

Generation 9: DoD6? D&D3e?

Generation 10: Ööööh... Exalted?

Nån som vill komplettera med egna tankar? Sen när vi är klara kan vi ju börja se vilka som passar in var!

M.

EDIT: Har bytt plats på Cyberpunk och Vampire. Tack Ulfgeir. Lägger löpande till det folk påstår de tillhör.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
bara en fråga, vilken generation startar? alltså det finns en massa personer som spelar dom första spelen, men dom behöver inte vara från samma generation om man beränker en generation på att vara 10-15år
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tillhör generation 6, och känner igen mig rätt bra i att jag var för sen för att själv äga spel som Chock eller Western, fast jag hade äldre bekanta som ägde dem; men började spela ett tag innan Chronopia och Neotech dök upp, som jag började spela då. Jag spelade alltså DoD91, Mutant 2089 och Sagan om Ringen Rollspelet där i början (som väl kom i nån slags nytryck därikring?).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Inga vanliga generationer

Det är inga vanliga 10-15 års generationer vi talar om. Till exempel, Herr Nils är några månade yngre än jag. Han började spela AD&D 1977, och jag skulle väl räkna honom som en Andra Generations rollspelare. Själv är jag lite äldre än Herr Nils, men började inte förren 1982, med Drakar och Demoner 1. Alltså är jag en Tredje Generationens rollspelare.

Det viktiga är alltså när det skedde viktiga framsteg inom hobbyn, som att hobbyn uppfanns, blev spridd, översatt till svenska, och så vidare.

M.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Tror att Chock skall ligga i en äldre generation än Mutant 2. Likadant bör Cyberpunk ligga tidigare än Vampire.

Jag köper din klassificering av de 3 första generationenra, men sedan njae.

Fast det är ju lite frågan om vad du avser med generation. Är det att det spelet blev populärt eller är det att det var nytt och banbrytande på något vis?

Skulle lägga mig själv på en generation 3 ungefär. BSK 3 var första konventet för mig och då spelades DoD och (A)D&D.

/Ulfgeir
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Ny generation = när nått nytt hände som...

...drog in många nya spelare.

Typ när DoD1 släpptes. Eller sakers om senare visade sig viktiga. Som att Ereb Altor släpptes. På så sätt är tyvärr Chock bara en fotnot i definitionen.

Hmmm... just ja, Cyberpunk kom 1989, och Vampire 1992, ser jag nu när jag kollar. Vampire är en typisk generationsdefinition, btw. Frågan är var den ska ligga nånstans... några förslag?

M.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Ny generation = när nått nytt hände som...

Varför inte skapa en kronologi över betydelsefulla och viktiga spel och sedan försöka indela generationerna efter den?

Då inställer sig förstås frågan vilka spel som är viktiga och betydelsefulla.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Det är ju det jag försöker

:gremlaugh:

Jag ska väl inte behöva göra allt jobb själv? Nåja, det var en förflugen tanke som jag spillde ut på forumet för att se vad som hände. Visst, om nån har kronologi och sånt, så kan det postas här.

Fast kronologi har bara delvis med allt att göra, det viktigaste är sånt som påverkat stora mängder spelare.

DoD2 i leksaksbutikerna.
Vampire tar tag i ångestspelarna och drar in massor med folk i hobbyn.

Hmmmm... inser att jag glömt CRPG och MMORPG också, det kanske ska finnas med i en sån här uppställning?

M.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
När var det då?

Hmm.. jag var (och är) ganska ointresserad av vilka spel som kom när och vilka som är poppis. Följdaktligen har jag ingen som helst aning om vilken generation jag skulle tillhöra. Vi gick in i en hobbyaffär och köpte ett rollspel till min pappa. Han använde det aldrig, men det gjorde jag och mina kompisar. Det här var omkring 1994, var hamnar det i din uppdelning? Har du lust att ge ett ungefärligt årta för de olika generationerna, eller är det för farligt? :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Gaaaah!

Det är inte åren som är viktiga. Det är spelen. Eftersom det kan ha tagit tid för ett spel att bli populärt och få effekt, så blir årtalen kajko som mätinstrument.

Men okej. 94. Borde varit Chronopia eller Kult eller Mutant Chronicles?

Säg Generation 7. Typ. Utan att veta vilket spel det var...

M.
 

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
Hrm var platsar jag?

Det första spelet jag spelade var Chronopia (året 2003). Men blev först Hard core rollspelare, :gremcool: , i och med DoD6. Så jag står oh väger mellan generation 9 eller 7..
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Det är ju det jag försöker

Hmm, CRPG och MMORPG... frågan är hur många nya rollspelare de dragit in. Ogillar definitivt termen rollspel på den stora majoriteten på dessa spel dock.

Ett viktigt spel som du glömde i din kronologi är Kult. Men när tusan kom det ut?

Även Mutant: Undergångens arvtagare bör nog vara med.


Stora internationella spel som är viktiga (förhoppningsvis i ordning) då de öppnar upp nya marknader/genres (åtminstone är de internationellt viktiga):

D&D
Traveller
Call of Cthulhu
Gamma World (efter katastrofen)
GURPS
Twilight 2000
Star Wars Rpg
Paranoia (humorrollspel)
Cyberpunk
Vampire (var inte först med att man skall spela monstrena, dock det mest framgångsrika)
D&D 3ed och D20-systemet

Alla var dock inte så framgångsrika.

/Ulfgeir
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Kul grej! :)

Rolig grej, tycker jag. Eh, Vampire-vibbar på det där med generation och sedan nummer... :gremwink: Nåja, indelningen känns vettig även om ingen passar hundra in på mig. Jag skulle dock klassa mig som generation sju då Chronopia och Neotech var det jag lirade först och det som gav mig mersmak. Mutant Chronicles har jag alltid suktat lite efter, men inte spelat än. Okejrå, generation sju passar hundra på mig. :gremwink:

Att sätta en generation tio känns svårt. Exalted, visst, men vem vet, det kanske är dogmaspelen, amatörrollspelen eller något annat på samma våglängd, som de nya rollspelarna börjar med. Som sagt, svårt att avgöra.

Och för att inte tråka ut er med mer svammel så ger jag mig nu och säger "Vill du uppdatera listan efter att ändringstiden gått ut så kan du posta mig ett PM så fixar jag det".
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
generation 8

När jag började spela var det eon som gällde. Av introduceringskretsen fick jag höra om eon och chonopia.
En kompis lillebror (som fick börja spela med oss när jag ville spelleda själv och hittade på lite eonbaserade regler och värld) fick spela något gammal "drakar och demoner" på engelska med nån anställd som fans där på 1-5skolan. Det borde betyda att han tillhör någon betydligt tidigare rollspelsgeneration än jag :gremblush:

/Ceram, fick inte ur sig något vettigt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Är det verkligen så stor skillnad mellan generation 4 och 5, egentligen? DoD2-3, EDD, Mutant 2, Ereb Altor, Western, Khelataar, Star Wars och MERP känns som om de ligger på samma nivå. Äh, jag har säkert fel. Jag började någonstans häromkring i alla fall.

Kult känns också som ett klart generation 6-spel, i alla fall för den svenska marknaden. Kan vara värt att nämna Mutant: UA i generation 9 också. Nobilis kanske ska in bland spelen (i generation 8-9?), om det är nyskapande spel du vill åt. Fast säljframgångar kanske också spelar roll; i annat fall måste ju Castle Falkenstein in i generation 7.

Frågan är om det inte går att reducera antalet generationer betydligt utan att man går miste om något väsentligt.


/Dimfrost
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Shit. Går man på första upplevelse är jag lika meriterad rollspelare som Seter, Dante och Ulfgeir.

Jag var sex år (1991) och spelet var Mutant. Spelade en muterad noshörning...

Går man på när det satte igång så är jag en generation 7, jag lirade Chronopia i femman och sexan tror jag (96-97-98 nångång), sen hamnade rollspelandet på is tills jag sprang in i figurspelande kompisar och började umgås med dem på riktigt, och det kom fram att de också var Chronopianer. Köpte Neotech 2 i åttan (98-99 antagligen) och resten är som man populärt säger, historia. Vi gick till DoD6 när vi tröttnat på cyberpunken, sen till Western, och sen till ... hmm. Inget. Vi spelade Neotech 2, DoD6 och Western sporadiskt trots att gruppen köpte fler och fler rollspel.

Kalcidis fick oss att testa Usagi Yojimbo, iallafall, men efter det så är det i huvudsak Mutant:UA som har tagit tag i oss, utöver kampanjen Star Wars d20 som vi light-spelade på tre personer (inklusive SL!) till och från i nästan ett år.

Körde Västmark också, konventsäventyret Faller snö... men det var bara en one-off.

Gattdämnit, jag skulle ju sova. :gremlaugh:

Foggmock - funderar
 
G

Guest

Guest
Klart fall av generation 7, jag började med chronopia, jag spelade rejält med chronopia, jag och en annan gjorde ett magisystem till chronopia som blev helt inkompatibelt med det, vi lade sedan chronopia åt sidan tyvärr, men mycket chronopia blev det.
 
Top