Tänkte lite grann på vilka olika generationer av rollspelare det finns i Sverige, och kastar fram följande förslag:
Generation 1: spelade D&D i originalutgåva, eventuellt AD&D 1st direkt när det kom ut. Kanske tidiga Traveller också. Exempel: Anders Blixt, Oldtimer.
Generation 2: AD&D 1st när det etablerat sig. Call of Cthulhu original. Tunnels&Trolls. Exempel: Rosen? Anders Gillbring? Herr Nils.
Generation 3: Drakar och Demoner 1, Mutant. Exempel: Magnus Seter, Dante, Ulfgeir.
Generation 4: Drakar och Demoner 2, Mutant 2... typ.
Generation 5: Ereb Altor, Chock. Cyberpunk? Western? Exempel: Eksem (omdefinition av mig)
Generation 6: Huga nu blir det svårt... DoD 91? Vampire?
Generation 7: Chronopia, Mutant Chronicles. Neotech? Exempel: DoDSWE4
Generation 8: Eon?
Generation 9: DoD6? D&D3e?
Generation 10: Ööööh... Exalted?
Nån som vill komplettera med egna tankar? Sen när vi är klara kan vi ju börja se vilka som passar in var!
M.
EDIT: Har bytt plats på Cyberpunk och Vampire. Tack Ulfgeir. Lägger löpande till det folk påstår de tillhör.
Generation 1: spelade D&D i originalutgåva, eventuellt AD&D 1st direkt när det kom ut. Kanske tidiga Traveller också. Exempel: Anders Blixt, Oldtimer.
Generation 2: AD&D 1st när det etablerat sig. Call of Cthulhu original. Tunnels&Trolls. Exempel: Rosen? Anders Gillbring? Herr Nils.
Generation 3: Drakar och Demoner 1, Mutant. Exempel: Magnus Seter, Dante, Ulfgeir.
Generation 4: Drakar och Demoner 2, Mutant 2... typ.
Generation 5: Ereb Altor, Chock. Cyberpunk? Western? Exempel: Eksem (omdefinition av mig)
Generation 6: Huga nu blir det svårt... DoD 91? Vampire?
Generation 7: Chronopia, Mutant Chronicles. Neotech? Exempel: DoDSWE4
Generation 8: Eon?
Generation 9: DoD6? D&D3e?
Generation 10: Ööööh... Exalted?
Nån som vill komplettera med egna tankar? Sen när vi är klara kan vi ju börja se vilka som passar in var!
M.
EDIT: Har bytt plats på Cyberpunk och Vampire. Tack Ulfgeir. Lägger löpande till det folk påstår de tillhör.

, i och med DoD6. Så jag står oh väger mellan generation 9 eller 7..
Nåja, indelningen känns vettig även om ingen passar hundra in på mig. Jag skulle dock klassa mig som generation sju då Chronopia och Neotech var det jag lirade först och det som gav mig mersmak. Mutant Chronicles har jag alltid suktat lite efter, men inte spelat än. Okejrå, generation sju passar hundra på mig.