Nekromanti 3001ml-teknologin, var finns den nu?

Troberg

Sinister eater
För några månader sen så hade Dollar Store Cola på 3001ml-flaskor, 2 st för 30 spänn, och dessutom pantfri. Med hjälp av denna fantastiska teknologi så minskade jag mitt intag av kolsyrade läskedrycker från sådär 4-5 burkar per dag till mindre än en flaska, och sänkte dessutom kostnaden rejält.

Nu så hittar jag inte längre dessa flaskor. Ett kort tag så fanns de på Pickaboo i Hedemora, men nu verkar de inte finnas där heller.

Så här såg de ut: http://pics.nattstad.se/3/800000/790000/781031/pics/2012881896502781031_sbig.jpg

Så, min fråga, var säljer de denna vackra teknologi idag?

Man får inte sälja läskedrycker i Sverige utan pant ... om man inte har dispens från jordbruksverket.
Jordbruksverkets dispenssida
Där ser man att Limpex konfektyr har dispens till 15jun2013.
Och Vendia Foods AB (den cola du länkade till) har dispens till 30apr2013.

Förslagsvis ringer du företagen och frågar var närmaste återförsäljare finns - men det kan hända att de redan börjat avveckla om de bara har dispens i ett par månader till.

anth said:
Man får inte sälja läskedrycker i Sverige utan pant ... om man inte har dispens från jordbruksverket.
Jordbruksverkets dispenssida
Där ser man att Limpex konfektyr har dispens till 15jun2013.
Och Vendia Foods AB (den cola du länkade till) har dispens till 30apr2013.

Förslagsvis ringer du företagen och frågar var närmaste återförsäljare finns - men det kan hända att de redan börjat avveckla om de bara har dispens i ett par månader till.

Hmm. Känns farligt nära fascismens grundtanke (privat ägd, men statligt styrd industri).

Kan man få skit för det om man skulle beställa ett lass från utomlandet?

Iofs kan jag ta panten, om de måste, men jag gillade verkligen den eleganta lösningen med en 3001ml-flaska.

Nja det är väl för att det är direktimport från Tyskland?
(Pfandfrei är väl tyska?)
Och det svenska pantsystemet skulle kollapsa om det kom in utländska PET-flaskor i systemet.
(jag menar kollapsa bildligt)

Back