Nekromanti 3 Rollspelsprojekt (än så länge)

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Tänkte berätta lite kortfattat om vad jag för närvarande är involverad i:

1. Realms of Andor: En del av er har redan sett det, och det är det jag jobbar mest med, för tillfället. Ett visst mått av realism eftersträvas, men världen är fylld av kraftfull magi och annorlunda varelser. Att sedan alla raser är bundna till ett element gör inte saken bättre, många strider utbryter mellan personer vars element står emot varandra. Och bakom draperierna spelas ett högre spel, som ingen vanlig människa lägger märke till, och spelarna i det spelet är Den Gamle, Den Mörke, De Tre, Demonherren Netaares, och Kejsaren själv. Vem får Den Slutgiltiga Makten? Reglerna är i princip klara, nu ska jag köra hårt på att få klart världavsnittet.

2. Shadows of Darkworld: Ett scifi-rollspel, influerat av bland annat TV-spelet Phantasy Star. Jag vill dock påpeka att det inte ÄR Phantasy Star! Jag hade tänkt mig en mörkare världsbild än så, och för er som skyr scifi kan jag ju säga att jag själv aldrig har gillat genren speciellt mycket, därför kommer jag inte att lägga ner något större arbete på att förklara tekniska detaljer. Det kommer alltså INTE att, som i andra scifi-spel, finnas tonvis med vapen, och tonvis med tekniska data för dessa, utan allt kommer att hållas på en tämligen låg detaljnivå, och istället satsar jag på att få en bra spelkänsla och stämning.

3. Castlevania, the Legends: Japp, det är Castlevania, i rollspelsform. Mitt nyaste projekt, idén har inte funnits i mer än några månader, och först igår skrev jag verkligen ner något, började med vilka karaktärsklasser man ska kunna spela. Inga regler fastställda, men världen kommer alltså att vara en blandning mellan Castlevania (man känner ju tyvärr inte till så mycket om den, dock) och Vampire, Dark Ages (som ju utspelar sig i ungefär samma tidsepok).

/Skuggvarg

PS. Fråga mig gärna om projekten, om ni är nyfikna. DS.

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Skuggvarg on 2001-10-03 09:55.</EM></FONT></P>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mina åsikter

Tja, jag gillar ju RoA, särskilt elementbiten. Vad jag skulle vilja se mer av i det rollspelet är ju annars mer ingående beskrivning av raserna osv. Förresten, skulle man inte kunna brodera ut elementförändringarna så att de sker gradvis? En grupp med primära förändringar (mestadels ytliga sådana), sedan kommer de sekundära (som är psykologiska) för att sedan bli kritiska förändringar (där förändringarna verkligen blir omänskliga. -höjd kroppstemperatur, osv) Bara en tanke.

SoD verkar ganska häftigt, det med. Tror att det kommer behövas sådana bordsrollspel nu när så många introduceras till rpg-världen genom datarollspel. För jag antar att det är en sådan känsla du vill få fram? Hoppas i så fall på lite mer nyanserade intriger än att hela jorden skall utplånas av någon ond demon, som det brukar vara i de spelen.

CastleVania tycker jag är det svagaste projektet. Jag älskar verkligen spelen, men jag kan inte se det fungera som bordsrollspel. Antingen blir det skräck med riktiga klassiska monster (och då blir det någon form av medeltids-Chock som jag inte tror kommer att fungera), eller så blir det medeltidsaction med klassiska monster (vilket går utmärkt att spela med vanliga DoD)...

Jag gillar de två andra projekten bättre.

/Rising

"I'm the ghost with the most, babe." -Betegeuse
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Scifi och scifi

"Jag hade tänkt mig en mörkare världsbild än så, och för er som skyr scifi kan jag ju säga att jag själv aldrig har gillat genren speciellt mycket, därför kommer jag inte att lägga ner något större arbete på att förklara tekniska detaljer. Det kommer alltså INTE att, som i andra scifi-spel, finnas tonvis med vapen, och tonvis med tekniska data för dessa, utan allt kommer att hållas på en tämligen låg detaljnivå, och istället satsar jag på att få en bra spelkänsla och stämning."

Det finns mängder med olika sorters SF. En del är som du beskriver den - en kasse teknikbögerier, avsedd att få systemadministratörer och tekniker att få ståfräs. Sen finns det fantastiska miljöer-SF, vars huvudsakliga attraktion är att se häftig ut. Dessutom har vi äventyrs-SF, som är ute efter att leverera en berg-och-dalbana till publiken.

Den av mig mest uppskattade sortens SF - och den bland rollspel sämst representerade - är inte av ovanstående sorter, utan "den andra sorten", den sortens SF som har något att säga. Så visst, även om det finns en hel del teknikbögeri i dessa, så är målet inte att teknikböga utan att få fram ett budskap.

Se till exempel på Gattaca. Filmen handlar inte om tekniken bakom genmanipulation eller hur tekniken kan kringgås, utan om samhällskonsekvenserna av gendesign och genetisk övervakning. Frågan som ställs där är om det finns utrymme för en human människosyn i en värld där man "beställer" egenskaper hos sin avkomma och inte kan bli mer än vad ens gener säger att man är.

Den filmen älskar jag!

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Scifi och scifi

Håller med dig. Ok, jag gillade förvisso inte Gattaca, men principen om Sci-Fi som samhällskritik tycker jag är oändligt mycket intressantare än teknikbögeri.

Fråga dock, varför ser man så sällan dessa frågor tas upp i andra genrer? På sina håll lyser politik och religion in i Gondicas spelvärld, men annars är det ganska sällan det tas upp i fantasyvärldar. Det finns ju inget inbyggt i en genre som säger att man inte kan använda den till samhällskommenterande. I serien "Watchmen" av Alan Moore använder han superhjältetematik (i mitt tycke den mest korkade rollspelsgenren) för att ta upp svåra frågor om kalla kriget och om huruvida ändamålen helgar medlen. Så visst går det.

Känner du till några spel i andra genrer än SF där man koncentrerat sig så på samhällskritik?

/Rising
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Scifi och scifi

Fråga dock, varför ser man så sällan dessa frågor tas upp i andra genrer?

Tja, Pratchetts fantasy fullkomligen vimlar av kommentarer om politik, religion och den mänskliga naturen... Från Chandler och framåt har thrillerförfattare varit nog så samhällskritiska, även om det är mer kritik än analys. Skräcklitteraturen utgör (inte alltid medvetna) kommentarer till vad man ser som de Främmande (och därmed skrämmande).

Fast det kanske var inom mediet "rollspel" du menade? Ars Magica och Glorantha (världen till i RuneQuest/Hero Wars) är två spel som på olika sätt behandlar - inte direkt politik men väl frågor om samhälle, moral och människor. I AMs fall beror det på att spelet redan på Lion Rampant's tid fokuserade på att ett spel kan ha ett "tema" och därmed kan användas för att ställa t.ex. två världsbilder mot varandra. I Greg Stafford's Glorantha har ett centralt drag varit att ställa just olika världsbilder (religion, andlighet etc.) mot varandra, och eftersom hela magisystemet hänger på det har det liksom inte gått att undgå, även om det knappast alltid blir så djupsinnigt. När jag tänker efter hör en del andra av Jonathan Tweets spel - Over the Edge och Everway - också till spel som är gjorda så att man kan (men inte måste) ställa "svåra frågor" utan att för den skull tråka till det. Inget av dem är direkt SF, även om det finns tendenser i OtE.

Fast själv är jag mest intresserad av SF som "tänk om" litteratur, som inte nödvändigtvis ställer så där fruktansvärt relevanta men kanske intressanta frågor. En del kan gälla konsekvenser av teknik (vad skulle hända om man kunde resa i tiden?) eller naturförhållanden (som Hal Clements klassiska A Mission of Gravity (Uppdrag av vikt på svenska, tror jag), som är en vanlig äventyrshistoria - förutom att den utspelas bland ett folkslag på en planet med fullständigt extrema förhållanden vad gäller gravitation), men det kan lika gärna gälla samhällen (vad händer om det finns tre kön, eller bara ett?). Det behöver inte vara seriöst eller djupsinnigt - men att man ställer en fråga och försöker svara på den.

Nightowl

You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Scifi och scifi

Jag har aldrig hört talas om Gattaca, men den låter som den är värd att se. Ja, det skulle vara trevligt om man kunde göra ett SF-spel som handlade om tänkvärda saker. I Phantasy Star-serien, handlar problemen ofta om att man inte ska manipulera med miljön, inte göra sig för tekniskt beroende, och inte fiffla med gener, för risken är stor att det bildas elaka monster och mutanter...sånt är kul att spinna vidare på.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Mina åsikter

"Tja, jag gillar ju RoA, särskilt elementbiten. Vad jag skulle vilja se mer av i det rollspelet är ju annars mer ingående beskrivning av raserna osv. Förresten, skulle man inte kunna brodera ut elementförändringarna så att de sker gradvis? En grupp med primära förändringar (mestadels ytliga sådana), sedan kommer de sekundära (som är psykologiska) för att sedan bli kritiska förändringar (där förändringarna verkligen blir omänskliga. -höjd kroppstemperatur, osv) Bara en tanke."

Kan bli svårt att genomföra gradvisa förändringar, utan att också införa mer omfattande regler för elementen, vilket kanske skulle ta bort lite spelkänsla. Det är alltid en svår balansgång mellan regelmassor och spelkänslan...
Jag har också funderat lite på raserna, men det som finns just nu, är det jag hittills lyckats frambringa. Naturligtvis kommer jag i världsavsnittet att beskriva mer ingående de olika rasernas kulturer, traditioner, osv, men det som står i regelavsnittet är det som är vitalt för att kunna göra ett val av ras, som man ska spela.

"SoD verkar ganska häftigt, det med. Tror att det kommer behövas sådana bordsrollspel nu när så många introduceras till rpg-världen genom datarollspel. För jag antar att det är en sådan känsla du vill få fram? Hoppas i så fall på lite mer nyanserade intriger än att hela jorden skall utplånas av någon ond demon, som det brukar vara i de spelen."

Ja, lite TV-rollspelskänsla vill jag få fram, eftersom en stor inspirationskälla är Phantasy Star, men det får inte bli för TV-spelsinfluerat heller, naturligtvis. Och jag lovar dig, sällan eller aldrig lär spelarna stöta på ett sånt hot, snarare lär de få nysta i ganska många intriger hit och dit, och målen lär vara mindre än att härska över jorden eller förstöra den.

"CastleVania tycker jag är det svagaste projektet. Jag älskar verkligen spelen, men jag kan inte se det fungera som bordsrollspel. Antingen blir det skräck med riktiga klassiska monster (och då blir det någon form av medeltids-Chock som jag inte tror kommer att fungera), eller så blir det medeltidsaction med klassiska monster (vilket går utmärkt att spela med vanliga DoD)..."

Spelen har en underbar atmosfär, och jag vill försöka göra ett spel som kan förmedla samma känsla. Det blir troligtvis mycket slottsspringande, men jag ska försöka tona ner röjartendenserna, och istället låta tonvikten vila på mysterier och gåtor, och dessutom kommer det ju inte BARA att vara Dracula rollpersonerna får tampas med, utan betydligt oftare hans underhuggare av olika slag, någon lägre vampyr som vill få mer makt, och kanske till och med, i sin iver att förgöra Dracula, också hotar att förgöra ett flertal städer...t.ex.
Jag har Chock/Chill, och kommer att hämta lite information därifrån om världen, samt om vampyrer (men det står inte så mycket), dessutom kommer jag att ta info från Vampire Dark Ages, som är någorlunda rätt miljö. Jag ska göra allt jag kan för att minimera risken att det varken blir skräck med klassiska monster (det är absolut ingen genre jag gillar), eller medeltidsaction med klassiska monster, som man kan spela i DoD (det har vi ju redan, eller hur?). Det är bara att följa sin känsla, så blir det nog rätt i slutänden. Castlevania är mäktigt...*myser*

"Jag gillar de två andra projekten bättre."

Jag gillar alla tre. *ler*

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Scifi och scifi (lite OT)

Varför skulle superhjältegenren vara den mest korkade? Jag gillar den, men vad är fel med den?

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
slutord

Jo, du har vettiga åsikter. Och CastleVania kanske kan bli hur ballt som helst, förresten. Om du bara tar med de där små fula puckelryggarna från första spelet så kommer du skrämma skiten ur mig, iaf. (De var skitläbbiga!)

Jaja, vad du än gör, så lovar jag förstås att ta mig en titt på det och komma med funderare.

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Scifi och scifi (lite OT)

Well, det är något läskigt amerikavulgärt över hela konceptet med supervarelser, tycker jag...

Men det beror nog mest på att jag bara spelat superhjälterollspel som liten och med keffiga spelledare. Jag ska ge det en chans till, men då ska det vara i ett distanserat Watchmen-aktigt äventyr!

/Rising
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Scifi och scifi (lite OT)

Ja, eftersom diskussionen handlar både om superhjälterollspel och rollspel som tar upp filosofiska frågor kan jag inte låta bli att ta upp White Wolfs Aberrant, vilket nog kan kvalificerar sig inom båda fallen.

Aberrant går in hårt för att inte vara ett traditionellt superhjältespel (nästan lite väl hårt ibland, att döma av dikussionerna jag läst). Det finns två teman som är väldigt centrala i spelet, nämligen hjältedyrkan och alienation. Den första för att mänskligheten älskar sina novor (supermänniskor) - läser man spelet på rätt sätt kan man se det som en parodi på dagens kändishysteri. Det andra för att novorna på grund av sina krafter och omvärldens dyrkan har nästan omöjligt att leva vanliga liv, och det närmaste en skurkgrupp man kommer i spelet är alienerade snarare än onda.

Ridijeck
som diggar Aberrant rejält
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Scifi och scifi (lite OT)

"Well, det är något läskigt amerikavulgärt över hela konceptet med supervarelser, tycker jag..."

Lätt att förstå varför; det hela började ju med Stålmannen. Jag gillar själv konceptet supervarelser, men det ska helst vara nedtonat.

Läser man serien Rising Stars så kan man få en bra uppfattning om vad som kunde hända i en helt normal värld där supermänniskor plötsligt dök upp. Serien innehåller till och med en känga åt den traditionella Stålmannen - arketypen, i form av den flagginsvepte korporationsstyrde "hjälten" Patriot.

"Men det beror nog mest på att jag bara spelat superhjälterollspel som liten och med keffiga spelledare. Jag ska ge det en chans till, men då ska det vara i ett distanserat Watchmen-aktigt äventyr!"

Håller med - det är ju när det är på gränsen till trovärdigt (trots alla superförmågor!) som det är riktigt kul!

--
Björn


"Shooting is not too good for my enemies."
--Evil Overlord List
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Scifi och scifi (lite OT)

Jag tycker inte Watchmen har så mycket att göra med superhjältegenren, egentligen. Och superhjältar är coolt. *ler*
Jag är lite Marvel-fanatiker, så du får väl kalla mig hjärntvättad då.

/Skuggvarg
 
Top