God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 21,434
3 dialekter är en bok med tre kulisser (scenarion) till spelet Dialect. Boken är skriven av Johan Fahlvik Thilander och Max Wallinder. De tre scenariona handlar alla om hur en särskild grupp människor slutar vara en grupp och om hur deras särskilda särprägel försvinner. Varje scenario har två versioner där en är värre och en är bättre.
Midsommarkransen är den första kulissen. Den handlar om hur en förort till Stockholm med sin egen egen kultur slits sönder, antingen för att ortens stora arbetsgivare går i konkurs eller genom gentrifikation i vaken av att högskolan Konstfack flyttar till orten. Båda versionerna av vad som händer här har en politisk dimension. Men istället för att direkt säga något känns de mer som en vemodig meditation över hur en gammal version av Sverige försvinner. Båda versionerna säger något väldigt verkligt om samhället som det är svårt att inte känna igen.
Den andra kulissen är Förskolan Trollsländan. Här är skillnaderna mellan versionerna skarpare. I båda versionerna framställs förskolan som en idealiserad tillvaro fylld med fantasi och glädje. I en version är det som händer att barnen ska börja skolan, de kommer inte längre vara den här gruppen i den här situationen, men det betyder inte att något är fel, utan bara att livet rör på sig. I den andra versionen kommer ett företag in och river förskolan för att bygga ett ställe där man kan hyra elsparkcyklar. Det är en mycket brutalare version där vuxenvärldens vinstintressen sliter sönder idyllen. Jag blev ledsen av att läsa den versionen.
Den tredje kulissen är Lepra som handlar om en spetälska koloni under medeltiden. Den här är inte alls lika kopplad till här och nu som de andra två. De två spåren här står mellan en version där kyrkan bestämmer sig för att döda alla i kolonin alternativt en där man hittar ett botemedel så att alla blir botade från lepran. Medan de två andra kulisserna går rakt på sak så hanterar den här mer saker genom metafor, vilket beroende på gruppen kan vara starkare eller svagare. Jag tycker inte riktigt lika mycket om det för jag föredrar tydligheten i de andra, men det finns saker att säga för att använda subtext.
Jag tycker det här är toppen material som verkligen lyckas fånga vemod i förgänglighet. Något som är ett huvudtema i rollspelet kulisserna är till. Stark rekomendation!
Midsommarkransen är den första kulissen. Den handlar om hur en förort till Stockholm med sin egen egen kultur slits sönder, antingen för att ortens stora arbetsgivare går i konkurs eller genom gentrifikation i vaken av att högskolan Konstfack flyttar till orten. Båda versionerna av vad som händer här har en politisk dimension. Men istället för att direkt säga något känns de mer som en vemodig meditation över hur en gammal version av Sverige försvinner. Båda versionerna säger något väldigt verkligt om samhället som det är svårt att inte känna igen.
Den andra kulissen är Förskolan Trollsländan. Här är skillnaderna mellan versionerna skarpare. I båda versionerna framställs förskolan som en idealiserad tillvaro fylld med fantasi och glädje. I en version är det som händer att barnen ska börja skolan, de kommer inte längre vara den här gruppen i den här situationen, men det betyder inte att något är fel, utan bara att livet rör på sig. I den andra versionen kommer ett företag in och river förskolan för att bygga ett ställe där man kan hyra elsparkcyklar. Det är en mycket brutalare version där vuxenvärldens vinstintressen sliter sönder idyllen. Jag blev ledsen av att läsa den versionen.
Den tredje kulissen är Lepra som handlar om en spetälska koloni under medeltiden. Den här är inte alls lika kopplad till här och nu som de andra två. De två spåren här står mellan en version där kyrkan bestämmer sig för att döda alla i kolonin alternativt en där man hittar ett botemedel så att alla blir botade från lepran. Medan de två andra kulisserna går rakt på sak så hanterar den här mer saker genom metafor, vilket beroende på gruppen kan vara starkare eller svagare. Jag tycker inte riktigt lika mycket om det för jag föredrar tydligheten i de andra, men det finns saker att säga för att använda subtext.
Jag tycker det här är toppen material som verkligen lyckas fånga vemod i förgänglighet. Något som är ett huvudtema i rollspelet kulisserna är till. Stark rekomendation!