Nekromanti [3:16] Operation Goya

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
RAPPORT

Fältrapport 24321104

Operation Goya

Till: Kapten Washington, 16:e bataljonen, 3:e brigaden, TSS Stalingrad

Befälhavare/rapportens upprättare: Löjtnant Dickinson

Insatsstyrka:
Squad Bravo Charlie, andra kompaniet

Sergant Myers (Emil) - Wound Badge, Campaign Medal, Crimson Sword for Bravery, Kills: 10
Kopral Stross (Kosta) - Wound Badge, Campaign Medal, Kills: 13?
Soldat Rooths (Robin) - Wound Badge, Campaign Medal, Kills: 13?
Soldat Hussein - Avliden
Soldat Collins
Soldat Duvalle

Order:

* Etablera kontakt med Alfakompaniet
* Överlämna fungerande radioutrustning.
* Döda allt motstånd.


Källor: Hjälmkameror, kommunikationslogg, geodata, debriefing med gruppen, personligt brev från soldat Duvalle

Förlopp:

Efter Alfakompaniets olägliga försvinnande under ett rutinuppdrag på skogsplaneten Goya beslöt jag mig för att landsätta en stridsgrupp för att undersöka orsakerna till Alfas radiotystnad. Eftersom Bravokompaniets första grupp var på beordrad R&R fanns ingen annan utväg än att ta mig an Bravo Charlie-gruppen, trots Korpral Stross kriminella beteende på nöjesplaneten Rubicon XIV under förra rotationen (och efterföljande arrest). Jag samlade mannarna i gruppen och gjorde en utförlig och detaljerad briefing för att minimera risken för soldatframkallade katastrofer. Sergant Myers var på alerten och ställde relevanta frågor medan tidigare nämnde Stross försökte vara smart. Övervägde att låsa in honom i cellen igen men beslöt mig för att ge honom en andra chans trots allt.

Stridsskyttel #3 tog gruppen ned till planetens yta med sedvanlig punktlighet. Enligt städrapport från pilot lyckades inte Korpral Stross behålla frukosten i magen utan smutsade ner expeditionskårens materiel med sin uppkastning. Jag har gjort en notering om extra städtjänst för korpralen.

Gruppen landsteg i en glänta i utkanten av skogsområdet och intog reglementsenlig stridsformation. Sergant Myers gav inte ett handlingskraftigt intryck men beordrade upp soldaten Rooths i ett 30 meter högt träd för att rekognosera. Rooths klättrade prompt upp och öppnade genast eld in mot skogen, varpå resten av gruppen öppnade eld i samma riktning. Det var en högst oprofessionell landsättning och till korpral Stross fördel ska sägas att det var han som fick stopp på vansinnesskjutandet. Efter att de första nerverna släppt och efter min bestämda uppmaning beslöt sig gruppen för att lyda order och avancera in i skogen, mot Alfakompaniets senast kända positon.

Händelse 1:

Strax efter att Sergant Myers upptäckt en hjälm som tillhörde soldaten Rodriguez ur Alfakompaniet uppstod kontakt med fientlig livsform. Soldat Hussein som gick i täten försvann plötsligt och efter en stunds förvirring intog gruppen reglementsenlig försvarsposition. Med ett brak från trädkronorna föll Hussein ner till marken, men nu i två delar. Strax därefter överraskades gruppen av en hord med raptorliknade ödlor som dök upp ur buskaget på extremt nära håll. Samtliga soldater tog skada innan de öppnade svarseld och decimerade varelserna. Korpral Stross och Soldat Rooth använde sina handgranater på ett ansvarslöst och reglementsvidrigt sätt och lyckades skada Sergant Myers med granatsplitter. De kvarvarande ödlorna anföll därefter den sårade Serganten varpå han på ett ovärdigt sätt lämnade platsen och skyddade sig med Soldat Husseins kvarlevor. Ynkligt.

Händelse 2:

Gruppen närmade sig skogshuggarkolonin där Alfakompaniet nyligen slagit läger. Sergant Myers tog mod till sig och begav sig ensam fram för att rekognosera. Väl framme i lägret upptäckte han kvarlevorna av 14 soldater ur Alfakompaniet, dock saknades fortfarande 10 soldater. Samtidigt överfalls den övriga gruppen av en mindre grupp ödlor som kom ner från träden. I ett rådigt ingripande från Soldat Rooths gjorde dock att striden blev kort. Han lyckades på ett imponerande sätt använda sig av multipla granater som detonerade i luften ovanför ödlorna och slog i ett slag ut samtliga fiender. Jag rekommenderar att Rooths blir uttagen till stabens underhållningsgrupp på grund av sina flinka flingar (han skulle bli en utmärkt stabsjonglör).

Händelse 3:

Jag noterade att Sergant Myers inte uppvisade tillräckligt med initiativkraftig och uppmanade honom att fullfölja uppdraget och lokalisera den kvarvarande delen av Alfakompaniet innan hemtransport kunde bli aktuell. Gruppen rörde sig ur kolonin och uppför en sluttning i nordöstlig riktning. Då kartdatan visade att Alfas senaste position var på toppen av kullen beslöt Soldat Rooth sig för att kasta en nödfackla uppför branten. Dock uppvisade soldaten in inte lika imponerande fingerfärdighet då facklan landade flera meter från avsett mål (rekommendation till underhållningsgruppen dras härmed tillbaka). Direkt därefter anfalls gruppen av en mycket välväxt drottningödla och ett stort antal mindre ödlor. Här uppvisade Sergant Myers äntligen den handlingskraft och det mannamod som förväntas av en gruppledare i expeditionskåren. Genom en anmärkningsvärd uppryckning nedgjorde Myers ensam drottningödlan genom ett antal skottsalvor från sitt maskingevär och fick därtill ett antal mindre på fall samtidigt.

Efter den avslutande striden upptäckte gruppen kvarlevorna efter de kvarvarande Alfasoldaterna och bad prompt om evakuering tillbaka till TSS Stalingrad.

Jag belönade Sergant Myers med ett Crimson Sword for Bravery på grund av hans strålande insats mot drottningödlan. Korpral Stross samt Soldat Rooths fick nöja sig med att kvittera ut standardmedaljer ur belöningsautomat.

En sista notering: enligt uppgift spelar Sergant Myers för "det andra laget" om du förstår vad jag menar. Jag föreslår att korrektionstabletter delas ut i samband med Sergantens rationer så att vi kan undvika framtida pinsamheter.

RAPPORT SLUT
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Coolt. Har du lust att berätta hur ni upplevde systemet. Vi har kört två planeter och det var en oerhört cool spelsession.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
Det var avslappnat och kul. Gick väldigt lätt att lära ut reglerna och att komma igång. Den stackars serganten var tvungen att använda både sin weakness (i första encountern, tack vare granatkastande kamrater) och sin strength (i sista striden, varpå han fällde bossödlan).

Vi stötte på lite problem i och med stridssystemets abstrakta natur inte riktigt var synkad med min beskrivning av fienderna. Det gäller att inte vara för specifik när man berättar vad som händer eftersom det kan vändas på ända av dominanceslag och så vidare.

Kommer definitivt att spela det igen, det känns som ett spel som bara blir coolare ju mer man kommer upp sig i graderna och börjar bråka inbördes.

Systemet är extremt slimmat och tajt men jag skulle gärna vilja ha lite mer detaljer i vissa lägen. NPC-soldater är en grej som man skulle kunna göra något skoj med till exempel.

Men överlag: lysande spel.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Kommentarer!

Kul att läsa!

Jag tycker det skulle vara kul om du ville beskriva lite i praktik hur spelsessionen gick till. Hur tänkte du när du presenterade situationer, när du valde motstånd och så vidare, och hur det gick till när ni använde resolutionssystemet. Jag har inte prövat det själv, nämligen.

:gremsmile:
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
Re: Kommentarer!

Det var första gången som vi spelade 3:16 så det var bara jag som hade läst reglerna, men de gick som sagt extremt snabbt att lära ut. Det var 3 spelare och jag, tror det är minimum för att få ut lite av hela gruppkänslan, 2 är nog för få. Jag valde exempelplaneten från reglerna, men kunde lika gärna slagit fram en själv, det tar bokstavligen 5 minuter.

Planeten Goya domineras av skog och fienderna var av dinosaurietyp. Deras Alien Ability var Ambush vilket gjorde att de kan överraska spelarna och orsaka skada direkt. Man använder sig av "Threat tokens" för att mäta fiendernas styrka och spelledaren får 5 tokens för varje spelare, 15 för det här uppdraget med andra ord.

Jag bestämde i förväg att den första striden skulle vara ett överfall med 3 blippar (det kostar en Threat token att aktivera Alien ability, så 4 totalt), den andra skulle vara en mindre skärmytsling med 2 blippar (överfall också) och slutstriden skulle vara mot en T-rex liknande historia där alla kvarvarande blippar skulle användas.

Jag hade skrivit upp några stolpar om vad som skulle kunna hända innan:

*de skulle hitta en skadad hjälm från en av soldaterna ur kompaniet som de letade efter
*en NPC-soldat skulle dö på ett grisigt sätt under första överfallet
*de skulle hitta en övergiven skogshuggarkoloni med massakrerade soldater

Anyway, vi plockade fram folkölen och jag satte på Starship Troopers-soundtracket och körde igång en väldigt kortfattad briefing utförd av en dryg löjtnant. Väl nere på planeten beskrev jag den vilda mystiska fornskogen som bredde ut sig framför spelarna och talade om att deras mål låg djupt inne i skogen. Sen satte spelarna igång själva och började driva gruppen och storyn framåt.

Vi rollspelade en hel del mellan striderna, även om det mest blev gnabbande mellan soldaterna. När det blev för stillastående använde jag mig av radioanrop från löjtnanten i stridsledningscentralen. Det funkade riktigt bra.

Själva striderna var förvånansvärt blodiga för spelarna, mest beroende på granatglada soldater. De börjar med att man slår ett dominanceslag och den sida som får högst får välja vilket avstånd striden börjar på. Eftersom jag använde Ambush-förmågan såg jag till att ödlorna dök upp på nära håll och skadade hela truppen direkt. Resolutionsmekanismen är otroligt enkel, slå under din Fighting Ability med en T10 men destö högre värde på tärningen desto bättre. Lyckas man gör man en skada (vilket tar bort en blipp) och slår sedan hur många kills man gör.

Ähh, det var inte riktigt allt men du får ställa någon fråga om det är något du vill veta mer exakt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Kommentarer!

Det kan tilläggas att Gregor Hutton är väldigt pedagogisk och allt det här står i regelboken. Det är sällan man kommer över spel med den här nivån av spelbarhet och begriplighet.

Jag har läst hur många spelrapporter som helst och alla verkar ha haft skitkul. Precis som vi hade, och ni uppenbarligen.

Jag är djupt imponerade av 3:16. Bredvid Solar System så är det ett av få spel som verkligen gör det som det ska på bästa möjliga sätt.
 
Top