Nekromanti Tips eller idé eller bara spekulerande.

Ludwig

Veteran
Joined
29 May 2004
Messages
83
Location
Hultsfred/Uppsala
Jag och en vän lekte med ett ägg och några dart pilar. Vi fann dessa väldigt farliga när vi inte fick ur dem ur träden. Vår räckvidd var runt (eller över) 30 meter. Om man lade dit lite dödligt gift så skulle man lätt kunna genomborra läderrustningar. Dels så slipper man detta eländiga och (nästan) fullt synliga blåsrör. Detta (enligt mig) skulle vara det ultimata lönnmördar vapnet.
Jag funderar på att intrudecera detta mysterium för mina spelare, men jag behöver hjälp med regler tyvärr.
Någon som har idéer?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Shuriken kage bunshin no jutsuuuu!!!!!

Jag tror mer på förgiftade shurikens (kaststjärnor, för alla icke-nippofiler där ute). De är små, lätta att träffa med och tillåter kastaren att kasta en hel drös på en gång med hyfsad träffsäkerhet. Dessutom är det ett vapen speciellt framtaget för att döda folk med, so that's my favvo. Synd bara att de inte finns i Eon...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Vapen

"Dessutom är det ett vapen speciellt framtaget för att döda folk med"

Till skillnad från andra vapen som...?


/Naug, undrar
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Naruto [OT]

Fel, "kaststjärna skuggklon teknik", en ninjutsu som "kopierar" en shuriken till en hel svärm av shurikens. Hokage använder den mot Orichimaru i Naruto, väldens kanske bästa manga och animé.

/Marukusu, som liknar sig vid Uzumaki Naruto
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Shuriken kage bunshin no jutsuuuu!!!!!

Om du syftar på kastskivor så ser jag ytterst få likheter, bortsett från att det är ett kastvapen som är vasst.

/Marukusu, som inte KAN köpa "Krigarens Väg" då den har slutat att tryckas upp, utan nöjer sig med fläskiga "Vapenmästaren"
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
*Harkel*

"Om du syftar på kastskivor så ser jag ytterst få likheter, bortsett från att det är ett kastvapen som är vasst."

Jaså? Själv har jag sett shuriken formade som runda skivor, såväl som stjärnformade sådana. Hur autentiska dessa två är kan säkerligen diskuteras... De vanligaste ser ju hur som helst ut som helt vanliga små knivar, med ett blad i ena änden och ett grepp i den andra. Kastknivar alltså. "Kaststjärnor" känns som en alldeles för ninjofilisk översättning. Rätt felaktig, också, ärligt talat.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Spielen Sie Nicht AD&D...

Dart, det enda manliga vapnet... Fallos format och en fruktansvärd skada på 1d3 (vilket faktiskt ÄR en fruktansvärd skada, dödar lätt en rivaliserande Lvl 1 Magiker...) Dessutom tror jag att de finns en målsökande version...
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Shuriken kage bunshin no jutsuuuu!!!!!

Synd bara att de inte finns i Eon...
Inte alls faktiskt... Särskilt inte med tanke på vilka länder Mundana är uppbyggt av (Greymourn är en aning ouppdaterad dock, har kommit på tok för mycket material på sista tiden...)

Personligen har jag lite svårt för Nippofili... Särskilt när den skall smyga sig in i "världar" som annars bygger ganska strikt västerländsk mytologi (varför bryr jag mig egentligen, varför känns det hemskare än... Drakar???), tycker rätt illa om flera alvvapen t.ex Carwelan och Petya (visst, bola, men...)

Därmed inte sagt att jag har något emot japan osv. i övrigt... Men jag vill helst ha en bra förklaring till varför de finns med i världen, att författaren inte kan hålla sig borta från sitt Ninja-Kit är inte en godtagbar ursäkt... Nattens Ögon i Khelataar e exempelvis en trevlig liten samling...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: *Ahem*

I egenskap av überninjanörd så vet jag att japanska kastknivar kallas "kunai" och inte "shuriken" (som då är kaststjärnor). När jag skrev att jag inte såg så många likheter mellan kastskivor och kaststjärnor så pekade jag främst på hur man kastar de två. Kaststjärnor kastas i en "heilande" rörelse (där armen går bort från kroppen, som när man heilar). En kastskiva snurras på ett finger för att sedan snärtas iväg mot målet. Big difference, different names.

/Marukusu, jounin ninja of the hidden village of Konoha
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: *Ahem*

"I egenskap av überninjanörd (...)"

Ninjor är dock ett påhitt och har ingenting med det faktiska Japans historia, vapen och kultur att göra. Att ha svalt en bunt myter är väl knappast nåt att skryta om. Shuriken är hur som helst 'throwing blades', och den överlägset vanligaste varianten ser ut som en liten, smal kniv (eller tja, dolk). Den skall tydligen kallas 'bo shuriken', och skiljs på så sätt från den betydligt mindre vanliga 'hira shuriken' (ring-/stjärn-/w-ever-formade). Skall jag vara ärlig så känner jag mig överlag skeptisk till den senare sortens användbarhet, men det är jag tydligen inte ensam om; ovanliga vapen är sällan de mest effektiva. Eller så har jag kanske blivit överdrivet paranoid.

"En kastskiva snurras på ett finger för att sedan snärtas iväg mot målet."

Erm...right. Jag är den förste att medge min brist på expertis när det gäller både shurikenjutsu (konsten att kasta japanska kastknivar) och andra dylika tekniker, men det här låter ju som ett rent påhitt (jag säger inte att det är ditt påhitt, men såvida du inte själv tränar en art där detta praktiseras så tänker jag förbli skeptisk). Jag ser verkligen inte hur man skulle kunna få någon som helst precision på det viset. 'Nuff said, really.
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Re: *Ahem*

Bara måste klaga på din historielektion! Jagär bergsäker på att det fanns ninjor i Japans historia. Dessa var ronins som blev tvungna att bryta mot Bushido för att överleva. De utvecklade kampsporten Ninjutsu, konsten att röra sig osedd. Eftersom de var betydligt underlägsna i antal gentemot samurajerna som jagade dem som banditer så använde man sig av mindre ärliga metoder. Förgiftade vapen, lönnmord och faktiskt till och med en liten pulverblandning som kunde kastas upp mot ögonen på en motståndare så att denna blev tillfälligt blind. Det är härifrån ryktet om att ninjor försvinner i rökmoln kommer skulle jag tro.

Sedan kommer vi till Shurikens, jag tycker de där tirakiska kastknivarna är mest lika en kaststjärna. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad dem heter.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Hnngh...

"Bara måste klaga på din historielektion! Jagär bergsäker på att det fanns ninjor i Japans historia. Dessa var ronins som blev tvungna att bryta mot Bushido för att överleva. De utvecklade kampsporten Ninjutsu, konsten att röra sig osedd."

Myter, myter och åter myter. 'Ninjutsu' som så skall faktiskt ha existerat, men inte alls på det sätt folk idag (tyvärr) oftast tror. Jag vill minnas att man kan återfinna härket inom diverse gamla koryu, t.ex Tenshin Shoden Katori Shinto Ryu, men liksom...kamouflage ur en strategisk synvinkel har väldigt lite gemensamt med svartklädda überlönnmördare vars arsenaler av prylar skulle få både Batman och Q att storkna av avund. Resten kan också kommenteras på samma sätt: myt. Jag rekommenderar en tripp hit för den som är sugen på ninja-info. Och för övrigt, alla rökmoln, hemliga gifter, ki-krafter och shinobigatana (deras ökända kortsvärd som alltså aldrig existerat annat än i Hollywood) är bara trams det också. Det finns inga som helst bevis för att några shinobi-typer nånsin skall ha existerat. Helt enkelt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Shuriken kage bunshin no jutsuuuu!!!!!

Jag vet inte vad du har lärt dig av de anime-er (fuck that word) du har sett, men i min värld är shurikens något du använder för att distrahera och förvirra din motståndare med, inte primärt skada. Det gör du med ditt svärd när motståndaren tvingats hoppa undan för din kast"stjärna" och är ur balans. Givetvis måste de vara farliga för att de ska få motståndaren att hoppa undan, men skadepotentialen är minimal.

En avancerad form av att sparka sand i ögonen på honom, helt enkelt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Shuriken kage bunshin no jutsuuuu!!!!!

"De är små, lätta att träffa med och tillåter kastaren att kasta en hel drös på en gång med hyfsad träffsäkerhet. Dessutom är det ett vapen speciellt framtaget för att döda folk med, so that's my favvo."

Det spelar ändå ingen roll, för en helt normal übersamuraj klyver dem i luften. Bildbevis nedan:



Det hjälper inte ens om de är målsökande (se elektroniken förvandlas till sushi i ruta tre) - samurajen klyver dem i alla fall och skivar sedan ninjor som om de vore wasabi! Sådeså!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Så långt OT Eonforumet någonsin skådat

Kanske inte, men iallafall...

Är inte wasabin just den gröna geggan(skiva gegga?) man kletar på sin sushi, eller är det faktiskt namnet på grönpepparn/pepparroten(som vore vettig att skiva) som är i geggan?
 
Top