Nekromanti 24 Hours

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Den är ju rätt hypad och har en av mina favoritskådisar Kiefer Sutherland i huvudrollen - nån som vet mer om den än att det är en polisserie som utspelas i realtid? Finns det nåt övernaturligt i handlingen?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Skulle inte tro det. Vad jag vet handlar den om det befarade mordet på USA:s president. Verkar lite för seriöst för massa övernaturliga händelser... Men man vet väl aldrig innan man sett det?

Vet nån när det börjar förresten? har för mig nångång i slutet av september men är inte säker...

/Jonas
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Att den skulle vara för "seriös" för övernaturliga händelser var antingen ett idiotiskt uttalande eller bara fruktansvärt dåligt ordval.
Klassar du verkligen en serie som "oseriös" bara för att den innehåller övernaturliga element? Arkiv X till exempel, är det en oseriös serie?
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: vad menas med RT i 24h? [nt]

Svarar med risken att göra bort mej totalt: Jag tror att begreppet realtid i dethär fallet betyder att man får följa med utredarna...eller vad dom nu är... sekund för sekund, precis som det ter sig för dem.

Hoppas du förstod det där :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: vad menas med RT i 24h? [nt]

Så med andra ord... man får se på när de tar fikarast i en kvart och när de går på lunch i en timme? Vad kul det låter... /images/icons/hairy.gif


Storuggla, river papper
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: vad menas med RT i 24h? [nt]

Nja, inte riktigt. TV-serien utspelar sig under ett enda dygn, och varje avsnitt, som ju är en timme långt minus reklam, tar upp en timme av storyn. Däremot tror jag inte att de följer samma personer hela tiden, utan de byter väl synvinkel lite då och då som i alla andra tv-serier.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: vad menas med RT i 24h? [nt]

Jag tror du har rätt. Annars hade det väl blivit för stor dokusåpa-varning på det hela...


Storuggla, odlar skägg på remiss
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Nej... Det var dåligt ordval... Menade mer något i stil med att
en amerikansk serie som handlar om ett misstänkt mord på den amerikanske presidenten knappast skulle innehålla massa övernaturliga händelser eftersom det är en sån allvarlig händelse i USA. Men övernaturliga händelser är inte oseriöst!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"en amerikansk serie som handlar om ett misstänkt mord på den amerikanske presidenten knappast skulle innehålla massa övernaturliga händelser eftersom det är en sån allvarlig händelse i USA."

Säg det till Dark Skies, där Kennedy-mordet (och uppföljningen med Oswald och Jack Ruby) iscensattes av hemska utomjordingar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: vad menas med RT i 24h? [nt]

"TV-serien utspelar sig under ett enda dygn, och varje avsnitt, som ju är en timme långt minus reklam, tar upp en timme av storyn."
Jag och en kompis satt och diskuterade hur programmet kunde vara.. Om de började vid 00 på natten, undrar hur intressant det är..? En karaktär sitter och tittar på porrfilm, en annan sover.. Mellan avsnitt 3 och 6 är det bara personer som sover.. Lite som i "Trueman Show".. Undrar hur upphetsande serien kommer bli..? /images/icons/smile.gif

~Tänkte göra en parodi på "24 timmar" men sedan kom [color:448800]Han</font color=448800> på att [color:448800]Han</font color=448800> varken hade resurser, ork eller bra idéer att göra det
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
"Hej, Dark Skies. Jag tycker att du behandlar ett alldeles för seriöst ämne för att innehålla övernaturliga händelser. Många amerikaner kan bli upprörda."

Du har rätt, det funkar inte...

-JPS-
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Da Facts, man! (kanske med spoilers)

Så här är det: (och innan ni ens funderar på att fråga - ja, jag är en ond tv-pirat, men jag tänker se den på TV i alla fall!)

24 (för det är det den heter, 24 Hours är något helt annat), utspelar sig under 24 timmar, fördelade på 24 avsnitt. Varje avsnitt är alltså på 1 timme (eller nja, 45 minuter + reklam, men reklampauserna är inräknade i realitden...)

Att det är i realtid innebär att om någon i serien säger "jag kommer om 10 minuter", får man snällt vänta 10 minuter innan man får se vad som händer när han kommer fram. Under denna tid slipper man (tack och lov) se hur person x händelselöst kör bil, petar näsan, whatever, utan handlingen skiftar istället till någon av de övriga huvudpersonerna.

Handlingen är centrerad kring Jack Bauer, överdängare på CTU (Counter Terrorist Unit, hans familj och närmaste medarbetare, samt kring presidentkandidat David Palmer och hans stab. Som trailersanassassarna säger, så får CTU-folket reda på att någon eller några kommer försöka döda senator Palmer under det närmaste dygnet, och Bauer får i uppdrag att stoppa det hela.

<center>----==== Eventuella spoilers kan förekomma i texten nedan ====----</center>

Om jag skall säga vad jag ansåg om seriens intressanta element (rent berättartekniskt eller ur spelsynpunkt), blir det följande:
* Realtidsmomentet är en skoj detalj som man snabbt glömmer bort. Det är mest en berättarteknisk finess, som låter oss följa alla dessa personer och deras dygn utan att hoppen mellan dem blir allt för krystade.
* Serien ligger i nutid, utan övernaturliga inslag. Eftersom det är en halvhemlig specialstyrka har CTU naturligtvis en samling enkla hollywoodska små gadgets, men inget är egentligen over the top.
* Serien är befriande fri från dumma misstag. Vi hittade kanske 5-6 stycken under de 24 avsnitten, plus kanske ytterligare 5-6 "ehh-varför-gjorde-de-sådär-nudå?"-tilfällen, som man dock kan ha överseende med. Till missarna räknar vi saker som att kulorna från prickskyttegevären alltid verkar vara långsammare än ljudet, och att sjukhusen saknar larmsystem. Till konstigheterna hör att bovarnas onda plan kanske slår knut på sig själv lite väl mycket, men jaja... är man bov så är man... /images/icons/wink.gif
* På sina ställen är serien listig, dels i plotvändningar, dels i direkt agerande från de inblandade personerna. Man kan, både som SL och som spelare, få en hel del skojiga idéer på bus man kan ha sig för i varierande miljöer, från polisstationer till kontorslokaler - och framförallt har författarna insett att ljuddämpade småvapen är tuffare! /images/icons/grin.gif
* Personerna är, om sanningen skall fram, ganska platta och stereotypa, men följer man serien kommer man ändå att börja tycka om dem för sina egenheter, och allt eftersom handlingen fortskrider får de mer djup (vilket innebär att en del av dem faktiskt växer från att vara helt platta, till att fylla ut åtminstone 2.4 dimensioner). Som vanligt är det porträtten av "gråzonskaraktärerna" som är intressantast, dvs de som är riktiga as, fast de borde vara good-guys. Den personliga favoriten är George Mason, som dyker upp redan i avsnitt 1.

Ja, det är väl det det... Nu skall jag bara springa och gömma mig för anti-piratbyrån, så eventuella frågor på det ovan sagda kanske blir obesvarade...
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
9/10 säger jag

I mitt tycke är det en aldeles utmärkt serie - en av de bästa som USA lyckats pressa ur sig på länge (även om högbudget högkvalitetsserier verkar vara på modet just nu, så det omdömmet kanske ändras om ett tag).

Den stora fördelen är att den är bunden i tid och rum, och att den tar slut!
Med detta menar jag att när sista avsnittet kommer tar serien slut, även om det finns vissa öppningar för en fortsättning, och man slipper oroa sig för om det kommer bli bättre eller sämre nästa säsong. Blir det en andra säsong (som vissa rykten gör gällande) kommer den vara en helt egen historia.

Den största nackdelen med serien är, i mitt tycke, inte någon stor nackdel alls - ibland förlitar sig serien på helt vanlig "suspension of disbelief", men det är å andra sidan vardagsmat i film- och TV-berättande att det går att bortse ifrån. Det förefaller lite otroligt att det lilla gäng som serien handlar om, råkar ut för så mycket under ett ynka dygn... Å andra sidan måste jag säga att en historia utan otroliga moment vore synnerligen tråkig.

Från mig får den en helhjärtad 9/10 (den har trots allt sinna småfel /images/icons/wink.gif).
 
Top