NYHET 2026 mest väntade rollspel är framröstade.

Bolongo

Herr Doktor
Första intryck:
Intressant att det bara är två d20-baserade spel på listan, och båda är i någon mening OSR. Fast jag undrar hur OSE kom med på listan, det verkar av vad jag sett inte vara någon ny upplaga i meningen att det skett substantiella ändringar i reglerna?
Fyra IP-baserade (och en IP-härmande).
Två nya upplagor av riktigt gamla klassiker.

Själv har jag backat Ars Magica på PDF-nivå och redan fått den, men bara förstrött ögnat igenom den. Vet inte riktigt varför jag backade den - antagligen är AM ett sådant där spel som jag känner att jag borde vilja spela, men det blir liksom aldrig av.
Jag har även backat Broken Empires, där har inget kommit än och den är något försenad. Känner betydligt mer pepp för detta projekt.

Känner mig mest out of touch när jag ser en sån här lista. Enda som kunde vara lite-lite intressant, om det inte var tre böcker "fluff", hade kanske varit Mistborn bara för att jag råkade börja läsa den serien över decemberledigheten. Och kanske The Black Company, helt enkelt för att Dennis Detwiller är involverad. Men då borde jag ju läsa böckerna först...

Är det något av de här spelen som gör något "nytt"?

Jag tycker det är kul att Fria Ligan placerat sig så högt på listan, men har själv inget intresse av något av de 10 spelen. Rätt förvånad över att Deathbringer var så överlägset på förstaplatsen.

Last edited:
Intressant att Ligans spel är så efterlängtade, onekligen. Jag är ju helt ur loopen vad gäller superhjältar och manga så de tilltalar mig inte. Lite fascinerande att både AM och WHFRP inte alls är nya, men ututgåvor av spel vars fans är extremt hängivna.

Jag tycker nog OSE och Deathbringer är mest märkliga. Det sista för att jag verkligen inte fattar Mörk Borg estetiken, och OSE för att det börjar få fans med samma hängivenhet som AM och WHFRP. Huh?

Black Company tror jag inte kommer göra så mycket nytt, utifrån quickstarten. Men, det är klart läsbara böcker (klart mer tilltalande än Sanderson, om du frågar mig) så varför inte?

Tänker att för listorna "mest efterlängtade" och "mest nyskapande" inom nästan vad som helst man pratar om så tenderar venndiagrammen att vara två separata cirklar.
Jag har en vag känsla av att "mest efterlängtade" går hand i hand med "spel från förlag som redan är framgångsrika på annat håll". Senaste tiden har jag haft en strid ström av email från olika företag som påminner mig om att gå in och rösta på precis deras spel.

Vilket iofs är rätt rimligt, att lyckas få in sitt spel på listan av mest efterlängtade måste vara bra reklam för spelet.

Jag har en vag känsla av att "mest efterlängtade" går hand i hand med "spel från förlag som redan är framgångsrika på annat håll". Senaste tiden har jag haft en strid ström av email från olika företag som påminner mig om att gå in och rösta på precis deras spel.

Vilket iofs är rätt rimligt, att lyckas få in sitt spel på listan av mest efterlängtade måste vara bra reklam för spelet.

Ja av dessa 10 titlar så är ju två stycken från väldigt välkända youtubers, tre stycken är nyutgåvor av sedan länge etablerade spel, fyra stycken är IPn som är jättestora även utanför rollspel och nio stycken är från väldigt väl etablerade utgivare.

Rent kulturellt eller vad man skall säga så är ju Broken Empires det mest intressanta på denna lista eftersom det är både ett helt nytt IP och en ny utgivare. Det jag själv är mest intresserad av är ju helt klart The Black Company. Det är ju kul att OSE ges ut igen och det kommer jag nog skaffa, men som jag har fattat det är den nya versionens främsta syfte att packa om det som redan finns i en lite mindre förvirrande upplaga.

Back