20 000 år av kollaps

clarence redd

FrostByte Books
Jag läser just nu Goliath’s Curse av den brittiska forskaren Luke Kemp. Boken är bland det mest intressanta jag läst på många år. Den har gett mig en helt ny syn på historien och samtiden. Och klimatförändringarna - Kemp bedömer att självutplåning är det troligaste scenariot för mänskligheten.

Här är en intervju med honom:

https://www.theguardian.com/environ...ation-history-and-future-of-societal-collapse

Bokens tes är att människor i grunden är goda. Problemen vi har drivs istället fram av en liten klick statushungriga personer, som ryms inom spektrat för The Dark Triad (psykopati, machiavellism och narcissism).

Deras statusjakt har genom historien lett till auktoritära styren, våld och utbredd fattigdom. Men deras samhällsbyggen leder ironiskt nog alltid till kollapser. Igen och igen och igen under 20 000 år. Antingen för att befolkningen tillslut gör uppror mot de växande ojämlikheterna eller för att extraktiva samhällen i längden blir överkänsliga för kriser, som epidemier och klimatförändringar.

Kopplingarna till vår tid är inte svåra att se.

Boken är torrt skriven och pepprad med fotnoter, men förvånansvärt lättläst. Rekommenderas varmt.

Men deras samhällsbyggen leder ironiskt nog alltid till kollapser. Igen och igen och igen under 20 000 år. Antingen för att befolkningen tillslut gör uppror mot de växande ojämlikheterna eller för att extraktiva samhällen i längden blir överkänsliga för kriser, som epidemier och klimatförändringar.
Jag läste någonstans för ett par år sedan att ett sånt här fall av ett imperium i princip alltid föregås av ett ökat intresse för kändiskockar bland allmänheten. Kul parentes i en annars ganska tragisk omvärld.

Lägger till boken på läslistan.

Jag läste någonstans för ett par år sedan att ett sånt här fall av ett imperium i princip alltid föregås av ett ökat intresse för kändiskockar bland allmänheten. Kul parentes i en annars ganska tragisk omvärld.

Den Store Ledaren beordrar att alla kockar skall skjutas!

Haha, det låter bisarrt! Påminner om ett klassiskt råd: när kvällstidningar och taxichaufförer ger råd om aktieköp är en börsnedgång på väg. Fördomsfullt, men principen är nog rätt.

Lustigt nog känns Goliath’s Curse ganska hoppfull, trots de mörka utsikterna. Eftersom mänskligheten har en egalitär kärna, så kan vi också hindra en Goliath från att bli för stor för sitt eget bästa. Mer demokratiska beslutsprocesser och att inte jobba åt vapentillverkare tar han upp som exempel.

Last edited:
Får är födda till att äta kött men överallt tvingas de äta gräs.

Om man gillar Goliaths Curse gillar man nog också den här: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Dawn_of_Everything. Den tar delvis upp samma teman, och argumenterar för att komplexa mänskliga samhällen inte måste vara hierarkiska, ojämlika och extraktiva. Vi kan emancipera oss själva från oligarkin vi lever i.

Last edited:
Om man gillar Goliaths Curse gillar man nog också den här: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Dawn_of_Everything. Den tar delvis upp samma teman, och argumenterar för att komplexa mänskliga samhällen inte måste vara hierarkiska, ojämlika och extraktiva. Vi kan emancipera oss själva från oligarkin vi lever i.

På temat (men mer fokuserat på en historisk fråga): https://en.wikipedia.org/wiki/Against_the_Grain:_A_Deep_History_of_the_Earliest_States

Last edited:
Fyfan vilken bra tråd, skall läsa allt som hittills postats i den.

Against the grain av James C Scott har jag redan på att-läsa listan, men skriver upp Goliaths Curse och The Dawn of Everything.

Som art hade vi 290 000 år av frihet, sedan upptäckte någon att man kan kalla sig för hövding och tvinga slavar att bruka jorden, använda våld för att avgränsa ett stycke mark och kalla det "sitt rike", och sedan dess har allt bara gått utför.

In the world I see - you are stalking elk through the damp canyon forests around the ruins of Rockefeller Center. You'll wear leather clothes that will last you the rest of your life. You'll climb the wrist-thick kudzu vines that wrap the Sears Tower. And when you look down, you'll see tiny figures pounding corn, laying strips of venison on the empty car pool lane of some abandoned superhighway.

Back