Nekromanti 1700-tals spel

Desolator

Veteran
Joined
18 May 2003
Messages
5
Någon som vet om det finns lite trevliga spel (både brädspel och datorspel) som utspelar sig under 1700-talet? Europa Universalis II & Cossacks till PC är ju givet men tycker inte det verkar finnas fler än de två... och på brädspels sidan har jag bara hört talas om Svea Rike men aldrig provat. Hittade inte ens en recension på nätet. :gremfrown:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"och på brädspels sidan har jag bara hört talas om Svea Rike men aldrig provat."

Svea Rike bär på gott och ont sin upphovsman; Dan Glimne's omisskänliga signum: Övermäktiga händelsekort. Slumpen spelar helt enkelt en för stor roll och det gör det hela tämligen frustrerande. Jag är ingen stor fan av Dan Glimne utan tycker att han slarvar bort alla sina bra idéer. Nästan varje spelmekanism i Svea Rike lider således av att de blir transparenta när man väl satt sig in i spelet. Dessutom beter sig spelet väldigt olika beroende på om man är få eller många som spelar, och det saknas vettiga balanseringsregler för att till exempel göra krigen spännande om man är många som spelar.

Spelet är dock välutfört och en gedigen, genomarbetad produkt. Lite lagom trevligt att spela i goda vänners lag, men för mig som älskar spelstrategi och euforin över att utföra ett perfekt genomfört drag, för oss är Glimne-faktorn på tok för hög. Jag skulle verkligen vilja att Sverige hade en spelkonstruktör som kunde vara Glimnes motsats bara för att väga upp det hela...

/Rising
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Jag skulle verkligen vilja att Sverige hade en spelkonstruktör som kunde vara Glimnes motsats bara för att väga upp det hela...

bara till att börja skapa, du kan säkert bräcka honom...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Europa Universalis finns som brädspel. Mycket bokföring men ack så kul när din motspelares regent dör och han slår fram ett riktigt backo till knug! :gremsmile:


Storuggla, snabeljazzar
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Inga historiska monarker i brädspelet?

Ja och nej. Man börjar med en historisk monark (eventuella cykelskämt undanbedes) med fasta värden (Gustav II Adolf är en hejjare på att dirigera fältslag vill jag lova), men så fort han kolar så slår man fram en ny regent. Just för att jag skulle kunna ta kål på en regent inan han skulle avlat fram en arvinge, vilket han gjorde enligt historien. Då skulle det bli udda. Istället slår man en t10 (om jag minns rätt) för varje egeneskap och alla medspelarna hoppas att man slår fram en riktig idiot :gremgrin:


Storuggla, kungen av Vorpommern har taktik 1! loooser!
 
Top