Nekromanti 17 skäl att ta bra betalt

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Hittade ännu en text. Inte lika kul som den förra. Men ändå.

- daniel

17 skäl att ta bra betalt


- Av Christina Björk -

Att sälja sina idéer och skaffa sig uppdrag är väl ingen konst. Det svåra är att ta bra betalt för jobbet.
- Herregud, stönar uppdragsgivaren. Så där mycket får ju inte ens jag!
För då har han multiplicerat där inne i huvudet, din dagspenning gånger antalet dagar i en månad, och kommit upp till en astronomisk månadslön.

Ruskigt orättvist, tycker han.
Eller också kvider han:
- Min budget! Jag måste ju hålla budgeten!
- Jag med, säger du rappt, och nu ska du få höra vad du får gratis, på köpet.
Och så rabblar du den här listan. Antingen du nu får vad du begärt eller ej, så har du i alla fall stärkt din självkänsla. För dina krav är helt rimliga, om inte i lägsta laget...
1. Frilansen bjuder på sina egna idéer, tär inte på företagets idébank (om det finns någon). Idéer och kreativitet bör värderas högt. Lustigt nog tror somliga uppdragsgivare att de ska betala mindre när frilansen kommer med idén än när uppdragsgivaren själv har en idé till jobbet och beställer det av frilansen. (Att vi själva skapar våra jobb, tar initiativ och är företagsamma borde dessutom ge oss några slags samhällspoäng i dessa tider.)
2. De arvodesrekommendationer som finns är minimiarvoden. Som anställd tycker du det är självklart med överlön. Det är det för frilansar med, i synnerhet om vi är specialkunniga, snabba och erfarna och har många år i branschen. Varför skulle just vi ha ständig nybörjarlön?
Följande elva skäl är kostnader som du slipper om du anlitar en frilans. För dem betalar vi själva.
3. Du betalar bara för oss när vi är friska. Sedan tar försäkringskassan vid. Karensdagar betalar vi själva. Du behöver inte fylla på sjukpenningen upp till 100 procent av vår lön. Och våra barnledigheter kostar dig ingenting, Kan vi inte jobba är det inte din sak.
4. Naturligtvis behöver du inte tillhandahålla någon fri läkarvård. Vi går snällt och betalar våra hundralappar till vårdcentralen när vi får vaxproppar eller blodbrist. Inte en droppe gammaglobulin eller gula febern-vaccin behöver du betala när vi åker utomlands.
5. Tänk på vad du sparar in på att inte behöva betala ITP åt oss. Den betalar vi själva i form av pensionsförsäkring.
6. Så bra för dig att du slipper subventionera frilansarnas luncher med lunchrum. Vi har ju egna lunchrum där vi frossar i filmjölk och knäckebröd.
7. Jag slår vad om att du inte tänkt på hur mycket du sparar i hyrespengar genom att vi håller oss med egna arbetslokaler. Glöm inte energiavgifterna! Och städningen som vi fixar själva, naturligtvis.
8. Telefon och porto slipper du när det gäller oss. Vi betalar själva.
9. Kontorsmaskiner, papper, kuvert, pennor, gem... tänk så mycket som behövs på ett kontor! Vilken tur att vi står för allt sånt. Även reparationerna förstås.
10. Ni slipper betala våra tidningsprenumerationer. Ni behöver inte heller betala för att vi läser tidningarna för att hålla oss à jour med våra specialområden. Likadant är det med böckerna som vi köper och läser. Även om vi får dra av våra kostnader så måste vi ju tjäna in pengarna till dem. Helst ska det bli lite över också, till mat och video och sommarstuga.
11. Plötsligt vill vi gå på kurs, Ingen fara. Då tar vi våra egna pengar och vår egen tid till det. Du får oss helt utbildade. Vi är också väldigt uppmärksamma under kurserna. Vi går där ju för egna pengar, för vi vill lära oss, inte för att slippa gå till jobbet.
12. Vi köper vår egen specialutrustning, kameror, datorer och så. Eller också leasar vi. Dig kvittar det vilket, du slipper ändå betala. (Vår filmutrustning får du hyra.)
13. Representationen, den står vi för. Hoppas det smakade sist. Dumt att vi inte fick dra av vinet. Hur gör ni på ditt företag med sådant? Säg inte att du själv fick betala av din lön för att jag drack vin på julfesten? Kul att du ville stanna kvar hela eftermiddagen efter den där goda lunchen vi bjöd dig på. Fast har du tänkt på, att där satt du och pratade om ditt och datt och hade lön hela tiden. Det hade inte vi.
Apropå det så övergår vi nu till att ta upp några skäl som har med tiden att göra. Vems är den egentligen? Vem betalar för den? Väldigt ofta är det frilansen.
14. Du betalar bara för den tid jag arbetar effektivt, då jobbet blir gjort. Är jag ur form, oinspirerad, slö, snackar skit eller vilar upp mig efter ett hästjobb på TV, vips är jag oavlönad. Kastar jag originalet i stället för skisserna i papperskorgen, genast en oavlönad timme. Och käre uppdragsgivare, dan efter den där julfesten, då går ju inte jag, frilansen, till ditt företag och vilar upp mig med eftersnack dagen lång i kafferummet. Nej, mina bakfyllor kostar dig inte ett öre. Är inte DET fantastiskt?
15. Anställda har lön för månadens alla arbetsdagar. För frilansen är många dagar odebiterbara: klämdagar, helger, dagar mellan uppdragen, tiden det tar att skaffa sig uppdragen, tiden det tar att lämna. Alla sammanträden om jobb som sedan aldrig ”blev något”. Spilltid eller tid då man sköter utrustning, lokal och annat.
16. Semesterlön ska vi självklart ha. Men det tycker långt ifrån alla uppdragsgivare (om det inte finns tvingande avtal). Självklart är däremot att de själva och deras anställda ska ha betalt när de har semester.
17. Administrationen vår, den gör vi förstås på egen tid. Vi klistrar in våra kvitton, deklarerar på våra rörelsebilagor, arkiverar och skriver räkningar med samma glada humör. Gratis förstås.
Självklart ska vi också lägga ut pengar åt ditt företag för tågbiljetter, hotellnotor, hyrbilar, rekvisita. Och självklart tycker du det är att eran dator inte vill betala tillbaka skulderna förrän den femtonde. Nästa månad, för det är datorns utbetalningsdag.
Lustigt att det aldrig faller dig in att ta upp pengarna ur din egen plånbok och lägga ut så länge. För det är ju vad vi gör hela tiden. Men påminnelsefakturorna borde vi faktiskt börja ta betalt för.
18. Det här skälet ska egentligen inte vara med. För det ska bort, snarast. Nämligen att vårt fackliga arbete inte kostar er en styver. Och inte vår medlemsinformation heller. Vi frilansar drar vår medlemsinformation på egna kopieringsapparater, köper kuverten och klistrar sedan egna frimärken på. Ingen uppdragsgivare betalar oss när vi har fackliga möten eller gör utredningar om varför ni betalar så dåligt. De anställda kan numera göra merparten av sitt fackliga arbete på arbetstid, sköta sin medlemsinformation på företagets apparater och skicka den med företagsposten. På olika håll har vi kämpat för att få företagen att satsa pengar till facklig pott för frilansarna. Det borde även de anställdas fack göra.
För nog ligger det i allas intresse, både anställdas och frilansars, att vi kan arbeta fackligt. Till exempel med att få upp våra arvoden. Annars skulle ju de anställda bli utkonkurrerade på arbetsmarknaden. Och det vill ingen.
Kära uppdragsgivare! Nu hoppas jag att du förstår att det finns minst sjutton skäl till att en frilans ska ha betydligt högre månadslön än en anställd. Det artonde skälet är en skamfläck, som vi hoppas ska försvinna.
Kära frilans! Sträck på dig och kräv din rättmätiga ersättning. Utan frilansar stannar Sverige!


(Texten publicerades i specialtidningen Frilans år 1987. Den har kortats något. Texten får spridas, med nämnande av upphovsmannen Christina Björk.)



"The force will be with you. Always."
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hej Daniel!

Skojiga texter, och de är inte långt från sanningen. Men faktum kvarstår. Pengarna som Codex drar in går nr 1 till tryck och omkostnader. Utan detta ingen Codex. Nr 2. Till de som faktiskt ger ut Codex, dvs layout, annonssäljare och mig själv. Utan oss ingen Codex. Nr 3. Frilansare, vars bidrag gör Codex.

Det är jobbigt när man inte kan uppfylla nr 1. Egentligen ännu jobbigare när nr 2 blir lidande. Och innan detta är fixat så finns det inga pengar. Till något.

Det här är lite samma diskussion som varför det inte finns massor av rolspel i Codex. Det beror på att det finns inga rollspelsannonsörer som betalar bra.

Tråkigt men sant.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
>Nr 2. Till de som faktiskt ger ut Codex, dvs layout, annonssäljare och mig själv. Utan oss ingen Codex.>

Hm. Måste komma med ett litet påpekande här, eftersom det stack lite väl mycket i ögonen; då kanske ni kan fylla tidningen med artiklar? :gremwink: Utan frilansande ungdomar som blir glada bara över att bli publicerade och se sitt namn i tryck så hade Codex stått sig tämligen slätt - för vem vill läsa en tidning fylld av reklam och layout, men utan text?
Som jag ser det är artiklarna kanske det viktigaste - och de som skriver dem får ingenting. Så frågan återstår; vad skulle ni göra utan artiklar? För utan frilansare ingen Codex. Rätta mig om jag har fel.

- Daniel

"The force will be with you. Always."
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Bra fråga. Det är lite som med hönan och ägget. Vad kommer först. Utan artiklar, ingen tidning. Utan tidning, ingenstans att stoppa in artiklar.

Däremot berättar vi för alla frilansare vilka villkor som gäller för Codex. Och om man då inte vill vara med så kan man välja det. Men om man vill vara med så är vi tacksamma.

Sedan kunde man ju önska att Codex tjänade ännu mer pengar så att det faktiskt går mer än runt. (eller till och med faktiskt går runt!)



Ola Nilsson
VD Portal Publishing

ola@portalarea.com
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Ingen fara, tyckte bara att frågan borde vara öppen för debatt. Jag kommr väl att fortsätta skriva i mån av tid. Tyvärr har jag en hel del frilansande just nu, och det går ju i första hand. Men det kommer säkert fler artiklar från min penna.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vilka tidningar/webbsidor frilansar du för annars?
Tänkte bara så att man vet om man skall kolla extra noga efter dina artiklar.

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 
Top