Nekromanti 16. Val av valberedning - WRNU årsmöte 2011

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Det är dags att öppna upp för diskussion i den här frågan!

Notera att inget beslut kan fattas här förrän frågan om den avgående styrelsens ansvarsfrihet har behandlats. Däremot är det från och med nu öppet att debattera.

Följande står att läsa i föreningens stadgar om valberedningen:
§10 Valberedning
För att ta fram förslag på personer till de i stadgarna föreskrivna valen kan årsmötet välja en eller flera valberedare. Valbar är medlem i föreningen.
Nedan kommer jag att lista alla som kandiderar. Har valberedningen något/några förslag?

Om just Du som läser detta vill nominera dig själv eller någon annan, säg till här i tråden eller PMa mig. De som kandiderar får gärna presentera sig själva lite också. Jag föreslår att vi sätter en deadline för nomineringar Lördag 12 Mars kl 23:59. Säg gärna till om du har åsikter eller känner till praktiska hinder för detta. Om för få nomineringar inkommit vid denna tidpunkt så kommer deadline troligtvis att förlängas.

Valberedningens förslag:
N/A

Övriga kandidaturer:
N/A
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Persson said:
Poniz: Skulle du kunna tänka dig att kandidera till valberedningen?
Nej, tyvärr. Jag har alldeles för mycket på mitt bord inom överskådlig framtid. Tack för förtroendet, däremot :gremsmile:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Eftersom inga kandidater har tillkommit än och årsmötet lider mot sitt slut ser jag två alternativ:

A) Årsmötet lämnar posterna i valberedningen vakanta i förhoppningen att dessa kan tillsättas vid ett fyllnadsval senare under året.

B) Årsmötet uppdrar åt styrelsen att tillsätta en valberedning i mån av möjlighet under året.

Jag själv förespråkar alternativ B, eftersom jag inte tror att posterna kan tillsättas vid ett fyllnadsval, plus att det lutar åt att fler frågor kommer att skjutas upp till senare möten.

Observera att det normalt inte är styrelsen uppdrag att tillsätta en valberedning. Vissa kan se demokratiska brister i ett sånt förfarande. Jag själv tror att det i praktiken gör väldigt liten skillnad, om någon alls, i en sån här liten förening.

Jag ser det som en reell risk att vi vid nästa årsmöte inte har någon valberedning, men då är det som det är. Återigen tycker jag inte att det gör så stor skillnad i en sån här liten förening.

Åsikter? Förslag?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Nu är årsmötet i praktiken avslutat.

Den här frågan har fått väldigt lite intresse från föreningens medlemmar, så jag bedömer att vi kan passa pucken vidare till styrelsen.

Jag beslutar härmed att årsmötet uppdrar åt styrelsen att efter egen förmåga lösa eventuell tillsättning av valberedning på bästa sätt.
 
Top