Nekromanti [11MO02] §4.3 Riktlinjer för ekonomiskt stöd

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
[11MO02] §4.3 Riktlinjer för ekonomiskt stöd

Kan Solvebring presentera punkten?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [11MO02] §4.3 Riktlinjer för ekonomiskt stöd

Visst kan jag det! Tack för ordet, Persson.

Här följer alla de typer av ekonomiskt stöd i form av bidrag som en Sverokföreningen kan söka, och om kraven uppfylls, därmed erhålla. Föreningsbidrag

x Ungdomsbidrag - Kan vi inte söka. Vi uppfyller inte kraven med mist 60% medlemmar i åldrarna 6-25 år.

x Träffbidragen - Kan vi inte söka. Budgeten för deta bidrag är slut för 2011.

x Lokalbidrag - Kan vi inte söka. Eftersom vi inte har någon spellokal eller motsvarande område.

x Distriktsbidrag - Kan vi inte söka eftersom det inte tycks finna några sådana för föreningar i Östergötlands län. Ja, eftersom föreningen är skriven med sitt huvudsäte i Linköping antar jag att det är så vi bör utgå?

x Kommunbidrag - Kan vi inte söka eftersom de som för närvarande finns motsvarar saker som lokaler och lägeraktiviteter.

Förslagsplanenen är den att vi lägger en planering för bidragssökning till 2012. Vilket vill säga att vi nu i år gör en grov planering om hur vi önskar ordna de ekonomiska stöden för 2012 (eftersom vi inte kan söka dem nu). Till exempel bör vi diskutera att söka Träffbidrag som i vårat fall är det mest lämpliga bidraget. I denna planering kan vi också se om det är i vårt intresse att arbeta för värvning av yngre medlemmar för att senare kunna söka Ungdomsbidrag i samband med extra verkande för yngre medlemmar.

Utöver det har det varit på tal att låta de medlemmar som vill skicka in frivilliga summor med sponsorpengar. Frågan är i så fall hur vi ska sköta detta och om vi ska välja något särskilt sätt att disponera de pengarna - dvs om sponsorpengar ska få vissa enskilda ändamål?

Rent praktiskt är den sista frågan inte svårare än så än att vi delar ut Föreningens kontonummer på Föreningsforumet. Eller om man möjligen kan sätta upp någon Paypal-knapp för det. Jag vet inte det senare för säkert, eftersom ajg inte känner till reglerna för företagskonton hos Paypal.

Nå, ordet är fritt för diskussion om ovanstående och allt som nu är i relation till det.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Re: [11MO02] §4.3 Riktlinjer för ekonomiskt stöd

Vad behöver vi pengar till?

Bara slänger ut frågan, för att jag själv inte har en klar bild av vad vår verksamhet ska utgöras av. Jag själv sitter i mindsetet att vi kan bestämma det helt själva, och då undrar jag vad ni kommer på som skulle kräva pengar. Om så inte är fallet undrar jag vad vi redan har bestämt som vi behöver pengar till.

Dessutom, kan någon sammanfatta hur det gick med stödet för att driva siten? Som jag förstod det var det följande:
Siten hade dåligt med pengar. En förening bildades för att stödja den. Eftersom vi var en sverokförening fick vi serverhjälp av Sverok, eventuellt hände något annat magiskt samtidigt, och sen dess har jag inte hört något om det och utgår från att allt är bra.

Är det så? För isf ser jag det som att föreningen har uppfyllt sitt huvudsyfte, och allt vi gör utöver detta är bonusar, som kommer av att vi är engagerade medlemmar på ett forum som vill att det ska hända saker kring och på forumet. Isf hamnar ju frågan "vad borde föreningen göra" väldigt nära "vad är vi som ska göra saker (styrelsen och medlemmarna) peppade på att göra, och vad tycker vi vore trevligt om det hände?"

Så har jag uppfattat situationen nu. Om det inte är så behöver någon rätta mig.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [11MO02] §4.3 Riktlinjer för ekonomiskt stöd

Du tror du har sammanfattat det tämligen bra. Alltså, vi får stödja siten ekonomiskt som en Sverok-föreningen. Men vi får inte ha det som huvudsyfte. Om vi bara finns där för att peta in pengar i Rollspel.nu så kommer Sverok att fimpa oss med andra ord. Vi kan alltså inte se det som vår främsta sak utan snarare som något sekundärt. Och nu pratar jag just om den ekonomiska frågan. I övrigt är vi ju helt klart så goda att stödja Rollspel.nu så mycket vi vill.

Det vi behöver är verksamhet. Bereonde på vilka arr vi sätter upp så kommer det att kosta olika mycket pengar. Som det är nu har vi ju möjligen ett arr på G - en föreningsträff med knytkonvent - det som du föreslog bland aktiviteter.

Så, det vi behöver och det vi antagligen kommer att pyssla med (utöver allmänt Rollspel.nu-stöd) är ju sammankomster, både irl och online. ... Vad är det då som kan kosta pengar?

Tja, på en irl-sammankomst så skulle ju föreningen kunna stå för följande saker som kostar pengar:
x Spel
x Lokal
x Ätbart - mat, fika, snacks...?
x Arvode för föreläsare
x Material till workshop

Kort sagt behöver vi kanske lite pengar för att kunna lägga en botten för allmänna mötesaktiviteter. Det är i alla fall så jag ser det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Re: [11MO02] §4.3 Riktlinjer för ekonomiskt stöd

Mer såhär, om jag fattade Gardener rätt:

Det funkade inte att ligga kvar på servern vi var på.
Vi fick utrymme av Sverok, för de är snälla och trevliga.
Då tyckte vi och de att det skulle se bättre ut om vi faktiskt hade en sverokförening också.

Och på den vägen, ungefär, är det. Jag tror inte att vi betalar nånting för utrymmet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [11MO02] §4.3 Riktlinjer för ekonomiskt stöd

krank said:
Mer såhär, om jag fattade Gardener rätt:

Det funkade inte att ligga kvar på servern vi var på.
Vi fick utrymme av Sverok, för de är snälla och trevliga.
Då tyckte vi och de att det skulle se bättre ut om vi faktiskt hade en sverokförening också.

Och på den vägen, ungefär, är det. Jag tror inte att vi betalar nånting för utrymmet.
Korrekt. Fast det var väl inte det Pilzeman syftade på heller?
... Eller? Som ajg förstod dig, Pilze, menade du att: "Vi kunnat använda pengarna till att t.ex. betala server för sidan, men eftersom de ligger hos Sverok behövs inte det - så vad har vi annars för tänkbara utgifter". Right, wrong?

Men hur det är med vem som menade vad så har du rätt krank. Jag vill minnas att det också gick till just så.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [11MO02] §4.3 Riktlinjer för ekonomiskt stöd

Ser förövrigt att jag svarat Pilzeman på ett uridiotiskt sätt ovan. Jag har svarat på helt fel grej egentligen.

Nå, för att reda ut skiten...
Jag ska alltså försöka ge en rättvis och någorlunda klar bild av läget i samband med punkt §4.3.

1. Serverplats hos Sverok: Jag har faktiskt för mig att Rollspel.nu fick hjälp av Sverok med serverplats innan föreningen kom till.

2. Föreningens tillkomst: Föreningen skapades dock för att på ett enklare sätt kunna motivera sådana saker som nämns i 1, och så klart för att det vore roligt att bygga en förening kring vår ärade community. Men, den skapades faktiskt efter det att vi fick hjälp.

3. Vi som förening kan dock inte ha som huvudsyfte att stödja och främja Rollspel.nu (siten) ekonomiskt. Vi kan dock ha som syfte att stödja siten i allmänhet för att genom det främja bordsrollspelande. Men för att få bidrag och för att använda bidragen på ett tillåtet sätt bör vi snarare se till att ha seriösa arrangemang för oss och verkligen göra bruk av pengarna genom spelverksamhet. Spelverksamhet = verksamhet godkänd av Sverok, verksamhet vi kan få stöd för. Om vi samband med sådana saker skänker Rollspel.nu funkar det.

Så, huvudfrågan i ärendet är: "Vad ska vi använda pengarna till?" Enligt mig blir då det bästa svaret: "Spelverksamhet; irl- och onlineträffar av olika slag som dels främjar siten och commintyn och som dels främjar spelhobbyn med fokus på rollspel. Alltså behöver vi och bör använda våra pengar till just sådana arrangemang." ... Om det sedan handlar om gratis varmkorv, spelmaterial, lokaler eller T-shirts är något som framtidens arr får utvisa.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Re: [11MO02] §4.3 Riktlinjer för ekonomiskt stöd

Okej, då tror jag att jag hänger med.

Då tolkar jag det som att vi har ganska mycket fritt spelrum över vad vi "får" göra som förening, utan att gå emot uttalade, eller outtalade, regler och syften och grundtankar. Vi ska stödja siten, rollspelare och rollspelande som vi bäst vill.

Det känns genast mycket bättre för mig, för nu känns det som en möjlighet istället för ett tvång. I dagarna som ledde upp till styrelsemötet kändes det lite som att "ja, vi har ju en förening och någon måste sköta den, meh" men nu är det mer "om jag vill få till ett knytkonvent, eller en forumträff, så kan jag försöka göra det genom föreningen". Jag är övertygad om att vi kan hitta saker vi vill arrangera som är tillräckligt bra (dvs gör oss existensberättigade som Sverok-förening och därmed gör det okej att ha siten på deras server), snarare än att vi måste anstränga oss och göra saker vi egentligen inte orkar/hinner med för att nå upp dit.

Frågan är vad vi ska göra, och den är absolut inte avgjord, men det känns bra att de enda som egentligen behöver bestämma över det är vi – styrelsen mer direkt och föreningen indirekt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [11MO02] §4.3 Riktlinjer för ekonomiskt stöd

Jo precis.

I våra stadgar finns:
§4 Syfte
Föreningens syfte är att bidra till att hemsidan www.rollspel.nu och dess community fortlever och utvecklas.
Vilket lämnar ganska så brett tolkningsutrymme. Och bland annat Martin Ackerfors a la Sverokskanliet skrev då till mig att vi måste ha en seriös verksamhet kring det så att vi inte bara rullar tummarna och pumpar in pengar i siten. Och tja, att bidra till att sidan och communityn fortlever och utvecklas görs ju lämpligen genom att communityn umgås och spelar rollspel. Det är ju vår grej liksom, och för den delen Sveroks grej - verksamhet = spel och spelhobby. Så med andra ord är det vad våran verksamhet mer eller mindre kan handskas med, vilket är brett, ja.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [11MO02] §4.3 Riktlinjer för ekonomiskt stöd

Så, någon som har något särskilt att uttrycka angående vår situation och eventuella plan för ekonomiskt stöd?

Till exempel hur vi ska planera och sätta ihop en godtycklig grund för styrelsen för 2012 - eller över vi ska låta saken bero och låta den styrelsen ta hela saken sjävla?

Och om det finns någon önskan om att sätta upp möjligheter för frivillig sponsring - och vad som i så fall gäller för sådana insatser enligt eventuella regler?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: [11MO02] §4.3 Riktlinjer för ekonomiskt stöd

Alltså det vi behöver är ju riktlinjer för vad våra pengar skall gå till. Jag föreslår att du Solvebring får ansvaret att fundera ut hur dessa riktlinjer skall vara utformade och presenterar ett förslag på vårt kommande medlemsmöte.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [11MO02] §4.3 Riktlinjer för ekonomiskt stöd

Persson said:
Alltså det vi behöver är ju riktlinjer för vad våra pengar skall gå till. Jag föreslår att du Solvebring får ansvaret att fundera ut hur dessa riktlinjer skall vara utformade och presenterar ett förslag på vårt kommande medlemsmöte.
Dvs. nästa årsmöte?
Så, är det okej att jag återkommer efter styrelsemötet föra tt bolla idéer med er andra -dvs. här i styrelseforumet? Vad sägs?

... Fine by me i så fall. Det kan jag åta mig.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: [11MO02] §4.3 Riktlinjer för ekonomiskt stöd

solvebring said:
Persson said:
Alltså det vi behöver är ju riktlinjer för vad våra pengar skall gå till. Jag föreslår att du Solvebring får ansvaret att fundera ut hur dessa riktlinjer skall vara utformade och presenterar ett förslag på vårt kommande medlemsmöte.
Dvs. nästa årsmöte?
Så, är det okej att jag återkommer efter styrelsemötet föra tt bolla idéer med er andra -dvs. här i styrelseforumet? Vad sägs?

... Fine by me i så fall. Det kan jag åta mig.
Absolut. Du är fri att dribbla med frågan hur du vill.

Medlemsmötet har vi under hösten. Se §5 Medlemsmöte.
 
Top