Nekromanti [11MO02] § 4.1 Arrangera medlemsaktivitet hösten

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Det simplaste, i någon mening default-alternativet är att ha en forumträff. Standard för en sådan skulle vara att erbjuda en trevlig lokal att hänga och spela i.

Utan vidare diskussion om huruvida detta är den bästa typen av arrangemang har jag ett förslag på hur det kan gå till: Sverok Väst har ett Spelets Hus i Göteborg, en gemensam föreningslokal för 7 olika föreningar, varav en helt rollspelsinriktad. Jag råkar sitta som ordförande för den arbestgrupp som sköter stället, så jag kan säga redan nu att det inte skulle vara några problem att boka för en kväll eller helg, antagligen gratis.

Upplägget skulle kunna vara antingen som en bara hänga-kväll, vilket skulle hindras ordentligt av alkoholförbudet i lokalen, eller som ett minikonvent, där fokus såklart skulle ligga på spel. Då antingen en kväll eller en helg. Jag kan utan problem övertala min egen och en annan brädspelsförening att ställa upp med sina spel, vilket ger en brädspelssamling på 100+ spel, och utöver det vad deltagarna vill ta med sig.

Om vi alls är intresserade av en träff av den här typen tror jag Spelets Hus är ett bra ställe att ha den på. Och jag är intresserad av det iaf. Tänk på alla stackars folk här söderut som inte kunde åka på DanCon liksom.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Pilzeman har kommit med ett väldigt bra inspel under den här punkten. Kan övriga styrelsemedlemmar vara så vänlig och visa sin närvaro här, om så bara genom ett enkelt +1 inlägg.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Skitbra där att lokalen är gratis. Att få tag i en lokal är ju egentligen det stora problemet i den här frågan. Så, om du skulle kunna ordna den lokalen till aktuellt datum så är det kanon.

I övrigt tycker jag att ett knytkonvent vore ypperligt. Jag själv kommer säkerligen inte att närvara på konventet, men hur som haver tycker jag i alla fall att det låter fint att det finns ett par spel på plats och att medlemmarna i övrigt tar med sig vad de vill spela med varandra.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Det verkar som om jag har medhåll från flera i styrelsen i alla fall.

Som sagt: inget är sagt om vad som är den bästa typen av arr för föreningens syfte osv. Inget är heller sagt om vad vi vill ha för fokus på våra arr i framtiden. Men "nåt ska i hitta på" är känslan jag har just nu, och jag tror ett knytkonvent (tack Solve för ordet, jag kom inte på det) är en bra grej. Ska vi bara bestämma att vi kör på det så att man kan börja planera ordentligt, eller är det någon som har fler frågor eller andra förslag innan vi kan klubba?

(med ursäkter till Persson om jag sitter för nära klubban just nu)
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Pilzeman said:
Det verkar som om jag har medhåll från flera i styrelsen i alla fall.

Som sagt: inget är sagt om vad som är den bästa typen av arr för föreningens syfte osv. Inget är heller sagt om vad vi vill ha för fokus på våra arr i framtiden. Men "nåt ska i hitta på" är känslan jag har just nu, och jag tror ett knytkonvent (tack Solve för ordet, jag kom inte på det) är en bra grej. Ska vi bara bestämma att vi kör på det så att man kan börja planera ordentligt, eller är det någon som har fler frågor eller andra förslag innan vi kan klubba?

Kommer klubba ditt förslag inom kort. Om någon känner ett behov av att votera om förslaget eller om någon är emot förslaget får de se till och synas i tråden, pronto.

Har hållit mig passiv i tråden hittills och inväntat fler förslag. Det är inte så att förslag behöver stå emot varandra i den här tråden.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Pilzemans förslag är kanon. Så varför inte låta sken gå igenom om igenom som den är om ingen lagt till något som måste diskuteras eller motsagt sig saken innan kl 22:00 imorgon kväll? Tråden har funnits länge nog och en frist på 24h är mycket rättvist anser jag. Då kan ingen påstå sig vara överkörd. Eller vad sägs?
... Jag tror dock inte på att klubba pronto. En viss tidsfrist måste folk få.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
Pilzemans förslag är kanon. Så varför inte låta sken gå igenom om igenom som den är om ingen lagt till något som måste diskuteras eller motsagt sig saken innan kl 22:00 imorgon kväll? Tråden har funnits länge nog och en frist på 24h är mycket rättvist anser jag. Då kan ingen påstå sig vara överkörd. Eller vad sägs?
... Jag tror dock inte på att klubba pronto. En viss tidsfrist måste folk få.
Jag ber förövrigt om ursäkt för att jag skriver som en tölp. Jag glömmer ständigt bort att inlägg inte kan ändras i detta forum. Så här ska det stå:
solvebring said:
Pilzemans förslag är kanon. Så varför inte låta saken gå igenom som den är, om ingen lagt till något som måste diskuteras, eller motsagt sig saken, innan kl 22:00 imorgon kväll?

Tråden har funnits länge nog och en frist på 24h är mycket rättvist, anser jag. Då kan ingen påstå sig vara överkörd. Eller vad sägs?
... Jag tror inte på att klubba pronto. En viss tidsfrist måste folk få.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Så gör vi.

Om ingen gnyr till är Pilzemans förslag bifallen imorgon 22.00


(alltså inte när jag säger att den är klubbad. Det inlägget betraktar jag som en ren formalitet.)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Jag har pratat med Johan Herrnsdorf i Sverok Västs styrelse nu, och Spelets Hus inställning är att föreningar som inte bor i Spelets Hus utn problem får boka det för sina arr, gratis. Börjar man hänga där för mycket tar de upp frågan om att hyra in sig permanent.

Däremot vill Eldar, brädspelsföreningen, gärna vara med på ett hörn ändå. Föreningarna som hyr rum får nämligen sin hyra subventionerad om de förser Sverok Väst med deltagardagar, dvs siffror på (och kontaktuppgifter till) hur många besökare som är mellan 7 och 26 år gamla. Mot detta skulle de låna ut sitt rum (lite mer plats att vara i) och sin spelsamling på ~100 brädspel.

Deltagardagarna bygger iofs på att träffen är öppet utlyst och öppen för alla, och jag kan absolut se en poäng i att vi vill hålla vår träff endast för medlemmar. Däremot vet jag av erfarenhet att "öppen för alla och öppet utlyst" inte betyder att det kommer randoms och kraschar festen. Om vi skriver här på forumet att vi har en forumträff, och går med på att det sitter en lapp på Spelets Hus egna anslagstavla (innanför dörren) om att föreningen WRNU har knytkonvent "för sina medlemmar (bli medlem gratis genom www.rollspel.nu/forum!)" så tror jag det räknas, och kommer det någon som inte hänger på forumet sen innan så gör de det på våra villkor – de kommer till träffen genom wrnu.

Jag tror det inte är några problem, men vill vi absolut ha en helt exklusiv träff får vi hitta någon annan deal med Eldar om vi vill ha deras spel. Lokalen kommer gå att låna ändå, även om Sverok Väst kommer tycka om oss mer om vi har öppna arr än slutna.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Pilzeman said:
Däremot vill Eldar, brädspelsföreningen, gärna vara med på ett hörn ändå. Föreningarna som hyr rum får nämligen sin hyra subventionerad om de förser Sverok Väst med deltagardagar, dvs siffror på (och kontaktuppgifter till) hur många besökare som är mellan 7 och 26 år gamla. Mot detta skulle de låna ut sitt rum (lite mer plats att vara i) och sin spelsamling på ~100 brädspel.

Deltagardagarna bygger iofs på att träffen är öppet utlyst och öppen för alla, och jag kan absolut se en poäng i att vi vill hålla vår träff endast för medlemmar.
Det här tycker jag låter jättebra. Jag tror verkligen vi kan tjäna på ett samarbete och på att låta arrangemanget vara öppet. Är vi tydliga med att vi är arrangörer får vi bra med publicitet. Jag vill alltså gå längre än den synlighetsplan du sätter upp, och verkligen uppmuntra det här med promotion. Mycket kan göras kostnadsfritt. Är du administratör för vår Facebook-grupp ännu? Jag föreslår att det görs ett evenemang där när detaljerna fallit på plats, med föreningen som arrangörer, så kan vi sedan hjälpas åt att sprida det så mycket vi kan. Givetvis borde vi även använda oss av promotionsforumet på Rollspel.nu, vilket du också påpekar. Har inte Sverok ett kalendarium också?

Något som är väldigt billigt att trycka upp är "visitkort" - A6, A7 eller "remsor" med lite grundläggande info om föreningen, vart vi är baserade, och så vidare. Tio A4-utskrifter (en utgift på 5 kronor) motsvarar alltså 40-80 sådana små infoblad, vilka är mycket enkla att sätta samman. Att ha med något sådant på medlemsaktiviteten är något jag skulle rekommendera.

The more the merrier, eller?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Det är två olika vägar att gå. Mitt förslag, det försiktiga, utgick från "medlemskår"-idén, eller känslan jag fick av ordet kårverksamhet i alla fall, dvs främst för dem som redan är med. Det andra alternativet är att se det lika mycket som en öppning för att rekrytera, eller åtminstone att bjuda in. Erfarenhet säger som sagt att få kommer till spelkvällar och dylikt för att de sett affischer, men absolut.

Jag personligen är för så mycket öppenhet som möjligt.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Pilzeman said:
Det är två olika vägar att gå. Mitt förslag, det försiktiga, utgick från "medlemskår"-idén, eller känslan jag fick av ordet kårverksamhet i alla fall, dvs främst för dem som redan är med. Det andra alternativet är att se det lika mycket som en öppning för att rekrytera, eller åtminstone att bjuda in. Erfarenhet säger som sagt att få kommer till spelkvällar och dylikt för att de sett affischer, men absolut.

Jag personligen är för så mycket öppenhet som möjligt.
Jag håller med om att öppenhet är bra. Samarbete med andra föreningar avlastar oss och öppnar upp för att fler blir intresserade av vår förening och rollspel.nu.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Okej, är det här klubbat nu eller? Vi behöver bestämma ett tillfälle. Jag föreslår helgen efter höstlovet (för skolungdomar) dvs spelveckan (för sverokaktiva) dvs vecka 44, så helgen jag pratar om är 11-13 november. Jag vet inte hur många dagar vi pratar om, men åtminstone två borde vi få till. Eventuellt kan vi erbjuda övernattning (liggunderlag på golv) i lokalen, annars får vi lägga mst krut på en av dagarna och sätta ihop ett schema för att låna ut sovplatser hos göteborgsforumiter.

Är det någon som har något emot den helgen? Annars bokar jag den på Spelets Hus.
 
Top