Nekromanti 11 november -- Memorial Day

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Svenskarna har deltagit i många krig genom århundradena och om inte annat finns det ju stora anledningar till att "sympati-minnas". För oavsett om vi officiellt deltagit har många krig haft stor inverkan på både Sverige och många svenskar. De flesta under världskrigen lär ju blivit av med folk de kände på grund av krigen. T.ex. deltog vi ju rätt mycket i vinterkrigen i Finland. Personligen tycker jag att Sverige har deltagit i krig de senaste två århundradena och jag skulle personligen även säga att vi deltar i krig i mellanöstern idag, även om båda dessa punkter går att diskutera. Det finns gott om krigsrelaterade saker svenskar kan, och antagligen skulle lära sig av, tänka lite extra på någon gång då och då i min mening.
I övrigt kan man ju tänka på Sveriges roller i krig, även om vi inte alltid deltagit direkt. Vapen, metall och andra resurser har vi ju också utnyttjat under krig och utnyttjar än idag i krig. Vi har sålt järn och stål till vapen, designat och utvecklat nya vapen och vi producerar och säljer vapen och vi har även utnyttjat andra resurser för att påverka krigsresultat (se t.ex. alla förnödenheter vi skickade till Finland under vinterkrigen eller hur vi gav tyskarna tillträde till svensk mark, hur vi militärtränat med USA:s militär etc.).
Annars finns det ju gott om saker i svensk historia som kan vara värt att tänka på, även om det inte handlar om krig.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Farmors bror Erik stupade i slaget vid Ebro, i kampen mot Franco och fascismen. Han stred inte för sitt land, men väl för sin klass och sina principer. För detta minns jag honom.
 
Top