Gerkub
Gelékub
- Joined
- 8 Mar 2021
- Messages
- 1,690
Med ”negativ” speldesign tänker jag på spelskapande som utgår från negationer, att man vill att spelet eller äventyret *inte* ska vara på ett visst sätt. Att man vill försöka ”lösa” olika upplevda problem med spelandet, att man spelat något som man känner att det här kan göras bättre på något vis.
I motsättning står då ”positiv” speldesign, att man utgår från något som man vill förmedla med speldesignen. Att man utgår från upplevelser som spelet ska ha snarare än något det inte ska ha.
De behöver inte stå i motsats till varandra, en negativ eller kritisk tanke kan såklart vara triggande till att vilja designa överhuvudtaget. Men jag upplever att det ”positiva” tillvägagångssättet oftare leder till spel som står bättre på egen hand så att säga . Hur tänker ni? Ni som är spelskapare, hur mycket utgår ni från kritik ni har mot andra spel i skapandet?
I motsättning står då ”positiv” speldesign, att man utgår från något som man vill förmedla med speldesignen. Att man utgår från upplevelser som spelet ska ha snarare än något det inte ska ha.
De behöver inte stå i motsats till varandra, en negativ eller kritisk tanke kan såklart vara triggande till att vilja designa överhuvudtaget. Men jag upplever att det ”positiva” tillvägagångssättet oftare leder till spel som står bättre på egen hand så att säga . Hur tänker ni? Ni som är spelskapare, hur mycket utgår ni från kritik ni har mot andra spel i skapandet?