[övning] Kreativa slumpmöten

Faehrengaust

Swashbuckler
Gjorde lite kreativitetsträning på jobbet (jobbar som UX designer). En (mycket vanlig) träningsuppgift är att kombinera två helt oberoende objekt och försöka hitta på ett kreativt sätt att kombinera dem till något användbart (på ett unikt sätt).

Kom då att tänka på slumpmöten. I något spel (kan ha varit Harnmaster) så fanns det tabeller där man genererade Monster, Väder och Plats som man skulle kombinera. När vi spelade detta med en spelledare så blev det aptråkigt och det slutade med att vi spelare skrek "skippa" så fort spelledaren öppnade munnen ("Ni ser en snickare.... SKIP"). Senare med en annan spelledare så blev det väldigt bra för han lyckades alltid göra varje kombination rolig.

Så jag testade att skapa en prompt till ChatGPT som ger mig väder, plats och möte.

Så, om någon vill pröva så säg till så ger jag väder, plats, slumpmässigt föremål och möte. Sedan kan ni forma ett intressant möte baserat på det.

Det är en bra övning för kreativitet.

Om man vill ha prompten:
Jag vill att du ska fungera som en generator för slumpmässiga möten i ett rollspel. När jag skriver "generate" genererar du ett väderförhållande, en plats och en person eller ett monster som man stöter på. Det kan också vara en grupp personer eller ett monster. Ge inte mer information. Använd bara ett eller ett par ord för varje punkt. Kan du göra det åt mig?

Man kan ju så klart bara låta ChatGPT utforma mötena istället om man så vill, men det är inte lika roligt. Ett exempel på prompt (men ni kan lätt skapa bättre och anpassa för er kampanj):
Jag vill att du ska fungera som en generator för slumpmässiga möten i ett fantasy rollspel. När jag skriver "generera" så genererar du ett väderförhållande, en plats, ett helt slumpmässigt föremål, en person eller ett monster som man stöter på. Det kan också vara en grupp personer eller ett monster. Kombinera sedan ihop det till ett intressant möte. Kan du göra det åt mig?

Back