hmm äventyr var det...
finna äventyret i liten skala kan vara en bra idé om folket är nytt.
Det är oftast fördelaktigt att försöka dela av ett äventyr så att det kan klaras av på en kväll, även om långtgående äventyr har sin charm, så blir både din roll som Sl och spelarnas vilja att fortsätta större om alla har fått visa sin delaktighet och att de märker framgång.
ex: andreas startar en spelgrupp, men har aldrig spel-let i hela sitt liv, men ivrig som han är skriver han ihop ett äventyr som åtminstone kommer ta 24h att spela igenom om spelarna gör alting rätt(läs 48h och möjligvis mer för att vara säker på att det blir gjort)
efter att gruppen har spelat 12h orkar de inte mer och ger upp spelandet.
Stackars Andreas blir nog lite knäckt och spelar kanske inte så mycket mer efter detta.. (förhoppningsvis fixar han det ändå)
Hur botar man detta då? Det som skrevs tidigare om Punkter för ett rälsuppdrag är strålande. Men tänk till på hur många sådana punkter du vill ha med. Och första kvällen kan det vara nog med en tre stycken sådana.
Ett äventyr som jag gillade och som var kort bestod av tre punkter.
1a punkten: bevismaterial planterades på våran persson
2a punkten: rättegång, tidspress samt hjälpmedel
3e punkten: Gåtans lösning, slutfajt-alternativt lämnande av information till myndigheterna för att rentvå oss.

De båda första punkterna var 'rälsade', sedan blev det utmaning för oss att knäcka den sista.Mislyckande= döden så om du vill ha med dina spelare, för gärna in slöpratet på närliggande ämnen till lösningen.. efter 4h spel är man rätt trög i huvudet och kan inte alltid koppla rakt av till det man ska göra bara genom det du 'råkar ' prata om i något annat samanhang, men det hjälper en att tänka till ibland och det är en så kallad icke spelad men ändå spelad ledtråd.